4 5 kinderen aan het werk Baantje kweekt karakter Echt gebeurd, niet verzonnen. De bel gaat. Via de intercom klinkt een mannenstem: „Ik kom voor de meterstanden." Maar als de voordeur opengaat, blijkt het helemaal niet om de meteropnemer te gaan. Wel een schaamteloze colporteur: „Ik wil u graag vertellen hoe u kunt bezuinigen op energie." Nu bedrijven steeds minder vaak mogen opbellen, staan ze steeds vaker op de stoep. Het is om gek van te worden. Oproep! Mijn laatste euro COLPORTAGE UIT DE DOEKEN door Jolenta Weijers Illustratie Job van der Molen Vroeger had je de mannen met de encyclopedieën en de stofzuigers aan de deur. Daarna benaderden bedrij ven consumenten via fol ders. Toen de brievenbus sticker tegen reclame popu lair werd, stapten zij over op telefonische verkoop. Maar sinds vier jaar geleden het Bel-me-niet-register in het leven is geroe pen, inmiddels met 8 miljoen telefoon nummers, kan dat ook bijna niet meer. En nu zijn ze er dus weer, de colporteurs. Doorgaans zitten mensen niet op hen te wachten. Er zijn inmiddels dan ook aller lei manieren om de commercie buitens huis te houden. Zo gaan er nu ook stemmen op voor een Bel-niet-aan-register. Op dit moment voert de Consumentenbond daarvoor ac tie. Minister Henk Kamp (Economische Zaken) is er echter niet voor te porren. Vol gens hem valt het wel mee met de over last. Bij overheidsorganisatie Consuwijzer zijn in 2012 20.000 klachten binnengeko men over telefonische verkoop en 6.500 over internetverkoop, zegt Kamp. Over col portage werd 'maar' 1.200 keer geklaagd. Cijfers van de Consumentenbond laten eenzelfde verdeling zien. Uit een enquête van de bond blijkt dat 54 procent van de ondervraagden zich het meest stoort aan internetreclame, 23 procent aan telefoni sche verkoop, 12 procent aan reclamepost en 10 procent aan verkoop aan de deur. Daar tegenover staan dan wel de vele dui zenden stickers die nu naast brievenbus sen en deurbellen prijken om de commer cie te weren. En wie eens een bezoek brengt aan de fora van consumentenwebsi- o'[io, Het leven wordt duurder, inkomsten dalen. Zo dreigt uw levenswijze in de verdrukking te ko men. Maar uw besluit staat vast. Dan nog liever een hele week droog brood eten. Dus u koopt dat ontbrekende Swarovski-beeldje van 200 eu ro, het zoveelste paar Louboutin-schoenen (1.400 euro) of die fles Chateau Petrus uit 1989 (5.500 euro). En u blijft uw inkopen doen bij de dure biologische super. Herkent u zich zelf hierin? Laat het ons weten op geld@depersdienst.nl tes, ziet dat de irritatie wijdverpreid is. Sommige colporteurs negeren zelfs een 'Nee'-sticker. Ze zeggen dan doodleuk: 'Wij komen u niets verkopen, wij komen u adviseren.' Of: 'Wij komen u niets verko pen, wij komen u iets gratis aanbieden.' Toch zijn er ook consumenten die een Bel-niet-aan-register een minder goed idee vinden. Ze zijn bang dat ook de collec tanten van goede doelen erdoor worden getroffen. En dat is nou ook weer niet de bedoeling, vinden ze. Een eenvoudige manier om niet te wor den lastiggevallen aan de huisdeur is een sticker bij brievenbus of deurbel te plak ken. De 'Niet-aan-de-deur-sticker' bijvoor beeld. Je kunt kiezen uit twee varianten. Met de ene weerhoud je alleen verkopers en geloofsovertuigers - zoals Jehova's Ge tuigen - ervan om bij je aan te bellen. Met de andere vraag je ook collectanten om je niet lastig te vallen. Het tv-programma Kassa maakte twee jaar geleden voor het eerst gratis 'Bel-niet-aan-stickers'. Daar van zijn er toen 25.000 verstuurd. Dit jaar heeft 'Kassa' de stickers opnieuw in de aan bieding: www.kassa.vara.nl. Ook de Consu mentenbond heeft een eigen sticker ge maakt tegen verkoop aan de deur. Wie tegen zijn zin wordt benaderd door een bedrijf, kan een klacht indienen. Eerst bij het bedrijf zelf. En als dat niet helpt, bij de Consumentenautoriteit, de Autori teit Financiële Markten, de Onafhankelij ke Post en Telecommunicatie Autoriteit of de Geschillencommissie Directe Verkoop. Bedrijven mogen consumenten ook niet rechtstreeks benaderen op internet. Klach ten worden behandeld door de Opta. reageren? Skf geld@depersdienst.nl Geen geleur aan de deur Een persoon die probeert iets aan de deur te verkopen, heet een colporteur. Maar er valt nog meer onder colportage. Zo'n gezel lige Tupperware-party bij een vriendin? Col portage. Een busreisje waarbij tijdens de lunch een verkoopdemonstratie wordt gege ven? Colportage. Het bedrijf dat vraagt of het eens bij u langs mag komen, nadat u een coupon voor een gratis product hebt in gevuld? Colportage. Wat deze voorbeelden gemeen hebben, is dat het initiatief bij de verkoper ligt. Als de consument zelf een verkoper thuis uitno digt, is geen sprake van colportage. Eten, drinken of bloemen aan de deur kopen, valt evenmin onder colportage. Net als een kran tenabonnement afsluiten op straat. De Colportagewet geeft consumenten meer rechten dan wanneer zij iets in een winkel kopen. Deze beschermt in feite de consu ment tegen ondoordachte aankopen. Wan neer de aankoop meer dan 34 euro waard is, heeft de consument 8 dagen bedenktijd. Wie binnen die termijn schriftelijk aangeeft dat hij de koop ongedaan wil maken, krijgt zijn geld terug. Hetzelfde geldt als een con tract is aangegaan, bijvoorbeeld met een energiemaatschappij. Bij financiële produc ten hebben consumenten zelfs een jaar de tijd om de zaak terug te draaien. Ook voor telefonische verkoop geldt een be denktijd. Meer info op de website van overheidsorga nisatie Consuwijzer.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 41