Elektrische auto dreigt mislukking te worden Wintersport Last Minutes 29,- ujdMittkket... Arke 75,- ECONOMIE 11 Delta hoopt meer vlees op de botten te krijgen door nu afvalreus te creëren en die later door te verkopen. Alle wintersportvakanties zijn inclusief 6-daagse skipas! m Een overname door Delta mag de aandeelhouders- strategie niet dwarsbomen RIJDEN OP STROOM Succesvolste jaar ooit voor Hugo Boss KvK en Syntens sluiten 25 kantoren Arke.nl 1130 winkels j 0900 8847 <—7 A ai ZATERDAG 9 FEBRUARI 2013 Delta zet zinnen op Attero door Frank Balkenende MIDDELBURG - Energiebedrijf Del ta wil afvalverwerker Attero over nemen. Dat blijkt uit een brief van Delta-topman Rob Frohn aan de aandeelhouders: de provincie Zeeland, negentien gemeenten en de provincies Zuid-Holland en Noord-Brabant. Delta wil Attero samenvoegen met het eigen afvalbedrijf Inda- ver. Frohn wilde gisteren niet rea geren op vragen over de lopende overnamegesprekken. Ook bij At tero blijven de kaken op elkaar ge klemd. Attero (het voormalige Essent Mi lieu) is de op vier na grootste af valverwerker van Nederland. Door samenvoeging mét Indaver zou een nieuwe afvalreus ont staan. Frohn zei daar vrijdag over in het Financieele Dagblad: „Bij Attero beweegt iets en we kun nen ons voorstellen dat daar een bedrijf uit samengesteld kan wor den dat in de regio Zeeland, Bra bant, Vlaanderen een heel grote speler gaat worden." Bij Attero werken ruim achthon derd mensen op vijftien locaties. Het bedrijf verwerkt het afval van bijna zes miljoen Nederlanders. Attero is eigendom van zes pro vincies (74 procent) en 116 ge meenten (26 procent). Brabant, Overijssel en Limburg bezitten de meeste aandelen. Het toenmalige Essent Milieu werd in 2009 buiten de verkoop gehouden van Essent aan het Duitse RWE. De provincies wil len er nu vanaf, omdat afvalver werking 'geen provinciale taak is'. Voorzitter Bert Pauli van de aan deelhouderscommissie en gedepu teerde van de provincie Noord- Brabant laat weten dat er 'heel veel partijen interesse hebben in Attero'. De aandeelhouders zijn op zoek naar een betrouwbare ko per die voor een lange periode de toekomst van het bedrijf kan ga randeren, legt hij uit. Naar schatting is Attero maxi maal zo'n 800 miljoen euro waard. Gezien eerdere schattin gen zou dat een koopje zijn. Vol gens voorzitter Kees Bierens van de VVD-Statenfractie kan Delta dat bedrag niet zelf ophoesten. Delta-topman Frohn beaamt dat in de brief aan de aandeelhou ders. De voor de hand liggende fi nancieringsconstructie is verkoop van een deel van de aandelen van Indaver, meldt hij. Het idee daar achter: door nu 'voordelig' Attero binnen te hengelen, kan Delta la ter oogsten. Het minderheidsbe lang in Indaver en Attero hoopt Delta op termijn met een leuke winst door te verkopen, om zo de eigen financiële positie te verbete ren. Als energiebedrijf Delta afvalver werker Attero wil overnemen, mag dat de aandeelhouders niet klem zetten, zegt Bierens. Een overname mag geen ontwikkelin gen of mogelijkheden blokkeren, bijvoorbeeld de afsplitsing van pu blieke onderdelen van Delta zoals waterbedrijf Evides en Delta Net werkbedrijf. „Een overname moet worden getoetst aan de nieuwe aandeelhoudersstrategie die me dio dit jaar het licht ziet. Overna me mag die strategie niet dwars bomen." Bierens is voorzitter van de pro vinciale werkgroep aandeelhou dersstrategie. De provincie is met '..-ï liijrjif Kees Bierens, WD-Statenlid vijftig procent de grootste aan deelhouder van Delta. Ze bemoeit zich de laatste tijd nadrukkelijker met de toekomst van Delta, na een periode waarin activiteiten in de biodiesel en zonnecellen mis lukten en de ambitie voor de bouw van een tweede kerncentra le sneuvelde. Op verzoek van Provinciale Sta ten komt er onderzoek naar een fusie van Delta met Eneco (het enige andere nog echt Nederland se energiebedrijf), en tevens een studie naar de gevolgen van het af splitsen van publieke onderdelen van Delta: waterbedrijf Evides en Delta Netwerkbedrijf. Die zouden in een 'stevig' publiek netwerkbe drijf kunnen worden onderge bracht. Zo kan aan de wens van de Staten tegemoet worden geko men om commerciële en publie ke onderdelen van Delta te schei den. De top van Delta is daar juist op tegen. Zo'n ontvlechting draagt het risico in zich dat Delta financieel verder verzwakt. Een overname en lucratieve doorver koop zou voor wat vlees op de bot ten kunnen zorgen. Dat is nodig, want op de lauwe energiemarkt wordt het nu niet verdiend. door Robert Dölle AMSTERDAM - Het zit niet mee met de elektrische auto: verkopen lo pen terug en er komt een fiscale bijtellling. De Süddeutsche Zeitung meldde het onlangs onomwonden: de elektrische auto sterft uit. Geen Duitser koopt een elektrische au to, alle projecten met laadpalen, gratis parkeerplaatsen en speciale rijbanen ten spijt. In Nederland houdt de branche hoop, maar een nuchtere blik op de cijfers leert dat de voorspelde opmars van de e-auto niet plaatsvindt. „De ver koop is tanende", beaamt Bo- vag-woordvoerder Hans Bresser. Van de Nissan Leaf werden er in januari zestien verkocht, tegen achttien in dezelfde maand vorig jaar. De Renault Fluence, vorig jaar ja nuari nog goed voor 52 verkopen, verdween afgelopen maand met twee verkochte exemplaren bijna uit de statistieken. Op de 8,5 miljoen auto's in Neder land waren er per 1 januari 2013 welgeteld 1910 elektrisch. Bedenk daarbij dat het merendeel van die auto's is aangeschaft door bedrij ven en instellingen die betrokken zijn bij promotieprojecten. On danks alle subsidies en welwillen de pr bezit in Nederland slechts een handvol particulieren een e-auto. Te vrezen valt dat de verkoop nog verder inzakt als de fiscale bijtel ling per 1 januari 2014 van nul naar 7 procent gaat. Een maatregel waar overigens ook de goed verko pende semi-elektrische auto (plug-in-hybride) veel last van gaat krijgen. De hoge aanschafprijs en de be scheiden actieradius zijn de grote nadelen van de e-auto. Meer (snel-)laadstations is een deel van de oplossing, maar omdat de fi nanciering niet is geregeld, ko men er in Nederland nauwelijks laadpalen bij. Alleen de vier grote steden hebben er nog geld voor. Goedkopere modellen, zoals de Renault Zoë die voor 14.000 euro is geïntroduceerd, kunnen hel pen. Maar Bovag-woordvoerder Bres ser blijft sceptisch, hij ziet voor de Zoë alleen een toekomst als stadsauto. En in Nederland-fiets land is dat geen grote markt. Bres ser ziet veel meer in de waterstof auto, die geen moeite heeft met lange afstanden. Maar ook dat al ternatief heeft nog zeker een de cennium nodig om kansrijk te worden. In 2012 zijn in Nederland 786 vol ledig elektrische auto's verkocht. De semi-elektrische auto rukte in 2012 op met 4311 verkochte exemplaren (in 2011:17). Deze au to kan korte tijd elektrisch rijden. Een verbrandingsmotor of range extender neemt het over als de ac cu's leeggereden zijn. Nederland telt ongeveer 2.400 openbare oplaadpunten. De Nissan Leaf is de populairste elektrische auto. Prijs: 32.590 eu ro; actieradius 100 a 170 km. METZINGEN Het Duitse modeconcern Hugo Boss heeft naar eigen zeggen het succesvolste jaar uit zijn geschiedenis achter de rug. De omzet kwam in 2012 uit op 2,06 miljard euro, een groei van 10 procent ten opzichte van 2011. De winst bedroeg 309 miljoen. DEN HAAG Bij de Kamer van Koophan del en innovatiecentrum Syntens moeten als gevolg van de fusie 300 tot 400 mensen worden herplaatst. In totaal worden 25 kanto ren door heel Nederland ge sloten. De afslanking moet 80 miljoen euro opleveren. Italië - Val di Sole Pinzoi App. Residence la Locanda* Klantbeoordeling: 8,3 Frankrijk - Savoie Frankrijk - Les Sybelles Frankrijk - Les Sybelles Zwitserland - Saasdal St. Francois Longchamp i St Jean d'Arves La Toussuire Saas Almagel! 8 dgn, logies v.a. v, Ems App. Chalets des Marmottes Klantbeoordeling: 7, App. village uauiois Klantbeoordeling: 7.' 8 dgn, logies v.è. :H 1 8 dgn, logies v.a. Oostenrijk - Zugspitzgebied j Oostenrijk - Zillertal Ehrwald Mayrhofen App. Valentin***' Klantbeoordeling: 7, App. Les Chalets Goélia*** App. Arizona Klantbeoordeling: 7,8 Klantbeoordeling: 8,7 8 dgn, logies v.a. 8 dgn, logies v.a. Oostenrijk - Tirol stendo App. Veronika*** ffl Klantbeoordeling: 8,7 \rbiskogelblick Klantbeoordeling: 8,8 Oostenrijk - Tirol Oostenrijk - Skicircus Oostenrijk - Zillertal Oosten Soil Saalbach Mayrhofen Stumm 8 dgn, logies v.a. Htl. Konrad*** Klantbeoordeling: 7, BS dgn, halfpension v.a. App. Franz Josef* Klantbeoordeling: 8,8

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 11