al SPECTRUM 5 _1 a? De belangrijkste taak als ouder is: werken aan je eigen overbodigheid. ZATERDAG 9 FEBRUARI 2013 men tegen teleurstelling en falen. Maar daar worden kinderen niet zelf standig van. Zo hielp een moeder haar kind eens met huiswerk toen de bel ging. Zegt het kind: „Ik doe wel open, dan kun jij rustig doorwerken." Pont herinnert zich ook het beteuter de gezicht van zijn zoon toen hij op school zijn zelfgemaakte sinterklaas surprise tussen de overige surprises zette. Die viel namelijk nogal uit de toon. Het was duidelijk dat de andere kinderen deze surprises niet zelf had den gemaakt. Ook pedagoog Bas Levering ziet dat ouders soms moeite hebben van hun kind te eisen en te verwachten dat het bepaalde dingen doet. Soms komt dat voort uit onzekerheid. Op welke leeftijd kan een kind bijvoorbeeld zijn veters strikken? Dat is ook best lastig. „Wij kregen vroeger op de kleuter school een strikdiploma, maar daarna lukte het ook niet iedereen." Ouders moeten hun kinderen van al les leren: fietsen, strikken, aankleden, plassen op de wc, billen afvegen, huis werk plannen en maken. En dat kost tijd. Maar die tijd en aandacht lijkt er steeds minder te zijn. Het kabinet zendt volgens Levering een tegenstrij dige boodschap uit: „We moeten meer tijd met onze kinderen door brengen en ze beter opvoeden, zoals minister Plasterk onlangs nog zei, maar we moeten ook meer en harder werken met z'n allen." Hij ziet de negatieve gevolgen van het gebrek aan zelfstandigheid vooral bij de wat oudere kinderen. „In mijn tijd was het ideaal om als student zo snel mogelijk zelfstandig te gaan wonen, maar dat is veranderd. Natuurlijk ook vanwege economische redenen." Positief vindt hij het dat veel kinde ren een goede open relatie met hun ouders hebben. Maar jongeren van be gin 20 worden soms nog helemaal ver zorgd door hun ouders. Waar en wan neer begint hun zelfstandigheid en wanneer leren zij met geld omgaan? Dat is in de tijd van commerciële ver lokkingen en mobiele telefoons geen overbodige vraag. „Ouders bedoelen het goed, maar hun positieve gedrag kan negatief uitwerken. Wij eisen geen volwassenheid meer." Heieen de Hertog weet precies hoe al die ouders zich voelen. Ze dacht vroe ger ook dat ze een goede moeder was door alles voor haar kinderen te doen. Ze geeft nu trainingen en workshops over de methode Howitalkikids, geba seerd op de theorie van de Amerikaan se psycholoog Haim Ginott. De Her tog weet nu dat het ook anders kan. Haar zoon wilde eens spelen met een vriendinnetje dat niet kon. Hij zette het op een brullen. „Vroeger zou ik hem getroost hebben en resoluut op een ander vriendinnetje zijn afge stapt. Maar beter is het zijn emoties te erkennen. 'Wat jammer voor je. Je bent vast teleurgesteld dat Babette niet kan.' Dan zie je dat kinderen zelf met oplossingen komen. Mopperend gingen we naar huis, waar hij heerlijk in zijn eentje ging spelen." Een goede ouder lost volgens De Her tog problemen niet op voor zijn kind, maar toont respect voor zijn worste ling. Dan krijgt het kind moed om het zelf te doen. Ouders kunnen het daarbij ondersteunen zonder het over te nemen. Haar valt op dat ouders vaak veel vra gen stellen op momenten dat het hen uitkomt. Hoe was het op school? Wat heb je gedaan? Als het kind dan niets zegt, zijn ze teleurgesteld. „Maar je hebt zelf ook niet altijd zin veel te ver tellen als je moe uit je werk komt. Kin deren bepalen zelf waarover en op welk moment zij willen praten. Als je dan echt luistert, hoor je vaak meer dan wanneer je zelf vragen afvuurt." Tijdens workshops komt vaak de vraag naar voren wat ouders doen voor hun kind wat het eigenlijk al zelf kan. Kleren klaarleggen voor kinde ren van 6 of 7 jaar is zo'n voorbeeld. Laat het los, meent De Hertog. Dan trekken ze maar iets geks aan. Het is hun keuze. Als ze worden uitgela chen, ervaren ze hoe dat is. Het is niet erg, mits het geen pesten wordt. Door kinderen het zelf te laten doen en ze taken in het huishouden te ge ven, laat je zien dat ze erbij horen. Ver antwoordelijkheid geeft zelfvertrou wen en maakt de overgang naar vol wassenheid makkelijker. „Van je baas mag je straks ook niet te laat komen, omdat je graag een halfuurtje langer slaapt." Kinderen kunnen het best. „Als ze weten hoe ze een bestand moeten downloaden, kunnen ze ook hun broodtrommel in de vaatwasser zetten." Daarmee is Steven Pont het helemaal eens. Hij smeert geen brood meer voor zijn kinderen. „Zij kunnen het zelf sneller dan ik." Hij gaf zijn zoon een boormachine op zijn 6e verjaar dag. „Je moet naar je kind kijken, naar wat het kan." Zijn kinderen kijken zelf op de klok wanneer ze naar school moeten. „Ik laat ze vrij, maar zij zorgen dat ze op tijd komen." Als de vrijheden toenemen, moeten ook de verantwoordelijkheden toenemen, vindt hij. Ook leidt een verhoging van het zakgeld tot meer taken in huis. Vanaf het begin moet je dit normaal maken. „Als je daarmee begint als ze 12 zijn, ben je te laat." Ik denk aan mijn dochter en haar bo terham met pindakaas. Er is hoop. Ik laat haar voortaan toch maar zelf sme ren. Dan staan we gewoon wat eerder op en doe ik haar een-schortje aan. Nee, dat laat ik haar zelf aantrekken. ©reageren? spectrum@depersdienst.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 53