PZC kijktip Hossen en praalwagens zondag 17.05 uur
Het is zo'n rol die een
acteur maar af en toe
krijgt en waar hij de tan
den in wil zetten. Thom
Hoffman is dan ook ape
trots op de serie en zijn
hoofdrol als biermag
naat in de serie Freddy,
leven in de brouwerij
„Scoren. Winnen. Plat-
walsen. Dat was Freddy
Heineken."
Freddy Heineken (Thorn Hoffman)
en zijn martresse Nan (Francesca
Pichel). foto Tros
Heineken. Ik bestudeerde hem
net als een journalist, als materi
aal om zijn karakter zo goed mo
gelijk te kunnen overbrengen."
De serie is opgenomen in 28 da
gen. Een hogedrukpan, zegt de ac
teur over de sfeer. „Er is op de set
soms behoorlijk verbaal geknokt,
heftige woordenwisselingen over
waar we naartoe moesten naar
mate de vier afleveringen opsta
pelden. Kan het publiek deze ma
cabere draai nog volgen? Moeten
we niet wat luchthartiger zijn,
wordt de oudere Freddy niet te
grimmig? Er moest een balans
blijven tussen boeiend, onder
houdend en psychologisch juist.
Maar al die hectiek gaf ons ook
wel weer een aangename roes. En
een druk die paste bij het turbu
lente leven van Heineken. Dat
was dan wel weer mooi."
Freddy, leven in de brouwerij. Vanaf van
avond (zaterdag) op Nederland 2 om
21.00 uur
©reageren?
media@depersdienst.nl
Media
Heineken: vrouwen
als arbeidsvitaminen
in 1983, samen met zijn chauf
feur, niet bepaald louterend werk
te, denken de makers van de se
rie. „Hij wilde alleen maar nóg
meer controle over de wereld om
hem heen. Hij is altijd geketend
gebleven. Ik vind Heineken iets
hebben van een Oliver Stone-ka-
rakter. Richard Nixon in zijn Wit
te Huis, bitter terugkijkend, hoe
kon in godsnaam alles zo ver
schrikkelijk misgaan? En maar
voet bij stuk houden dat het alle
maal niet zijn schuld was."
Heineken bleef in het bedrijf én
in zijn familie ongevoelig voor
wat er in andere mensen omging,
zegt Hoffman. „Altijd ten koste
van alles zijn gelijk halen. Scoren.
Winnen. Platwalsen. Dat was
Freddy Heineken, daaruit haalde
hij zijn brandstof. Op die manier
heeft hij ook zijn onderneming
uitgebouwd: van 40 naar meer
dan 160 landen in de wereld."
De reeks vertelt het verhaal van
een ambitieuze jongen, die het
met het bedrijf van zijn vader tot
de derde grootste bierbrouwer
ter wereld schopt. De schrijvers
gebruikten journalistiek materi
aal, de familie wilde niet meewer
ken. Hoffman deed uitvoerig on
derzoek en putte onder meer uit
een interview dat de biermag
naat gaf aan journalist Frénk van
der Linden. Hij leest een passage
voor: 'Ik verschuil me, ik ben een
schorpioen, wegkruipen, wach
ten, plotseling tevoorschijn ko
men. Steken, sting. Raak! Kijk jij
maar uit!' Hoffman: „Heinekens
donkere kant is het boeiende aan
deze rol. Een soms charmante,
soms akelige man. Tegenstrijdig,
want hij is spijkerhard en egocen
trisch, maar hij ontroert toch
ook. En dan al die vrouwen, tot
op hoge leeftijd. De dames waren
zijn arbeidsvitaminen."
Zelf ziet hij het personage als een
'lekkere kluif. „Freddy's gekte is
dezelfde gekte als bijvoorbeeld
die van Frits van Egters in de
film De avonden, je krijgt maar
een paar van die moeilijke karak
ters in je loopbaan, waar je flink
je tanden in kan zetten. De groot
ste ondernemer die Nederland
ooit kende; Sinatra kwam loge
ren, even bellen met juliana, mil
joenenovernames. Niets uit mijn
leven komt overeen met dat van
door Monique Brandt
Kijkers moeten wel
licht even wen
nen. Thorn Hoff
man was onlangs
dokter Tinus in de
gelijknamige,
luchthartige serie.
In het vierdelige drama Freddy, le
ven in de brouwerij tapt hij echter
uit een ander vaatje. Hoewel de
prachtig vormgegeven en gefilm
de serie met de wat oubollige ti
tel luchthartig begint, krijgt deze
al snel een grimmig karakter.
Nietsontziende vrouwenverslin-
der met donkere kanten: dat is de
Freddy Heineken die door Thom
Hoffman gestalte wordt gegeven.
Een man bij wie zijn ontvoering