Zittend en staand luisteren... RUDEN RIEMENS FOTOGRAFIE SPECTRUM 11 uit de schaduw Marjan Berk ZATERDAG 16 FEBRUARI 2013 r 'v£f X In een interview met onze Zeeuwse bronzen klok Pascal, vertelt hij dat hij bij zijn optreden de voorkeur geeft aan publiek, dat staand naar hem luistert. 'Dat is dynamischer'. Ja, dat is heerlijk, een zaal vol mensen, die met hun hele lichaam de muziek mee-beleven. Hoewel ik mijzelf niet in de verste verte met Pascal (van wie ik een fan ben) wil vergelijken, moet ik er niet aan denken dat ik de lezingen die ik geef moet volbren gen voor een zaal met staande mensen.Maar het is mij wel eens overkomen, dat er bij een optreden geen stoel te bekennen was. Zodat iedereen wel móest staan! Jaren geleden was mij gevraagd een nieuwe biblio theek in te wijden met het programma 'Sterke Be nen', waarbij mijn gitaarzoon Ruud Jan met collega gitarist Francois van Bemmel mijn verhalen afwis selden met vrolijk gitaarspel. De leidster van de spiksplinternieuwe bieb had eerst bedacht, dat ik buiten op het plein vóór de bieb zou optreden, Maar, gelouterd door jarenlange ervaring waarbij het spreken op pleinen in de openlucht tot wan hoop bij de uitvoerenden en totale onverschillig heid bij de toehoorders leidden, wist ik haar van dit plan af te houden. Vooral bij heftige wind en slagre gens is zo'n optreden van een schrijver in de frisse lucht af te raden. Het was een welwillende bibliothecaresse, ik kon haar overtuigen dat het beter was voor haar en voor mij de voorstelling intramuraal te spelen. Wél had ze nog een verrassing voor ons in petto. Op haar sig naal zouden de deuren van de bieb opengaan, het wachtend publiek - bestaande uit kinderen en vol wassenen - gewapend met ballonnen naar binnen stromen en dan de ballonnen oplaten. „Klaar af!", riep de bibliothecaresse en de deuren zwaaiden open. Tweehonderd mensen en kinderen tuimelden enthousiast de mooie nieuwe bieb bin nen. Mijn muziekmannen zetten de ouverture in, ik keek naar mijn zoon en werd pijnlijk getroffen toen ik zag, dat hij onder zijn optreedpak twee ver schillend gekleurde sokken droeg... toen hield de muziek op en begon ik aan mijn eerste verhaal. Hoe ik ook mijn best deed, geen hond luisterde. De kinderen denderden door de grote ruimte vol boe kenplanken, speelden krijgertje, terwijl de ballon nen een voor een met luide knallen de geest gaven. De oudere gasten keken zoekend rond naar een stoel. Tevergeefs. Dapper stonden zij bij het kleine podium waarop wij opereerden en probeerden iets op te vangen van mijn verhaal. Maar het was zo'n klere-herrie in de zaal, dat je wel moest kunnen liplezen om iets mee te krijgen van het gebodene. Met de moed der wanhoop worstelden wij ons door het programma, ik voelde mij een lek gescho ten schuit die langzaam maar zeker vol liep en zonk... Ik heb nóg wel eens een angstige droom van een zaal vol kinderen met knallende ballonnen,die mij het voorlezen beletten... Schrijvers zijn het meest gebaat bij mensen, die ontspannen op een stoeltje luisteren. Maar wanneer Pascal zingt wil ik wel een uurlang heupwiegend staand naar hem luisteren. Mijn ballon laat ik thuis.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 63