221 zeeland
'Pinnen bij
bakker
Schrieks
Nieuwland'
Jacques Damen
'Ongewenst water in de stad
is al eeuwen een thema'
Voor gemeenteraad Veere hoeft
verbod op godslastering niet meer
'Alcoholvrije
School' voor
Calvijn College
FFjoppe, FF shoppe
'Om twee uur 's middags
kwam het water de stad
in. ledereen werd com
pleet verrast.'
zaterdag 2 februari 2013
I W
Wij zoeken voor de
zomer enthousiaste
vakantiekrachten!
Kijk voor meer info op
zorgstroom.nl
NIEUW EN SINT JOOSLAND - De Ra
bobank onderzoekt of het moge
lijk is om bij Bakkerij Schrieks in
Nieuw- en Sint Joosland te pin
nen. De bank doet dat omdat de
enige pinautomaat in die plaats
wordt opgeheven, aldus wethou
der Johan Aalberts. Bakker Jan
Schrieks was gisteren nog niet op
de hoogte van de plannen. Maar
hij liet weten wel geïnteresseerd te
zijn. Hij wacht dan ook met be
langstelling het gesprek af.
Eind vorig jaar maakte de bank be
kend dat op Walcheren een aantal
filialen wordt gesloten en een aan
tal pinautomaten wordt opgehe
ven, onder meer die in Nieuw- en
Sint Joosland. Volgens de wethou
der heeft hij vervolgens contact ge
zocht met de bank omdat het op
heffen van die automaat nadelig is
voor de leefbaarheid van die kern.
„Want met het verdwijnen van
die automaat verdwijnt weer een
voorziening in dat dorp." De Mid
delburgse PvdA-ffactie stelde dat
ook vast en vroeg te onderzoeken
of de biblioservicebus, voorzien
van een mobiele pinautomaat, zou
kunnen stoppen in Nieuw- en
Sint Joosland.
Aalberts vindt dat niet de oplos
sing. Hij wijst erop dat de route
van die bus dan verlegd moet wor
den en dat er dan één tot anderhal
ve keer per week gepind kan wor
den. In een gesprek met de bank
kwam wel de mogelijkheid naar
boven om eventueel te pinnen bij
de enige winkel van Nieuw- en
Sint Joosland. Aalberts: „Dat biedt
toch meer continuïteit dan pinnen
in de bibliobus."
MIDDELBURG - Na het Schelde-
mond College in Vlissingen, krijgt
nu ook het Calvijn College in Mid
delburg het keurmerk Alcoholvrije
School. Dat betekent dat op het
Calvijn geen alcohol geschonken
en gedronken mag worden door
leerlingen en het personeel. „De
school en de schooltijd zijn erg be
palend voor de opvoeding van een
kind, alcohol hoort hier niet
thuis", aldus een campagne mede
werker. De alcoholvrije school is
een onderdeel van de Zeeuwse
jeugd en alcoholcampagne 'Laat ze
niet (ver)zuipen!' Scholen die aan
het criteria voldoen, kunnen het
keurmerk gebruiken in promotie.
We moeten blijven leren van wat eerder is gebeurd, zegt loco-burgemeester Jac
ques Damen van Vlissingen. „Wie het verleden niet wil kennen, kan en mag
geen oordeel geven over de toekomst"
Ziedende Zee heet de foto-ex
positie waarmee het Gemeen
tearchief van Vlissingen terug
blikt op overstromingen die de
stad door de eeuwen heen heb
ben getroffen. Behalve op de
watersnoodramp van 1953; daar
over is een fototentoonstelling
te zien in bibliotheek 't Spui.
door Maurits Sep
Ongewenst water in de
stad is al eeuwen een the
ma in Vlissingen. „Maar
wennen doet het nooit", weet lo
co-burgemeester Jacques Damen.
„Daarom moeten we ook nu nog
alert blijven op de risico's."
En blijven leren van het verleden,
voegt Damen daaraan toe. Tijdens
de watersnood van 1906 die Vlis
singen trof, kwam het water de
stad binnen omdat de sluisdeuren
niet gesloten waren. Hetzelfde ge
beurde in 1953. En dus, stelt hij
scherp: „Wie het verleden niet wil
kennen, kan en mag geen oordeel
geven over de toekomst."
De expositie Ziedende Zee die hij
vrijdagmiddag in het Gemeentear
chief in Vlissingen opent, blikt
niet terug op de ramp van 1953;
daarover is een fototentoonstelling
ingericht in bibliotheek 't Spui.
Ziedende Zee toont de beelden
van andere watersnoden waaron
der Vlissingen te lijden had.
Die van 1808. „Toen drong het wa
ter de stad binnen tot drie a 4,5 el
oog. Een Haagse el was 69,4 centi
meter, een Middelburgse el 70,3
centimeter", vertelt weerman Jos
Broeke in een toelichting op de ex
positie.
Die van 1906. „Om twee uur 's
middags kwam het water de stad
in. Iedereen werd compleet ver
rast. Kinderen moesten uit de
scholen worden gered door roeibo
ten van het Loodswezen", schetst
Broeke het drama.
Die van 1944. Al mag de inundatie
van Walcheren door de geallieerde
troepen in de TWeede Wereldoor
log om de Duitsers te verdrijven ei
genlijk formeel geen watersnood
heten, merkt Broeke op. Het water
kwam bovendien langzaam het ei
land op en de stad in, de mensen
waren ook gewaarschuwd. Toch
was het leed groot. „Iedereen weet
wat er in Westkapelle is gebeurd.
En pas in maart 1946 was al het
water weg uit Souburg en Rit-
them. In 1953 dachten ze: 'In '44
kwam het ook niet zo hoog, maar
'53 was van een heel andere orde."
Weerman Broeke wijst op de stij
ging van de temperatuur op aarde
en de stijging van de zeespiegel.
Toch eindigt hij met een 'gerust
stelling': „Het aantal zware stor
men is ondanks de klimaatveran
dering niet toegenomen."
Archivaris Ad Tramper van het Gemeentearchief in Vlissingen (links) geeft
uitleg bij de expositie Ziedende Zee, over andere watersnoden dan die van
1953 die Vlissingen troffen. Loco-burgemeester Jacques Damen van Vlissin
gen, die de expositie opende, groeide op op Zuid-Beveland. Tijdens de
Ramp van '53 verloor hij de halve familie van moeders kant. Die familie
woonde op Tholen. foto Ruben Oreel
Oud-premier Jan Peter Balkenende kijkt naar de nieuwe plaquette op het
watersnoodmonument van Jan Wolkers in Kruiningen. De eerste drie na
men zijn Balkenende: Dirk, Neeltje en Willy - zijn oom, tante en nichtje, die
op een boerderij buiten Kruiningen woonden en tijdens de Ramp het leven
lieten. De 64 slachtoffers van de Ramp in Kruiningen zijn sinds vrijdag ver
eeuwigd in de sokkel. foto Willem Mieras
door Henk Postma
DOMBURG - Veere heeft er niets op
tegen dat de Tweede Kamer van
plan is het verbod op godslaste
ring te schrappen. Dat bleek don
derdagavond in de gemeenteraad.
De SGP/CU had een protest naar
Den Haag willen sturen, maar
kreeg alleen steun van het CDA.
De rest van de raad vindt het juist
prima dat het verbod verdwijnt, of
wenst zich niet met de kwestie te
bemoeien.
Sinds de christelijke partijen in de
Tweede Kamer de meerderheid
niet meer hebben, is volgens het
Veers CU-raadslid Ad Maris 'een
cultuur ontstaan die kan worden
samengevat als christenen pesten'.
„Wetten en regels waar christenen
belang aan hechten worden in
sneltreinvaart geschrapt. De Twee
de Kamer zou de door de eeuwen
heen opgebouwde normen en
waarden in Nederland juist moe
ten beschermen, en misbruik van
de vrijheid van meningsuiting
strafbaar stellen."
CDA-woordvoerder Leen Meijers
viel hem bij: „Het gaat vaak niet
meer om de inhoud, maar om de
macht van het getal." Die macht
van het getal gaf ook in Veere de
doorslag, al werd door sommige
fracties ook op de inhoud inge
gaan. Marion van Stiphout (D66)
maakte bezwaar tegen de suggestie
van de SGP/CU dat godsdienst
niet meer gerespecteerd wordt.
„Vrijheid van meningsuiting en
godsdienst is verankerd in de
grondwet." Een speciaal verbod op
godslastering pas daar volgens
haar niet in.
Peter Holtring (PvdA/GroenLinks)
wilde nog een stapje verder gaan:
„Kerk en staat worden nadrukke
lijk gescheiden en dat kan best be
tekenen dat het ambtsgebed op
den duur ook zal verdwijnen."
Wim Bartels (DTV) voegde daar
aan toe: „De kerk moet in de poli
tiek geen rol hebben."