60
Bredabus overleefde vele stormen
Sluis gooit 'onnodig*
groen in de verkoop
RA wordt UCR
ZEEUWS-VLAANDEREN 23
commentaar
De 'Bredabus' bestaat zestig jaar;
chauffeurs Emile Caessens (72) en
Tonnie Sijs (59) blikken terug
Onderzoek
moord Smidt
nog niet klaar
Trip naar museum
Louvre in Lens
Cursus over basis van
christelijk geloof
Jongeren denken na
over 200 jaar Zeeland
Vertelmiddag over
historie van dorp
DINSDAG 5 FEBRUARI 2013
Koningsrit
door Raymond de Frel
Kijk, die moeten zo met
een mee." Axelaar Ton
nie Sijs wijst maandag
ochtend eens naar een
groep studenten, die
op het Hulster busstation bepakt
en bezakt wachten tot de bus hen
oppikt. „Daar kan geen misver
stand over bestaan. Op maandag
wemelt het tassen en koffers in
de bus naar Breda, op vrijdag in
de tegengestelde richting."
Zonder de studenten had lijn 19
deze maandag vast niet zijn zestig
ste verjaardag gevierd. Daar zijn
Tonnie en zijn oud-collega Emile
Caessens uit Sluiskil van over
tuigd. Tonnie ging in 2006 van
'onder de bus' op de bus. Toen Ve-
olia Transport lijn 19 overnam,
kon hij zijn rol als monteur inwis
selen voor een baan als chauffeur.
Daarmee trad hij in de voetspo
ren van zijn vader Domien, die
één van de eerste chauffeurs op
de lijn was. „Als kleine jongen
ging ik vaak met hem mee naar
Breda. Toen hadden we nog echte
grenzen, dus mochten we niet
stoppen in België. Om dat in de
gaten te houden reed er altijd ie
mand van de marechaussee mee.
Dat zorgde ervoor dat de bus een
stukje Nederland in België was.
Hoewel, in België waren er wel an
dere regels van kracht. Zo mocht
er in Nederland niet in de bus
worden gerookt, maar zodra we
grens over waren, zag het al snel
blauw van de rook."
Ook de gepensioneerde chauffeur
Emile herinnert zich nog veel van
de beginperiode. Ook hij volgde
het voorbeeld van zijn vader. Do
mien Caessens was één van de
eerste chauffeurs op lijn 19 en zijn
zoon Emile reed ruim 33 jaar van
en naar Breda. „In de eerste jaren
reden vooral chauffeurs op lijn 19,
die ook ervaring hadden met
dagreisjes. Mijn vader behoorde
na de Tweede Wereldoorlog echt
jaar al rijdt lijn
19 van Hulst
via Antwerpen
naar Breda en
vice versa.
tot de pioniers, die met volle bus
sen met de bagage op het dak trip
jes maakte. Grofweg had je twee
groepen chauffeurs: een groep die
de rondjes om de kerk reed en
een groep die zich met Bres-
kens-Hulst-Breda bezighield. Dat
onderscheid is er nu niet meer."
Tonnie: „In die begintijd was er
best wat afgunst. Chauffeurs van
de 'Bredabus' werden door ande
ren al snel als de 'elitechauffeurs'
bestempeld. Lijn 19 was de Ko
ningsrit."
Emile en Tonnie delen nagenoeg
hetzelfde gevoel; in hun kinderja
ren was lijn 19 dominant aanwe
zig ('Vader ging toch ver van
huis') en later, in hun werkzame
leven, was een rit van en naar Bre
da ook nog vaak speciaal. „Ie bent
toch even helemaal weg uit je ei
gen leefomgeving", vertelt Ton
nie. „Vroeger voelde dat ook al zo.
Ik weet nog dat mijn vader eens
beloofde om een cadeautje vanuit
Breda mee te nemen. Hij had daar
tussen de heen- en terugreis toch
drie uur om door de stad te lopen.
Man, wat heb ik 's avonds lang
moeten wachten. Hij had door
potdichte mist enorme vertra
ging. Wat was ik boos dat ik van
mijn moeder naar bed moest! In
dat soort gevallen was je als chauf
feur trouwens echt op jezelf aan
gewezen. Er waren nog geen mo
biele telefoons. Had je pech, dan
restte er niets dan in de buurt bij
iemand aan te bellen voor hulp."
Lijn 19 zag zestig jaar gele
den uit nood het levens
licht. Direct na de Waters
noodramp stemde België
in met een tijdelijke busvoorzie
ning vanuit het geïsoleerde
Zeeuws-Vlaanderennaar Bra
bant.
De Zeeuwsch-Vlaamsche Tram
maatschappij had vanaf 4 februari
1953 een tijdelijke vergunning. Tij
delijk, want concurrentie met de
Nederlandse Spoorwegen lag op
de loer. Vanuit Breskens en Breda
vertrok twee keer per dag een
bus. De 'Bredabus' voorzag on
middellijk in een behoefte, die de
Zeeuws-Vlamingen zich niet zo
maar wilden laten afpakken. De
bus had vele voordelen, die na het
herstel van de veerdienst tussen
Perkpolder en Kruiningen niet zo
maar mochten worden opgege
ven. Tot aan de Kroon en het mi
nisterie van Justitie werd gevoch
ten om de tijdelijke status te ver
anderen in een definitieve vergun
ning. Met succes, al was stoppen
op Belgisch grondgebied nog lan
ge tijd uit den boze.
Dat mag pas sinds 1994. In de
loop der jaren werd de dienstrege
ling uitgebreid en werd de lijn
door verschillende vervoerders
geëxploiteerd (BBA, De Lijn en
Connexxion). Meerdere keren
stond het behoud van de lijn on
der druk, onder meer vanwege af
nemende rijksbijdrages. Sinds
2006 heeft Veolia Transport de
Bredabus onder zijn hoede.
Ga naar www.pzc.nl voor oude fo
to's van de 'Bredabus' én ervarings
verhalen van passagiers.
w
e hebben in
Zeeland na de
University of
Applied Scien
ces nu ook het University Colle
ge Roosevelt. Het zijn nieuwe
namen voor de Hogeschool
Zeeland en de Roosevelt Aca
demy. Dat is wel even wennen.
HZ en RA zijn ingeburgerde be
grippen. Toch zijn deze naams
veranderingen wel te billijken.
Op de internationale markt
voor hoger en wetenschappe
lijk onderwijs is stevige concur
rentie. In zo'n veld wil je geen
enkele twijfel over wat je
-naam betekent. Dus als de
naam Roosevelt Academy ver
keerde associaties oproept, is
het zaak een betere te kiezen.
Dat is nu gebeurd. Een prettige
bijkomstigheid is, dat ook de
vergelijkbare opleidingen in Ne
derland onder dezelfde naam
opereren. Zo geven de colleges
een eenduidig signaal aan bui
tenlandse studenten.
Verder is het business as usual.
De formule werkt, de oplei
ding is een succes. Het smaakt
nog steeds naar meer.
OOSTBURG/TERNEUZEN
Cultuurinstelling Toonbeeld in
Terneuzen houdt 23 februari
een busreis naar het Louvre in
Lens. Dat is een dependance
van het museum in Parijs. Op
stappen kan in Oostburg (9.00
uur) en Terneuzen (945 uur).
Kosten: 70 euro, inclusief maal
tijd. Aanmelden kan deze
week nog via toonbeeld@ter-
neuzen.nl. Het Louvre begon
onlangs een dependance om
de oude mijnstreek rond Lens
een impuls te geven en meer
werken te exposeren.
TERNEUZEN
Truus Rijke begint donderdag
met een "basiscursus christelijk
geloof. Deze alphacurus wordt
op tien achtereenvolgende don
derdagen gehouden. Ze vangen
om 18.30 uur aan met een maal
tijd. Aan de orde komen the
ma's als: Wie is Jezus? en Wat
is bidden? Locatie: Goede Her
derkerk aan de Koninginnelaan
in Terneuzen. Deelname is gra
tis. Opgeven via 0115 616940 of
truus.rijke@kpnmail.nl. Meer
informatie op de website
www.alpha-cursus.nl.
OOSTBURG
Ook jongeren mogen meeden
ken over de viering van de
tweehonderdste verjaardag
van Zeeland in 2014. In het
Oostburgse scholierencentrum
Time Out, bij het Zwin Colle
ge, kunnen ze vanavond van
17.00 tot 19.00 uur aanschuiven
om hun ideeën te laten horen.
Er meldden zich zo'n vijftien
jongeren aan via jouwzeeland@
zeeland.nl, de site van het
Zeeuwse jongerenadviesor-
gaan. Het huidige Zeeland is 29
maart 1814 officieel ontstaan.
BIERVLIET
Heemkundige Rinus Willem-
sen houdt donderdag een inlei
ding over de historie van Bier
vliet. Hij is één van de auteurs
van het boek 'Biervliet tussen
eb en overvloed'. Willemsen
vertelt zijn verhaal aan de
hand van oude kaarten en fo
to's en gaat in op bijzondere ge
beurtenissen, zoals een brui
loft net na de Tweede Wereld
oorlog.
De lezing begint om 14.00 uur
en vindt plaats in Het Tref
punt. Entree kost 4 euro.
door Martijn de Koning
OOSTBURC - De wallen rond Sluis
en park Elderschans in Aarden
burg komen mogelijk in handen
van Het Zeeuwse Landschap.
Daarover gaan de huidige eige
naar, de gemeente Sluis, en de na
tuurorganisatie praten.
Bij een eventuele overname blij
ven de paden waarschijnlijk eigen
dom van de gemeente, waardoor
de huidige toegankelijkheid van
die gebieden niet in gevaar komt.
Dat staat in het 'beheerplan
groen', dat het Sluise college deze
maand aan de gemeenteraad voor
legt.
De eventuele overdracht is vooral
een bezuinigingsmaatregel.
Groenonderhoud wordt steeds
duurder. Dat zou over enkele ja
ren, met een mogelijk verbod op
het chemische bestrijdingsmiddel
glyfosaat, nog erger kunnen wor
den. Daarom ook probeert Sluis al
een poosje 'snippergroen' aan bur
gers te verkopen. Er wordt nu ook
gekeken of paden en brandgan
gen aan omwonenden verkocht
kunnen worden.
In Oostburg komt een proef waar
bij bewoners zelf het openbaar
groen in hun wijk onderhouden.
Dat idee moet nog verder worden
uitgewerkt.
MIDDELBURG - Het onderzoek naar
de moord op, John Smidt is nog
niet afgerond, zo zei officier van
justitie Janneke de Smet gister
middag tegen de Middelburgse
rechtbank. Axelaar Smidt (86)
werd op 23 oktober 2012 ver
moord. Nog diezelfde dag kon de
politie een verdachte aanhouden,
een 32-jarige Axelaar. En enkele
dagen later een tweede, een 36-ja
zijn cel in Torentijd te verlaten.
Volgens de officier moeten er nog
wat onderzoeken worden afge
rond en laat ze op 22 april aan de
rechtbank, de raadslieden en de
verdachten weten hoe de zaak er
voor staat.
Onderzoek aan de Vissersverkorting na de vondst van het lichaam van
John Smidt, oktober vorig jaar. foto Camile Schelstraete