PZC
TO©S
PZC
Benzine-oorlog dreigt langs
Provincies: extra kosten
Vrachtverkeer vaker geweerd
Vooral gemeenten laks
COLOFON
INFRASTRUCTUUR
2 IN HET NIEUWS
VEEL BPU00EM KAMPEN MET SLECHT ON&EPHOUP
PAUL KUSTERS
6 weken lang de
krant voor 9,95
Miljoenen nodig
door Paul Bots
DEN HAAG - Nederlandse overhe
den moeten de komende jaren ve
le miljoenen euro's extra investe
ren in het opknappen of vervan
gen van verouderde bruggen en
viaducten. Twee derde van de pro
vinciebesturen verwacht sterk stij
gende kosten, blijkt uit een rond
vraag van deze krant. Veel brug
gen en viaducten zijn in de jaren
'50 en '60 gebouwd en komen nu
aan het einde van hun levenscy
clus.
De toenmalige VROM-Inspectie
wees in 2009 al op de risico's, ook
omdat bij de bouw van veel oude
re bruggen nooit rekening is ge
houden met de huidige verkeers
druk. De inspectie stelde vlak
voor de eigen opheffing een hand
leiding op voor wegbeheerders.
Gemeenten, provincies en het
rijk worden sinds het verdwijnen
van de inspectie niet meer op de
vingers gekeken bij hun onder
houdstaak. De vrees bestaat, dat
de overheden hun geld liever be
steden aan 'leukere' dingen, en
het onderhoud op een laag pitje
blijft. „Ze nemen ieder jaar een
groter risico door werk uit te stel
len. Pas als er iets instort, zal ie
dereen wakker schrikken", valt-te
beluisteren in de wereld van
bouwcontroleurs. Wico An
kersmit, directeur van de vereni
ging Bouw- en Woningtoezicht
Nederland: „Het is een lastige dis
cussie. Als je alles gaat herbereke
nen, betekent dat een miljarden
opdracht voor wegbeheerders."
Volgens Frans Bijlaard, hoogleraar
Staalconstructies aan de TU Delft,
heeft het rijk het onderhoud pri
ma in orde, doen provincies het
goed en valt er bij gemeenten nog
Park Veldzigt 35, Middelburg
Postbus 91, 4330 AB Middelburg
0118- 43 4000
Hoofdredactie
Peter Jansen pjansen@pzc.nl
Arie Leen Kroon (adj.) alkroon@pzc.nl
Centrale redactie
T: 0118- 43 4010
E: redactie@pzc.nl
Redactie Walcheren
Postbus 91, 4330 AB Middelburg
T: 0118- 43 4050
E-mail: walcheren@pzc.nl
Redactie Bevelanden-Tholen
Postbus 162, 4460 AD Goes
T: 0113- 31 5670
E-mail: bevelanden@pzc.nl
tholen@pzc.nl
Redactie Zeeuws-Vlaanderen
Postbus 145, 4530 AC Terneuzen
T: 0115- 64 5740
E-mail: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl
Redactie Schouwen-Duiveland
Postbus 80, 4300 AB Zierikzee
T: 0111-45 4650
E-mail: schouwen-duiveland@pzc.nl
Commercieel manager
Bert de Vries
Advertenties
Afdeling Direct Sales regio Zuid
T: 088-0139995
E-mail: adverteren.zeeland@wegener-
me dia.n!
Personeelsadvertenties:055-5388000
Familieberichten: 088-0139 999
Kleintjes: 0900- 6743 836
Krant niet ontvangen?
Wijziging van uw adresgegevens?
Gebruikmaken van de vakantie
service?
Abonnement opzeggen?
Vul het formulier in op:
www.pzc.nl/lezersservice
of bel: 088- 013 9910
Toets 1bezorgklachten (vanaf 07.00
uur) nabezorging bij melding voor
12.00 uur
Toets 2: informatie over uw abonne
ment
Toets 3: informatie over abonneevoor
deel
Maandag-vrijdag: 08.00 - 17.00 uur
Zaterdag: 08.00 - 12.00 uur
PZC Lezersservice
Antwoordnr 10008, 5680 VB Best
Abonnementsprijzen
Het tarief voor een abonnement waarbij u
de krant 6 dagen per week thuis ontvangt,
bedraagt 28,95 per maand. Dit tarief is
gebaseerd op betaling per kwartaal en
automatische incasso.
Zie ook www.pzc.nl/tarieven voor het
complete tarievenoverzicht.
Auteursrechten
Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeve
rij Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel
van Koninklijke Wegener NV.
Publicatierecht beeldende kunst via Beeld
recht.
Gegevensbescherming
PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener
legt van abonnees gegevens vast voor de uit
voering van de abonnementsovereenkomst.
Deze gegevens kunnen gebruikt worden om u
op de hoogte te houden van interessante
producten en diensten van andere onderdelen
van Wegener en zorgvuldig geselecteerde
partners, indien u geen prijs stelt op informa
tie van de PZC of indien u uw toestemming
voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt in
trekken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken
bij PZC Lezersservice. Zie ook het privacy sta
tement op
www.pzc.nl
toosenhenk.nl Oi
MAM KAM IK JE ZOMETEEM
EVEN TERUGBELLEN
Ik neem een kennismakingsabonnement van
6 weken voor 9,95 (pro6aktie).
Ik neem een doorlopend abonnement en krijg de
eerste 4 weken gratis (na28).
Ik betaal per automatische incasso:
28,95 per maand 82,50 per kwartaal
Naam:
Adres:
ümulv
Postcode:
Woonplaats:
Telefoonnummer (o.a. voor bezorgcontrole):
Emailadres:
Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven.
Rekeningnummer:Handtekening:
Ga naar «vww.pzc.nl/abonneren of stuur deze bon zonder postzegel naar:
PZC, Lezersservice, Antwoordnr. 54050,5004 VB Tilburg.
Prijswijzigingen voorbehouden. Op alle informatie die u verstrekt is de Wet Bescherming Persoonsgegevens van toepassing.
In het colofon van de krant en op de website treft u nadere informatie aan.
door Joep Trommelen
ROTTERDAM - Uitbaters van
tankstations langs snelwegen moe
ten zich binnen twee jaar omvor
men tot bedrijven die het niet zo
zeer van de brandstofverkoop
maar van hun shop moeten heb
ben.
Alleen op die manier kunnen ze
zich verzekeren van een gezonde
bedrijfsvoering, stelt Petra van
Stijn, voorzitter van de belangen
vereniging van tankstations BE-
TA. „Met alleen brandstof red je
het dan alleen als je enorm hoge
volumes omzet. Dat is niet reafis-
tisch, dus moet je zorgen dat je
ook een goede shop hebt." Olie
maatschappij Q8 gaat zijn tanksta
tions omvormen tot Tango-sta
tions, ook de tien Q8-stations
langs snelwegen. Tango staat be
kend als een prijsvechter en maak
te ooit furore met onbemande,
goedkope tankstations op B-loca
ties.
Hoeveel Q_8-stations straks als on
bemande Tango-stations verder
gaan, is nog onduidelijk. Binnen
de branche is de verwachting dat
de Q8-shops worden verhuurd of
onder een franchiseconstructie
gaan vallen. Slecht lopende shops
aan regionale wegen of in dorpen
en steden zullen waarschijnlijk
verdwijnen, zodat op die locaties
alleen onbemande Tango-stations
overblijven. Bij Q8 kon gisteren
niemand de plannen toelichten.
Volgens Van Stijn kan de komst
van de prijsvechter naar de snel
wegen tot 'een bloedbad' gaan lei
den. De automobilist zal gaan
merken dat ook andere maat
schappijen goedkoper brandstof
gaan aanbieden.
Grote verliezers lijken de pomp
houders en de Nederlandse staat
te worden, die de tot dusver zeer
gewilde locaties langs de rijkswe
gen veilt. Als de winstmarges
daar door de komst van Tango
slinken, zullen die veilingen waar
schijnlijk minder op gaan bren
gen.