ki
0 r-
s
f
C\V
GRAFIMEDh
Haven Vlissingen offshore
Constructie
Olie- en gaswinning
Geen leven zonder
expr<
(ssie
¥1
bele>
dB
concepten ontwerp drukwerk printservice belettering t
Middelburg Vlissingen www.grafimediapartners.nl concept vorm druk
extieidruk
Offshore biedt volop kansen
Offshore en windenergie bieden
nieuwe kansen voor de haven van
Vlissingen. De haven in het Sloe-
gebied is de laatste jaren steeds
sterker offshore gericht. De
BOW Terminal van Kloosterboer
heeft bijvoorbeeld de focus op de
offshore windindustrie. Verbrug-
ge Terminals verzorgde in 2009
zelfs de logistiek rond de bouw
van het grootste offshore wind
molenpark ter wereld, The Grea
ter Gabbard voor de Engelse
kust.
Tekst: Henk van de Voorde
Winches voor een offshore zware lading ponton.
NIEUWDORP - De haven van Vlis
singen is strategisch gelegen tegen
over de Engelse kust. Offshore gerela
teerde activiteiten van bedrijven als
Verbrugge, Kloosterboer en VDS
Staal en Machinebouw hebben een
aanzuigende werking op diverse on
dersteunende bedrijven. Robert van
der Loos uit Burgh-Haamstede werk
te voor en met diverse gerenommeer
de bedrijven in de offshore industrie
(onder andere Seaway HeavyLift, Sta-
toil, Fluor, SIF, Heerema en Sub-
sea7), alvorens hij in 2009 de BOW
terminal oprichtte in Vlissingen-Oost
en er aantrad als managing director.
BOW richt zich exclusief, als enige in
Europa, op het verladen van zware
goederen voor de offshore-industrie
en is gespecialiseerd in het verladen
van onderdelen voor windmolenpar
ken op zee. De activiteiten van BOW
zijn 2Vi jaar geleden gestart. De funde
ringspalen (o.a. monopiles) voor de
windmolens wegen tussen de 400 en
600 ton en zijn 40 tot 60 meter lang.
Ze worden in de haven van Vlissin
gen op grote zeeschepen geladen, van
waar ze in de bodem van de Noord
zee worden gehamerd. Sinds enkele
maanden is Van der Loos werkzaam
bij VDS Staal- en machinebouw uit
Nieuwdorp. Dat bedrijf is actief in
bruggenbouw, scheepsbouw en (in
toenemende mate) in de bouw van
offshore gerelateerde cobstructies
activiteiten.
,,Het belang van offshore neemt toe.
Voor de BOW Terminal heb ik grote
projecten gedraaid als supplier (logis
tiek dienstverlener) voor de offshore
industrie, terwijl VDS zich meer richt
op constructiewerkzaamheden voor
de offshore. Wij rusten schepen bij
Robert van der Loos legt uit dat er be
halve nieuwe windenergieprojecten,
ook een 'renaissance' is van traditione
le offshore gerelateerde activiteiten zo
als olie- en gaswinning. „Watje ziet
is dat er bij de grote olieplatforms in
de Noordzee nog veel kleine bron
Offshore gerelateerde activiteiten worden steeds belangrijker.
voorbeeld uit met grillages voor on
der andere het transport van de mono
piles transition pieces, Zo'n schip
komt bij VDS aan de kade, waar wij
vervolgens die speciale frames en
klemmen kunnen bevestigen. Naast
civiele werkzaamheden, zoals brug
genbouw, wordt offshore voor VDS
steeds belangrijker", aldus Robert van
der Loos.
Met het op de juiste manier kunnen
laden en bevestigen van de funderings
palen voor de windmolens op het
schip, is veel geld gemoeid. „Als die
loodzware palen sneller geladen en ge
lost kunnen worden, kunnen er hon
derdduizenden dollars per dag be
spaard worden. Er is slechts een korte
installatieperiode. Die monopiles kun
nen vanwege de weersomstandighe
den slechts gedurende een beperkte
tijd worden geplaatst op zee", vertelt
Marcel van Hee, managing director
van VDS.
nen liggen. Door de hoge kosten had
men in het verleden weinig interesse
om deze aan te boren. Het wordt nu
echter steeds rendabeler om ook klei
ne bronnen te exploiteren omdat de
olie steeds duurder wordt. Vanwege
de schaarste aan olie zullen traditione
le werkzaamheden in het kader van
olie- en gaswinning blijven bestaan.
De exploitatie van olieplatforms
wordt vergroot en verlengd. Deze tak
van sport in de offshore is dus nog
lang niet uitgenut." Van der Loos legt
uit dat er voor een bedrijf als VDS
volop mogelijkheden zijn met betrek
king tot al deze offshore activiteiten
(windenergie, olie en gaswinning
„Offshore wind is een relatiefjonge
markt die in feite nog in de kinder
schoenen staat. Er is echter een verge
lijkbaar-soort schepen en expertise
voor nodig als voor de olie- en gassec-
tor. Het voordeel voor VDS is dat op
haar terrein in Nieuwdorp (haven
van Vlissingen) veel constructies ge
bouwd en verscheept kunnen wor
den. Het is een unieke locatie, zonder
sluizen en bruggen, waar ook de
steeds grotere en zwaardere construc
ties vervaardigd en verscheept kun
nen worden."
Voor gebruik op een offshore zware
lading ponton heeft VDS onlangs
twaalf winches gemaakt. Acht ervan
zijn geschikt voor een trekkracht van
125 ton en vier voor 85 ton. VDS
heeft de winches compleet gelast, ge-
machineerd, geconserveerd en geas
sembleerd. Het bedrijf is erin geslaagd
de krappe maattoleranties te handha
ven ondanks de enorme lassen en
spanningen die in het materiaal zaten.