21 werken Open Bedrijven Route voor toekomstige studenten De sociale media zijn belangrijk voor werkgevers Werkgevers slecht bekend met wet- en regelgeving Verbeteringen doorgevoerd op Loopbaanadviesbureau.nl Tijdens een maatschappelijke stage mocht Pieter SuithofFsnuffelen tussen de schappen van Toys XL. De toen 14-jarige Pieter raakte gecharmeerd van de detailhandel en vanaf zijn 15e werkte hij op de zater dagen in het filiaal van Utrecht. Op de winkelvloer. De ondernemer in Pieter werd wakker en nu hij 29 is werkt de Middelburger nog steeds bij Toys XL. In Middelburg. „Nog steeds op de winkelvloer", zegt de filiaalmanager. zaterdag 2 februari 2013 Het Edudelta College Goes houdt woensdag 6 en zaterdag 9 februari een Qpen Bedrijven Route. Op de ze dagen openen 46 stagebedrij- ven hun deuren voor het publiek. De bedrijven willen hiermee aan jongeren laten zien wat het be roep inhoudt. De middelbare scholieren zijn vol op bezig met de keuze welke rich ting ze op willen. Vaak vinden jongeren het moeilijk om op hun leeftijd al de juiste keuze te ma ken. Met deze dagen wil de school het kiezen van een opleiding ver gemakkelijken. De bedrijven die deelnemen aan de actie zijn te vinden op www.edudelta.nl Werkgevers vinden het belangrijk dat potentiële medewerkers zich op een goede wijze via sociale me dia presenteren. Dit blijkt uit het onderzoek 'Recruitment kengetal len 2013' dat onder 100 recruiters is gehouden. Een recruiter wordt door een bedrijf ingehuurd om passend personeel aan te nemen. Van alle recruiters gebruikt 68 pro cent de sociale media om goed personeel te vinden. Opvallend is dat het geen speerpunt meer is om het personeel dat eenmaal bin nen is, te behouden. Recruiters kunnen nog tot en met 5 februari deelnemen aan het onderzoek: zie op www.recruitmentscan.nl Middelgrote en kleine bedrijven zijn slecht op de hoogte van de wet- en regelgeving rond werkge- versriscio's. Dat blijkt uit resulta ten van de MKB Barometer perso neelszaken van Markteffect. Vier honderd MKB-ondernemers be antwoorden meerkeuzevragen over situaties die dagelijks op de werkvloer voorkomen. Uit het on derzoek bleek dat zestig procent van de ondervraagden bijvoor beeld niet weet verantwoordelijk te zijn voor medewerkers die ge wond raken tijdens een dagje 'meelopen'. Met deze ontwetend- heid lopen werkgevers onnodig veel financiële risico's. De website Loopbaanadviesbu- reaus.nl krijgt een nieuw ont werp. Het zoeken naar een ge schikte loopbaanadviseur op het internet is voor veel mensen een lastige opgave. Omgekeerd willen met name kleine en middelgrote loopbaanadviesbureaus graag met hun mogelijke klanten in contact komen. Op de nieuwe website zijn bureaus gemakkelijk te vin den door een selectie te maken op provincie, regio postcode. Aan de hand van selectie wordt een pagina gepresenteerd met de loopbaanadviesbureau die aan de selectiecriteria vol doen. Landelijk werkende bu reaus staan op elke presentatiepa gina vermeld. Filiaalmanager straalt positiviteit uit door John de Kok Als team zet je een bijzonder prestatie neer en maak je een succesvolle winkel. Zonder je collega's ben je nergens, vertelt Pieter SuithofF Een filiaalmanager is verantwoor delijk voor het hele reilen en zeilen bin nen het filiaal. Dat betekent dat SuithofF veel vrijheid heeft in de aansturing, het betekent ook dat hij afgere kend wordt op de resultaten. „Toys XL heeft negentien filialen en elke winkel func tioneert weer anders. Natuurlijk, je moet de formule in stand houden maar je eigen ingeving wordt ge waardeerd." In Middelburg krijgen ze bijvoorbeeld vanaf april veel toeristen. Daar speel je anders op in. Het assortiment is aangepast op de kust en je pro beert de toerist met reclame te bereiken. SuithofF: „Je moet de goede handel hebben op het juiste mo ment." Die handel is nog een precaire balans. Nee verkopen moet voorkomen worden. Tegelijkertijd moet hij op passen dat hij niet te veel bestelt. Een filiaalmanager kan en moet dus direct inspelen op de lokale markt. Instrumenten daarvoor zijn on der meer de invulling van het assortiment, de prijs stelling en reclame. Zo heeFt het filiaal in Middelburg als enige Toys XL een legoworkshop en kan de Folder beperkt worden aangepast naar eigen behoefte. Ook wordt er mee ge daan met acties van lokale ondernemers en aange haakt op evenementen. Het is de taak van de filiaal manager om hier alert en creatieFop in te spelen. Op nieuw moet worden aFgewogen hoe dit in te vullen, want je werkt met een budget. „Een klant moet moeite doen om naar ons te komen. Het is niet meer dan vanzelFsprekend dat wij moeite doen voor de klant. Dat begint met een ordelijke en nette winkel en hoe je omgaat met de klant", zegt SuithofF. Andere taken van een filiaalmanager zijn bijvoor beeld planningen, personeelsbeleid, budgetbeheer, ad ministratie, leiding geven en een aanspreekpunt zijn voor personeel, hooFdkantoor en derden. Als er iets in de winkel .gebeurt dan is het ook aan de filiaalma nager om alles in goede banen te leiden. SuithofF: „Een filiaalmanager heeft inzicht in de markt, pro ductkennis, kan snel schakelen, wil veel werken, heeft een dot aan doorzettingsvermogen en straalt positiviteit uit. Je moet goed met mensen kunnen omgaan en tot in het kleinste detail willen weten wat er op de vloer speelt. Je legt een kader neer voor wat wel en wat niet mag. Soms moet je niet leuke beslis singen kunnen nemen." Een filiaalmanager heeft overzicht, is duidelijk en ge structureerd. Vroeg beginnen en laat ophouden hoort erbij, net als werken op feestdagen. „Om in deze tijd nog in de detailhandel terecht te kunnen moet je jezelf wel onderscheiden", zegt Pie ter SuithofF Een goede basis vanuit school is belang rijk, maar je bent ook integer, komt op tijd op je werk, mekkert niet als je wat langer door moet en je staat klaar voor een ander. Werkoverleg

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 46