*L Hoe eerder je een aanstormend talent ontdekt, des te goedkoper zijn of haar werk is. HEBBEN VRIJDAG 8 FEBRUARI 2013 WONEN 7 De Urn Vase van Hella Jongerius was bij de introductie een goede aankoop. Inmiddels is de verkoopprijs gestegen en zijn ze niet aan te slepen, foto's DesignPress Mooie spullen voor in huis ko pen en er financieel beter van worden, klinkt aantrekkelijk. Maar hoe doe je dat dan? Meihui zen heeft geen geheim recept, maar kan veel tips geven. „Het is als met beleggen op de beurs. Je neemt een gok, maar wel een heel leuke. Want goed design be houdt over het algemeen zijn waarde." Met design kun je volgens Mei huizen relatief snel rendement halen. „In een jaar of tien weet je wel of je aankoop een goede in vestering is geweest. Stijgt de prijs niet, dan heb je in elk geval iets leuks. Van een mooie aan koop kun je genieten, misschien er zelfs op zitten." Van Kester be aamt dat. „Simpelweg iets kopen van een ontwerper die een goede naam heeft, is niet genoeg. Ie kunt beter iets kopen wat je mooi vindt en kritisch blijven in je keuze. Want voor je het weet, koop je per ongeluk een kopie die niets waard is." Je hebt geen enorme buidel geld nodig, al komt dat altijd van pas. Meihuizen: „Je kunt op je vingers natellen dat unica of producten uit een kleine serie meer waard zijn dan in massa geproduceerd design. Unieke stukken zijn uiter aard duurder." Van Kester: „Een handtekening op het ontwerp geeft sowieso meerwaarde." Maar zelfs design dat in grote aan tallen is gemaakt, kan waardevol worden. Meihuizen denkt aan de Urn Vase van Hella Jongerius uit haar vroege collectie. Die is nu veel meer waard dan toen hij werd gepresenteerd. Let ook op designmerken die een remake van een klassieker uitbrengen. „Dat deed meubelmerk Ahrend een tijdje geleden met de Revolt- stoel van Friso Kramer. Die stoe len waren eerst niet zo gewild. Na de presentatie van de nieuwe editie stegen de vintage Revolt- stoelen opeens enorm in waarde. Dan moet je er snel bij zijn, want die stoelen waren nog goed vind baar." Van Kester zegt dat je daarmee wel moet opletten: „Door de komst van re-edities wordt het lastiger te bepalen of een oud ont werp wel écht oud is." Een designinvesteerder probeert Peter van Kester een 'vroeg oog' te ontwikkelen en voor trends uit te lopen. „Een kennersoog ontwikkelen, doe je niet zomaar even", weet Meihui zen. „Je moet echt een neus voor waardevol design krijgen. Houd je ogen open, praat met deskundi gen, met ontwerpers en lees veel. Dat kan op internet en in design bladen. Ga ook naar beurzen en designevenementen als Dutch Design Week in Eindhoven. Hier ontmoet je ook veel jonge, pas af gestudeerde ontwerpers. Er zijn er altijd een paar die bijzonder zijn. Houd hen in de gaten en probeer vroeg werk van talenten te bemachtigen." „Hoe meer je ziet en weet, des te beter je weet wat de moeite waard is", zegt Van Kester, die mensen adviseert die een design verzameling willen aanleggen. „Ik kijk en denk met hen mee, zo dat hun verzameling consistent en waardevol wordt." Volgens Meihuizen wordt het steeds lastiger op internet het kaf van het koren te scheiden. „Inter net is wildwest, je gaat er makke lijk op je neus. Je weet nooit ze ker of je origineel design koopt. Dan kun je beter naar een veiling gaan, zoals designveilingen van het Amsterdamse veilinghuis Bot- terweg. Vaak is het aangebodene wel heel duur en bieden is een vak apart." Investeren in hedendaags design kan ook gewoon in een winkel, zoals Frozen Fountain in Amster dam of Vos Interieur in Gronin gen. Of kijk eens bij een gespecia liseerde galerie. „Zij selecteren goede spullen", stelt Meihuizen. Wie liever investeert in vintage (tweedehands) design, doet er goed aan zich te verdiepen in de verschillende stijlperiodes en daaruit te kiezen. „Meubels uit de jaren zestig zijn niet populair, al dat uitgesproken bruin en oran je. Toch kan dat weer in de mode raken. Dat gaat soms heel snel, want tegenwoordig is design uit de jaren tachtig heel populair." Wie goed kiest, kan veel rende ment halen. Volgens Van Kester stegen bijvoorbeeld ontwerpen van Eileen Grey enorm in waar de. „Een vaasje van Anish Kapoor uit de jaren negentig kostte des tijds 400 gulden, nu 3.250 euro." Meihuizen koopt zelf ook graag design. „Ik kocht onlangs een ket ting van Kat ja Prins. Die was rela tief duur, maar het was dan ook een huwelijksgeschenk. Daarna nog een keramisch object van Thomas Eyck. Ik zoek naar werk van ontwerpers met een bepaal de echtheid. Vooral het verhaal achter design is heel waardevol." www.myfirstdesigncollection.nl reageren? wonen@depersdienst.nl hij komt alleen tot bloei na een warme zomer. Ons groeiseizoen is eigenlijk net iets te kort Maar daar wordt aan gewerkt, want het lijkt erop dat onze CO2- uitstoot niet snel minder wordt. Mis schien mogen we straks ook wel 140 of 150 rijden op de snelweg; dat zou de bloei van Dahlia impe rialis ten goede komen. Een tweede wilde dahlia die de moeite waard is: Dahlia australis, een bossige plant van nog geen meter hoog, die in de zomer over dekt is met sierlijke, stervormige bloemen. De kleur varieert van licht lila tot aangenaam paars. Dahlia australis is redelijk winter hard, maar ik zou pas gaan experi menteren als ik meerdere exem plaren had. Zodat ik er voor de veiligheid in de winter altijd één naar binnen kon halen. 'Ik wil de designwereld ontdekken' Michiel van Ast is jurist, maar had altijd al een zwak voofc de creatieve wereld van design en vormgeving. „Ik houd vooral van eetkamerstoelen, daar kan ik echt uren naar kijken. Door de cursus My First Design Col lection kan ik achter de scher men kijken en met ontwerpers praten. Zo leer ik die wereld van binnenuit kennen. Ooit wil ik nog een fauteuil van Eames uit de jaren veertig aanschaffen. Door veel te zien en te lezen, ontwikkel ik mijn smaak. Het is fijn als ik iets koop wat veel waard wordt, maar het gaat mij vooral om het genieten van crea tiviteit van ontwerpers." v IN DE WOLKEN Er is niets mis met een strakke bank. Geen poespas, geen tierlantijnen, ge woon strak. Punt. Gaat niet snel vervelen en past in de meeste interieurs. Maar het kan anders. Héél anders, getuige de nieuwe zitmeubelcollectie van het Slowaakse label Dizajno. Deze serie luistert naar de naam Cirrus en is ontworpen door Lubo Majer. Wat direct opvalt, is de bijzondere vorm van de collectie. Inderdaad; het lij ken drijvende wolken. Geen gekke associatie, want Majers inspiratiebron waren wolken. Niet alleen de speelse vorm ervan, ook de zachte 'feel' heeft de ontwerper in zijn creatie verwerkt. Daarmee is Cirrus niet alleen een lust voor het oog, maar ook pure verwen nerij voor je billen. Je waant je in de zevende hemel, om nog even in hogere sferen te blijven hangen. Weer met beide benen op de grond belanden, gaat snel na een blik op de prijslijst. Een 'chair' kost 1.432 euro in de goedkoopste prijscategorie. Wie een 'sofa' wenst, moet dieper in de buidel tasten: 1.747 euro voor de klein ste. De salontafel is er vanaf 506 euro. Er is keuze uit zes bekledingsmateria len; van (kunst)leer tot velours. Ook in wolkenwit, uiteraard. www.dizajno.eu Revoltstoel, Ahrend. 'Het gaat mij om de esthetiek' Patty van Scherpenzeel, zelfstandig onderwijsadviseur, koopt graag designmeubels. Dat doet ze puur op gevoel. „Ik houd van vormgeving en design* en daar omring ik mij graag mee. Of iets veel waard gaat worden, doet er niet zoveel toe. Het gaat om de esthetiek. Ik heb ontdekt dat ik een voor keur heb voor tijdloos Dutch De sign. Het is geweldig met ont werpers te praten en achter de schermen te kijken. Ik heb on langs een kijkje genomen bij Flo^ ris Schoonderbeek. Het lijkt me bijzonder op een andere manier te investeren in design. Bijvoor beeld via crowdfunding. Dan sponsor je iemands talent." In de zevende hemel, met sofa Cirrus, foto PR

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 51