Kwetsuren Hoogerland
vallen enigszins mee
'Mijn rentree na 33 jaar smaakt niet
naar meer, die tijd heb ik gehad'
32 SPORT
VAL JOHNNY HOOCERLAND
Bauke Mollema en oud-wielrenner
Peter Kant denken niet dat trainen in
Spanje risicovoller is dan elders.
Coureurs zij n
niet vogelvrij
door Koen de Vries
MIDDELBURG - Johnny Hoogerland
blijkt na de botsing met een auto
afgelopen zondag in Spanje iets
minder ernstig gewond dan het
zich eerst liet aanzien.
Na een hernieuwd onderzoek
maandag in het ziekenhuis van
Villajoyosa (bij Benidorm) blijkt
de lever van de wielrenner uit
Langeweegje niet gescheurd maar
gekneusd.
Dat bericht zorgde voor opluch
ting bij Hoogerland, z'n familie,
vrienden en de leden van zijn
wielerploeg Vacasoleil DCM. Het
betekent dat de kans op volledig
herstel een stuk groter is. Deson
danks is de gezondheidstoestand
van Johnny Hoogerland aller
minst goed.
Zoals eerder gemeld brak hij bij
de botsing met de auto ook vijf
ribben en werd zijn ruggewervel
beschadigd. Er zijn stukjes bot
van zijn achtste tot zijn twaalfde
ruggewervel afgebroken. Ook de
ze kwetsures kunnen volledig her
stellen.
De wielrenner uit Langeweegje
heeft veel pijn, maar kan wel alles
bewegen.
Hoogerland blijft tot halverwege
deze week op de intensive care
28-2-2009: Val in Omloop Het
Nieuwsblad. Geen blessures.
1-9-2009: Vierde etappe Ronde
van Spanje.
Tientallen renners gaan bij Luik on
deruit op de spekgladde weg. Hoo
gerland komt eraf met pijnlijke be
nen, armen, een pijnlijke kont en
schaafwonden over zijn hele
lichaam. Rijdt daarna een sterke
Ronde.
8-3-2010: Eerste etappe Parijs-Ni-
ce. Twee keer gevallen. Een week
lang overal pijn.
21-2-2010: Eerste etappe Ruta del
Sol. Gevolgen vallen mee.
21-2-2011: Tweede etappe Ruta
del Sol. Linkerhand geblesseerd.
26-3-2011: Ronde van Catalonie.
Drie keer gevallen over gevallen
collega's. Gevolgen vallen mee.
van het ziekenhuis van Villajoyo
sa.
Daarna duurt het nog een week
voordat hij naar Nederland ver
voerd mag worden. Daar moet hij
verder herstellen. De medici ver
wachten dat hij pas in de zomer
voorzichtig weer op de fiets kan
stappen.
De 29-jarige Hoogerland was zich
in Spanje aan het voorbereiden
op de Ronde van de Middellandse
Zee, die woensdag begint. Een au
to die wilde afslaan zag hem over
het hoofd, waarna er een botsing
volgde.
Vacansoleil-manager Daan Luijkx
is bang dat het ongeluk ook men
tale gevolgen zal hebben bij Hoo
gerland, vertelde hij maandag aan
Radio 1.
Hij verwees daarbij naar het onge
luk in de Tour van 2011, waarin
een auto van de organisatie hem
in het prikkeldraad reed: „Naast
het feit natuurlijk van alle licha
melijke ongemakken denk ik dat
het ondertussen bij hem tussen
zijn oren een hele grote impact
gaat hebben. Eerst die val in
Frankrijk en nu dit weer. Het ver
trouwen op de fiets, het lijkt me
ontzettend lastig. Dus ik heb ont
zettend met hem te doen", aldus
Luijckx.
4-4-2011Tweede etappe Ronde
van het Baskenland. Bocht gemist
in afdaling.
10-7-2011: Negende etappe Tour
de France. Hoogerland wordt door
gastenwagen prikkeldraad ingere
den.
2-8-2011Ronde van Surhuister-
veen. Kapotte elleboog.
2-4-2012: Eerste etappe Ronde
Baskenland. Elleboog gehecht.
6-7-2012: Zesde etappe Tour de
France, met nog 100 man. Pijnlijke
knie. Wout Poels ernstig gewond.
9-8-2012: Tour de l'Ain. Val over
gevallen renners. Geblesseerde
knie. Opgegeven.
27-1-2013: GP La Marseillaise, ope
ningskoers van het jaar. Val door
politiemotor die weg oprijdt. Beur
se plekken.
door René van Stee
MIDDELBURG - Profwielrenners
trekken tegenwoordig massaal
naar Spanje voor hun training.
Bauke Mollema van Blanco Pro
Cyling heeft er zelfs een apparte
ment in Alicante, zo'n dertig kilo
meter van de plek waar Johnny
Hoogerland zondag vlakbij Beni
dorm werd aangereden door een
auto.
Mollema verblijft gemiddeld zo'n
drie maanden per jaar in zijn
tweede vaderland. Hoewel Spaan
se automobilisten minder bekend
zijn met fietsers dan Nederlan
ders, heeft hij niet het idee dat
het er onveiliger is dan elders. De
26-jarige Groninger zit dan ook
niet met angst en beven op zijn
fiets.
„De luxe van fietspaden zoals bij
ons hebben ze hier niet, maar zo
dra je op binnenwegen rijdt, is de
kans groot dat je een uur lang
geen enkel verkeer tegenkomt. Bo
vendien gaat het in de binnenlan
den vaak om bochtige wegen,
waar auto's niet zo hard kunnen
rijden. Het gevaar is er niet groter
dan in Nederland. Je kun er ge
rust in je eentje op pad", vertelt
hij. Mollema, die woensdag van
start gaat in de Ronde van de Mid
dellandse Zee, heeft wel het idee
dat wielrenners in Spanje tegen
woordig vaker bij (verkeers) onge
lukken zijn betrokken dan in an
dere landen.
Oud-wielrenner Peter Kant her
kent zich in het verhaal van Molle
ma. De uit Rilland-Bath afkomsti
ge coureur woont reeds 26 jaar in
Spanje en verblijft de laatste jaren
in de buurt van Valencia. Hij
schrijft die ongevallen niet per se
toe aan onveiligheid. „Als tachtig
procent van het peloton hier regel
matig rijdt, lijkt het me logisch
dat de kans groter is dat zij betrok
ken raken bij fietsongelukken.
Dat heeft volgens mij eerder te
maken met de macht van het ge
tal en minder met onveiligheid",
stelt Kant.
De Zeeuw vindt het eerder verba
zingwekkend dat er niet vaker on
gevallen met wielrenners plaats
vinden. Met name in de weekein
den trekken de Spanjaarden er
massaal op uit op de koersfiets.
„Dan heb ik het vooral over toer-
fietsers. Als ik voor m'n huis sta,
komen er binnen een half uur
continu renners voorbijrijden. In
groepjes van vijf, tien tot wel veer
tig man. Dat zijn er echt honder
den. Als je die aantallen afzet te
gen het aantal ongevallen, valt
het reuze mee denk ik."
Kant brengt echter meteen een
nuance aan. „Renners in Spanje
kunnen sowieso beter in ploegver-
band rijden. Automobilisten zijn
daar beter op ingesteld dan wan
neer ze te maken krijgen met een
individuele coureur. Dat heeft
ook te maken met de gewoonte
dat die toerfietsers er massaal op
uittrekken. Niettemin blijft het
link."
Ten opzichte van de tijd dat Kant
zelf actief was als wielrenner, is
de verkeerssituatie in Spanje sterk
verbeterd. „Fietspaden zijn er in
derdaad nog niet veel, maar door
dat er veel snelwegen zijn aange
legd komt er veel minder verkeer
over de binnenwegen en door
kleine dorpjes."
Hoewel Kant de precieze achter
gronden van de valpartij van John
ny Hoogerland niet kent, denkt
hij dat de Zeeuw vooral pech
heeft gehad. „Waar hij trainde, is
het vrij druk. En zoals ik al eerder
zei kun je daar dus beter in
groepsverband rijden."
Mollema mijdt doorgaans de druk
ke kustwegen bij toeristenoorden
zoals Alicante en Benidorm. „Dat
zijn stukken waar ze met tachtig
of honderd kilometer komen voor
bijrazen. Dan is het oppassen ge
blazen. Niet alleen vanwege de
Spanjaarden, maar ook door toeris
ten. Engelsen bijvoorbeeld zijn
wat dit betreft weinig gewend."
Kant meent dat renners ook de
hand in eigen boezem dienen te
steken. Hij beticht hen niet van
onveilig rijgedrag, maar het kan
volgens hem geen kwaad dat zij
zich aanpassen aan de omstandig
heden. „Met veertig kilometer
door een klein dorpje rijden, gaat
domweg niet. Ook rotondes afsnij
den is risicovol. En nogmaals, je
kunt pech hebben. Als je afdaalt
en je krijgt een klapband, kan er
van alles gebeuren." Mollema on
derschrijft die stelling. „Ik maak
het vaak mee dat ik word afgesne
den. Dat is natuurlijk heel verve
lend. Aan de andere kant zitten
automobilisten niet altijd fout. Bij
een afdaling nemen wij ook wei
eens te veel risico."
DE BELANGRIJKSTE VALPARTIJEN VAN HOOGERLAND
Emanuel Pallada maakte op 63-jarige leeftijd zijn rentree in het eerste
voetbalteam van Hansweertse Boys. foto Mechteld Jansen
door Len Wolters
HANSWEERT - De dertiende man
was hij zondag bij het eerste elftal
van Hansweertse Boys 1. De 63-ja-
rige Emanuel Pallada is al drie
jaar grensrechter bij de nummer
laatst van de vijfde klasse B. Van
wege verschillende afzeggingen
wegens ziekte verscheen zijn
naam na 33 jaar weer eens op het
wedstrijdformulier van de Rei-
merswaalse club. Als voetballer,
in het duel met Moerstraten (1-4
verlies)„Er waren zo weinig spe
lers beschikbaar dat we niet an
ders konden", vertelt Pallada. „Ik
was de dertiende man, maar het
was totaal niet de bedoeling dat
ik ook daadwerkelijk in actie zou
komen. De eerste tachtig minu
ten heb ik daarom ook gewoon
staan vlaggen." Toch riep trainer
Richard van Balen hem tien minu
ten voor tijd bij zich. „Er raakte ie
mand geblesseerd en er had al
een wissel plaatsgevonden. Toen
wist ik wat me te doen stond. Ik
moest aan de bak", zegt Pallada.
In het verleden kwam hij al eer
der uit voor Hansweertse Boys.
„Tot mijn dertigste speelde ik in
het eerste. Mijn laatste optreden
in de hoofdmacht was dus al een
paar jaartjes geleden. Het was
daarom best een speciaal moment
om uit het niets zomaar weer het
shirt van de hoofdmacht te dra
gen."
Het is niet zo dat Pallada 33 jaar
heeft stil gezeten. Buiten dat hij
nu zo'n drie jaar grensrechter is,
voetbalt hij nog altijd. „Ik ben al
meer dan veertig jaar lid van de
club en voetbal nog weieens mee
bij het derde. Nu ik bij het eerste
vlag, speel ik wat minder wedstrij
den. Vlaggen bij de hoofdmacht
gaat voor." Last van spierpijn had
de 63-jarige Hansweertenaar dan
ook niet de volgende morgen. „Ik
ben topfit. Op vrijdag train ik nog
altijd, dus deze tien minuten wa
ren geen probleem voor me. Wel
moest ik even aan het tempo wen
nen natuurlijk. Dat lag een stuk
hoger dan wat ik gewend ben bij
het derde."
Pallada kreeg een hoop leuke reac
ties na zijn onverwachte rentree.
„Maandagochtend kreeg ik om ze
ven uur een sms'je van de pen
ningmeester dat ik in de PZC
stond. Dat is natuurlijk hartstikke
leuk."
Voorlopig zal Pallada de vlag weer
ter hand nemen. „Normaal gespro
ken kom ik niet meer in actie
voor Hansweertse Boys 1", stelt
hij. „Die tijd heb ik gehad. Maar
als ik nog eens nodig ben, dan sta
ik er natuurlijk."