wonen 5
Een explosie van kunst en kleur
Wat nou crisis?
Meubelmerken gooien
de kop in de wind en
presenteren zich met
rechte rug. De beurs
IMM in Keulen verraste
met veel kleur, een bonte
mix in de styling en een
hoog gehalte 'persoonlijke
noot'. De meest
sprekende voorbeelden.
door Renske Schriemer
vrijdag 1 februari 2013
De sfeer van Gelderland is haast Scandinavisch blauw. Het Duitse zitmeubelmerk COR koos nieuwe standstilisten. Zwarte dozen en veel kleur: de opzet van de COR-presentatie.
De hippe, soms lichtelijk hysterische styling in de stand van Rolf Benz, met onder meer de loungebank Areo, van het zachtste leer en met soepel bewegende arm/ligsteun. foto's DesignPress
Het heet ook wel het Vi-
tra-effect. Het vooruit
strevende Zwitserse
merk - bekend van de
designklassiekers van
Eames - gooide het twee jaar gele
den over een andere boeg. Was
het interieur voordien nog mo
dernistisch) en minimalistisch
(strak, leeg, wit, misschien wel on
persoonlijk) Vitra gooide sjeu in
de mix. Hun stand werd, hoewel
stylisch erg verantwoord, een bon
te verzameling van Vitra-meubels
met bij elkaar gesprokkelde kle
den, vazen en accessoires. Ieder
een sprak erover, het was een vera
deming na het strenge regime van
het strakgetrokken interieur. Ge
wone huizen, gewone mensen:
daar houden we nu van.
Het Duitse zitmeubelmerk Rolf
Benz liet in Keulen zien de bood
schap begrepen te hebben. Hele
maal in lijn met de crisis huurde
het bedrijf geen dure stilist van
buiten in, maar mocht inhuis-
stilist Bettina Hermann tonen hoe
het moet: huiskamers vol beeldjes,
boeken, kleden en roestige tafel
tjes, planten aan het plafond, zelfs
een hoek van verticale tuintjes.
We hadden bijna meer oog voor
de sfeer dan voor de nieuwe Rolf
Benz-banken. Misschien is dat wel
de nieuwe mode...
Rolf Benz had een bescheiden col
lectie nieuwe ontwerpen meegeno
men, maar die mocht er zijn. De
nieuwe loungebank Areo, van het
zachtste leer en met een soepel be
wegende arm/ligsteun, stond er in
twee opstellingen. De luxe bank
nodigt uit om actief op te zitten,
maar ook om op onderuit te zak
ken.
Rolf Benz bracht ook in het tafel
programma enkele noviteiten, zo
als eigenlijk alle zitmeubelfabrikan
ten de breedte goed opzoeken in
de poging klanten te binden. Inte
ressant was de nieuwe eenper
soonsversie van de Plura-bank. In
sofavorm was de Plura, met een
vast 'middel' en flexibel onder- en
bovendeel, misschien ietwat lomp.
Maar als fauteuil annex ligbed mag
hij gezien worden; een handige én
mooie stoel om ook een dutje in
te kunnen doen.
Als laatste troef kwam de Duitse
fabrikant met een nieuwe lijn
'droomstoffen tegen droomprij-
zen'. Daarin is Rolf Benz zeker
geen uitzondering. Ook Leolux,
het Duitse COR, Montis en Gelder
land komen met een update van
het stoffenprogramma: niet alleen
eigentijdser, ook interessant ge
prijsd. Het lijkt een gebaar naar de
klant, die de hand nog vaak op de
knip houdt.
Dit seizoen valt ook de kleurstel
ling op. Naast de immer stevige ba
sis grijzen en zwarten en alles daar
tussen en eromheen, zijn de kleu
renpaletten een feest voor het oog.
Ietwat saai worden al weer de zo
genoemde edelsteenkleuren: oker
geel, dieppaars, robijnrood, donker
groen, turkoois. Veel hipper zijn
de afgeleide tinten, zoals pruim-
paars, celadon-groen en oud roze,
vaak ook nog verdund of met een
verloop in intensiteit.
Na decennia met ontwerper Peter
Maly te hebben gewerkt, koos het
Duitse COR dit jaar voor een nieu
we standstilist en een nieuwe op
zet. Niet langer werd de stand met
kastenmerk Interlübke gecombi
neerd; COR stond in een 'zwarte
doos' tegenover de 'witte doos'
van de kastenbouwer. Het nieuwe
kleurenpalet stak scherp af tegen
de zwarte achtergrond. Het nieu
we stylingduo Peter Kraling en Iri-
na Grawe stelde een inspirerend
kleurenpalet in een bijzondere
compositie van zwarte dozen, ge
kleurde bollampen en kleurige
meubels samen.
Ook het Nederlandse Gelderland
bekent kleur, aangespoord door
artdirectors en kleurenkampioe-
nen Scholten Baijings. Het Am
sterdamse ontwerpstel koos de
kleur blauw - ook in de mode hele
maal 'in' - en maakte een bijzon
der palet. De meubels van Gelder
land waren voor de gelegenheid al
lemaal in blauw- en grijstinten uit
gevoerd, net als de vloerkleden, de
kussens en de bijzondere achter
wand van fotostudiohoeken in alle
tinten blauw. Scholten Baijings
weten en prediken het al langer:
kleur is niet het laatste sausje over
een goed ontwerp, kleur bepaalt
het ontwerp en kleur spreekt een
andere, meer sensitieve taal dan
vorm alleen. Ook dat maakt de we
reld van wonen en meubels aan
trekkelijker en sfeervoller.
www.gelderland.nl
www.rolfbenz.de
www.cor.de
Pjrj Reageren?
wonen@depersdienst.nl