241 zeeland De bus geeft me vrijheid Busvervoer Doorgaande weg Poel een week lang dicht Problemen kleine busjes KORTING!!! 'Met de bus kan ik de wijde wereld in. Met de taxi mag ik maar tot Kamperland' www.neeltjejans.nl In het weekend van 1 februari t/m 3 februari 2013 donderdag 31 januari 2013 Reizigers uit 's-Cravenpoider klagen dat de bus sinds kort vaak doorrijdt omdat die vol is. Tot voor kort reed er een grote bus vanuit de Zak van Zuid-Beveland naar Goes. Nu kunnen er maar acht mensen mee. En ook rolstoelers passen er niet meer bij. In principe zijn alle lijnbussen toegankelijk voor mensen met een rolstoel. Dat is wettelijk verplicht. Angela Maas (32) reist al jaren met de bus. 'Zo'n gehandicaptentaxi past niet echt bij mensen van mijn leeftijd.' Angela Maas reist liever met de bus dan met een speciale taxi voor gehandicapten. Ze ervaart tijdens haar reizen met het open baar vervoer nauwelijks proble men. „Zo'n taxi past niet echt bij mensen van mijn leeftijd." door Nadia Berkelder Ze rijdt zó met stoel en al de bus in. Angela Maas (32) uit Middel burg reist al jaren met de bus door Zeeland. Problemen zoals in Goes vorige week - toen er geen bussen be schikbaar waren voor rolstoelers - heeft ze eigenlijk nog nooit meege maakt Ze kan altijd mee. „Sinds drieënhalf jaar doe ik eigen lijk alles met de bus", vertelt ze. „Ik heb vroeger heel de wereld rondgereisd, als rolstoeltennisster, ik reed zelf overal naartoe. Door dat ik complicaties kreeg bij mijn dwarslaesie was ik ineens gebon den aan het taxivervoer. In zo'n taxi moet je van het ene bejaarden huis naar het andere voordat je er gens bent. Dat is niet goed voor je eigenwaarde." Toen ze geweigerd werd voor de WMO-taxi omdat ze in gekantelde positie moest worden vervoerd, werd ze gedwongen een andere keuze te maken. Het werd de bus, de gewone lijnbus. „Ik las in de krant dat het openbaar vervoer in Zeeland als één van de eerste van alle regio's rolstoeltoegankelijk was. De eerste de beste keer dat ik 'met vrienden ging eten dacht ik: ik ga het gewoon eens proberen." Het was wennen. „De buschauf feur zei: geen idee hoe het moet, maar het schijnt wel te kunnen." En het wende snel. Maas werd zelfs gevraagd om trainingen te ge ven aan chauffeurs, zodat ze we ten wat de mogelijkheden van hun eigen bus en de wensen en verwachtingen van een passagier in een rolstoel zijn. Bussen heb ben bij de achteringang een plank die de chauffeur of een medepassa gier moet uitklappen. Daarna is het een kwestie van erin rijden. „Er is altijd wel iemand die die plank wil uitklappen. Ik heb daar nog nooit problemen mee ge had. En als ik er niet uitkan bij de halte, omdat die te laag is, vraag ik de chauffeur of hij een stukje door rijdt." Maas vindt dat mensen in rolstoelen hun angst voor het openbaar ver voer moeten afschudden. „De WMO-taxi is zó ingeburgerd, als je zegt dat je ook met de bus kan, worden mensen al bang, bang om die optie te verliezen, om in de toe komst gedwongen te worden met de bus te reizen. Terwijl dat echt een heleboel voordelen biedt. Het is om te beginnen comfortabeler, je stuitert veel minder op-en-neer dan in zo'n klein busje." „Het grootste voordeel is dat je weet waar je aan toe bent. Ik weet nu al dat ik vrijdag om drie minu ten over op het station aankom als ik dat zo plan. Met de taxi kun je nooit plannen: je moet een kwar tier van tevoren klaar staan, maar de taxi kan ook een half uur later komen. Onderweg moet je men sen ophalen, en je moet steeds wachten, omdat meneer Jansen nog op de wc zit bijvoorbeeld. Dat past niet echt bij mijn strakke dag schema. Natuurlijk heb ik het ge luk dat ik in het centrum van Mid- Angela Maas rijdt de bus in. „Ik heb nog nooit problemen gehad." delburg woon, dicht bij de haltes." „Juist doordat de bussen toeganke lijk zijn, kan ik de wijde wereld in. Met de taxi mag ik maar tot Kam perland, met de bus kan ik overal naartoe waar ik wil. Mensen zou den moeten ervaren wat het is om zo te reizen met het openbaar ver voer. Je gevoel van eigenwaarde neemt toe, je bent volledig auto noom." Maas is bang dat er door het rui me aanbod van taxivervoer zo wei nig rolstoelers de bus instappen dat vervoerders de motivatie om te verbeteren kwijt raken. „Het we melt in Nederland van de WMO-busjes. Je zou ze voor de grap eens moeten tellen. Er rijden veel meer WMO-busjes rond dan gewone lijnbussen. Het kan in de bus alleen maar beter worden als iedereen er gebruik van maakt." „Ik heb één keer problemen ge had. Ik moest overstappen op het Tolplein, richting Heinkenszand. De bus die ik moest hebben was niet geschikt, maar een andere bus die stond te wachten wél. Toen heb ik voorgesteld dat ze zouden wisselen. En na overleg met Con- nexxion wilden ze dat wel. Chauf feurs zijn eigenlijk altijd wel be reid om mee te helpen." „Natuurlijk heb ik wel eens vertra ging, maar als ik denk aan al die vertraging die ik met die WMO -taxi's heb gehad, dan is dat veel er ger. Ik zie dit echt als de toekomst voor jonge mensen met een beper king, vooral omdat je zo altijd weet waar je aan toe bent. En als je dan een keer naar Kleverskerke of zoiets moet, dan neem. je ge woon een taxi." GOES - De Anthony Fokkerstraat in Goes gaat van 11 tot en met 18 februari dicht voor het verkeer. Het verkeer van en naar de A58 wordt omgeleid. De afsluiting is nodig omdat de spoorovergang van de stoomtrein op de schop gaat. Het verkeer wordt omgeleid via de Dirk Dron- kersweg en de Livingstoneweg, over bedrijventerrein De Poel. Op die plek is een paar jaar geleden een nieuwe overweg gemaakt. De omleiding zal voor overlast zorgen op de route, die nu al elke morgen en avond vol staat met auto's. Het spoor is in gebruik door de stichting Stoomtrein Goes-Borsele (SGB). Die vervangt alle overwe gen van het spoor tussen Goes en Hoedekenskerke. Eerder zijn voor die werkzaamheden ook al wegen afgesloten in de Zak van Zuid-Be veland. Het spoor in de overweg is versleten en wordt vervangen. Ook het wegdek wordt vernieuwd. De werkzaamheden zijn speciaal in die week gepland omdat het dan op een aantal scholen voor jaarsvakantie is, zegt Reinier Zon dervan van de SGB. „In de zomer dit soort werkzaamheden uitvoe ren is lastig, omdat er dan treinen over het spoor rijden." De gemeen te Goes verwacht geen overlast, zegt een woordvoerder. Aangrijpende film over de Ramp 1953 Film over de bouw van de storm- i! Ilfjfl"1 vloedkering. Bioscoopfilm De Storm. n jg Gratis rondleidingen in de storm- fja jj jhïW vloedkering (het 8e wereldwonder). Lezing over de oorzaken van de ramp. Op de entreeprijzen: op 1, 2 en 3 februari 2013 BlueReef Aquarium met de stoere witpunthaaien- en roggen. Zeeleeuwen-en zeehondenshows. Boottocht door het Nationaal Park de Oosterschelde. En nog veel meer...

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 60