Spagaat Ramen open De katholieke kerk in Nederland en de rest van Europa verkeert al enige tijd in een identi teitscrisis. Bij de keuze voor een nieuwe paus past ons dus vooral bescheidenheid, zeggen geestelij ken in het land. 4 SPECTRUM actueel Nieuwe paus nieuwe kansen Openlijk verklaren dat (nu nog) paus Benedictus XVI de afgelopen jaren op menselijk en communicatief vlak heeft gefaald, dat doet niemand van de 26 Nederlandse kerkvertegenwoor- digers die deze krant afgelopen dagen heeft geïnterviewd. De ondervraag den vormen samen met honderden collega-priesters de ambassadeurs van een geloof dat, afgaand op de grote leegloop uit kerken, in een identiteits crisis verkeert en daar moeilijk weer uit lijkt te komen. Impliciet rekenen de geestelijken wel af met het relatief korte tijdperk Bene dictus, een periode die vooral geken merkt werd door relletjes over uitspra ken die de paus deed over bijvoor beeld voor de kerk lastige thema's als homoseksualiteit en abortus. Veel geestelijken voelden dat ze de afgelo pen jaren in de verdediging werden gedrukt, niet in het minst door de misbruikschandalen die boven kwa men drijven. Die problemen louter toeschrijven aan de leiding in het Vati- caan doen de geraadpleegde kerkverte- genwoordigers niet. De Westerse we reld is nu eenmaal sterk geseculari seerd, constateren ze, waardoor het ge loof ook in het geïndividualiseerde Nederland in toenemende mate een marginale rol speelt. Toch laten veel priesters die deze krant heeft gesproken, weten dat de aanstelling van een nieuwe paus, nieu we kansen voor hun geloof biedt. Al thans voor die groep gelovigen in Ne derland die de kerk trouw zijn geble ven. De grote massa terughalen, lijkt de geestelijken sowieso niet reëel. Daarmee legt de kerk zich dus neer bij haar krimp. De katholieke kerkvertegenwoordi- gers in Nederland zijn zich terdege be wust dat ons land in de benoemings procedure rond de nieuwe paus met slechts één stem niet veel invloed heeft. De profielschets die ze voor ogen hebben, moet dan ook niet wor den gezien als een wens voor de Ne derlandse katholieke kerk, eerder een wens voor een toekomstbestendige ka tholieke kerk op mondiale schaal. De nieuwe paus moet geen 'museumbe waarder' of'kamergeleerde' zijn. Laat hem vooral weer een 'mensenpaus' worden: communicatief en charisma tisch. Een eigenschap die sommige on dervraagden afgelopen tijd wel heb ben gemist. Zij zien in de paus liever een man die, zoals pastoor Gerard Pe ters van de Gelderse parochie De Le vensbron het stelt, „de tekenen van de tijd verstaat en met beide benen in de wereld staat." Aan de hiërarchie binnen de kerk hoeft volgens de mees ten niet getornd te worden. „De hië rarchie is eigen aan de kerk. Het paus schap is van God gegeven, dus van bo venaf', zegt de Almelose vicaris-gene raal Alphons Woolderink. Maar het pastorale in de paus, de omgang met de dagelijkse dilemma's van de gelovi gen, dat is waar veel geestelijken wel behoefte aan hebben. Aan iemand die met zijn centrale gezag in Rome welis waar de eenheid binnen de rooms- katholieke kerk bewaart, maar die niet alleen maar regels van bovenaf oplegt. Sommigen zijn daar uitgespro ken in. Pastoor Jo Janssen van de Sint Petrus parochie in het Limburgse Ber gen: „Het Vaticaan zal veel transparan ter moeten worden. Weg met die on doorzichtige ramen. Je moet de ker ken de kans geven hun eigen levensge voel en cultuur te uiten. Niet van dat benauwende, zoals overal dezelfde li turgie opleggen." Hij krijgt daarin bij val van anderen. Ook Koos Tolboom, pastoor in Assen, vindt dat de paus „de ramen in Rome open moet zet ten. Het Vaticaan moet minder met de rug naar de wereld staan en meer oog hebben voor wat speelt in de loka le geloofsgemeenschappen." De rol van de paus is de afgelopen eeu wen alleen maar sterker geworden. Dat is binnen de katholieke kerk een bron van spanning en debat, erkent bisschop Gerard de Korte van het bis dom Groningen-Leeuwarden. „Ik vind het belangrijk dat de lokale bis schoppen zeggenschap binnen de kerk hebben. Veel besluiten kunnen het beste op een zo laag mogelijk ni veau genomen worden. Ik hoop dat de nieuwe paus open staat voor het debat hierover." De roep van verschillende priesters om de nieuwe paus meer naarde werkvloer' te laten luisteren, komt niet zomaar uit de lucht vallen. Stuk voor stuk geven geestelijken aan dat ze in hun dagelijkse werk regelmatig in een spagaat zitten tussen enerzijds de leer van het geloof en de regels die daar vanuit Rome uit voortvloeien en anderzijds de dagelijkse realiteit. Die werkelijkheid bestaat uit parochianen die vaak met hun hart onder de ziel naar de kerk komen met vragen over bijvoorbeeld een familielid dat homo seksueel is of over een geliefde die ziek is en ondraaglijk lijdt. „Mensen verwachten van ons dat wij allerlei dingen doen tijdens de vierin gen. Maar de bisschoppen willen dat dat anders gaat. De regels worden strakker. Dan krijg je dus ook kritiek van kerkgangers", licht de Zeeuwse pastoraal werkster Chantal van der Walle haar dilemma's toe. Maar die spagaat hoort nu eenmaal bij het geloof, zeggen veel priesters. Ze worstelen er niet permanent mee, ze zien het vooral als 'een uitdaging'. Met de regels uit Rome kan in de dage lijkse praktijk sowieso 'om pastorale redenen creatief omgegaan worden', geeft een aantal ondervraagden aan. Er is ook een stroming binnen de kerk die juist benadrukt dat een paus niet met alle winden moet mee waaien. Dat het dus goed is dat ook priesters continu herinnerd worden aan waar de kerk al van oudsher voor staat: bijvoorbeeld geen huwelijk tus sen gelijke seksen. „De spanning tus sen kerkleer en praktijk houdt ons scherp. Het confronteert de mens met zijn eigen tekortkomingen", zegt de Utrechtse binnenstadpastoor Harry van der Vegt, die vindt dat een paus vooral „niet met de wolven moet mee huilen." De meeste ondervraagde kerkverte- genwoordigers zeggen hoe dan ook be hoefte te hebben aan een open debat, ook binnen hun kerk, over 'de moeilij ke thema's' zoals abortus en homo seksualiteit. Vanuit Rome moet er niet alleen met een wijzend vinger tje benadrukt worden wat er alle maal niet mag. De kerk zou vooral de nadruk moeten leggen op „de gezamenlijke zorg voor kwetsba ren", vindt bijvoorbeeld pastoor Roland Putman van de St. Eloy parochie in Beverwijk. „Als het om euthanasie of homoseksua liteit gaat, betreft het juist vaak mensen in kwetsbare posi ties." u

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 56