41 wonen Het gezegde 'beter goed gejat, dan slecht bedacht' wint terrein in de meubelindustrie. Onder druk van de crisis lijkt iedereen de schaamte voorbij; er komen veel afgeleiden van succesnummers op de markt, door Cor-Peter Pasma vrijdag 1 februari 2013 Onderliggende fotoComplete Plastic chair- serie van Charles en Ray Eames. Foto boven: Kubikoff vroeg ontwerpers een onderstel te bedenken bij een zitkuipje dat doet denken aan de Plastic chair-serie van Charles en Ray Eames. Foto onder: Op de Plastic chairs geïnspireerde foto's DesignPress Me-too-design viert hoogtij In de meubelindustrie is~het niet nieuw dat succesvolle, klassieke ontwerpen in spiratie zijn voor anderen. Het feno meen heeft zelfs een eigen term: me-too-design. Oftewel: wij moeten ook zo'n soort stoel. In het beste geval werd het gepresenteerd als hommage aan de ont werper die de klassieker bedacht. Hoewel er in de branche wat laatdunkend over wordt gedaan, gaat het hier nog over een betrekke lijk onschuldig fenomeen. Neem bijvoorbeeld het Italiaanse merk Kris- talia, dat stoel Elephant in 2010 presenteer de, ontworpen door ontwerpstudio Neu- land Paster Geldmacher. De stoel doet denken aan de Plastic armchair-serie van Charles 8c Ray Eames uit 1948. Die vergelij king drong zich nog meer op toen Kristalia in 2011 de Elephant begon uit te rusten met verschillende onderstellen. Precies zoals het illustere ontwerpechtpaar dat deed. Maar denk niet dat Kristalia de enige is. In middels zijn er tientallen van dergelijke her interpretaties op de markt. De vraag is of dat heel erg is. Zo doet Vitra, leverancier van de oorspron kelijke Eamesstoelen, er in zekere mate zelf ook aan mee. Het Zwitserse meubelmerk presenteerde in 2011 de Grand Repos van de Italiaanse ontwerper Antonio Citterio. Doel van dat ontwerp was de door Eames vorm gegeven klassieke relaxstoel, de overbekende Lounge Chair, te voor zien van een moderne equivalent Kwalijker wordt het als er schaamteloos wordt gekopieerd. Zo biedt het bedrijf Furni- cons via internet 'Eames inspired' stoelen aan. Letterlijke kopieën van het origineel voor een fractie van de prijs van het origi neel. De wereldberoemde Lounge Chair kost bij Furnicons ongeveer 750 euro, ter wijl de echte vanaf 7.500 euro in de boeken staat. Nagenoeg alle bekende designklassie- kers zijn in de collectie van Furnicons opge nomen. Het is voor merken als Vitra zeer ingewik keld zulke stoelen van de markt te weren. Vooral omdat de ontwerpen zelf vaak al tientallen ja ren oud zijn en het auteursrecht daarmee verlopen is. Wel kun je maar al te vaak aan de afwer king van de stoelen zien dat het geen origi neel is. Werden de schaamteloze kopieën in eerste instantie nog geleverd door ietwat schimmi ge webshops en dito bedrijven, de laatste ja ren verandert dat en mikken steeds meer ge renommeerde bedrijven op designklassie- kers. Het Nederlandse Ronbin-design heeft zowel het Italiaanse KubikofF als het Duitse Kare design in de collectie. KubikofF is daar van de meest opvallende. Zij vroegen ont- stoelen van Eames te in terpreteren, maar zich volledig te concentre ren op onderstellen. Het resultaat is een se rie stoelen die sterk doet denken aan de ori ginele serie, maar toch nog iets van originali teit in zich heeft. Daarom zijn de stoelen van KubikofF ook niet bijzonder veel goed koper. Ruud Bos en Sander Mulder ontwierpen beiden een onderstel. „Ik heb daar niet zo'n moeite mee", zegt Mulder. „Natuurlijk zul len ze het bij Vitra niet heel erg leuk vin den, maar deze stoelen bestaan al zo lang, dat ze onderdeel zijn geworden van het pu blieke domein. Daar mag je dus best een ei gen interpretatie aan geven." Ook het Italiaanse Cassina kent het feno meen me-too-design maar al te goed. Het merk concentreert zich doorgaans op het uitbrengen van het erfgoed van designico nen als Le Corbusier en Charlotte Perriand. Op de site van Cassina wordt daarom veel aandacht besteed aan de manier waarop je kunt herkennen dat het een originele uit voering is. Deze branding moet ervoor zor gen dat klanten liever een origineel hebben dan een kopie. Of dat ook lukt, is de vraag. Me-too-design lijkt door de crisis alleen maar aan marktaandeel te winnen. Reageren? wonen@depersdienst.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 40