wonen 5 Een explosie van kunst en kleur Wat nou crisis? Meubelmerken gooien de kop in de wind en presenteren zich met rechte rug. De beurs IMM in Keulen verraste met veel kleur, een bonte mix in de styling en een hoog gehalte 'persoonlijke noot'. De meest sprekende voorbeelden. door Renske Schriemer vrijdag 1 februari 2013 De sfeer van Gelderland is haast Scandinavisch blauw. Het Duitse zitmeubelmerk COR koos nieuwe standstilisten. Zwarte dozen en veel kleur: de opzet van de COR-presentatie. De hippe, soms lichtelijk hysterische styling in de stand van Rolf Benz, met onder meer de loungebank Areo, van het zachtste leer en met soepel bewegende arm/ligsteun. foto's DesignPress Het heet ook wel het Vi- tra-effect. Het vooruit strevende Zwitserse merk - bekend van de designklassiekers van Eames - gooide het twee jaar gele den over een andere boeg. Was het interieur voordien nog mo dernistisch) en minimalistisch (strak, leeg, wit, misschien wel on persoonlijk) Vitra gooide sjeu in de mix. Hun stand werd, hoewel stylisch erg verantwoord, een bon te verzameling van Vitra-meubels met bij elkaar gesprokkelde kle den, vazen en accessoires. Ieder een sprak erover, het was een vera deming na het strenge regime van het strakgetrokken interieur. Ge wone huizen, gewone mensen: daar houden we nu van. Het Duitse zitmeubelmerk Rolf Benz liet in Keulen zien de bood schap begrepen te hebben. Hele maal in lijn met de crisis huurde het bedrijf geen dure stilist van buiten in, maar mocht inhuis- stilist Bettina Hermann tonen hoe het moet: huiskamers vol beeldjes, boeken, kleden en roestige tafel tjes, planten aan het plafond, zelfs een hoek van verticale tuintjes. We hadden bijna meer oog voor de sfeer dan voor de nieuwe Rolf Benz-banken. Misschien is dat wel de nieuwe mode... Rolf Benz had een bescheiden col lectie nieuwe ontwerpen meegeno men, maar die mocht er zijn. De nieuwe loungebank Areo, van het zachtste leer en met een soepel be wegende arm/ligsteun, stond er in twee opstellingen. De luxe bank nodigt uit om actief op te zitten, maar ook om op onderuit te zak ken. Rolf Benz bracht ook in het tafel programma enkele noviteiten, zo als eigenlijk alle zitmeubelfabrikan ten de breedte goed opzoeken in de poging klanten te binden. Inte ressant was de nieuwe eenper soonsversie van de Plura-bank. In sofavorm was de Plura, met een vast 'middel' en flexibel onder- en bovendeel, misschien ietwat lomp. Maar als fauteuil annex ligbed mag hij gezien worden; een handige én mooie stoel om ook een dutje in te kunnen doen. Als laatste troef kwam de Duitse fabrikant met een nieuwe lijn 'droomstoffen tegen droomprij- zen'. Daarin is Rolf Benz zeker geen uitzondering. Ook Leolux, het Duitse COR, Montis en Gelder land komen met een update van het stoffenprogramma: niet alleen eigentijdser, ook interessant ge prijsd. Het lijkt een gebaar naar de klant, die de hand nog vaak op de knip houdt. Dit seizoen valt ook de kleurstel ling op. Naast de immer stevige ba sis grijzen en zwarten en alles daar tussen en eromheen, zijn de kleu renpaletten een feest voor het oog. Ietwat saai worden al weer de zo genoemde edelsteenkleuren: oker geel, dieppaars, robijnrood, donker groen, turkoois. Veel hipper zijn de afgeleide tinten, zoals pruim- paars, celadon-groen en oud roze, vaak ook nog verdund of met een verloop in intensiteit. Na decennia met ontwerper Peter Maly te hebben gewerkt, koos het Duitse COR dit jaar voor een nieu we standstilist en een nieuwe op zet. Niet langer werd de stand met kastenmerk Interlübke gecombi neerd; COR stond in een 'zwarte doos' tegenover de 'witte doos' van de kastenbouwer. Het nieuwe kleurenpalet stak scherp af tegen de zwarte achtergrond. Het nieu we stylingduo Peter Kraling en Iri- na Grawe stelde een inspirerend kleurenpalet in een bijzondere compositie van zwarte dozen, ge kleurde bollampen en kleurige meubels samen. Ook het Nederlandse Gelderland bekent kleur, aangespoord door artdirectors en kleurenkampioe- nen Scholten Baijings. Het Am sterdamse ontwerpstel koos de kleur blauw - ook in de mode hele maal 'in' - en maakte een bijzon der palet. De meubels van Gelder land waren voor de gelegenheid al lemaal in blauw- en grijstinten uit gevoerd, net als de vloerkleden, de kussens en de bijzondere achter wand van fotostudiohoeken in alle tinten blauw. Scholten Baijings weten en prediken het al langer: kleur is niet het laatste sausje over een goed ontwerp, kleur bepaalt het ontwerp en kleur spreekt een andere, meer sensitieve taal dan vorm alleen. Ook dat maakt de we reld van wonen en meubels aan trekkelijker en sfeervoller. www.gelderland.nl www.rolfbenz.de www.cor.de Pjrj Reageren? wonen@depersdienst.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 41