op de dijk
Cafetariahouders veer
Kruiningen-Perkpolder
willen miljoenen
BEVELANDEN en THOLEN 27
Werkt in je voordeel
z
WOENSDAG 6 FEBRUARI 2013
op Valdijk is even wennen
waait, laat ik de hond niet uit of
ik zet een helm op."
De omgewaaide populier is opge
ruimd door het waterschap. De
kern van de boom bleek verrot te
zijn. Het waterschap is weliswaar
beheerder van de weg, maar niet
van de bomen. Die zijn van de ge
meente Borsele.
De bomen worden zeer binnen
kort op hun kwaliteit beoordeeld,
zegt een woordvoerder van de ge
meente. „Dan wordt besloten of
ze worden gekapt of gesnoeid."
Veiligheid is een belangrijk aspect
van het kappen van bomen, weet
boswachter René Wink. „Dat
wordt wel eens vergeten. Je hoort
veel mensen alleen maar praten
over een kaalslag. Mensen die aan
een dergelijke dijk wonen, praten
wel anders. Ook ik zit wel eens
rechtop in bed als het hard waait.
Gelukkig is er nooit iets ernstigs
gebeurd met onze bomen."
Aan de Valdijk blijven overigens
34 oude populieren rond het weel-
tje staan. In deze bomen is de
boomkruiper (een vogeltje) aange
troffen. „Die bomen halen we
daarom niet weg. We gaan daar
zeer zorgvuldig mee om."
Wink de nieuwe bomen graag sa
men met de omwonenden gaan
planten. „Dan maken we er op
een zaterdag een boomplantdag
van."
Aan de Valdijk bij Nisse is deze week begonnen met de kap van 250 populieren, foto Willem Mieras
door Jan van Ommen
DEN HAAG/KRUININGEN - De oude
veerboot Kruiningen-Perkpolder
vaart ergens in Gambia rond, waar
schijnlijk met de inventaris van ho
recaondernemers Jan en Hein Huis
man, zei hun woordvoerder L. de
Lange dinsdag tijdens een rechts
zaak in Den Haag.
Na de opening van de Wester-
scheldetunnel in 2003 en het op
heffen van de veerdienst Kruinin
gen-Perkpolder stond Huisman
Horeca BV met lege handen op de
wal. Jan en Hein Huisman schon
ken vele jaren liters koffie in het
cafetaria op de veerpont en had
den zo'n 20 man in dienst. Zowel
de provincie Zeeland als de minis
ter van Infrastructuur en Milieu
willen geen cent compensatie uit
keren. De redenering van de mi
nister luidt dat Huisman Horeca
een tijdelijk contract had met de
provincie en dat het contract ook
had kunnen worden opgezegd,
omdat Zeeland met een ander ho
recabedrijf in zee wilde gaan.
Kortom, dat de tunnel er kwam
en de veerpont werd opgeheven
is een kwestie van normaal be
drijfsrisico.
Huisman BV eist een schadebe
drag van minimaal 3,2 miljoen eu
ro. Daaronder vallen ook de hoge
proceskosten. De Raad van State
wilde weten waarom die proces
kosten zo hoog zijn. „Dat heeft
vooral te maken met kostbare pro
cedures rond het ontslag van
werknemers," zei woordvoerder
De Lange.
Staatsraad J.Kranenburg wilde we
ten of Huisman nog een vergoe
ding voor de cafetariainventaris,
of de goodwill heeft gekregen:
„Huisman heeft toch ook flink
geïnvesteerd. Is daar niets voor be
taald na de verkoop van de boot?"
De Lange benadrukte dat Huis
man geen cent heeft gekregen,
ook niet voor de inrichting. „Tot
op het laatst toe heeft Huisman
geïnvesteerd, want je kunt moei
lijk met kapotte koffiemachines
werken," zei De Lange, die wees
op vergelijkbare gevallen waar
wel geld is uitgekeerd zoals bij Ho
tel De Milliano in Breskens. De
Raad van State gaat onderzoeken
of Huisman toch nog recht heeft
op compensatie. Het bedrijf leidt
een slapend bestaan omdat het
geen geld heeft om iets nieuws in
de horeca te beginnen, Uitspraak
volgt over enkele weken.
telfort.nl
0800 1707
Telfort winkels