'Tijdloze' is actueel Opnieuw heeft J.M. Coetzee Nederland de we reldprimeur van zijn nieuwe roman gegund. Zijn uitgever Cossee brengt 'De kinderjaren van Jezus' als eerste uit. 10 SPECTRUM literatuur av- Szymborska Bloedband Scarpetta Coetzee Y$> Een 'nieuwe Coetzee' is steevast een literaire belevenis. In dat op zicht stelt de jongste roman van deze Nobel prijswinnaar niet te leur. e kinderjaren van Jezus, het nieuwe boek van 's werelds grootste levende schrijver, stelt niet teleur. Het is in al les typisch een boek van de Engelstali ge Afrikaner John Maxwell Coetzee (Kaapstad, 1940)- Het boeit en het tin telt, het overtuigt en het verwart. En het zet tot denken aan. Precies wat Coetzee zelf van goede literatuur ver wacht, nee, eist. De schrijver, zelf geen lachebekje, treedt zelden in de openbaarheid. Verhelderend zijn daar om de vorig jaar verschenen biografie JM. Coetzee. Een schrijversleven door de Zuid-Afrikaanse letterkundige J.C. Kannemeyer en Een manier van vriend schap. Brieven 2008-2011, waarin Coet zee correspondeert met zijn collega Paul Auster. Daarin geeft hij zich ver rassend bloot. De schrijver, die be kend staat als een ongrijpbare en zelf verzekerde auteur die zich van nie mand iets aantrekt, komt daaruit te voorschijn als een rusteloze twijfelaar. Hij gelooft niet zo erg dat zijn werk de tand des tijds zal doorstaan. Hoofdpersonen in de nieuwe roman zijn de middelbare Simón en de 5-jari- ge David. Ze zijn van over de oceaan gekomen en melden zich in het op vangcentrum in een niet met name genoemd Spaanstalig land. De man heeft zich ontfermd over de jongen, die zijn moeder tijdens de overtocht is kwijtgeraakt. Simón vindt werk in de haven bij de graanopslag en sluit vriendschap met de andere stuwado- ren. Het levert boeiende gesprekken op, vooral tussen Simón en David, tus sen de meester en zijn leerling. En tus sen de havenarbeiders onderling, al doet het soms geforceerd aan als zij in klinkende volzinnen met elkaar in dis cussie gaan. Als Simón 'de moeder' heeft gevon den, acht hij zijn taak volbracht. Maar hij mist de jongen. Hij blijft zich be moeien met de opvoeding, tegen de zin van Inés, 'de moeder', die David als een moederkloek beschermt. Maar niet alleen Simón en de moeder vinden David slim en bijzonder. Door al die lof en bewondering raakt hij ver wend, is hij ongehoorzaam en soms behoorlijk irritant. Hij wordt mondjes maat gecorrigeerd, vooral door de im pulsieve en wereldwijze Simón, die zegt: „We geloven graag dat we bijzon der zijn, mijn jongen. Maar als we alle maal bijzonder waren, zou er geen bij zonderheid meer over zijn." De kinderjaren van Jezus is een rijk boek, dat op velerlei manieren te le zen valt. Het is een roman over immi granten die hun plaats in een nieuwe wereld moeten zien te veroveren. Het is ook een allegorie van onze samenle ving waarin alles volgens de regels be hoort te gaan. Coetzee stelt tevens de opvoeding en het onderwijs ter dis cussie. In dat opzicht sluit Coetzee's 'tijdloze' roman aan bij de actualiteit. In zijn meerstemmige ideeënroman stelt hij zich allerlei levensvragen en zet de le zer herhaaldelijk op het verkeerde been. Wat is geschiedenis, wat waar heid, wat verbeelding? Wat is een goe de opvoeding? En zijn alleen de biolo gische ouders tot onvoorwaardelijke liefde in staat? Door informatie achter te houden, werpt Coetzee tegelijkertijd een mist op. Zijn proza, afstandelijk maar ver fijnd, krijgt er iets onbestemds door. Ook de intrigerende titel schept ver warring. Die verwijst naar David en zijn vermeende uitzonderlijke gaven en, voor wie wil, naar de jeugd van Je zus die werd geboren in 'de stad van David' (Bethlehem). De titel verwijst ook naar Simón, die lijkt gemodel leerd naar de rechtvaardige Simeon in het evangelie van Lucas. Na een ongeluk in de haven ziet Simón in zijn ziekenhuisbed, in het schemergebied tussen slapen en wa ken, David 'naakt op een lendendoek na'. Een mooi Bijbels beeld, maar het lijkt er met de haren bij gesleept. Coet zee koppelt in zijn werk, met als hoog tepunten In ongenade (1999) en zijn ontroerende en genadeloze autobio grafische romans (in 2012 gebundeld in Scènes uit de provincie), een sterk hu manisme aan een doorgaans somber mensbeeld. Er is in De kinderjaren van Jezus, met op het omslag het zoete 'Knabenportrat' van Johann Eduard Ihlée, veel ruimte voor nuances en te- genkleuren. Daardoor gloort er in het universum van Coetzee meer licht dan we van hem gewend zijn. J.M.Coetzee - De kinderjaren van Jezus. Vertaald door Peter Bergsma. Cossee, 19,90 euro. De Zuid-Afrikaanse auteur en Nobelprijswinnaar J.M. Coetzee houdt er niet van om in de openbaarheid te treden, foto Basso Cannarsa ft* BOEKEN KORT De Poolse dichteres Wislawa Szymborska (1923-2012) was zo groot vanwege haar aandacht voor het kleine. Ze werd 'ont roerd door het afzonderlijke'. Het woord 'alles', dichtte ze eens, 'doet alsof het niets overslaat', maar is eigenlijk 'een flard vol tu mult". Ze nam afscheid met 'Wys- tarczy", nu door Karol Lesman ver taald als 'Zo is het genoeg.' Een onvoltooide bundel, maar iedere regel is Szymborska: het definitie ve antwoord op een door nie mand gestelde vraag. Ze kijkt bij voorbeeld naar een hand met 5 vingers, 27 kootjes, 35 spieren, pre cies genoeg „voor het schrijven van 'Mein Kampf of The house at Pooh Corner"'. Zo weerzinwek kend en zo aandoenlijk kunnen wij zijn. Ergens daartussen zit de dichteres Wislawa Szymborska. Wislawa Szymborska - Zo is het genoeg. Vertaald door Karol Lesman. De Geus, 19,95 euro. Tijdens een twee jaar durende re search in Miami (Florida) voor het schrijven van zijn jongste ro man Terug naar het bloed' hoor de Tom Wolfe (1931) politieagen ten praten over Canadezen. Vreemd, er waren helemaal geen Canadezen. Ze bleken er Cuba nen en Cubaanse immigranten mee te bedoelen. Door hen Cana dezen te noemen, konden ze er vrijuit over roddelen. Wolfe kwam er al snel achter dat de bloedband sterker is dan de poli tiek ons wil doen geloven. „La ra- za", roepen de Puerto Ricanen in Florida, 'het ras'. „Alle mensen, overal - jullie hebben geen ande re keus dan terug naar je bloed". Zo besluit de proloog van dit flit send, soms hilarisch, volmaakt ge schreven tijdsbeeld. Tom Wolfe - Terug naar het bloed. Prometheus 29,95 euro. Kay Scarpetta bestaat al jaren. Pa tricia Cornwell, oud-misdaadver slaggeefster, voert haar in 'Link' voor de twintigste keer op. Patho loog-anatoom Scarpetta bracht haar grote successen: klinkende verkoopcijfers en prijzen. Crime Scene Investigation, maar dan op papier. Of de truc net zo goed werkt als in de televisieserie? Le zen over een minutieuze speur tocht naar de kleinste aanwijzin gen op het lichaam van in dit ge val een diepgevroren dame die uit de haven wordt opgevist, is toch minder aansprekend dan het kijken ernaar. Tel daarbij op dat Cornwell er nogal wat persona ges bij sleept en dan wil de span ning tijdens het lezen niet be paald toeslaan. Pas als de (cliché matige) ontknoping zich op de laatste pagina's ontvouwt, groeit de wens om het einde te weten. Een pageturner is dit boek niet. Patricia Cornwell - Link, Kay Scarpetta- reeks. Luitingh-Sijthoff, 19,95 euro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 58