Eigenaar 'kunstwerk'
soms niet eens bekend
de snelwegen
Rover er moet eind komen aan
versnippering openbaar vervoer
ALLES
DELSCHER
IN HET NIEUWS 3
Inholland staakt
imam-opleiding
Lijst salarissen
ministers toch
naar Kamer
HALVE PRIJS!
Samen met de
bouwsector kan de
overheid goedkope
oplossingen
vinden.
I vandaag
Kunst, antiek en
brocantemarkt
in de Grote Kerk
van Veere
12.00- 17.00 uur.
NOG 3 DAGEN
ZATERDAG 9 FEBRUARI 2013
DEN HAAG - Van wie is een brug of
viaduct? De vraag lijkt simpel,
maar is niet altijd even gemakke
lijk te beantwoorden. Nederland
staat vol met 'kunstwerken', zoals
bruggen en viaducten in ambte
lijk taalgebruik worden genoemd.
De vraag of een bouwsel van de
gemeente, de provincie of het rijk
is, leidde de afgelopen jaren soms
tot discussies. Immers: de eige
naar draait ook op voor de onder
houdskosten. Als die hoog drei
gen te worden, schuiven overhe
den de hete aardappel graag door.
Deze krant vroeg alle Nederland
se provincies naar hun onder
houdsbeleid en de te verwachten
kosten. Ook vroegen we de pro
vincies of ze ooit onduidelijkheid
hebben gehad over de eigendoms
verhoudingen. De helft van de
provincies zegt wel eens dergelij
ke twijfels te hebben gehad.
De Hollandse Brug bij Almere werd in 2007 een jaar lang gesloten voor
vrachtwagens. Het was te gevaarlijk vrachtvervoer erover heen te laten rij
den. foto Bram van de Biezen/ANP
l voor oude bruggen
veel te doen. Dat het regelmatig
misgaat, is te zien aan berichtge
ving in vooral regionale kranten.
In Limburg kondigde de gemeen
te Maasgouw vorige week aan een
brug te sluiten voor zwaar vracht
verkeer omdat de staalconstructie
onveilig is. Eind oktober besloot
de gemeente Ede twee bruggen te
sluiten voor vrachtwagens we
gens instortingsgevaar. In 2007
werd de Hollandse Brug bij Alme
re een jaar lang gesloten voor
vrachtwagens. Het leidde tot
klachten van vervoerders die de
A6 niet konden gebruiken en
moesten omrijden.
Volgens belangenorganisatie
Bouwend Nederland beseffen
vooral provincies en gemeenten
nog veel te weinig dat er grote kos
tenposten aankomen. „Ze kijken
vooral naar de budgetten voor de
komende jaren. Die zijn al be
perkt, en er komt door de rijksbe
zuinigingen nog verder de klad
in", stelt Richard Mulder, beleids
medewerker infrastructuur bij
Bouwend Nederland. De organisa-
Richard Mulder,
Bouwend Nederland
tie start binnenkort een campag
ne om overheden te wijzen op de
risico's. „Ze hikken vaak aan te
gen de kosten. Als we samen zou
den kijken, zouden we vanuit de
sector met goedkopere oplossin
gen kunnen komen." Mulder
wijst daarbij op bijvoorbeeld de
mogelijkheid om bruggen van
een soort kunststof te maken.
Van de Nederlandse provincies ge
ven alleen Gelderland, Utrecht,
Noord-Brabant en Drenthe aan
dat de budgetten de komende ja
ren gelijk kunnen blijven. De ove
rige provincies hebben al extra
budget vrijgemaakt, of zeggen
extra geld nodig te hebben. De
provincie Flevoland verwacht de
komende tien jaar structureel 6,6
miljoen euro te moeten investe
ren in vervanging. Dat blijkt uit
I t/m maandag a.s.
Voor info of deelname:
collection@zeelandnet.nl
of tel. 0118-638595
Opmerkelijk is dat de provincie
Overijssel aangeeft, dat na dergelij
ke onduidelijkheid met buurpro
vincie Gelderland afspraken zijn
gemaakt over grensoverschrijden
de bruggen. Overijssel deed daar
al het onderhoud van, en is dat na
overleg blijven doen. De provin
cie Gelderland antwoordt op vra
gen van deze krant dat er nooit
twijfel is geweest. Volgens de pro
vincie Noord-Holland wijst bij
twijfel archiefonderzoek altijd uit
wie de eigenaar is.
Dat een eigenaar soms onbekend
is, hoeft niet te betekenen dat
bruggen nooit zijn onderhouden.
Het voorbeeld van Overijssel
toont aan dat er toch onderhoud
werd gepleegd. Voor zover be
kend heeft de onzekerheid nooit
tot gevaarlijke situaties geleid.
Overheden zeggen de kwesties al
tijd in overleg op te lossen.
een eerste prognose van een in
ventarisatie die in de loop van dit
jaar wordt afgerond. De bruggen,
viaducten en rotondes zijn in
1986 zonder onderhoudsgeld over
gedragen naar die toen nieuwe
provincie. Noord-Holland zegt
dat het niet doenlijk is alle zoge
heten 'kunstwerken' bij het einde
van de levensduur te vervangen.
De provincie overweegt zware
vrachtwagens te weren van gevoe
lige bruggen.
Volgens Mulder van Bouwend Ne
derland is dat het paard achter de
wagen spannen. „De achterstand
loopt verder op. We moeten voor
komen dat Nederland na de crisis
eerst achterstallig onderhoud
moet wegwerken. Tegen die tijd
moet je de handen vrij hebben
om verder te kunnen bouwen."
AMSTELVEEN - Inholland stopt met
de hbo-opleiding tot imam. De stu
die was ooit bedoeld om 'polder
imams' op te leiden. Maar volgens
bestuursvoorzitter Doekle Terps
tra is de opleiding te duur. De hui
dige 150 studenten kunnen hun op
leiding in Amstelveen nog afron
den, maar vanaf komend studie
jaar worden er geen nieuwe men
sen meer aangenomen. Volgens
Terpstra begonnen slechts dertien
studenten dit studiejaar aan de op
leiding. De opleiding, die in 2006
begon, was bedoeld om beter geïn
tegreerde imams te krijgen.
DEN HAAG - Minister Ronald Plas-
terk (Binnenlandse Zaken) stuurt
een lijstje met wat ministers
exact verdienen toch naar de
Tweede Kamer. Hij zei dat giste
ren na de ministerraad.
Eerder weigerde Plasterk de lijst
openbaar te maken, omdat som
mige vergoedingen betrekking
hebben op hun veiligheid. Ze krij
gen, inclusief allerlei onkostenver
goedingen, een bedrag van om en
nabij de 193.000 euro.
Grote Markt 11-13
Goes 0113 227607
www.delscher.nl
st
1-
i-
m
t-
of
y-
at
er
r-
„Kleinere marges zijn slecht voor
de branche. BETA zet daarom nu
nóg sterker in op het ontwikkelen
van shop food", verklaart Van
Stijn.
De gevolgen van de komst van de
prijsvechter naar de rijkswegen
kunnen volgens haar twee richtin
gen op. „Als de prijzen bij Tango
dalen, moeten ook de anderen
meer korting geven. Maar het kan
ook zo zijn dat de prijs op peil
blijft, dat Tango niet zo diep gaat
als in het onderliggende netwerk
van hun stations. Ik denk wel dat
sowieso sprake zal zijn van een
ommekeer in het prijsbeleid langs
de snelweg." Als de prijzen daar
dalen, zullen ook de pomphou
ders in dorpen en steden meemoe
ten, schat Van Stijn. Die profite
ren nu nog van de relatief hoge
prijzen langs de snelwegen.
Branche-organisatie voor onderne
mers in de mobiliteit Bovag praat
intussen met Q8 over eventuele
contractwijzigingen met pomp
houders. De Bovag wil hen met
advies bijstaan als Q8 hen een an
der contract voorlegt.
Ook de Nederlandse Organisatie
voor de Energiebranche voorziet
een 'flinke concurrentieslag', zo
laat woordvoerder Erik de Vries
weten. Dat zal op termijn vooral
kleinere pomphouders in dorpen
en steden de kop gaan kosten, ver
wacht hij.
door Wilko Voordouw
UTRECHT - Het zal nog zeker ander
half jaar duren voordat er een auto
riteit komt, die 'knopen kan door
hakken' in het openbaar vervoer.
Tot die tijd zullen er conflicten blij
ven bestaan, vreest belangenorgani
satie voor ov-reizigers Rover.
Want de reiziger loopt te vaak
aan tegen problemen, zeker daar
waar de concessie van het ene be
drijf overgaat in dat van een an
der. „Er zijn veel stations in Ne
derland waar je van het paaltje
van de Nederlandse Spoorwegen
naar dat van een andere vervoer
der moet. Eerst uitchecken en dan
weer inchecken." Ook zijn er ver
schillende tariefstructuren en on
logische concessiegrenzen. „Vroe
ger reed er een prima bus tussen
Utrecht en Hilversum. Maar als ge
volg van de aanbesteding is er een
concessiegrens in Maartensdijk
en moet je daar overstappen op
een bus van de andere maatschap
pij", geeft Kruyt als voorbeeld van
een absurde situatie in het ov.
Volgens Rover zijn er in Neder
land nog te veel knelpunten. Zo is
het openbaar vervoer in de Rand
stad verdeeld in twee regio's.
„Daar hebben diverse gemeenten
zeggenschap over en er zijn ver
schillende aanbieders. Die heb
ben vaak met elkaar geknokt om
een concessie te krijgen en zijn
daarna niet echt bereid om met el
kaar samen te werken. Maak een
einde aan die versnippering",
roept Kruyt de politiek op.
Het ministerie is nog niet zo ver
om een dwingende autoriteit op
te leggen. „Wij bereiken liever re
sultaten via samenwerken", zegt
Franc van der Steen namens
staatssecretaris Mansveld. „De Ka
mer heeft besloten dat er een au
toriteit voor het openbaar vervoer
komt en dat de minister daarbij
een grote rol krijgt. De wet moet
echter eerst door de Kamer."