81 wonen Er waait een aangenaam briesje door het huis: stoffen die heerlijk aanvoelen, in poëtische kleurstellingen, spiegels voor nog meer schittering, meubels die helpen orde te bewaren én spullen met een goed verhaal, door Renske Schriemer foto's DesignPress vrijdag 1 februari 2013 OMBRE IN HUIS Is de ombre-trend nu definitief overge waaid uit de mode, waar niet alleen kledingstoffen van kleur verlopen, maar zelfs kapsels van kruin tot punt in tint verlopen? Of is dit gewoon het Scholten 8c Baijings-effect? Jaren terug zette dat Amsterdamse ontwerpduo gradient al op de kaart. Hun subtiel ge kozen kleuren - van pastels tot pittige fluors - hadden al de neiging te verlo pen van verzadigd naar verwaterd. An no 2013 spelen meer meubelmerken met dit fenomeen. Op de meubelbeurs van Parijs stal het Engelse Designers Guild de show met de nieuwste collec tie interieurstoffen (foto en 5). Veel in blauw en aqua, met verloop van de pure tint naar wit - aangevuld met een collectie tye 8c dye-gordijnstoffen en kussens. Ook bij het Italiaanse Baxter waren de wanden getint in - toevallig - dezelfde kleur mintgroen in verloop. Wij zeggen: een hit! www.designersguild.com TEXTIEL IS DE TREND De nieuwste stoffen op de beurzen zijn uiterst aaibaar. Ze zijn zacht of juist voorzien van zichtbaar én voel baar reliëf. Glanzende en gladde stof fen leggen het af. Een opvallende aan bieder is Studio Zuzunaga, genoemd naar de in Londen gevestigde Spaanse ontwerper Christian Zuzunaga. Behal ve zijn werk voor veel grote meubel en tapijtmerken, waaronder Hastens en Nanimarquina, verkoopt hij ook zijn eigen collectie. Die bestaat uit tex tiele producten: kussens met het voor hem zo kenmerkende pixelmotief, maar ook de meest zachte woonplaids (foto 2). Een mooie bijkomstigheid is dat de studio voor productie van deze woonproducten (en lifestyle-spullen als shawls en espadrilles) altijd lokale ambachtslieden zoekt. Zo worden alle plaids en kussens gebreid of geweven in Europese werkplaatsen. FAMILIEPERIKELEN Familiebedrijven die al generaties wer ken in de interieurbranche, moeten zich vernieuwen. In Nederland is Royal Tichelaar in Makkum een voor beeld van een eeuwenoud bedrijf dat het stoffige imago van zich afschudde en naam maakte met een internatio naal vermaarde designerscollectie. De meubelbeurzen tonen opvallend veel mooie presentaties, bedacht door de jonkies in familiebedrijven. Mooi is de collectie, en het verhaal!, van Pic Vert, de collectie van het Franse bedrijf Jac- quemain. De houtbewerker is al gene raties actiefin de Franse Jura, maar zag de traditionele collectie aandacht ver liezen. Ontwerper én buurman Pierre Casenove ontwikkelde samen met Do minique Jacquemain een eerlijke, pure collectie kleinmeubelen in licht, Frans eiken (foto 3). Hoewel de meubelen in september voor het eerst te zien wa ren, zijn ze nu al opgenomen in de col lectie van een van de hipste winkels van Parijs: conceptstore Merci. www.picvertetcie.com ORDE, HET NIEUWE ZWART Er wordt minder gekocht in meubel winkels, dus zijn er minder nieuwe ontwerpen. Dat lijkt te leiden tot een nieuw gevoel van orde en overzicht: wat hebben we nog in de collectie én thuis. Wat meubelmerken slim lijken op te pakken, is onze latente behoefte aan het structureren van ons leven in chaotische'tijden. Veel fabrikanten en merken presenteren moderne, mooie spullen om het huishouden op orde te krijgen en te houden: boxen, dozen, or ganizers, rekjes, hangers. Een merk dat zelfs de complete stand op de beurs van Parijs in dat thema inrichtte, was het Deense Nomess: what's in a name Het bedrijf verleidt met houten boxen, stapelbare kastjes, bureauhulpjes en kapdozen (foto 4). Te mooi om achter deuren te verbergen... www.zuzunaga.com www.nomess.dk Reageren? epersdienst.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 44