Eigenaar 'kunstwerk' soms niet eens bekend de snelwegen Rover er moet eind komen aan versnippering openbaar vervoer ALLES DELSCHER IN HET NIEUWS 3 Inholland staakt imam-opleiding Lijst salarissen ministers toch naar Kamer HALVE PRIJS! Samen met de bouwsector kan de overheid goedkope oplossingen vinden. I vandaag Kunst, antiek en brocantemarkt in de Grote Kerk van Veere 12.00- 17.00 uur. NOG 3 DAGEN ZATERDAG 9 FEBRUARI 2013 DEN HAAG - Van wie is een brug of viaduct? De vraag lijkt simpel, maar is niet altijd even gemakke lijk te beantwoorden. Nederland staat vol met 'kunstwerken', zoals bruggen en viaducten in ambte lijk taalgebruik worden genoemd. De vraag of een bouwsel van de gemeente, de provincie of het rijk is, leidde de afgelopen jaren soms tot discussies. Immers: de eige naar draait ook op voor de onder houdskosten. Als die hoog drei gen te worden, schuiven overhe den de hete aardappel graag door. Deze krant vroeg alle Nederland se provincies naar hun onder houdsbeleid en de te verwachten kosten. Ook vroegen we de pro vincies of ze ooit onduidelijkheid hebben gehad over de eigendoms verhoudingen. De helft van de provincies zegt wel eens dergelij ke twijfels te hebben gehad. De Hollandse Brug bij Almere werd in 2007 een jaar lang gesloten voor vrachtwagens. Het was te gevaarlijk vrachtvervoer erover heen te laten rij den. foto Bram van de Biezen/ANP l voor oude bruggen veel te doen. Dat het regelmatig misgaat, is te zien aan berichtge ving in vooral regionale kranten. In Limburg kondigde de gemeen te Maasgouw vorige week aan een brug te sluiten voor zwaar vracht verkeer omdat de staalconstructie onveilig is. Eind oktober besloot de gemeente Ede twee bruggen te sluiten voor vrachtwagens we gens instortingsgevaar. In 2007 werd de Hollandse Brug bij Alme re een jaar lang gesloten voor vrachtwagens. Het leidde tot klachten van vervoerders die de A6 niet konden gebruiken en moesten omrijden. Volgens belangenorganisatie Bouwend Nederland beseffen vooral provincies en gemeenten nog veel te weinig dat er grote kos tenposten aankomen. „Ze kijken vooral naar de budgetten voor de komende jaren. Die zijn al be perkt, en er komt door de rijksbe zuinigingen nog verder de klad in", stelt Richard Mulder, beleids medewerker infrastructuur bij Bouwend Nederland. De organisa- Richard Mulder, Bouwend Nederland tie start binnenkort een campag ne om overheden te wijzen op de risico's. „Ze hikken vaak aan te gen de kosten. Als we samen zou den kijken, zouden we vanuit de sector met goedkopere oplossin gen kunnen komen." Mulder wijst daarbij op bijvoorbeeld de mogelijkheid om bruggen van een soort kunststof te maken. Van de Nederlandse provincies ge ven alleen Gelderland, Utrecht, Noord-Brabant en Drenthe aan dat de budgetten de komende ja ren gelijk kunnen blijven. De ove rige provincies hebben al extra budget vrijgemaakt, of zeggen extra geld nodig te hebben. De provincie Flevoland verwacht de komende tien jaar structureel 6,6 miljoen euro te moeten investe ren in vervanging. Dat blijkt uit I t/m maandag a.s. Voor info of deelname: collection@zeelandnet.nl of tel. 0118-638595 Opmerkelijk is dat de provincie Overijssel aangeeft, dat na dergelij ke onduidelijkheid met buurpro vincie Gelderland afspraken zijn gemaakt over grensoverschrijden de bruggen. Overijssel deed daar al het onderhoud van, en is dat na overleg blijven doen. De provin cie Gelderland antwoordt op vra gen van deze krant dat er nooit twijfel is geweest. Volgens de pro vincie Noord-Holland wijst bij twijfel archiefonderzoek altijd uit wie de eigenaar is. Dat een eigenaar soms onbekend is, hoeft niet te betekenen dat bruggen nooit zijn onderhouden. Het voorbeeld van Overijssel toont aan dat er toch onderhoud werd gepleegd. Voor zover be kend heeft de onzekerheid nooit tot gevaarlijke situaties geleid. Overheden zeggen de kwesties al tijd in overleg op te lossen. een eerste prognose van een in ventarisatie die in de loop van dit jaar wordt afgerond. De bruggen, viaducten en rotondes zijn in 1986 zonder onderhoudsgeld over gedragen naar die toen nieuwe provincie. Noord-Holland zegt dat het niet doenlijk is alle zoge heten 'kunstwerken' bij het einde van de levensduur te vervangen. De provincie overweegt zware vrachtwagens te weren van gevoe lige bruggen. Volgens Mulder van Bouwend Ne derland is dat het paard achter de wagen spannen. „De achterstand loopt verder op. We moeten voor komen dat Nederland na de crisis eerst achterstallig onderhoud moet wegwerken. Tegen die tijd moet je de handen vrij hebben om verder te kunnen bouwen." AMSTELVEEN - Inholland stopt met de hbo-opleiding tot imam. De stu die was ooit bedoeld om 'polder imams' op te leiden. Maar volgens bestuursvoorzitter Doekle Terps tra is de opleiding te duur. De hui dige 150 studenten kunnen hun op leiding in Amstelveen nog afron den, maar vanaf komend studie jaar worden er geen nieuwe men sen meer aangenomen. Volgens Terpstra begonnen slechts dertien studenten dit studiejaar aan de op leiding. De opleiding, die in 2006 begon, was bedoeld om beter geïn tegreerde imams te krijgen. DEN HAAG - Minister Ronald Plas- terk (Binnenlandse Zaken) stuurt een lijstje met wat ministers exact verdienen toch naar de Tweede Kamer. Hij zei dat giste ren na de ministerraad. Eerder weigerde Plasterk de lijst openbaar te maken, omdat som mige vergoedingen betrekking hebben op hun veiligheid. Ze krij gen, inclusief allerlei onkostenver goedingen, een bedrag van om en nabij de 193.000 euro. Grote Markt 11-13 Goes 0113 227607 www.delscher.nl st 1- i- m t- of y- at er r- „Kleinere marges zijn slecht voor de branche. BETA zet daarom nu nóg sterker in op het ontwikkelen van shop food", verklaart Van Stijn. De gevolgen van de komst van de prijsvechter naar de rijkswegen kunnen volgens haar twee richtin gen op. „Als de prijzen bij Tango dalen, moeten ook de anderen meer korting geven. Maar het kan ook zo zijn dat de prijs op peil blijft, dat Tango niet zo diep gaat als in het onderliggende netwerk van hun stations. Ik denk wel dat sowieso sprake zal zijn van een ommekeer in het prijsbeleid langs de snelweg." Als de prijzen daar dalen, zullen ook de pomphou ders in dorpen en steden meemoe ten, schat Van Stijn. Die profite ren nu nog van de relatief hoge prijzen langs de snelwegen. Branche-organisatie voor onderne mers in de mobiliteit Bovag praat intussen met Q8 over eventuele contractwijzigingen met pomp houders. De Bovag wil hen met advies bijstaan als Q8 hen een an der contract voorlegt. Ook de Nederlandse Organisatie voor de Energiebranche voorziet een 'flinke concurrentieslag', zo laat woordvoerder Erik de Vries weten. Dat zal op termijn vooral kleinere pomphouders in dorpen en steden de kop gaan kosten, ver wacht hij. door Wilko Voordouw UTRECHT - Het zal nog zeker ander half jaar duren voordat er een auto riteit komt, die 'knopen kan door hakken' in het openbaar vervoer. Tot die tijd zullen er conflicten blij ven bestaan, vreest belangenorgani satie voor ov-reizigers Rover. Want de reiziger loopt te vaak aan tegen problemen, zeker daar waar de concessie van het ene be drijf overgaat in dat van een an der. „Er zijn veel stations in Ne derland waar je van het paaltje van de Nederlandse Spoorwegen naar dat van een andere vervoer der moet. Eerst uitchecken en dan weer inchecken." Ook zijn er ver schillende tariefstructuren en on logische concessiegrenzen. „Vroe ger reed er een prima bus tussen Utrecht en Hilversum. Maar als ge volg van de aanbesteding is er een concessiegrens in Maartensdijk en moet je daar overstappen op een bus van de andere maatschap pij", geeft Kruyt als voorbeeld van een absurde situatie in het ov. Volgens Rover zijn er in Neder land nog te veel knelpunten. Zo is het openbaar vervoer in de Rand stad verdeeld in twee regio's. „Daar hebben diverse gemeenten zeggenschap over en er zijn ver schillende aanbieders. Die heb ben vaak met elkaar geknokt om een concessie te krijgen en zijn daarna niet echt bereid om met el kaar samen te werken. Maak een einde aan die versnippering", roept Kruyt de politiek op. Het ministerie is nog niet zo ver om een dwingende autoriteit op te leggen. „Wij bereiken liever re sultaten via samenwerken", zegt Franc van der Steen namens staatssecretaris Mansveld. „De Ka mer heeft besloten dat er een au toriteit voor het openbaar vervoer komt en dat de minister daarbij een grote rol krijgt. De wet moet echter eerst door de Kamer."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 3