Kwetsuren Hoogerland vallen enigszins mee 'Mijn rentree na 33 jaar smaakt niet naar meer, die tijd heb ik gehad' 32 SPORT VAL JOHNNY HOOCERLAND Bauke Mollema en oud-wielrenner Peter Kant denken niet dat trainen in Spanje risicovoller is dan elders. Coureurs zij n niet vogelvrij door Koen de Vries MIDDELBURG - Johnny Hoogerland blijkt na de botsing met een auto afgelopen zondag in Spanje iets minder ernstig gewond dan het zich eerst liet aanzien. Na een hernieuwd onderzoek maandag in het ziekenhuis van Villajoyosa (bij Benidorm) blijkt de lever van de wielrenner uit Langeweegje niet gescheurd maar gekneusd. Dat bericht zorgde voor opluch ting bij Hoogerland, z'n familie, vrienden en de leden van zijn wielerploeg Vacasoleil DCM. Het betekent dat de kans op volledig herstel een stuk groter is. Deson danks is de gezondheidstoestand van Johnny Hoogerland aller minst goed. Zoals eerder gemeld brak hij bij de botsing met de auto ook vijf ribben en werd zijn ruggewervel beschadigd. Er zijn stukjes bot van zijn achtste tot zijn twaalfde ruggewervel afgebroken. Ook de ze kwetsures kunnen volledig her stellen. De wielrenner uit Langeweegje heeft veel pijn, maar kan wel alles bewegen. Hoogerland blijft tot halverwege deze week op de intensive care 28-2-2009: Val in Omloop Het Nieuwsblad. Geen blessures. 1-9-2009: Vierde etappe Ronde van Spanje. Tientallen renners gaan bij Luik on deruit op de spekgladde weg. Hoo gerland komt eraf met pijnlijke be nen, armen, een pijnlijke kont en schaafwonden over zijn hele lichaam. Rijdt daarna een sterke Ronde. 8-3-2010: Eerste etappe Parijs-Ni- ce. Twee keer gevallen. Een week lang overal pijn. 21-2-2010: Eerste etappe Ruta del Sol. Gevolgen vallen mee. 21-2-2011: Tweede etappe Ruta del Sol. Linkerhand geblesseerd. 26-3-2011: Ronde van Catalonie. Drie keer gevallen over gevallen collega's. Gevolgen vallen mee. van het ziekenhuis van Villajoyo sa. Daarna duurt het nog een week voordat hij naar Nederland ver voerd mag worden. Daar moet hij verder herstellen. De medici ver wachten dat hij pas in de zomer voorzichtig weer op de fiets kan stappen. De 29-jarige Hoogerland was zich in Spanje aan het voorbereiden op de Ronde van de Middellandse Zee, die woensdag begint. Een au to die wilde afslaan zag hem over het hoofd, waarna er een botsing volgde. Vacansoleil-manager Daan Luijkx is bang dat het ongeluk ook men tale gevolgen zal hebben bij Hoo gerland, vertelde hij maandag aan Radio 1. Hij verwees daarbij naar het onge luk in de Tour van 2011, waarin een auto van de organisatie hem in het prikkeldraad reed: „Naast het feit natuurlijk van alle licha melijke ongemakken denk ik dat het ondertussen bij hem tussen zijn oren een hele grote impact gaat hebben. Eerst die val in Frankrijk en nu dit weer. Het ver trouwen op de fiets, het lijkt me ontzettend lastig. Dus ik heb ont zettend met hem te doen", aldus Luijckx. 4-4-2011Tweede etappe Ronde van het Baskenland. Bocht gemist in afdaling. 10-7-2011: Negende etappe Tour de France. Hoogerland wordt door gastenwagen prikkeldraad ingere den. 2-8-2011Ronde van Surhuister- veen. Kapotte elleboog. 2-4-2012: Eerste etappe Ronde Baskenland. Elleboog gehecht. 6-7-2012: Zesde etappe Tour de France, met nog 100 man. Pijnlijke knie. Wout Poels ernstig gewond. 9-8-2012: Tour de l'Ain. Val over gevallen renners. Geblesseerde knie. Opgegeven. 27-1-2013: GP La Marseillaise, ope ningskoers van het jaar. Val door politiemotor die weg oprijdt. Beur se plekken. door René van Stee MIDDELBURG - Profwielrenners trekken tegenwoordig massaal naar Spanje voor hun training. Bauke Mollema van Blanco Pro Cyling heeft er zelfs een apparte ment in Alicante, zo'n dertig kilo meter van de plek waar Johnny Hoogerland zondag vlakbij Beni dorm werd aangereden door een auto. Mollema verblijft gemiddeld zo'n drie maanden per jaar in zijn tweede vaderland. Hoewel Spaan se automobilisten minder bekend zijn met fietsers dan Nederlan ders, heeft hij niet het idee dat het er onveiliger is dan elders. De 26-jarige Groninger zit dan ook niet met angst en beven op zijn fiets. „De luxe van fietspaden zoals bij ons hebben ze hier niet, maar zo dra je op binnenwegen rijdt, is de kans groot dat je een uur lang geen enkel verkeer tegenkomt. Bo vendien gaat het in de binnenlan den vaak om bochtige wegen, waar auto's niet zo hard kunnen rijden. Het gevaar is er niet groter dan in Nederland. Je kun er ge rust in je eentje op pad", vertelt hij. Mollema, die woensdag van start gaat in de Ronde van de Mid dellandse Zee, heeft wel het idee dat wielrenners in Spanje tegen woordig vaker bij (verkeers) onge lukken zijn betrokken dan in an dere landen. Oud-wielrenner Peter Kant her kent zich in het verhaal van Molle ma. De uit Rilland-Bath afkomsti ge coureur woont reeds 26 jaar in Spanje en verblijft de laatste jaren in de buurt van Valencia. Hij schrijft die ongevallen niet per se toe aan onveiligheid. „Als tachtig procent van het peloton hier regel matig rijdt, lijkt het me logisch dat de kans groter is dat zij betrok ken raken bij fietsongelukken. Dat heeft volgens mij eerder te maken met de macht van het ge tal en minder met onveiligheid", stelt Kant. De Zeeuw vindt het eerder verba zingwekkend dat er niet vaker on gevallen met wielrenners plaats vinden. Met name in de weekein den trekken de Spanjaarden er massaal op uit op de koersfiets. „Dan heb ik het vooral over toer- fietsers. Als ik voor m'n huis sta, komen er binnen een half uur continu renners voorbijrijden. In groepjes van vijf, tien tot wel veer tig man. Dat zijn er echt honder den. Als je die aantallen afzet te gen het aantal ongevallen, valt het reuze mee denk ik." Kant brengt echter meteen een nuance aan. „Renners in Spanje kunnen sowieso beter in ploegver- band rijden. Automobilisten zijn daar beter op ingesteld dan wan neer ze te maken krijgen met een individuele coureur. Dat heeft ook te maken met de gewoonte dat die toerfietsers er massaal op uittrekken. Niettemin blijft het link." Ten opzichte van de tijd dat Kant zelf actief was als wielrenner, is de verkeerssituatie in Spanje sterk verbeterd. „Fietspaden zijn er in derdaad nog niet veel, maar door dat er veel snelwegen zijn aange legd komt er veel minder verkeer over de binnenwegen en door kleine dorpjes." Hoewel Kant de precieze achter gronden van de valpartij van John ny Hoogerland niet kent, denkt hij dat de Zeeuw vooral pech heeft gehad. „Waar hij trainde, is het vrij druk. En zoals ik al eerder zei kun je daar dus beter in groepsverband rijden." Mollema mijdt doorgaans de druk ke kustwegen bij toeristenoorden zoals Alicante en Benidorm. „Dat zijn stukken waar ze met tachtig of honderd kilometer komen voor bijrazen. Dan is het oppassen ge blazen. Niet alleen vanwege de Spanjaarden, maar ook door toeris ten. Engelsen bijvoorbeeld zijn wat dit betreft weinig gewend." Kant meent dat renners ook de hand in eigen boezem dienen te steken. Hij beticht hen niet van onveilig rijgedrag, maar het kan volgens hem geen kwaad dat zij zich aanpassen aan de omstandig heden. „Met veertig kilometer door een klein dorpje rijden, gaat domweg niet. Ook rotondes afsnij den is risicovol. En nogmaals, je kunt pech hebben. Als je afdaalt en je krijgt een klapband, kan er van alles gebeuren." Mollema on derschrijft die stelling. „Ik maak het vaak mee dat ik word afgesne den. Dat is natuurlijk heel verve lend. Aan de andere kant zitten automobilisten niet altijd fout. Bij een afdaling nemen wij ook wei eens te veel risico." DE BELANGRIJKSTE VALPARTIJEN VAN HOOGERLAND Emanuel Pallada maakte op 63-jarige leeftijd zijn rentree in het eerste voetbalteam van Hansweertse Boys. foto Mechteld Jansen door Len Wolters HANSWEERT - De dertiende man was hij zondag bij het eerste elftal van Hansweertse Boys 1. De 63-ja- rige Emanuel Pallada is al drie jaar grensrechter bij de nummer laatst van de vijfde klasse B. Van wege verschillende afzeggingen wegens ziekte verscheen zijn naam na 33 jaar weer eens op het wedstrijdformulier van de Rei- merswaalse club. Als voetballer, in het duel met Moerstraten (1-4 verlies)„Er waren zo weinig spe lers beschikbaar dat we niet an ders konden", vertelt Pallada. „Ik was de dertiende man, maar het was totaal niet de bedoeling dat ik ook daadwerkelijk in actie zou komen. De eerste tachtig minu ten heb ik daarom ook gewoon staan vlaggen." Toch riep trainer Richard van Balen hem tien minu ten voor tijd bij zich. „Er raakte ie mand geblesseerd en er had al een wissel plaatsgevonden. Toen wist ik wat me te doen stond. Ik moest aan de bak", zegt Pallada. In het verleden kwam hij al eer der uit voor Hansweertse Boys. „Tot mijn dertigste speelde ik in het eerste. Mijn laatste optreden in de hoofdmacht was dus al een paar jaartjes geleden. Het was daarom best een speciaal moment om uit het niets zomaar weer het shirt van de hoofdmacht te dra gen." Het is niet zo dat Pallada 33 jaar heeft stil gezeten. Buiten dat hij nu zo'n drie jaar grensrechter is, voetbalt hij nog altijd. „Ik ben al meer dan veertig jaar lid van de club en voetbal nog weieens mee bij het derde. Nu ik bij het eerste vlag, speel ik wat minder wedstrij den. Vlaggen bij de hoofdmacht gaat voor." Last van spierpijn had de 63-jarige Hansweertenaar dan ook niet de volgende morgen. „Ik ben topfit. Op vrijdag train ik nog altijd, dus deze tien minuten wa ren geen probleem voor me. Wel moest ik even aan het tempo wen nen natuurlijk. Dat lag een stuk hoger dan wat ik gewend ben bij het derde." Pallada kreeg een hoop leuke reac ties na zijn onverwachte rentree. „Maandagochtend kreeg ik om ze ven uur een sms'je van de pen ningmeester dat ik in de PZC stond. Dat is natuurlijk hartstikke leuk." Voorlopig zal Pallada de vlag weer ter hand nemen. „Normaal gespro ken kom ik niet meer in actie voor Hansweertse Boys 1", stelt hij. „Die tijd heb ik gehad. Maar als ik nog eens nodig ben, dan sta ik er natuurlijk."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 32