Dehumanization stoot
door tot finale Spectra
i thuiskomen
City concert in 't Speelhuus
speelt in op emotie
ffsjl
KRAS.NL j!
32
t A
Week 8
ZEELAND 19
van 18 t/m 24 FEBRUARI
KROATIË - ISTRIE
TEUTOBURGERWALD
MOEZEL
GELDERLAND
SALZBURGERLAND
WINTERBERG
waarom zou je meer betalen
VELUWE
Elke dag een nieuwe deal: slechts 24 uur te boeken!
Bii kras.nl
B'JKRAS.nl
3-daagse autovakantie
4-sterren hotel in Zutphen, o.b.v. logies
boek nü en krijg de 2e nacht cadeau
4- t/m 8-daagse autovakantie
Landal Winterberg, o.b.v. logies
met uitzicht op de skipistes
exclusieve deal, ook voor Pasen
8-/15-daagse autovakantie
3-sterren familiehotel nabij Golling
incl. ontbijt, lunch, diner en drankjes
BOEK UW DAGDEAL OP WWW.KRAS.NL/DAGDEALS
BOEK ONLINE of bel 0900-9697 i5cpm
"■n zijn p.p.. tenzij anders vermeld. Prijzen zijn excli
pp MAANDAG 18 FEBRUARI 2013
3-/4-/5-daagse autovakantie
hotel in Bad Salzuflen, incl. ontbijt
in het hart van het Teutoburgerwald
bekijk vakwerkhuizen in Detmold
x 8-/15-daagse autovakantie
3-sterren hotel incl. ontbijt en diner
direct aan de baai van Rabac
ruim opgezet complex met zwembaden
door René de Dreu
OVEZANDE - Metalband Dehumani
zation heeft zich vrijdag geplaatst
voor de finale van Spectra, de talen
tenwedstrijd voor jonge en nieuwe
popacts van podium De Klomp in
Ovezande.
Na een muzikale zoektocht naar
een eigen identiteit kwam grunt-
metalband Dehumanization tot
de ontdekking dat een bezettings
wissel weieens de oplossing kon
zijn voor de impasse. De drum
mer nam dit keer de grunts voor
zijn rekening en de zestienjarige
nieuwkomer Huub Catshoek
(ook Warhead) nam plaats achter
de drumkit.
Om de nieuwe nummers en be
zetting uit testen scheef de band
zich opnieuw in voor deelname
aan het Spectrapodium in De
Klomp in Ovezande. Daar zorgde
het optreden vrijdagavond voor
een verbaasde Spectrajury. „Na
drie keer verwacht je wel een klei
ne stap vooruit, maar dit was een
grote sprong naar volwassen
heid", reageerde jurylid Maartje
Buijse. Met kwalificaties als
'strak', 'overweldigend' en 'eigen
zinnig' kreeg Dehumanization be
halve het advies deze weg verder
te gaan een finaleplek van die ju
ry aangeboden.
De Zuid-Bevelandse deathmetal-
band krijgt in die finale ook weer
te maken met de nieuwe Goese
band Clear Clamour. Volgens de
jury drijft hun op retrorock geba
seerde muziek nog te veel op
covers. Het ontbreekt de band aan
een eigen identiteit die Dehuma
nization inmiddels heeft gevon
den.
Opvallend waren de commenta
ren voor de nieuwbakken 17-jari-
ge singer-songwriter Daniel Lo-
kerse uit Walcheren. Hij kon het
doen met de opmerking dat hier
een talent verscholen ligt dat in ie
der geval al goed in de grondverf
staat.
De volgende en laatste Spectra-
voorronde is vrijdag 15 maart. Za
terdag 13 april is de finale.
V
2-/3-/4-daagse autovakantie
3-sterren hotel in Garderen, aan de
rand van de Speulderbossen
incl. dagelijks ontbijt en lx dagschotel
blues gedijt in de intieme sfeer
van De Perk. Muziek die mooi
aansluit bij de interesse van de
uitbater. Daar hoort ook wat expe
rimenteren bij in andere stijlen.
Spaans geeft de muzikanten een
podium, zorgt voor mooie live-op
namen en gaat tussendoor met
een collectezak langs de tafeltjes.
„Voor de eerste tien concerten
heb ik muzikanten moeten bena
deren, daarna kwamen de aanbie
dingen vanzelf."
Het overleven in Griekenland viel
niet mee. De bankencrisis deed
Lenno en See in 2010 platzak ver
trekken richting Zeeuws-Vlaande
ren. Ze vonden onderdak in een
caravan van bluesmuzikant Gait
Klein Kromhof. Enkele maanden
later kwam De Perk in beeld. Een
nieuw avontuur kon beginnen, na
dat Lenno en See toestemming
kregen van de provincie het uitba
ten in ieder geval te voeren totdat
de eerste schop de grond ingaat
voor het Plan Perkpolder. „Mis
schien is de crisis nu wel een uit
komst en kunnen we ongestoord
nog lang doorgaan. Gaat dat niet,
dan weten we dat deze formule
ook op andere plekken werkt.
Waar we ook terechtkomen, de
muziek zal nooit zwijgen en al
tijd meereizen."
Zaterdag 23 februari presenteert
Spaans de CD Live@ the Perk, met
opnamen uit de zondagmiddag
concerten van de afgelopen drie
jaar. „Gemaakt om vooral de sfeer
van De Perk vast te leggen." Veel
muzikale vrienden luisteren van
af 20.00 uur de presentatie op.
RECENSIE
door Jeanette Vergouwen
VLISSINGEN - Zij die denken dat
klassieke muziek oubollig is, heb
ben het mis. Dat bewees een op
treden van het Nederlands Stu
denten Orkest in de Zeeuwse
Concertzaal in Middelburg. Het
concert was volledig uitverkocht.
Ook het City concert in Vlissin-
gen trok een bijna volle zaal. De
recitals in 't Speelhuus worden re
gelmatig verzorgd door jonge ta
lenten. Een goede formule, het pu
bliek genoot zichtbaar.
De jonge pianiste Yanna Penson
bracht een goed opgebouwd pro
gramma met klassieke componis
ten als opstap naar de romanti
sche muziek. De grillige Fantasie
in c KV 475 van Mozart is afwisse
lend lyrisch, soms pittig, dan
weer dramatisch. Het werd met
een (te) stevige toucher gespeeld
en ik miste het doortrekken van
de lijnen. Mozart vraagt om een
subtiele, vooral heldere interpreta
tie en die ontbrak. De korte Sona
te nr. 24 op 78 van Beethoven, ge
schreven in 1809 voor Thérèse
von Brunswik, is een intiem, poë
tisch en gevoelig werkje. Na de
vier maten Adagio cantabile volgt
Yanna Penson
een vrolijk, transparant Allegro.
Penson trok de melodielijnen
hier wel door. Technisch en dyna
misch klopte de vertolking, maar
de muziek miste de nodige adem-
momenten en had met iets meer
rubato gespeeld mogen worden.
Totaal anders was de uitvoering
van de drie laatste deeltjes uit An-
nées de Pélerinage (boek I Zwit
serland) van Franz Liszt. Deze
muziek leek geschreven te zijn
voor Penson. De transparante me
lodie en de pastorale sfeer van
Eglogue (herdersdicht) werd dro
merig en vloeiend gebracht. De
nostalgie en de dramatiek van Le
mal du pays ademde de sfeer van
heimwee. Les cloches de Genève,
een soort nocturne, werd knap,
met de juiste intentie gebracht.
Heerlijke arpeggio's, een wiegen
de melodie en een mooie hymne
met op de achtergrond (in de lin
kerhand) beheerst klokgelui, alles
kwam karaktervol over.
Na de pauze vertolkte Yanna
Penson de zes Moment Musicaux
op. 16 van Rachmaninov, geschre
ven in 1896. Een duidelijk voor
beeld van de pianostijl van Rach
maninov. Opvallend is vooral het
rapsodische karakter, de vele the
ma's en inkleuringen van emo
ties. Penson besteedde aandacht
aan de dynamiek en wisselde
hard en zacht goed af. Het Andan
tino klonk smartelijk en de virtuo
ze middenpassage kwam prima
uit de vingers. Het tumultueuze
Allegretto met de chromatische
melodie stak stevig af tegen het
Andante cantabile, dat in het be
gin lyrisch werd gebracht, met
daarna stevige staccato akkoorden
in de linkerhand. Na het virtuoze
Presto klonk het Adagio soste-
nuto met de arpeggioakkoorden
eerder vragend en het Maestoso
was een duidelijk groots, beetje
pathetisch, slotdeel.
B'i KRAS.nl
B'i KRAS.nl
1
zitten sinds m'n laatste bezoek.
Dat voelt als thuiskomen."
„Muziek werkt overal", vindt Len
no Spaans. Als muzikant en stu
diotechnicus en uitbater van een
muziekhotel op het Griekse ei
land Corfu heeft hij de kracht van
muziek ontdekt. „Het maakt niet
uit waar je bent; met muziek kun
je mensen bereiken. Ontspanning
die werkt als voedsel voor de
geest en die de sociale cohesie
scherpt. Combineer dat met ach
teraf samen eten en je creëert een
omgeving die je energie geeft om
de rauwe werkelijkheid te trotse
ren. Het helpt je te overleven."
Muziek met wortels in folk en