221 zeeland 'Pinnen bij bakker Schrieks Nieuwland' Jacques Damen 'Ongewenst water in de stad is al eeuwen een thema' Voor gemeenteraad Veere hoeft verbod op godslastering niet meer 'Alcoholvrije School' voor Calvijn College FFjoppe, FF shoppe 'Om twee uur 's middags kwam het water de stad in. ledereen werd com pleet verrast.' zaterdag 2 februari 2013 I W Wij zoeken voor de zomer enthousiaste vakantiekrachten! Kijk voor meer info op zorgstroom.nl NIEUW EN SINT JOOSLAND - De Ra bobank onderzoekt of het moge lijk is om bij Bakkerij Schrieks in Nieuw- en Sint Joosland te pin nen. De bank doet dat omdat de enige pinautomaat in die plaats wordt opgeheven, aldus wethou der Johan Aalberts. Bakker Jan Schrieks was gisteren nog niet op de hoogte van de plannen. Maar hij liet weten wel geïnteresseerd te zijn. Hij wacht dan ook met be langstelling het gesprek af. Eind vorig jaar maakte de bank be kend dat op Walcheren een aantal filialen wordt gesloten en een aan tal pinautomaten wordt opgehe ven, onder meer die in Nieuw- en Sint Joosland. Volgens de wethou der heeft hij vervolgens contact ge zocht met de bank omdat het op heffen van die automaat nadelig is voor de leefbaarheid van die kern. „Want met het verdwijnen van die automaat verdwijnt weer een voorziening in dat dorp." De Mid delburgse PvdA-ffactie stelde dat ook vast en vroeg te onderzoeken of de biblioservicebus, voorzien van een mobiele pinautomaat, zou kunnen stoppen in Nieuw- en Sint Joosland. Aalberts vindt dat niet de oplos sing. Hij wijst erop dat de route van die bus dan verlegd moet wor den en dat er dan één tot anderhal ve keer per week gepind kan wor den. In een gesprek met de bank kwam wel de mogelijkheid naar boven om eventueel te pinnen bij de enige winkel van Nieuw- en Sint Joosland. Aalberts: „Dat biedt toch meer continuïteit dan pinnen in de bibliobus." MIDDELBURG - Na het Schelde- mond College in Vlissingen, krijgt nu ook het Calvijn College in Mid delburg het keurmerk Alcoholvrije School. Dat betekent dat op het Calvijn geen alcohol geschonken en gedronken mag worden door leerlingen en het personeel. „De school en de schooltijd zijn erg be palend voor de opvoeding van een kind, alcohol hoort hier niet thuis", aldus een campagne mede werker. De alcoholvrije school is een onderdeel van de Zeeuwse jeugd en alcoholcampagne 'Laat ze niet (ver)zuipen!' Scholen die aan het criteria voldoen, kunnen het keurmerk gebruiken in promotie. We moeten blijven leren van wat eerder is gebeurd, zegt loco-burgemeester Jac ques Damen van Vlissingen. „Wie het verleden niet wil kennen, kan en mag geen oordeel geven over de toekomst" Ziedende Zee heet de foto-ex positie waarmee het Gemeen tearchief van Vlissingen terug blikt op overstromingen die de stad door de eeuwen heen heb ben getroffen. Behalve op de watersnoodramp van 1953; daar over is een fototentoonstelling te zien in bibliotheek 't Spui. door Maurits Sep Ongewenst water in de stad is al eeuwen een the ma in Vlissingen. „Maar wennen doet het nooit", weet lo co-burgemeester Jacques Damen. „Daarom moeten we ook nu nog alert blijven op de risico's." En blijven leren van het verleden, voegt Damen daaraan toe. Tijdens de watersnood van 1906 die Vlis singen trof, kwam het water de stad binnen omdat de sluisdeuren niet gesloten waren. Hetzelfde ge beurde in 1953. En dus, stelt hij scherp: „Wie het verleden niet wil kennen, kan en mag geen oordeel geven over de toekomst." De expositie Ziedende Zee die hij vrijdagmiddag in het Gemeentear chief in Vlissingen opent, blikt niet terug op de ramp van 1953; daarover is een fototentoonstelling ingericht in bibliotheek 't Spui. Ziedende Zee toont de beelden van andere watersnoden waaron der Vlissingen te lijden had. Die van 1808. „Toen drong het wa ter de stad binnen tot drie a 4,5 el oog. Een Haagse el was 69,4 centi meter, een Middelburgse el 70,3 centimeter", vertelt weerman Jos Broeke in een toelichting op de ex positie. Die van 1906. „Om twee uur 's middags kwam het water de stad in. Iedereen werd compleet ver rast. Kinderen moesten uit de scholen worden gered door roeibo ten van het Loodswezen", schetst Broeke het drama. Die van 1944. Al mag de inundatie van Walcheren door de geallieerde troepen in de TWeede Wereldoor log om de Duitsers te verdrijven ei genlijk formeel geen watersnood heten, merkt Broeke op. Het water kwam bovendien langzaam het ei land op en de stad in, de mensen waren ook gewaarschuwd. Toch was het leed groot. „Iedereen weet wat er in Westkapelle is gebeurd. En pas in maart 1946 was al het water weg uit Souburg en Rit- them. In 1953 dachten ze: 'In '44 kwam het ook niet zo hoog, maar '53 was van een heel andere orde." Weerman Broeke wijst op de stij ging van de temperatuur op aarde en de stijging van de zeespiegel. Toch eindigt hij met een 'gerust stelling': „Het aantal zware stor men is ondanks de klimaatveran dering niet toegenomen." Archivaris Ad Tramper van het Gemeentearchief in Vlissingen (links) geeft uitleg bij de expositie Ziedende Zee, over andere watersnoden dan die van 1953 die Vlissingen troffen. Loco-burgemeester Jacques Damen van Vlissin gen, die de expositie opende, groeide op op Zuid-Beveland. Tijdens de Ramp van '53 verloor hij de halve familie van moeders kant. Die familie woonde op Tholen. foto Ruben Oreel Oud-premier Jan Peter Balkenende kijkt naar de nieuwe plaquette op het watersnoodmonument van Jan Wolkers in Kruiningen. De eerste drie na men zijn Balkenende: Dirk, Neeltje en Willy - zijn oom, tante en nichtje, die op een boerderij buiten Kruiningen woonden en tijdens de Ramp het leven lieten. De 64 slachtoffers van de Ramp in Kruiningen zijn sinds vrijdag ver eeuwigd in de sokkel. foto Willem Mieras door Henk Postma DOMBURG - Veere heeft er niets op tegen dat de Tweede Kamer van plan is het verbod op godslaste ring te schrappen. Dat bleek don derdagavond in de gemeenteraad. De SGP/CU had een protest naar Den Haag willen sturen, maar kreeg alleen steun van het CDA. De rest van de raad vindt het juist prima dat het verbod verdwijnt, of wenst zich niet met de kwestie te bemoeien. Sinds de christelijke partijen in de Tweede Kamer de meerderheid niet meer hebben, is volgens het Veers CU-raadslid Ad Maris 'een cultuur ontstaan die kan worden samengevat als christenen pesten'. „Wetten en regels waar christenen belang aan hechten worden in sneltreinvaart geschrapt. De Twee de Kamer zou de door de eeuwen heen opgebouwde normen en waarden in Nederland juist moe ten beschermen, en misbruik van de vrijheid van meningsuiting strafbaar stellen." CDA-woordvoerder Leen Meijers viel hem bij: „Het gaat vaak niet meer om de inhoud, maar om de macht van het getal." Die macht van het getal gaf ook in Veere de doorslag, al werd door sommige fracties ook op de inhoud inge gaan. Marion van Stiphout (D66) maakte bezwaar tegen de suggestie van de SGP/CU dat godsdienst niet meer gerespecteerd wordt. „Vrijheid van meningsuiting en godsdienst is verankerd in de grondwet." Een speciaal verbod op godslastering pas daar volgens haar niet in. Peter Holtring (PvdA/GroenLinks) wilde nog een stapje verder gaan: „Kerk en staat worden nadrukke lijk gescheiden en dat kan best be tekenen dat het ambtsgebed op den duur ook zal verdwijnen." Wim Bartels (DTV) voegde daar aan toe: „De kerk moet in de poli tiek geen rol hebben."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 22