papier en ronkende autootjes Aangenamer werkklimaat door de deur te sluiten tijdens koude dagen Wijziging tarief televisie WALCHEREN 17 Maandtarief per 1 april 2013 MAANDAG 18 FEBRUARI 2013 den tijdens de bijeenkomst van Zeeuwse modelbouwers 'met gou den handjes'. Opa Wim van Breen zag met een zekere trots hoe zijn kleinzoon al lerlei mensen uitleg gaf over zijn tractor. Bij zijn kleinzoon is het techniekvirus aangeslagen, zo con stateerde de oud-scheepswerk- tuigkundige. Hij hoopt dat door jongeren enthousiast te maken voor stoommachines en alles wat daarmee te maken heeft, ze ook meer interesse krijgen in tech niek. Want tot zijn spijt zijn er nog maar weinig jongeren in Zee land die warmlopen voor tech niek. „De Schelde moet goede techneuten nu uit het buitenland halen." Dat raakt hem, want jaren geleden werkte Van Breen ook bij de Schelde. „Niet in de Machinefa briek maar bij Schelde Ketel- bouw." Maar destijds kwam hij ge regeld ook in de reusachtige hal die nu het merendeel van de tijd leeg staat. „Je hart doet zeer als je dat ziet", aldus de oud-werkne mer. Joop van Morel uit Brouwersha ven was zaterdag te vinden naast een tafel vol met papieren scheepsmodellen. De grootste is een 2,2 meter lang model van het slagschip Washington. „Compleet van papier." In dat schip zit vol gens hem anderhalf jaar werk. Pa pier, zo verzekerde hij, is in op komst in de de modelbouwwe reld. De oud-zeeman heeft thuis honderden scheepsmodellen staan. Erik Martens (14) en zijn vader Ronald waren naar de Machinefa briek gekomen omdat ze allebei gek zijn van vliegen. In de hal, maar ook buiten, werd gevlogen met hele lichte modelvliegtuigjes die per stuk, inclusief motor, 110 gram wegen. Minder dan vijf plak jes kaas, aldus organisator Martin van den Barselaar. Erik Martens pleitte bij zijn vader ook voor zo'n vliegtuigje. Volgens hem kan hij daar mooi mee oefe nen in de Machinefabriek omdat die toch nog tijden leeg staat. Zijn vader moet lachen en vertelt de zoon dat er veel plannen zijn voor de hal en dat het maar de vraag is of hij daar lang kan oefenen. Roel de Visser stond lang te kij ken bij de racebaan waar met ra diografisch bestuurde auto's werd Levi Schuurbiers op zijn William Foster Lincoln, schaal 1:3. foto's Lex de Meester gereden. De 12-jarige Vlissinger zou heel graag ook zo'n auto heb ben, zo vertelde hij. Alleen, zijn moeder ziet dat niet zitten, ver volgde hij. „Te duur en te veel her rie." Maar later, als hij net als zijn oudere broer in de supermarkt gaat werken, gaat hij ook voor zo'n wagen sparen. „En dan ga ik trainen op het strand, dan heeft mijn moeder geen last van het la waai." MIDDELBURG - Een hardnekkig mis verstand, zo noemt de Middelburg se ondernemer Etienne van der Sloot van Van der Sloot Mode schoenen het idee dat geopende winkeldeuren voor meer klanten zorgen. Als de verlichting aan is en de winkel is uitnodigend ingericht, dan komen de klanten naar binnen, zo vertelde hij zaterdag tegen wet houder Johan Aalberts. De ondernemer kreeg als eerste Middelburgse ondernemer van de wethouder een bordje omdat hij tijdens koude dagen zijn winkel deuren dicht houdt. Die dag wer den tal van ondernemers bezocht door medewerkers van de Zeeuw se Milieu Federatie met het ver zoek ook tijdens koude dagen de deuren dicht te houden. Want ge opende deuren, aldus Melissa Ernst van de ZMF, kosten heel veel energie. Een enkele geo pende deur kan op jaarbasis zor gen voor 1200 euro extra energie kosten. Van der Sloot houdt zijn deuren op zulke dagen dicht om dat hij, zo vertelde hij, bewust be zig is met het milieu. Om die re den heeft hij ook led-verlichting in zijn zaak. Aalberts zei dat hij vindt dat Middelburg zich niet al leen moet profileren als een heel aantrekkelijke winkelstad maar ook als een duurzame winkelstad. Lang niet alle ondernemers zijn bereid om tijdens koude dagen hun deuren dicht te doen. Recht tegenover Van der Sloot zit juwe lier Siebel. Die medewerksters lie ten zaterdag weten dat hun deu ren open blijven. Volgens hen is dat het beleid en zorgen geo pende deuren ervoor dat het pu bliek eerder binnenstapt. Ook tal van andere winkeliers blijven er op vertrouwen dat geopende deu ren voor meer omzet zorgen. Van der Sloot: „Dat is een idee uit de handboeken van de jaren tach tig." Vooral landelijke ketens ei sen dat de deuren open staan. Maar veel hangt af van de bedrijfs leider, zo weet Van der Sloot. „Er zijn bedrijfsleiders van ketens die er bewust voor kiezen de deuren op koude dagen te sluiten." Sabrina Gilte, medewerkster van Van der Sloot, is blij dat haar werkgever ervoor kiest de winkel deuren tijdens koude dagen geslo ten te houden. Volgen haar zorgt dat letterlijk voor een aangena mer werkklimaat. De actie verliep succesvol. In to taal accepteerden zo'n tachtig winkeliers en horeca-ondeme- mers de bordjes en beloofden ze dat ze tijdens koude dagen hun deuren dicht houden. r Per 1 april 2013 verhoogt DELTA Kabelcomfort het maandtarief voor de levering van de radio- en televisie signalen met 0,52. Deze tariefswijziging wordt automatisch doorgevoerd op de maandelijkse factuur. De tariefswijziging vloeit voort uit toepassing van de inflatiecorrectie, wijzigingen op het gebied van doorgifte vergoedingen, wettelijke heffingen en verbeteringen in het netwerk om onze dienstverlening te optimaliseren. 17,25 (incl. BTW) www.DELTA.nl DELTA\ I lli the multi-utility company

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 17