PZC kijktip Hossen en praalwagens zondag 17.05 uur Het is zo'n rol die een acteur maar af en toe krijgt en waar hij de tan den in wil zetten. Thom Hoffman is dan ook ape trots op de serie en zijn hoofdrol als biermag naat in de serie Freddy, leven in de brouwerij „Scoren. Winnen. Plat- walsen. Dat was Freddy Heineken." Freddy Heineken (Thorn Hoffman) en zijn martresse Nan (Francesca Pichel). foto Tros Heineken. Ik bestudeerde hem net als een journalist, als materi aal om zijn karakter zo goed mo gelijk te kunnen overbrengen." De serie is opgenomen in 28 da gen. Een hogedrukpan, zegt de ac teur over de sfeer. „Er is op de set soms behoorlijk verbaal geknokt, heftige woordenwisselingen over waar we naartoe moesten naar mate de vier afleveringen opsta pelden. Kan het publiek deze ma cabere draai nog volgen? Moeten we niet wat luchthartiger zijn, wordt de oudere Freddy niet te grimmig? Er moest een balans blijven tussen boeiend, onder houdend en psychologisch juist. Maar al die hectiek gaf ons ook wel weer een aangename roes. En een druk die paste bij het turbu lente leven van Heineken. Dat was dan wel weer mooi." Freddy, leven in de brouwerij. Vanaf van avond (zaterdag) op Nederland 2 om 21.00 uur ©reageren? media@depersdienst.nl Media Heineken: vrouwen als arbeidsvitaminen in 1983, samen met zijn chauf feur, niet bepaald louterend werk te, denken de makers van de se rie. „Hij wilde alleen maar nóg meer controle over de wereld om hem heen. Hij is altijd geketend gebleven. Ik vind Heineken iets hebben van een Oliver Stone-ka- rakter. Richard Nixon in zijn Wit te Huis, bitter terugkijkend, hoe kon in godsnaam alles zo ver schrikkelijk misgaan? En maar voet bij stuk houden dat het alle maal niet zijn schuld was." Heineken bleef in het bedrijf én in zijn familie ongevoelig voor wat er in andere mensen omging, zegt Hoffman. „Altijd ten koste van alles zijn gelijk halen. Scoren. Winnen. Platwalsen. Dat was Freddy Heineken, daaruit haalde hij zijn brandstof. Op die manier heeft hij ook zijn onderneming uitgebouwd: van 40 naar meer dan 160 landen in de wereld." De reeks vertelt het verhaal van een ambitieuze jongen, die het met het bedrijf van zijn vader tot de derde grootste bierbrouwer ter wereld schopt. De schrijvers gebruikten journalistiek materi aal, de familie wilde niet meewer ken. Hoffman deed uitvoerig on derzoek en putte onder meer uit een interview dat de biermag naat gaf aan journalist Frénk van der Linden. Hij leest een passage voor: 'Ik verschuil me, ik ben een schorpioen, wegkruipen, wach ten, plotseling tevoorschijn ko men. Steken, sting. Raak! Kijk jij maar uit!' Hoffman: „Heinekens donkere kant is het boeiende aan deze rol. Een soms charmante, soms akelige man. Tegenstrijdig, want hij is spijkerhard en egocen trisch, maar hij ontroert toch ook. En dan al die vrouwen, tot op hoge leeftijd. De dames waren zijn arbeidsvitaminen." Zelf ziet hij het personage als een 'lekkere kluif. „Freddy's gekte is dezelfde gekte als bijvoorbeeld die van Frits van Egters in de film De avonden, je krijgt maar een paar van die moeilijke karak ters in je loopbaan, waar je flink je tanden in kan zetten. De groot ste ondernemer die Nederland ooit kende; Sinatra kwam loge ren, even bellen met juliana, mil joenenovernames. Niets uit mijn leven komt overeen met dat van door Monique Brandt Kijkers moeten wel licht even wen nen. Thorn Hoff man was onlangs dokter Tinus in de gelijknamige, luchthartige serie. In het vierdelige drama Freddy, le ven in de brouwerij tapt hij echter uit een ander vaatje. Hoewel de prachtig vormgegeven en gefilm de serie met de wat oubollige ti tel luchthartig begint, krijgt deze al snel een grimmig karakter. Nietsontziende vrouwenverslin- der met donkere kanten: dat is de Freddy Heineken die door Thom Hoffman gestalte wordt gegeven. Een man bij wie zijn ontvoering

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 69