CONSUMENT 23 Jlir HUISMERK KNEIPP Het Nederlandse enthousiasme voor Valentijnsdag lijkt gering. Terwijl 14 februari juist hét moment is om punten te scoren MAANDAG 11 FEBRUARI 2013 door Cintha Rood Als Sebastian Kneipp (Stephans- ried, 1821) op 25-jarige leeftijd tuber culose krijgt, wordt zijn verhitte, koortsige lijf hem na drie jaar te veel. Uit wanhoop duikt hij hartje november in het ijskoude water van de rivier de Donau. In de dagen daarna voelt hij zich een stuk gezon der. Het is de geboorte van de nu nog bekende watertherapie van Kneipp: een combinatie van licha melijke inspanning en wisselbaden. Samen met apotheker Leonhard Oberhaufter ontwikkelt Kneipp door de jaren heen allerlei natuurge neeskundige methoden. Het merk Kneipp ziet het levenslicht pas in 1891: dan geeft Kneipp Oberhaufler de exclusieve rechten om produc ten onder zijn naam en beeld te verkopen in zijn apotheek. Zes jaar later overlijdt de inmiddels megapopulaire Kneipp in Bad Wörishofen op 76-jarige leeftijd. Dankzij zijn sterrenstatus - sa men met Keizer Willem II en Bis marck behoorde Kneipp tot de be roemdste Duitsers van het keizer rijk - werd er een mausoleum voor hem gebouwd, dat nog al tijd toegankelijk is voor publiek. In 1951 opent het bedrijf een doch teronderneming in de Benelux. In 1999 worden in de VS, Zwitser land en Oostenrijk dochteronder nemingen opgericht. In het Duit se Ochsenfiirt-Hohestadt openen de deuren van een nieuwe vesti ging met een centraal magazijn. Kneipp wordt tot op de dag van vandaag geassocieerd met krui- denbaden. Die baden zijn in Duitsland nog altijd populair, vooral onder (zieke) ouderen. Om dit imago van zich af te schudden, is geïnvesteerd in een modernisatie-slag. In 2005 en 2011 hebben de verpakkingen een nieuw jasje gekregen en zijn hip pe geurtjes, zoals chocolade, aan het assortiment toegevoegd. In wellnesscentrum De Veluwse Bron is in 2012 een up-to-date ver sie van de wisselbaden ontwik keld. Kneipp Nature Kids is de ul tieme stap naar een nieuw ima go: deze verzorgingslijn voor kin deren is vanaf maart te koop. Anno: 1891 Land van herkomst: Duitsland Claim to fame: therapieën ontwik keld door Sebastian Kneipp en verzorgingsproducten op basis van natuurlijke ingrediënten. Kneipp in cijfers: Kneipp is met 121 jaar het oudste zogenaamde personal care merk in Nederland. De omzet bedroeg in 2012 circa 20 miljoen euro. Het assortiment telt inmiddels 130 producten en er zijn wereldwijd 350 medewer kers werkzaam. Opvallend: Sebastian Kneipp kreeg doordat hij een vrouw genas die aan cholera leed, de bijnaam 'cholerakapelaan'. Info: www.kneipp.nl De ultieme Valentijnsdag door Cintha Rood De ultieme Valentijnsdag is er eentje waarop het valen- tijnscadeau goed is voor (mede)mens én milieu. Kies dit jaar eens voor een milieuvriendelijke of fair- trade-variant: dat is min stens zo romantisch en inclusief een goed verhaal. De verpakkingen van het Zweedse ecologi sche verzorgingsmerk Estelle Thild (van af 22,90 euro) zijn een zoet kunstwerkje op zich. Tip: voor een prettige Valentijns dag kies je niet de anti-aging-variant. Het fairtrade-label Return to Sender verkoopt diverse pinata's (59,95 euro): de van oor sprong Mexicaanse papier-machéfïguren die met snoep worden gevuld. Romanti scher dan een bruidspaarpinata, met daar in een ring verstopt, wordt het niet. Wie een verwelkend bosje bloemen op ta fel een slecht voorteken vindt, kiest voor de duurzame papieren bloemen van Re turn to Sender (vanaf 4,95 euro). Serveer je valentijnsontbijt in het rode Fair Trade Original servies (vanaf 5,95 euro). Kringen maken moet: door de hartvormige onder zijde van het servies creëer je een liefdevol vlekkenpatroon. Luxe en praktisch is de all-in-one, biologische arganolie van het nieuwe beautymerk Shazara (89 euro). Minstens zo goed voor de medemens en iets beter voor de portemonnee is de Wo men's Day Soap van L'Occitane. Eén zo'n geurig zeepje kost 3 euro en steunt de eco nomische emancipatie van vrouwen in Burkina Faso. Ook al vind je Valentijnsdag commerciële nonsens: om een snijdende sfeer in huis te voorkomen, is het aan te raden toch toe te geven aan deze dag van de liefde. Niet ge vreesd: lieve cadeautjes hoeven niet meer dan een tientje te kosten. Liefde gaat door de maag, wordt gezegd. De hartvormige chocolade van Australian Homemade (9,95 euro) is verkrijgbaar in diverse smaken en kleuren. Cosmetica en verzorgingsproducten doen het altijd goed, maar kies dan wel producten die niet al te persoonlijk zijn. Bijvoorbeeld de nagellakjes in trendkleuren van Babor (9,50 euro) of de huidverzorging van de Douglas I Love...-lijn (vanaf 5,95 euro). Mo deketen Primark heeft valentijnspyjama's en lingerie met hartprints en roze tinten (vanaf 4 euro). Nog zuinigere modestate ments maak je met Zeeman. Sieraden met hartvormige kraaltjes kosten er nog geen euro. Het huis in valentijnssferen brengen, kan met de valentijnsslingers- en ballon nen van Hema (vanaf 1,60 euro). De his hers parfums van Esprit (14,65 euro) lig gen iets boven het budget, maar zijn een regelrechte hit op het romantische vlak. Het merendeel van de nuchtere Nederland se vrouwen doet Valentijnsdag af als onzin nig. Maar diep van binnen wil iedereen verwend worden en bedolven onder de ca deaus. En dat mag dan best wat kosten. Echt pamperen doe je met juwelen: dat kan onder andere met de roségouden hor logecollectie van Guess (vanaf 169 euro). Echte love peace haal je in huis met de op Ibiza geïnspireerde oorbellen van het Nederlandse merk Angeli Dolci (69 euro). Wie zoet is, krijgt lekkers: bijvoorbeeld in de vorm van de hartvormige chocolade- bommen van Hotel Chocolat (33 euro). Met chique, maar comfortabele sjaals kies je voor een origineel, weldoordacht valen- tijnscadeautje. Ga voor een print van hart jes of rozen of een lief kleurtje, zoals de zachtroze varianten van POM Amsterdam (59,95 euro). Parfumlijn In the Garden of Good and Evil van parfumhuis Kilian is geïnspireerd op het eerste liefdesverhaal: dat van Adam en Eva. De lijn bestaat uit sensuele geuren (198,30 euro), waaronder Forbidden Games en City of Sin, die hint en naar een passionele valentijnsnacht. www.angelidolci.com, www.australianhome- made.com, www.babor.nl,www.douglas.nl, www.esprit.nl,www.fairtrade.nl, www.guess- watches.com, www.hema.nl, www.hotelchoco- lat.co.uk, www.loccitane.nl, www.pom-amster- dam.nl, www.primark.nl,www.returntosender.nl, www.shazara.com,www.skins.nl,www.zeeman.nl reageren? W consument@depersdienst.nl it Van boven naar beneden: chocolade van Australian Homemade, valentijnsslingers en -ballonnen van de Hema, nagellak in trendkleuren van Babor, sierraden met hartvormige kraaltjes van Zeeman en het rode Fair Trade Original servies, foto's PR

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 23