op de dijk Cafetariahouders veer Kruiningen-Perkpolder willen miljoenen BEVELANDEN en THOLEN 27 Werkt in je voordeel z WOENSDAG 6 FEBRUARI 2013 op Valdijk is even wennen waait, laat ik de hond niet uit of ik zet een helm op." De omgewaaide populier is opge ruimd door het waterschap. De kern van de boom bleek verrot te zijn. Het waterschap is weliswaar beheerder van de weg, maar niet van de bomen. Die zijn van de ge meente Borsele. De bomen worden zeer binnen kort op hun kwaliteit beoordeeld, zegt een woordvoerder van de ge meente. „Dan wordt besloten of ze worden gekapt of gesnoeid." Veiligheid is een belangrijk aspect van het kappen van bomen, weet boswachter René Wink. „Dat wordt wel eens vergeten. Je hoort veel mensen alleen maar praten over een kaalslag. Mensen die aan een dergelijke dijk wonen, praten wel anders. Ook ik zit wel eens rechtop in bed als het hard waait. Gelukkig is er nooit iets ernstigs gebeurd met onze bomen." Aan de Valdijk blijven overigens 34 oude populieren rond het weel- tje staan. In deze bomen is de boomkruiper (een vogeltje) aange troffen. „Die bomen halen we daarom niet weg. We gaan daar zeer zorgvuldig mee om." Wink de nieuwe bomen graag sa men met de omwonenden gaan planten. „Dan maken we er op een zaterdag een boomplantdag van." Aan de Valdijk bij Nisse is deze week begonnen met de kap van 250 populieren, foto Willem Mieras door Jan van Ommen DEN HAAG/KRUININGEN - De oude veerboot Kruiningen-Perkpolder vaart ergens in Gambia rond, waar schijnlijk met de inventaris van ho recaondernemers Jan en Hein Huis man, zei hun woordvoerder L. de Lange dinsdag tijdens een rechts zaak in Den Haag. Na de opening van de Wester- scheldetunnel in 2003 en het op heffen van de veerdienst Kruinin gen-Perkpolder stond Huisman Horeca BV met lege handen op de wal. Jan en Hein Huisman schon ken vele jaren liters koffie in het cafetaria op de veerpont en had den zo'n 20 man in dienst. Zowel de provincie Zeeland als de minis ter van Infrastructuur en Milieu willen geen cent compensatie uit keren. De redenering van de mi nister luidt dat Huisman Horeca een tijdelijk contract had met de provincie en dat het contract ook had kunnen worden opgezegd, omdat Zeeland met een ander ho recabedrijf in zee wilde gaan. Kortom, dat de tunnel er kwam en de veerpont werd opgeheven is een kwestie van normaal be drijfsrisico. Huisman BV eist een schadebe drag van minimaal 3,2 miljoen eu ro. Daaronder vallen ook de hoge proceskosten. De Raad van State wilde weten waarom die proces kosten zo hoog zijn. „Dat heeft vooral te maken met kostbare pro cedures rond het ontslag van werknemers," zei woordvoerder De Lange. Staatsraad J.Kranenburg wilde we ten of Huisman nog een vergoe ding voor de cafetariainventaris, of de goodwill heeft gekregen: „Huisman heeft toch ook flink geïnvesteerd. Is daar niets voor be taald na de verkoop van de boot?" De Lange benadrukte dat Huis man geen cent heeft gekregen, ook niet voor de inrichting. „Tot op het laatst toe heeft Huisman geïnvesteerd, want je kunt moei lijk met kapotte koffiemachines werken," zei De Lange, die wees op vergelijkbare gevallen waar wel geld is uitgekeerd zoals bij Ho tel De Milliano in Breskens. De Raad van State gaat onderzoeken of Huisman toch nog recht heeft op compensatie. Het bedrijf leidt een slapend bestaan omdat het geen geld heeft om iets nieuws in de horeca te beginnen, Uitspraak volgt over enkele weken. telfort.nl 0800 1707 Telfort winkels

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 53