Bors(s)ele Ondernemen Terneuzen helpt Column Colofon In deze editie van deOndernemer hebben we een special over de gemeente Borsele. Toen ik het gemeente huis in Heinkenszand binnen liep, moest ik in eens denken aan een grote blunder die ik lang geleden maakte. Het zal zo rond 1970 geweest zijn. Ik was met vrienden op vakantie in het mooie Retranchement, camping De Wild- hof. Buiten vakantietijd zat ik op de School voor Journalis tiek in Utrecht en was dus behoorlijk links. Zo ook mijn vrien den. We zaten met een groepje 's avonds in het café van Piet Luteyn en ik zat naast een meisje, waarvan ik al bijna een hele week dacht: dat is ze. Net toen het wat leek te wor den, kwam het gesprek op de kerncentrale in Borssele, die toen nog in de maak was en waar iedereen een mening over had. Wij dus ook. In een poging om indruk te maken, boog ik me naar mijn mooi buurmeisje en zei: 'Snap je nou zo'n gemeentebestuur. Zo'n burgemeester bijvoorbeeld, die moet thuis toch ook wat uit te leggen hebben.' 'Nee hoor', antwoordde ze. 'Wij hebben het er regelmatig over en hebben nooit ruzie. De burgemeester is mijn vader.' In een ultieme poging nog wat te redden, stamelde ik iets als 'een kerncentrale is schoner en onze steenkool raakt op.' Maar het leed was al geschied. Toen ik weer op keek, was de stoel bezet door een lelijke grote vent met een rode baard en haar tot op zijn billen. 'Wat zeg jij nou!', riep hij verbaasd. 'Een beetje meelullen met de gevestigde orde!' Ik heb het meisje die vakantie nog een keer gezien. Natuur lijk met een andere jongen. En natuurlijk deed ze net alsof ze me nog nooit gezien had. Het werd die zomer niets meer met mijn liefdesleven. Ron Gregoor deOndernemer is een uitgave van Wegener Media deOndernemer heeft een bereik van 68.000 huishoudens UITGEVER ad interim: Peter Jansen VORMGEVING: Angela van Eek ADRESGEGEVENS: Postbus 91 4330 VB Middelburg T: 0118-434070 E: deondernemer@pzc.nl REDACTIE: Ron Gregoor COMMERCIE: Bert de Vries MARKETING Johan van den Kieboom WEBSITE: www.deondernemer-pzc.nl Terneuzen helpt Ondernemers kunnen in Terneu zen rekenen op een warm ont haal. De gemeente opent het of fensief om de lokale economie aan te jagen met de inzet van twee bedrijfscontactfunctionaris- sen. Die moeten ondernemers snel, slagvaardig en zonder bu reaucratische rompslomp op weg helpen. De strategie, samengevat in drie woorden: werving, onder steuning, dienstverlening. Een strategisch marktonderzoek moet daarbij de vestigingsfacto ren in beeld brengen, basis voor mogelijk verdere actie. Tekst: Peter Oggel TERNEUZEN - Aanval is door gaans de beste verdediging. Dat klinkt mogelijk als een cliché, voor de gemeente Terneuzen is het gezeg de een belangrijk vertrekpunt voor nieuw economisch beleid. In het jaar dat analisten vooral duiden als wel licht het moeilijkste van de economi sche recessie, stuurt het gemeentebe stuur van Terneuzen aan ruim 3500 bedrijven -van zzp'er tot multinatio nal- een kaart met op het omslag pro minent de opdruk 'met volle kracht vooruit'. Het is minstens een opmerkelijk initia tief. Voor wethouder Jaap Bos (econo mie) gaat het in mindere tijden vooral om visie, ambitie en daadkracht. En durf. "Het is zaak om juist nu inzet te tonen. Zorg dat ze je kennen. Met achterover leunen gaat het in elk ge val niks worden. 2013 wordt het jaar van de waarheid." Als je niet schiet kun je niet scoren, luidt een Cruyffiaanse wijsheid. De pruttelende economie ten spijt heeft Terneuzen ambitie, en de doelen staan zwart op wit in het nieuwe eco nomisch beleidsplan. Eind 2015 min der werkloosheid (nu 5,5procent), meer bedrijfsvestigingen. Het streefge tal staat op rond 4000, dat is een plus van 3,5 procent. Dat is, beseft Jaap Bos, een heel kar wei. In alle geledingen -gemeente, Zeeland Seaports, provincie én be drijfsleven- zal hard moeten worden gewerkt om doelen te realiseren, is hij duidelijk. Terneuzen geeft alvast het goede voorbeeld: waar de ge meente de komende jaren in een krimpende organisatie fiks moet be zuinigen, gaat er extra geld naar eco nomie, te vertalen in meer capaciteit. De gemeente koestert de onderne- Terneuzen, daar kun je niet aan voorbij. Foto: Mark Neelemans mersgeest, in het bijzonder in econo misch moeilijke tijden, meldt het ge meentebestuur aan de bedrijven. Van daar, met een knipoog naar de haven stad die Terneuzen is: met volle kracht vooruit. Die taak rust mede op de schouders van twee bedrijfscontact- functionarissen: Bea Tolboom en Pe tra de Vliegher. Nieuw visitekaartje De gemeente introduceert het duo na drukkelijk aan de bedrijven. Tol boom (agrarische sector) en De Vlieg her (overige branches) moeten het on dernemers naar de zin maken, met raad en daad terzijde staan, gevraagd en ongevraagd adviseren, ontdaan van bureaucratische rompslomp. Dat betekent: korte lijnen, snelle antwoor den, optimale begeleiding. Het ondernemersklimaat moet beter. Terneuzen scoort nu een 6,5, dat moet zeker naar een 7. Dat klinkt mis schien abstract, maar veel meer dan voorheen zal de gemeente zich na drukkelijk onder de ondernemers mengen. De bedrijfsfunctionaris is weliswaar niet nieuw, maar de laatste jaren toch wat onderbelicht gebleven. Een nieuw visitekaartje dus. "Om dat", legt Petra de Vliegher uit, "Ter neuzen zich wil profileren als econo misch centrum met een efficiënte

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 82