41 wonen
Het gezegde 'beter goed gejat, dan slecht bedacht'
wint terrein in de meubelindustrie. Onder druk van
de crisis lijkt iedereen de schaamte voorbij; er
komen veel afgeleiden van succesnummers
op de markt,
door Cor-Peter Pasma
vrijdag 1 februari 2013
Onderliggende fotoComplete Plastic chair-
serie van Charles en Ray Eames.
Foto boven: Kubikoff vroeg ontwerpers een
onderstel te bedenken bij een zitkuipje dat
doet denken aan de Plastic chair-serie van
Charles en Ray Eames.
Foto onder: Op de Plastic chairs geïnspireerde
foto's DesignPress
Me-too-design viert hoogtij
In de meubelindustrie is~het niet nieuw
dat succesvolle, klassieke ontwerpen in
spiratie zijn voor anderen. Het feno
meen heeft zelfs een eigen term:
me-too-design. Oftewel: wij moeten
ook zo'n soort stoel. In het beste geval werd
het gepresenteerd als hommage aan de ont
werper die de klassieker bedacht. Hoewel er
in de branche wat laatdunkend over wordt
gedaan, gaat het hier nog over een betrekke
lijk onschuldig fenomeen.
Neem bijvoorbeeld het Italiaanse merk Kris-
talia, dat stoel Elephant in 2010 presenteer
de, ontworpen door ontwerpstudio Neu-
land Paster Geldmacher. De stoel doet
denken aan de Plastic armchair-serie van
Charles 8c Ray Eames uit 1948. Die vergelij
king drong zich nog meer op toen Kristalia
in 2011 de Elephant begon uit te rusten met
verschillende onderstellen. Precies zoals het
illustere ontwerpechtpaar dat deed.
Maar denk niet dat Kristalia de enige is. In
middels zijn er tientallen van dergelijke her
interpretaties op de markt. De vraag is of
dat heel erg is.
Zo doet Vitra, leverancier van de oorspron
kelijke Eamesstoelen, er in zekere mate zelf
ook aan mee. Het Zwitserse meubelmerk
presenteerde in 2011 de Grand Repos van de
Italiaanse ontwerper Antonio Citterio. Doel
van dat ontwerp was de door Eames vorm
gegeven klassieke relaxstoel, de overbekende
Lounge Chair, te voor
zien van een moderne equivalent
Kwalijker wordt het als er schaamteloos
wordt gekopieerd. Zo biedt het bedrijf Furni-
cons via internet 'Eames inspired' stoelen
aan. Letterlijke kopieën van het origineel
voor een fractie van de prijs van het origi
neel. De wereldberoemde Lounge Chair
kost bij Furnicons ongeveer 750 euro, ter
wijl de echte vanaf 7.500 euro in de boeken
staat. Nagenoeg alle bekende designklassie-
kers zijn in de collectie van Furnicons opge
nomen.
Het is voor merken als Vitra zeer ingewik
keld zulke stoelen van de markt te weren.
Vooral omdat de ontwerpen zelf vaak al
tientallen ja
ren oud zijn en
het auteursrecht
daarmee verlopen is. Wel
kun je maar al te vaak aan de afwer
king van de stoelen zien dat het geen origi
neel is.
Werden de schaamteloze kopieën in eerste
instantie nog geleverd door ietwat schimmi
ge webshops en dito bedrijven, de laatste ja
ren verandert dat en mikken steeds meer ge
renommeerde bedrijven op designklassie-
kers. Het Nederlandse Ronbin-design heeft
zowel het Italiaanse KubikofF als het Duitse
Kare design in de collectie. KubikofF is daar
van de meest opvallende. Zij vroegen ont-
stoelen van Eames te in
terpreteren, maar zich volledig te concentre
ren op onderstellen. Het resultaat is een se
rie stoelen die sterk doet denken aan de ori
ginele serie, maar toch nog iets van originali
teit in zich heeft. Daarom zijn de stoelen
van KubikofF ook niet bijzonder veel goed
koper.
Ruud Bos en Sander Mulder ontwierpen
beiden een onderstel. „Ik heb daar niet zo'n
moeite mee", zegt Mulder. „Natuurlijk zul
len ze het bij Vitra niet heel erg leuk vin
den, maar deze stoelen bestaan al zo lang,
dat ze onderdeel zijn geworden van het pu
blieke domein. Daar mag je dus best een ei
gen interpretatie aan geven."
Ook het Italiaanse Cassina kent het feno
meen me-too-design maar al te goed. Het
merk concentreert zich doorgaans op het
uitbrengen van het erfgoed van designico
nen als Le Corbusier en Charlotte Perriand.
Op de site van Cassina wordt daarom veel
aandacht besteed aan de manier waarop je
kunt herkennen dat het een originele uit
voering is. Deze branding moet ervoor zor
gen dat klanten liever een origineel hebben
dan een kopie. Of dat ook lukt, is de vraag.
Me-too-design lijkt door de crisis alleen
maar aan marktaandeel te winnen.
Reageren?
wonen@depersdienst.nl