10 Ben de Reu Gedeputeerde Eric de Ruijsscher Bouwend Zeeland Dick Schipper Technocentrum Zeeland Corina Schoonen Schoonen Elektro Joris Jansen Auberge des Moules Peter Swinkels BZW FFl De barometer cijfer: 5,6 Nicky Broos Skidöme Paul Fermont Faasse&Fermorit John Anthonisse Rabobank T ff fS 6,0 Barometer kent i Toegegeven, het gemiddelde cijfer van onze vijftien experts, is nog steeds bijna een voldoende (5,6, slechts eentiende minder dan vorige maand), maar de eerste diepe onvoldoendes zijn gevallen. Natuurlijk zijn die onvoldoendes afkomstig van de mensen uit de bouwwereld, waar 2013 een dramatisch jaar dreigt te worden. Eric de Ruijsscher, voorzitter van Bouwend Zeeland, geeft niet meer dan een 4. En Willem Jonkmans van BOG- bedrijf Jou, komt zelfs tot een 3,5. Concurrentie is uiteraard (heel) goed, daar het ervoor zorgt dat iedereen scherp blijft. De combi natie van concurrentie, innovatie en economische conjunctuur gaan niet altijd goed samen. Iets nieuws uitproberen heeft een risico in zich, en dat risico kun je niet zo maar bij de be zoekende gast weg leggen. Die moet er immers op kunnen rekenen dat wat hij/zij afneemt voldragen is, van de juiste kwali teit in een veilige omgeving te gen een acceptabele prijs. Je zult nieuwe diensten en activi teiten moeten blijven toevoegen aan je concept omdat anders de concurrentie je voor is en je 'de bekende boot' dus hebt gemist! In tijden van 'hoog conjunctuur' is innoveren stukken gemakkelij ker en 'doet' iedereen het ook. In ieder geval 'doet men net als of! Maar, hoe is dat in tijden van 'laag conjunctuur', wanneer alles en iedereen 'moeilijker' doet en het moeilijker heeft. Wat als de markt minder wil be talen voor hetzelfde, en bij voor keur ook nog meer verwacht. Je moet het bezoek van de gast immers 'verdienen'. Dan kiezen wij ervoor om de gast meer te laten betalen, die mag dan rekenen op continu ver nieuwingen. Wij leggen het de gast uit en zorgen er op die ma nier voor dat die er meer voor wil betalen, dat ze het accepte ren. Innovatie kost geld, dat is van alle tijden In hoog en/of laag conjunctuur. Het geld is er, de kunst is ervoor te zorgen datje de gast zover krijgt het bij jou uit te geven. Dat is niet gemakkelijk, je moet ervoor 'strijden', je moet het 'ver dienen'. Je moet concurrerend in noveren, dan is prijsstijging mo- gelijk! Het aantal verkopen in de laatste paar weken van 2012 nam af als gevolg van de nieuwe financie ringsregels die per 1 januari 2013 in zijn gegaan. NVM-makelaars verwachten voor 2013 10% min der transacties dan in 2012. De verwachte prijsontwikkeling is met -7% eveneens negatief. Als mogelijke impuls voor de wo ningmarkt ziet men onder ande re de duidelijkheid die consu menten hebben gekregen over de hypotheekverstrekking en 1 -renteaftrek. Ook zien veel ma kelaars dat verkopers steeds realis tischer worden en hun woning voor een lagere prijs aan durven te bieden. Dit leidt vervolgens weer tot een betere betaalbaar heid. Daarnaast verwacht men dat de verhoging van de huurprij zen een impuls zal zijn voor de koopmarkt. Activiteit en creativiteit blijft voor eenieder, wat voor soort on derneming dan ook, het tover woord. Koophuizensite Funda is bijvoorbeeld een experiment be gonnen met het faciliteren van woningruil. De site probeert mensen bij elkaar te krijgen die eikaars huis willen kopen. Door de crisis willen mensen vaak pas een nieuw huis kopen als ze hun oude huis verkocht hebben en met huizenruil wordt dat pro bleem opgevangen. Ouderen die kleiner willen gaan wonen kun nen zo bijvoorbeeld gekoppeld worden aan jongeren die juist groter willen gaan wonen. Weer een element van creativiteit, dat een steentje kan bijdragen aan de woningmarkt Zwakke economische groei, be zuinigingen, laag consumenten vertrouwen en onzekerheden over de eurozone. Iedere factor op zichzelf is genoeg om een on dernemer in mineur te brengen. Wat is dan het perspectief? Voor een belangrijk deel hetzelfde beeld als de laatste jaren: lage groei, bezuinigingen en schulden terugbetalen. Maar er is meer structurele tegenwind te ver wachten. Vergrijzing zorgt voor structureel lagere groei. Zo zul len ook andere groeibronnen, zo als een stijgend opleidingsniveau en de grenzen die de aarde ons oplegt het groeipotentieel van onze economie beperken. Historisch gezien is een periode van economische stagnatie nor maal. En dat is niet per definitie erg. De welvaart in Nederland is hoog, waardoor we in een groot deel van onze behoeften kunnen voorzien. Naarmate de welvaart stijgt, worden factoren belangrij ker die niet worden meegeno men in de berekening van het Bruto Binnenlands Product (BBP) maar wel bijdragen aan het welzijn van mensen, zoals vrije tijd en schone lucht. Hier bij past de overstap naar een duurzamer groeimodel met meer aandacht voor economische, eco logische en sociale ontwikkelin gen. Een duurzame economie dat is nu precies waarin Zeeland voor op kan lopen en zich kan onder scheiden. Tenslotte is de basis voor kwalitatieve groei hier ruim schoots aanwezig. Daarom zie ik de vooruitzichten ten aanzien van "Het Land in Zee" positief tegemoet. Wellicht wordt de kwaliteit van leven nog eens de belangrijkste pijler ónder de Zeeuwse economie. I II I II I I

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 90