*L
Hoe eerder je
een aanstormend
talent ontdekt, des
te goedkoper zijn
of haar werk is.
HEBBEN
VRIJDAG 8 FEBRUARI 2013 WONEN 7
De Urn Vase van Hella Jongerius was bij de introductie een goede aankoop. Inmiddels is de verkoopprijs gestegen en zijn ze niet aan te slepen, foto's DesignPress
Mooie spullen voor in huis ko
pen en er financieel beter van
worden, klinkt aantrekkelijk.
Maar hoe doe je dat dan? Meihui
zen heeft geen geheim recept,
maar kan veel tips geven. „Het is
als met beleggen op de beurs. Je
neemt een gok, maar wel een
heel leuke. Want goed design be
houdt over het algemeen zijn
waarde."
Met design kun je volgens Mei
huizen relatief snel rendement
halen. „In een jaar of tien weet je
wel of je aankoop een goede in
vestering is geweest. Stijgt de
prijs niet, dan heb je in elk geval
iets leuks. Van een mooie aan
koop kun je genieten, misschien
er zelfs op zitten." Van Kester be
aamt dat. „Simpelweg iets kopen
van een ontwerper die een goede
naam heeft, is niet genoeg. Ie
kunt beter iets kopen wat je
mooi vindt en kritisch blijven in
je keuze. Want voor je het weet,
koop je per ongeluk een kopie die
niets waard is."
Je hebt geen enorme buidel geld
nodig, al komt dat altijd van pas.
Meihuizen: „Je kunt op je vingers
natellen dat unica of producten
uit een kleine serie meer waard
zijn dan in massa geproduceerd
design. Unieke stukken zijn uiter
aard duurder." Van Kester: „Een
handtekening op het ontwerp
geeft sowieso meerwaarde."
Maar zelfs design dat in grote aan
tallen is gemaakt, kan waardevol
worden. Meihuizen denkt aan de
Urn Vase van Hella Jongerius uit
haar vroege collectie. Die is nu
veel meer waard dan toen hij
werd gepresenteerd. Let ook op
designmerken die een remake
van een klassieker uitbrengen.
„Dat deed meubelmerk Ahrend
een tijdje geleden met de Revolt-
stoel van Friso Kramer. Die stoe
len waren eerst niet zo gewild.
Na de presentatie van de nieuwe
editie stegen de vintage Revolt-
stoelen opeens enorm in waarde.
Dan moet je er snel bij zijn, want
die stoelen waren nog goed vind
baar."
Van Kester zegt dat je daarmee
wel moet opletten: „Door de
komst van re-edities wordt het
lastiger te bepalen of een oud ont
werp wel écht oud is."
Een designinvesteerder probeert
Peter van Kester
een 'vroeg oog' te ontwikkelen
en voor trends uit te lopen. „Een
kennersoog ontwikkelen, doe je
niet zomaar even", weet Meihui
zen. „Je moet echt een neus voor
waardevol design krijgen. Houd
je ogen open, praat met deskundi
gen, met ontwerpers en lees veel.
Dat kan op internet en in design
bladen. Ga ook naar beurzen en
designevenementen als Dutch
Design Week in Eindhoven. Hier
ontmoet je ook veel jonge, pas af
gestudeerde ontwerpers. Er zijn
er altijd een paar die bijzonder
zijn. Houd hen in de gaten en
probeer vroeg werk van talenten
te bemachtigen."
„Hoe meer je ziet en weet, des te
beter je weet wat de moeite
waard is", zegt Van Kester, die
mensen adviseert die een design
verzameling willen aanleggen.
„Ik kijk en denk met hen mee, zo
dat hun verzameling consistent
en waardevol wordt."
Volgens Meihuizen wordt het
steeds lastiger op internet het kaf
van het koren te scheiden. „Inter
net is wildwest, je gaat er makke
lijk op je neus. Je weet nooit ze
ker of je origineel design koopt.
Dan kun je beter naar een veiling
gaan, zoals designveilingen van
het Amsterdamse veilinghuis Bot-
terweg. Vaak is het aangebodene
wel heel duur en bieden is een
vak apart."
Investeren in hedendaags design
kan ook gewoon in een winkel,
zoals Frozen Fountain in Amster
dam of Vos Interieur in Gronin
gen. Of kijk eens bij een gespecia
liseerde galerie. „Zij selecteren
goede spullen", stelt Meihuizen.
Wie liever investeert in vintage
(tweedehands) design, doet er
goed aan zich te verdiepen in de
verschillende stijlperiodes en
daaruit te kiezen. „Meubels uit
de jaren zestig zijn niet populair,
al dat uitgesproken bruin en oran
je. Toch kan dat weer in de mode
raken. Dat gaat soms heel snel,
want tegenwoordig is design uit
de jaren tachtig heel populair."
Wie goed kiest, kan veel rende
ment halen. Volgens Van Kester
stegen bijvoorbeeld ontwerpen
van Eileen Grey enorm in waar
de. „Een vaasje van Anish Kapoor
uit de jaren negentig kostte des
tijds 400 gulden, nu 3.250 euro."
Meihuizen koopt zelf ook graag
design. „Ik kocht onlangs een ket
ting van Kat ja Prins. Die was rela
tief duur, maar het was dan ook
een huwelijksgeschenk. Daarna
nog een keramisch object van
Thomas Eyck. Ik zoek naar werk
van ontwerpers met een bepaal
de echtheid. Vooral het verhaal
achter design is heel waardevol."
www.myfirstdesigncollection.nl
reageren?
wonen@depersdienst.nl
hij komt alleen tot bloei na een
warme zomer. Ons groeiseizoen
is eigenlijk net iets te kort Maar
daar wordt aan gewerkt, want het
lijkt erop dat onze CO2- uitstoot
niet snel minder wordt. Mis
schien mogen we straks ook wel
140 of 150 rijden op de snelweg;
dat zou de bloei van Dahlia impe
rialis ten goede komen.
Een tweede wilde dahlia die de
moeite waard is: Dahlia australis,
een bossige plant van nog geen
meter hoog, die in de zomer over
dekt is met sierlijke, stervormige
bloemen. De kleur varieert van
licht lila tot aangenaam paars.
Dahlia australis is redelijk winter
hard, maar ik zou pas gaan experi
menteren als ik meerdere exem
plaren had. Zodat ik er voor de
veiligheid in de winter altijd één
naar binnen kon halen.
'Ik wil de designwereld
ontdekken'
Michiel van Ast is jurist,
maar had altijd al een zwak voofc
de creatieve wereld van design
en vormgeving. „Ik houd vooral
van eetkamerstoelen, daar kan
ik echt uren naar kijken. Door
de cursus My First Design Col
lection kan ik achter de scher
men kijken en met ontwerpers
praten. Zo leer ik die wereld
van binnenuit kennen. Ooit wil
ik nog een fauteuil van Eames
uit de jaren veertig aanschaffen.
Door veel te zien en te lezen,
ontwikkel ik mijn smaak. Het is
fijn als ik iets koop wat veel
waard wordt, maar het gaat mij
vooral om het genieten van crea
tiviteit van ontwerpers." v
IN DE WOLKEN
Er is niets mis met een strakke bank. Geen poespas, geen tierlantijnen, ge
woon strak. Punt. Gaat niet snel vervelen en past in de meeste interieurs.
Maar het kan anders. Héél anders, getuige de nieuwe zitmeubelcollectie
van het Slowaakse label Dizajno.
Deze serie luistert naar de naam Cirrus en is ontworpen door Lubo Majer.
Wat direct opvalt, is de bijzondere vorm van de collectie. Inderdaad; het lij
ken drijvende wolken. Geen gekke associatie, want Majers inspiratiebron
waren wolken. Niet alleen de speelse vorm ervan, ook de zachte 'feel' heeft
de ontwerper in zijn creatie verwerkt.
Daarmee is Cirrus niet alleen een lust voor het oog, maar ook pure verwen
nerij voor je billen. Je waant je in de zevende hemel, om nog even in hogere
sferen te blijven hangen.
Weer met beide benen op de grond belanden, gaat snel na een blik op de
prijslijst. Een 'chair' kost 1.432 euro in de goedkoopste prijscategorie. Wie
een 'sofa' wenst, moet dieper in de buidel tasten: 1.747 euro voor de klein
ste. De salontafel is er vanaf 506 euro. Er is keuze uit zes bekledingsmateria
len; van (kunst)leer tot velours. Ook in wolkenwit, uiteraard.
www.dizajno.eu
Revoltstoel, Ahrend.
'Het gaat mij
om de esthetiek'
Patty van Scherpenzeel,
zelfstandig onderwijsadviseur,
koopt graag designmeubels. Dat
doet ze puur op gevoel. „Ik
houd van vormgeving en design*
en daar omring ik mij graag
mee. Of iets veel waard gaat
worden, doet er niet zoveel toe.
Het gaat om de esthetiek. Ik
heb ontdekt dat ik een voor
keur heb voor tijdloos Dutch De
sign. Het is geweldig met ont
werpers te praten en achter de
schermen te kijken. Ik heb on
langs een kijkje genomen bij Flo^
ris Schoonderbeek. Het lijkt me
bijzonder op een andere manier
te investeren in design. Bijvoor
beeld via crowdfunding. Dan
sponsor je iemands talent."
In de zevende hemel, met sofa Cirrus, foto PR