Elektrische auto dreigt mislukking te worden
Wintersport Last Minutes
29,-
ujdMittkket... Arke
75,-
ECONOMIE 11
Delta hoopt meer vlees op de botten
te krijgen door nu afvalreus te
creëren en die later door te verkopen.
Alle wintersportvakanties zijn inclusief 6-daagse skipas!
m
Een overname
door Delta mag de
aandeelhouders-
strategie niet
dwarsbomen
RIJDEN OP STROOM
Succesvolste jaar
ooit voor Hugo Boss
KvK en Syntens
sluiten 25 kantoren
Arke.nl 1130 winkels j 0900 8847 <—7 A ai
ZATERDAG 9 FEBRUARI 2013
Delta zet zinnen op Attero
door Frank Balkenende
MIDDELBURG - Energiebedrijf Del
ta wil afvalverwerker Attero over
nemen. Dat blijkt uit een brief
van Delta-topman Rob Frohn aan
de aandeelhouders: de provincie
Zeeland, negentien gemeenten en
de provincies Zuid-Holland en
Noord-Brabant.
Delta wil Attero samenvoegen
met het eigen afvalbedrijf Inda-
ver. Frohn wilde gisteren niet rea
geren op vragen over de lopende
overnamegesprekken. Ook bij At
tero blijven de kaken op elkaar ge
klemd.
Attero (het voormalige Essent Mi
lieu) is de op vier na grootste af
valverwerker van Nederland.
Door samenvoeging mét Indaver
zou een nieuwe afvalreus ont
staan. Frohn zei daar vrijdag over
in het Financieele Dagblad: „Bij
Attero beweegt iets en we kun
nen ons voorstellen dat daar een
bedrijf uit samengesteld kan wor
den dat in de regio Zeeland, Bra
bant, Vlaanderen een heel grote
speler gaat worden."
Bij Attero werken ruim achthon
derd mensen op vijftien locaties.
Het bedrijf verwerkt het afval van
bijna zes miljoen Nederlanders.
Attero is eigendom van zes pro
vincies (74 procent) en 116 ge
meenten (26 procent). Brabant,
Overijssel en Limburg bezitten
de meeste aandelen.
Het toenmalige Essent Milieu
werd in 2009 buiten de verkoop
gehouden van Essent aan het
Duitse RWE. De provincies wil
len er nu vanaf, omdat afvalver
werking 'geen provinciale taak is'.
Voorzitter Bert Pauli van de aan
deelhouderscommissie en gedepu
teerde van de provincie Noord-
Brabant laat weten dat er 'heel
veel partijen interesse hebben in
Attero'. De aandeelhouders zijn
op zoek naar een betrouwbare ko
per die voor een lange periode de
toekomst van het bedrijf kan ga
randeren, legt hij uit.
Naar schatting is Attero maxi
maal zo'n 800 miljoen euro
waard. Gezien eerdere schattin
gen zou dat een koopje zijn. Vol
gens voorzitter Kees Bierens van
de VVD-Statenfractie kan Delta
dat bedrag niet zelf ophoesten.
Delta-topman Frohn beaamt dat
in de brief aan de aandeelhou
ders. De voor de hand liggende fi
nancieringsconstructie is verkoop
van een deel van de aandelen van
Indaver, meldt hij. Het idee daar
achter: door nu 'voordelig' Attero
binnen te hengelen, kan Delta la
ter oogsten. Het minderheidsbe
lang in Indaver en Attero hoopt
Delta op termijn met een leuke
winst door te verkopen, om zo de
eigen financiële positie te verbete
ren.
Als energiebedrijf Delta afvalver
werker Attero wil overnemen,
mag dat de aandeelhouders niet
klem zetten, zegt Bierens. Een
overname mag geen ontwikkelin
gen of mogelijkheden blokkeren,
bijvoorbeeld de afsplitsing van pu
blieke onderdelen van Delta zoals
waterbedrijf Evides en Delta Net
werkbedrijf. „Een overname moet
worden getoetst aan de nieuwe
aandeelhoudersstrategie die me
dio dit jaar het licht ziet. Overna
me mag die strategie niet dwars
bomen."
Bierens is voorzitter van de pro
vinciale werkgroep aandeelhou
dersstrategie. De provincie is met
'..-ï liijrjif
Kees Bierens, WD-Statenlid
vijftig procent de grootste aan
deelhouder van Delta. Ze bemoeit
zich de laatste tijd nadrukkelijker
met de toekomst van Delta, na
een periode waarin activiteiten in
de biodiesel en zonnecellen mis
lukten en de ambitie voor de
bouw van een tweede kerncentra
le sneuvelde.
Op verzoek van Provinciale Sta
ten komt er onderzoek naar een
fusie van Delta met Eneco (het
enige andere nog echt Nederland
se energiebedrijf), en tevens een
studie naar de gevolgen van het af
splitsen van publieke onderdelen
van Delta: waterbedrijf Evides en
Delta Netwerkbedrijf. Die zouden
in een 'stevig' publiek netwerkbe
drijf kunnen worden onderge
bracht. Zo kan aan de wens van
de Staten tegemoet worden geko
men om commerciële en publie
ke onderdelen van Delta te schei
den. De top van Delta is daar juist
op tegen. Zo'n ontvlechting
draagt het risico in zich dat Delta
financieel verder verzwakt. Een
overname en lucratieve doorver
koop zou voor wat vlees op de bot
ten kunnen zorgen. Dat is nodig,
want op de lauwe energiemarkt
wordt het nu niet verdiend.
door Robert Dölle
AMSTERDAM - Het zit niet mee met
de elektrische auto: verkopen lo
pen terug en er komt een fiscale
bijtellling.
De Süddeutsche Zeitung meldde
het onlangs onomwonden: de
elektrische auto sterft uit. Geen
Duitser koopt een elektrische au
to, alle projecten met laadpalen,
gratis parkeerplaatsen en speciale
rijbanen ten spijt. In Nederland
houdt de branche hoop, maar een
nuchtere blik op de cijfers leert
dat de voorspelde opmars van de
e-auto niet plaatsvindt. „De ver
koop is tanende", beaamt Bo-
vag-woordvoerder Hans Bresser.
Van de Nissan Leaf werden er in
januari zestien verkocht, tegen
achttien in dezelfde maand vorig
jaar.
De Renault Fluence, vorig jaar ja
nuari nog goed voor 52 verkopen,
verdween afgelopen maand met
twee verkochte exemplaren bijna
uit de statistieken.
Op de 8,5 miljoen auto's in Neder
land waren er per 1 januari 2013
welgeteld 1910 elektrisch. Bedenk
daarbij dat het merendeel van die
auto's is aangeschaft door bedrij
ven en instellingen die betrokken
zijn bij promotieprojecten. On
danks alle subsidies en welwillen
de pr bezit in Nederland slechts
een handvol particulieren een
e-auto.
Te vrezen valt dat de verkoop nog
verder inzakt als de fiscale bijtel
ling per 1 januari 2014 van nul
naar 7 procent gaat. Een maatregel
waar overigens ook de goed verko
pende semi-elektrische auto
(plug-in-hybride) veel last van
gaat krijgen.
De hoge aanschafprijs en de be
scheiden actieradius zijn de grote
nadelen van de e-auto. Meer
(snel-)laadstations is een deel van
de oplossing, maar omdat de fi
nanciering niet is geregeld, ko
men er in Nederland nauwelijks
laadpalen bij. Alleen de vier grote
steden hebben er nog geld voor.
Goedkopere modellen, zoals de
Renault Zoë die voor 14.000 euro
is geïntroduceerd, kunnen hel
pen.
Maar Bovag-woordvoerder Bres
ser blijft sceptisch, hij ziet voor
de Zoë alleen een toekomst als
stadsauto. En in Nederland-fiets
land is dat geen grote markt. Bres
ser ziet veel meer in de waterstof
auto, die geen moeite heeft met
lange afstanden. Maar ook dat al
ternatief heeft nog zeker een de
cennium nodig om kansrijk te
worden.
In 2012 zijn in Nederland 786 vol
ledig elektrische auto's verkocht.
De semi-elektrische auto rukte in
2012 op met 4311 verkochte
exemplaren (in 2011:17). Deze au
to kan korte tijd elektrisch rijden.
Een verbrandingsmotor of range
extender neemt het over als de ac
cu's leeggereden zijn.
Nederland telt ongeveer 2.400
openbare oplaadpunten.
De Nissan Leaf is de populairste
elektrische auto. Prijs: 32.590 eu
ro; actieradius 100 a 170 km.
METZINGEN
Het Duitse modeconcern
Hugo Boss heeft naar eigen
zeggen het succesvolste jaar
uit zijn geschiedenis achter
de rug. De omzet kwam in
2012 uit op 2,06 miljard euro,
een groei van 10 procent ten
opzichte van 2011. De winst
bedroeg 309 miljoen.
DEN HAAG
Bij de Kamer van Koophan
del en innovatiecentrum
Syntens moeten als gevolg
van de fusie 300 tot 400
mensen worden herplaatst.
In totaal worden 25 kanto
ren door heel Nederland ge
sloten. De afslanking moet
80 miljoen euro opleveren.
Italië - Val di Sole
Pinzoi
App. Residence la Locanda*
Klantbeoordeling: 8,3
Frankrijk - Savoie Frankrijk - Les Sybelles Frankrijk - Les Sybelles Zwitserland - Saasdal
St. Francois Longchamp i St Jean d'Arves La Toussuire Saas Almagel!
8 dgn, logies v.a.
v, Ems
App. Chalets des Marmottes
Klantbeoordeling: 7,
App. village uauiois
Klantbeoordeling: 7.'
8 dgn, logies v.è. :H 1 8 dgn, logies v.a.
Oostenrijk - Zugspitzgebied j Oostenrijk - Zillertal
Ehrwald Mayrhofen
App. Valentin***'
Klantbeoordeling: 7,
App. Les Chalets Goélia*** App. Arizona
Klantbeoordeling: 7,8 Klantbeoordeling: 8,7
8 dgn, logies v.a. 8 dgn, logies v.a.
Oostenrijk - Tirol
stendo
App. Veronika***
ffl Klantbeoordeling: 8,7
\rbiskogelblick
Klantbeoordeling: 8,8
Oostenrijk - Tirol Oostenrijk - Skicircus Oostenrijk - Zillertal Oosten
Soil Saalbach Mayrhofen Stumm
8 dgn, logies v.a.
Htl. Konrad***
Klantbeoordeling: 7,
BS dgn,
halfpension v.a.
App. Franz Josef*
Klantbeoordeling: 8,8