60 Bredabus overleefde vele stormen Sluis gooit 'onnodig* groen in de verkoop RA wordt UCR ZEEUWS-VLAANDEREN 23 commentaar De 'Bredabus' bestaat zestig jaar; chauffeurs Emile Caessens (72) en Tonnie Sijs (59) blikken terug Onderzoek moord Smidt nog niet klaar Trip naar museum Louvre in Lens Cursus over basis van christelijk geloof Jongeren denken na over 200 jaar Zeeland Vertelmiddag over historie van dorp DINSDAG 5 FEBRUARI 2013 Koningsrit door Raymond de Frel Kijk, die moeten zo met een mee." Axelaar Ton nie Sijs wijst maandag ochtend eens naar een groep studenten, die op het Hulster busstation bepakt en bezakt wachten tot de bus hen oppikt. „Daar kan geen misver stand over bestaan. Op maandag wemelt het tassen en koffers in de bus naar Breda, op vrijdag in de tegengestelde richting." Zonder de studenten had lijn 19 deze maandag vast niet zijn zestig ste verjaardag gevierd. Daar zijn Tonnie en zijn oud-collega Emile Caessens uit Sluiskil van over tuigd. Tonnie ging in 2006 van 'onder de bus' op de bus. Toen Ve- olia Transport lijn 19 overnam, kon hij zijn rol als monteur inwis selen voor een baan als chauffeur. Daarmee trad hij in de voetspo ren van zijn vader Domien, die één van de eerste chauffeurs op de lijn was. „Als kleine jongen ging ik vaak met hem mee naar Breda. Toen hadden we nog echte grenzen, dus mochten we niet stoppen in België. Om dat in de gaten te houden reed er altijd ie mand van de marechaussee mee. Dat zorgde ervoor dat de bus een stukje Nederland in België was. Hoewel, in België waren er wel an dere regels van kracht. Zo mocht er in Nederland niet in de bus worden gerookt, maar zodra we grens over waren, zag het al snel blauw van de rook." Ook de gepensioneerde chauffeur Emile herinnert zich nog veel van de beginperiode. Ook hij volgde het voorbeeld van zijn vader. Do mien Caessens was één van de eerste chauffeurs op lijn 19 en zijn zoon Emile reed ruim 33 jaar van en naar Breda. „In de eerste jaren reden vooral chauffeurs op lijn 19, die ook ervaring hadden met dagreisjes. Mijn vader behoorde na de Tweede Wereldoorlog echt jaar al rijdt lijn 19 van Hulst via Antwerpen naar Breda en vice versa. tot de pioniers, die met volle bus sen met de bagage op het dak trip jes maakte. Grofweg had je twee groepen chauffeurs: een groep die de rondjes om de kerk reed en een groep die zich met Bres- kens-Hulst-Breda bezighield. Dat onderscheid is er nu niet meer." Tonnie: „In die begintijd was er best wat afgunst. Chauffeurs van de 'Bredabus' werden door ande ren al snel als de 'elitechauffeurs' bestempeld. Lijn 19 was de Ko ningsrit." Emile en Tonnie delen nagenoeg hetzelfde gevoel; in hun kinderja ren was lijn 19 dominant aanwe zig ('Vader ging toch ver van huis') en later, in hun werkzame leven, was een rit van en naar Bre da ook nog vaak speciaal. „Ie bent toch even helemaal weg uit je ei gen leefomgeving", vertelt Ton nie. „Vroeger voelde dat ook al zo. Ik weet nog dat mijn vader eens beloofde om een cadeautje vanuit Breda mee te nemen. Hij had daar tussen de heen- en terugreis toch drie uur om door de stad te lopen. Man, wat heb ik 's avonds lang moeten wachten. Hij had door potdichte mist enorme vertra ging. Wat was ik boos dat ik van mijn moeder naar bed moest! In dat soort gevallen was je als chauf feur trouwens echt op jezelf aan gewezen. Er waren nog geen mo biele telefoons. Had je pech, dan restte er niets dan in de buurt bij iemand aan te bellen voor hulp." Lijn 19 zag zestig jaar gele den uit nood het levens licht. Direct na de Waters noodramp stemde België in met een tijdelijke busvoorzie ning vanuit het geïsoleerde Zeeuws-Vlaanderennaar Bra bant. De Zeeuwsch-Vlaamsche Tram maatschappij had vanaf 4 februari 1953 een tijdelijke vergunning. Tij delijk, want concurrentie met de Nederlandse Spoorwegen lag op de loer. Vanuit Breskens en Breda vertrok twee keer per dag een bus. De 'Bredabus' voorzag on middellijk in een behoefte, die de Zeeuws-Vlamingen zich niet zo maar wilden laten afpakken. De bus had vele voordelen, die na het herstel van de veerdienst tussen Perkpolder en Kruiningen niet zo maar mochten worden opgege ven. Tot aan de Kroon en het mi nisterie van Justitie werd gevoch ten om de tijdelijke status te ver anderen in een definitieve vergun ning. Met succes, al was stoppen op Belgisch grondgebied nog lan ge tijd uit den boze. Dat mag pas sinds 1994. In de loop der jaren werd de dienstrege ling uitgebreid en werd de lijn door verschillende vervoerders geëxploiteerd (BBA, De Lijn en Connexxion). Meerdere keren stond het behoud van de lijn on der druk, onder meer vanwege af nemende rijksbijdrages. Sinds 2006 heeft Veolia Transport de Bredabus onder zijn hoede. Ga naar www.pzc.nl voor oude fo to's van de 'Bredabus' én ervarings verhalen van passagiers. w e hebben in Zeeland na de University of Applied Scien ces nu ook het University Colle ge Roosevelt. Het zijn nieuwe namen voor de Hogeschool Zeeland en de Roosevelt Aca demy. Dat is wel even wennen. HZ en RA zijn ingeburgerde be grippen. Toch zijn deze naams veranderingen wel te billijken. Op de internationale markt voor hoger en wetenschappe lijk onderwijs is stevige concur rentie. In zo'n veld wil je geen enkele twijfel over wat je -naam betekent. Dus als de naam Roosevelt Academy ver keerde associaties oproept, is het zaak een betere te kiezen. Dat is nu gebeurd. Een prettige bijkomstigheid is, dat ook de vergelijkbare opleidingen in Ne derland onder dezelfde naam opereren. Zo geven de colleges een eenduidig signaal aan bui tenlandse studenten. Verder is het business as usual. De formule werkt, de oplei ding is een succes. Het smaakt nog steeds naar meer. OOSTBURG/TERNEUZEN Cultuurinstelling Toonbeeld in Terneuzen houdt 23 februari een busreis naar het Louvre in Lens. Dat is een dependance van het museum in Parijs. Op stappen kan in Oostburg (9.00 uur) en Terneuzen (945 uur). Kosten: 70 euro, inclusief maal tijd. Aanmelden kan deze week nog via toonbeeld@ter- neuzen.nl. Het Louvre begon onlangs een dependance om de oude mijnstreek rond Lens een impuls te geven en meer werken te exposeren. TERNEUZEN Truus Rijke begint donderdag met een "basiscursus christelijk geloof. Deze alphacurus wordt op tien achtereenvolgende don derdagen gehouden. Ze vangen om 18.30 uur aan met een maal tijd. Aan de orde komen the ma's als: Wie is Jezus? en Wat is bidden? Locatie: Goede Her derkerk aan de Koninginnelaan in Terneuzen. Deelname is gra tis. Opgeven via 0115 616940 of truus.rijke@kpnmail.nl. Meer informatie op de website www.alpha-cursus.nl. OOSTBURG Ook jongeren mogen meeden ken over de viering van de tweehonderdste verjaardag van Zeeland in 2014. In het Oostburgse scholierencentrum Time Out, bij het Zwin Colle ge, kunnen ze vanavond van 17.00 tot 19.00 uur aanschuiven om hun ideeën te laten horen. Er meldden zich zo'n vijftien jongeren aan via jouwzeeland@ zeeland.nl, de site van het Zeeuwse jongerenadviesor- gaan. Het huidige Zeeland is 29 maart 1814 officieel ontstaan. BIERVLIET Heemkundige Rinus Willem- sen houdt donderdag een inlei ding over de historie van Bier vliet. Hij is één van de auteurs van het boek 'Biervliet tussen eb en overvloed'. Willemsen vertelt zijn verhaal aan de hand van oude kaarten en fo to's en gaat in op bijzondere ge beurtenissen, zoals een brui loft net na de Tweede Wereld oorlog. De lezing begint om 14.00 uur en vindt plaats in Het Tref punt. Entree kost 4 euro. door Martijn de Koning OOSTBURC - De wallen rond Sluis en park Elderschans in Aarden burg komen mogelijk in handen van Het Zeeuwse Landschap. Daarover gaan de huidige eige naar, de gemeente Sluis, en de na tuurorganisatie praten. Bij een eventuele overname blij ven de paden waarschijnlijk eigen dom van de gemeente, waardoor de huidige toegankelijkheid van die gebieden niet in gevaar komt. Dat staat in het 'beheerplan groen', dat het Sluise college deze maand aan de gemeenteraad voor legt. De eventuele overdracht is vooral een bezuinigingsmaatregel. Groenonderhoud wordt steeds duurder. Dat zou over enkele ja ren, met een mogelijk verbod op het chemische bestrijdingsmiddel glyfosaat, nog erger kunnen wor den. Daarom ook probeert Sluis al een poosje 'snippergroen' aan bur gers te verkopen. Er wordt nu ook gekeken of paden en brandgan gen aan omwonenden verkocht kunnen worden. In Oostburg komt een proef waar bij bewoners zelf het openbaar groen in hun wijk onderhouden. Dat idee moet nog verder worden uitgewerkt. MIDDELBURG - Het onderzoek naar de moord op, John Smidt is nog niet afgerond, zo zei officier van justitie Janneke de Smet gister middag tegen de Middelburgse rechtbank. Axelaar Smidt (86) werd op 23 oktober 2012 ver moord. Nog diezelfde dag kon de politie een verdachte aanhouden, een 32-jarige Axelaar. En enkele dagen later een tweede, een 36-ja zijn cel in Torentijd te verlaten. Volgens de officier moeten er nog wat onderzoeken worden afge rond en laat ze op 22 april aan de rechtbank, de raadslieden en de verdachten weten hoe de zaak er voor staat. Onderzoek aan de Vissersverkorting na de vondst van het lichaam van John Smidt, oktober vorig jaar. foto Camile Schelstraete

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 59