ki 0 r- s f C\V GRAFIMEDh Haven Vlissingen offshore Constructie Olie- en gaswinning Geen leven zonder expr< (ssie ¥1 bele> dB concepten ontwerp drukwerk printservice belettering t Middelburg Vlissingen www.grafimediapartners.nl concept vorm druk extieidruk Offshore biedt volop kansen Offshore en windenergie bieden nieuwe kansen voor de haven van Vlissingen. De haven in het Sloe- gebied is de laatste jaren steeds sterker offshore gericht. De BOW Terminal van Kloosterboer heeft bijvoorbeeld de focus op de offshore windindustrie. Verbrug- ge Terminals verzorgde in 2009 zelfs de logistiek rond de bouw van het grootste offshore wind molenpark ter wereld, The Grea ter Gabbard voor de Engelse kust. Tekst: Henk van de Voorde Winches voor een offshore zware lading ponton. NIEUWDORP - De haven van Vlis singen is strategisch gelegen tegen over de Engelse kust. Offshore gerela teerde activiteiten van bedrijven als Verbrugge, Kloosterboer en VDS Staal en Machinebouw hebben een aanzuigende werking op diverse on dersteunende bedrijven. Robert van der Loos uit Burgh-Haamstede werk te voor en met diverse gerenommeer de bedrijven in de offshore industrie (onder andere Seaway HeavyLift, Sta- toil, Fluor, SIF, Heerema en Sub- sea7), alvorens hij in 2009 de BOW terminal oprichtte in Vlissingen-Oost en er aantrad als managing director. BOW richt zich exclusief, als enige in Europa, op het verladen van zware goederen voor de offshore-industrie en is gespecialiseerd in het verladen van onderdelen voor windmolenpar ken op zee. De activiteiten van BOW zijn 2Vi jaar geleden gestart. De funde ringspalen (o.a. monopiles) voor de windmolens wegen tussen de 400 en 600 ton en zijn 40 tot 60 meter lang. Ze worden in de haven van Vlissin gen op grote zeeschepen geladen, van waar ze in de bodem van de Noord zee worden gehamerd. Sinds enkele maanden is Van der Loos werkzaam bij VDS Staal- en machinebouw uit Nieuwdorp. Dat bedrijf is actief in bruggenbouw, scheepsbouw en (in toenemende mate) in de bouw van offshore gerelateerde cobstructies activiteiten. ,,Het belang van offshore neemt toe. Voor de BOW Terminal heb ik grote projecten gedraaid als supplier (logis tiek dienstverlener) voor de offshore industrie, terwijl VDS zich meer richt op constructiewerkzaamheden voor de offshore. Wij rusten schepen bij Robert van der Loos legt uit dat er be halve nieuwe windenergieprojecten, ook een 'renaissance' is van traditione le offshore gerelateerde activiteiten zo als olie- en gaswinning. „Watje ziet is dat er bij de grote olieplatforms in de Noordzee nog veel kleine bron Offshore gerelateerde activiteiten worden steeds belangrijker. voorbeeld uit met grillages voor on der andere het transport van de mono piles transition pieces, Zo'n schip komt bij VDS aan de kade, waar wij vervolgens die speciale frames en klemmen kunnen bevestigen. Naast civiele werkzaamheden, zoals brug genbouw, wordt offshore voor VDS steeds belangrijker", aldus Robert van der Loos. Met het op de juiste manier kunnen laden en bevestigen van de funderings palen voor de windmolens op het schip, is veel geld gemoeid. „Als die loodzware palen sneller geladen en ge lost kunnen worden, kunnen er hon derdduizenden dollars per dag be spaard worden. Er is slechts een korte installatieperiode. Die monopiles kun nen vanwege de weersomstandighe den slechts gedurende een beperkte tijd worden geplaatst op zee", vertelt Marcel van Hee, managing director van VDS. nen liggen. Door de hoge kosten had men in het verleden weinig interesse om deze aan te boren. Het wordt nu echter steeds rendabeler om ook klei ne bronnen te exploiteren omdat de olie steeds duurder wordt. Vanwege de schaarste aan olie zullen traditione le werkzaamheden in het kader van olie- en gaswinning blijven bestaan. De exploitatie van olieplatforms wordt vergroot en verlengd. Deze tak van sport in de offshore is dus nog lang niet uitgenut." Van der Loos legt uit dat er voor een bedrijf als VDS volop mogelijkheden zijn met betrek king tot al deze offshore activiteiten (windenergie, olie en gaswinning „Offshore wind is een relatiefjonge markt die in feite nog in de kinder schoenen staat. Er is echter een verge lijkbaar-soort schepen en expertise voor nodig als voor de olie- en gassec- tor. Het voordeel voor VDS is dat op haar terrein in Nieuwdorp (haven van Vlissingen) veel constructies ge bouwd en verscheept kunnen wor den. Het is een unieke locatie, zonder sluizen en bruggen, waar ook de steeds grotere en zwaardere construc ties vervaardigd en verscheept kun nen worden." Voor gebruik op een offshore zware lading ponton heeft VDS onlangs twaalf winches gemaakt. Acht ervan zijn geschikt voor een trekkracht van 125 ton en vier voor 85 ton. VDS heeft de winches compleet gelast, ge- machineerd, geconserveerd en geas sembleerd. Het bedrijf is erin geslaagd de krappe maattoleranties te handha ven ondanks de enorme lassen en spanningen die in het materiaal zaten.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 88