12 BOEKEN Overbelast puberbrein Klassieke hit Zoektocht Bij het boek 'Wereld in woorden. Geschiedenis van de Nederland se literatuur1 van Frits van Oostrom vergeet je dat je literatuurge schiedenis in handen hebt. Van Oostrom gebruikt zijn geweldige schrijfkracht om het beeld van een eeuw weer te geven: van het hofleven in Den Haag tot het bruisende bestaan in Brugge. 'De Bijbelvertaler van 1360'dient zwijger uit de literatuurhistorie te blijven. BOEKEN KORT Wolfskinderen groeien op zonder menselijk contact. Ook is het een moderne aanduiding voor kinde ren die in een isolement leven, opgesloten, aan hun lot overgela ten en vervreemd van hun omge ving. Deze omschrijving gaat op voor hoofdpersonage Theres. Na de dood van haar stiefouders, gaat Theres (13) bij haar stiefbroer wonen. Zelfstandig wonen kan niet, gezien haar taalachterstand en gebrek aan sociale vaardighe den. Het andere 'wolvenkind', Te resa geheten, is het buitenbeentje in een gewoon, liefhebbend ge zin. Wat Theres en Teresa ge meen hebben, zijn muziek en poë zie. Daardoor krui sen hun paden. De eerste helft van de thriller vertelt uit voerig over de le vens van beide meisjes en leest als een degelijke ro man. Het laatste deel is horror. Teresa raakt in een neerwaartse spiraal. Gebiolo geerd lees je hoe Lindqvist vanuit Teresa beschrijft wat haar be weegt. Een schokkend voorbeeld hoe een overbelast puberbrein kan werken. Waarom verzinken ze in melancholie en snijden ze zichzelf? Om te voelen dat ze le ven. Theres ontpopt zich tot moordenares en leider van een 'wolvenroedel'. Ze doden om zich zelf'levend' te maken. Een angst aanjagende roman die op poëti sche manier een duistere binnen kant beschrijft. John Ajvide Lindqvist - Wolfskinderen. Vert. Edith Sybesma. Signatuur Noir, 19,95 euro. Componisten van hedendaagse klas sieke muziek die een hit schreven, zijn er maar weinig. Simeon ten Holt (Bergen, 1923-2012) was er zo eentje. Zijn 'Canto Ostinato' voor toetsin strumenten (1979) brengt tegen woordig hele volksmassa's in be weging. Er is al een aantal docu mentaires aan het stuk en zijn maker gewijd. In Amsterdam is er zelfs jaarlijks een (steevast uit verkocht) festival. Nu ligt er ook dit prachtige document, met een uitgebreid vraaggesprek met de componist, interviews met uit voerders én de integrale bladmu ziek. Het maakt je (hernieuwd) nieuwsgierig naar de muziek. Er zitten een cd en DVD bij. Jeroen en Sandra van Veen laten de no ten onweerstaanbaar zinderen. Wilma de Rek - Canto Ostinato. Balans, 35 euro. De Engelse Lucy Clarke (1980) hing haar carrière als presentator en lerares aan de wilgen. Ze schrijft nu romans. Haar spannende en prachtige debuut 'Nachtzwemmen' smaakt naar meer. Als de avontuurlij ke Mia tijdens een wereldreis op Bali zelfmoord pleegt, geeft zus Katie haar baan en relatie op. Ze zoekt naar antwoorden op veel vragen Lucy Clarke - Nachtzwemmen. A.W. Bruna, 15 euro. Boeiend beeld van een eeuw door Mario Molegraaf Waaraan dankt onze koningin haar naam? Het was op 31 januari 1938 voor heel Nederland een verrassing toen prin ses Juliana en prins Berhard hun eerste kind Beatrix noemden. Frits van Oostrom oppert in Wereld in woorden, zijn overweldigende boek over de Nederlandse literatuur van de veertien de eeuw, dat het samenhangt met de Beat rijs, het verhaal van de non die vanwege een dubieuze man het klooster verlaat, het verhaal dat wordt verteld door de dichter die moppert: 'Van dichten comt mi cleine bate/ de lieden raden mi dat iet late' (Het dichten le vert mij maar heel weinig op/ De mensen raden aan dat ik er mee stop). De Beatrijs leidde lang een slui merend bestaan. In de negen tiende eeuw werd het werk her ontdekt en het werd pas be roemd na de herberijming door P.C. Bou- tens, destijds een soort nationale bard. In haar studententijd heeft prinses Juliana diens versie met 'rustige soberheid' gede clameerd. Zo willen tenminste de berich ten die Van Oostroms theorie over de naam van koningin Beatrix moeten onder steunen. Door zulke prikkelende dwarsverbanden kun je Wereld in woorden niet wegleggen, het is alsof je een spannende thriller leest Frits van Oostrom en zo snel mogelijk de afloop wilt weten. Het boek eindigt trouwens, afgezien van onder meer een bibliografie van bijna zes tig pagina's en een register van tegen de twintig bladzijden, met een beschouwing over de achtergronden van het allermooi ste gedicht in onze taal: 'Egidius, waer be- stu bleven?' Je vergeet vaak dat je een literatuurgeschie denis in handen hebt. Van Oostrom ge bruikt zijn geweldige schrijfkracht om het beeld van een eeuw te geven. Met duidelijk plezier beschrijft hij het hof leven in Den Haag of het bestaan in het bruisende Brugge. Dat was toen een wereldstad, waar de aande lenmarkt werd uitgevonden, 'beurs' genoemd, want de eer ste aandelenmarkt zat in de her berg van de familie Van der Beurse. Van Oostrom moppert dat veel later een Engelse konin gin Het woord 'burse' schrapte en door 'royal stock exchange' verving. Overal verraadt hij zijn diepe betrokkenheid bij deze onbekende tijd. De veertiende eeuw: voor ieder jaartal staat dus zo'n onheilspellende der tien. De eeuw van het ongeluk, de eeuw van de opdringende 1\irken, van de Hon derdjarige Oorlog en vooral van de Zwarte Dood. Van Oostrom geeft de cijfers. In 1300 waren er tachtig miljoen Europea nen, in 1400 nog maar vijftig miljoen. Koningen en bedelaars, de pest maakt geen onderscheid. Toch wordt er niet al leen gemaaid, maar ook gezaaid. We zijn geneigd van de donkere middeleeuwen te spreken, een eindeloze periode van ver pletterende onwetendheid en verwoes tend geloof. Maar juist in de veertiende eeuw wordt het licht ontstoken, in Italië breekt de renaissance aan, Dante en Petrar- ca schrijven. Ook in de Lage Landen begon het duister te wijken. Tot nu toe gold de veertiende eeuw als een onoverzichtelijke overgangs tijd. Frits van Oostrom zorgt voor een grandioos eerherstel. Hij belicht de litera tuur van toen in haar ongekende veelzij digheid, van alchemie tot liedkunst, van le vensles tot klucht en vooral van mensen Frits van Oostrom belicht op een hele bijzondere manier de veelzijdige Nederlandse literatuur van 1300-1400. foto Marco de Swart. zoals wij. Mensen die eindelijk op zoek gaan. De eeuw dat een algemene Neder landstalige 'schriftcultuur' ontstaat. We kennen merkwaardig genoeg schrij versnamen zonder oeuvre: van de liederen van de charismatische begijn Geertrui van Oosten is geen letter meer over. Des te meer rest er van het werk van een naamloze, een tot nu toe onbekende fi guur, onhandig aangeduid als de 'Bijbelver taler van 1360'. Hij was een van de groten van zijn tijd, een zeer productieve vertaler die toch nooit haastwerk leverde. Hij besef te dat er volop kwaadwilligen waren die niet konden verdragen dat er boeken in het Nederlands werden gemaakt. Frits van Oostrom smoort pogingen zijn naam te achterhalen in de kiem. De 'Bijbelvertaler van 1360' wilde volgens hem niet worden gekend en dient daarom 'de meest woor denrijke zwijger uit de Nederlandse litera tourgeschiedenis' te blijven. Het is deze mengeling van grandioos enthousiasme en grandioze kennis die Wereld in woorden tot zo'n koninklijk boek maakt. Frits van Oostrom - Wereld in woorden. Geschiede nis van de Nederlandse literatuur 1300-1400. Bert Bakker, paperback 35 euro, gebonden 45 euro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 12