241 zeeland
De bus geeft
me vrijheid
Busvervoer
Doorgaande weg Poel
een week lang dicht
Problemen kleine busjes
KORTING!!!
'Met de bus kan ik de
wijde wereld in. Met de
taxi mag ik maar tot
Kamperland'
www.neeltjejans.nl
In het weekend van 1 februari t/m 3 februari 2013
donderdag 31 januari 2013
Reizigers uit 's-Cravenpoider klagen dat de bus sinds
kort vaak doorrijdt omdat die vol is. Tot voor kort reed
er een grote bus vanuit de Zak van Zuid-Beveland
naar Goes. Nu kunnen er maar acht mensen mee. En
ook rolstoelers passen er niet meer bij.
In principe zijn alle lijnbussen toegankelijk voor mensen met een rolstoel.
Dat is wettelijk verplicht. Angela Maas (32) reist al jaren met de bus. 'Zo'n
gehandicaptentaxi past niet echt bij mensen van mijn leeftijd.'
Angela Maas reist liever met de
bus dan met een speciale taxi
voor gehandicapten. Ze ervaart
tijdens haar reizen met het open
baar vervoer nauwelijks proble
men. „Zo'n taxi past niet echt
bij mensen van mijn leeftijd."
door Nadia Berkelder
Ze rijdt zó met stoel en
al de bus in. Angela
Maas (32) uit Middel
burg reist al jaren met
de bus door Zeeland.
Problemen zoals in Goes vorige
week - toen er geen bussen be
schikbaar waren voor rolstoelers -
heeft ze eigenlijk nog nooit meege
maakt Ze kan altijd mee.
„Sinds drieënhalf jaar doe ik eigen
lijk alles met de bus", vertelt ze.
„Ik heb vroeger heel de wereld
rondgereisd, als rolstoeltennisster,
ik reed zelf overal naartoe. Door
dat ik complicaties kreeg bij mijn
dwarslaesie was ik ineens gebon
den aan het taxivervoer. In zo'n
taxi moet je van het ene bejaarden
huis naar het andere voordat je er
gens bent. Dat is niet goed voor je
eigenwaarde."
Toen ze geweigerd werd voor de
WMO-taxi omdat ze in gekantelde
positie moest worden vervoerd,
werd ze gedwongen een andere
keuze te maken. Het werd de bus,
de gewone lijnbus. „Ik las in de
krant dat het openbaar vervoer in
Zeeland als één van de eerste van
alle regio's rolstoeltoegankelijk
was. De eerste de beste keer dat ik
'met vrienden ging eten dacht ik:
ik ga het gewoon eens proberen."
Het was wennen. „De buschauf
feur zei: geen idee hoe het moet,
maar het schijnt wel te kunnen."
En het wende snel. Maas werd
zelfs gevraagd om trainingen te ge
ven aan chauffeurs, zodat ze we
ten wat de mogelijkheden van
hun eigen bus en de wensen en
verwachtingen van een passagier
in een rolstoel zijn. Bussen heb
ben bij de achteringang een plank
die de chauffeur of een medepassa
gier moet uitklappen.
Daarna is het een kwestie van erin
rijden. „Er is altijd wel iemand die
die plank wil uitklappen. Ik heb
daar nog nooit problemen mee ge
had. En als ik er niet uitkan bij de
halte, omdat die te laag is, vraag ik
de chauffeur of hij een stukje door
rijdt."
Maas vindt dat mensen in
rolstoelen hun angst
voor het openbaar ver
voer moeten afschudden. „De
WMO-taxi is zó ingeburgerd, als je
zegt dat je ook met de bus kan,
worden mensen al bang, bang om
die optie te verliezen, om in de toe
komst gedwongen te worden met
de bus te reizen. Terwijl dat echt
een heleboel voordelen biedt. Het
is om te beginnen comfortabeler,
je stuitert veel minder op-en-neer
dan in zo'n klein busje."
„Het grootste voordeel is dat je
weet waar je aan toe bent. Ik weet
nu al dat ik vrijdag om drie minu
ten over op het station aankom als
ik dat zo plan. Met de taxi kun je
nooit plannen: je moet een kwar
tier van tevoren klaar staan, maar
de taxi kan ook een half uur later
komen. Onderweg moet je men
sen ophalen, en je moet steeds
wachten, omdat meneer Jansen
nog op de wc zit bijvoorbeeld. Dat
past niet echt bij mijn strakke dag
schema. Natuurlijk heb ik het ge
luk dat ik in het centrum van Mid-
Angela Maas rijdt de bus in. „Ik heb nog nooit problemen gehad."
delburg woon, dicht bij de haltes."
„Juist doordat de bussen toeganke
lijk zijn, kan ik de wijde wereld in.
Met de taxi mag ik maar tot Kam
perland, met de bus kan ik overal
naartoe waar ik wil. Mensen zou
den moeten ervaren wat het is om
zo te reizen met het openbaar ver
voer. Je gevoel van eigenwaarde
neemt toe, je bent volledig auto
noom."
Maas is bang dat er door het rui
me aanbod van taxivervoer zo wei
nig rolstoelers de bus instappen
dat vervoerders de motivatie om
te verbeteren kwijt raken. „Het we
melt in Nederland van de
WMO-busjes. Je zou ze voor de
grap eens moeten tellen. Er rijden
veel meer WMO-busjes rond dan
gewone lijnbussen. Het kan in de
bus alleen maar beter worden als
iedereen er gebruik van maakt."
„Ik heb één keer problemen ge
had. Ik moest overstappen op het
Tolplein, richting Heinkenszand.
De bus die ik moest hebben was
niet geschikt, maar een andere bus
die stond te wachten wél. Toen
heb ik voorgesteld dat ze zouden
wisselen. En na overleg met Con-
nexxion wilden ze dat wel. Chauf
feurs zijn eigenlijk altijd wel be
reid om mee te helpen."
„Natuurlijk heb ik wel eens vertra
ging, maar als ik denk aan al die
vertraging die ik met die WMO
-taxi's heb gehad, dan is dat veel er
ger. Ik zie dit echt als de toekomst
voor jonge mensen met een beper
king, vooral omdat je zo altijd
weet waar je aan toe bent. En als
je dan een keer naar Kleverskerke
of zoiets moet, dan neem. je ge
woon een taxi."
GOES - De Anthony Fokkerstraat
in Goes gaat van 11 tot en met 18
februari dicht voor het verkeer.
Het verkeer van en naar de A58
wordt omgeleid.
De afsluiting is nodig omdat de
spoorovergang van de stoomtrein
op de schop gaat. Het verkeer
wordt omgeleid via de Dirk Dron-
kersweg en de Livingstoneweg,
over bedrijventerrein De Poel. Op
die plek is een paar jaar geleden
een nieuwe overweg gemaakt. De
omleiding zal voor overlast zorgen
op de route, die nu al elke morgen
en avond vol staat met auto's.
Het spoor is in gebruik door de
stichting Stoomtrein Goes-Borsele
(SGB). Die vervangt alle overwe
gen van het spoor tussen Goes en
Hoedekenskerke. Eerder zijn voor
die werkzaamheden ook al wegen
afgesloten in de Zak van Zuid-Be
veland. Het spoor in de overweg is
versleten en wordt vervangen.
Ook het wegdek wordt vernieuwd.
De werkzaamheden zijn speciaal
in die week gepland omdat het
dan op een aantal scholen voor
jaarsvakantie is, zegt Reinier Zon
dervan van de SGB. „In de zomer
dit soort werkzaamheden uitvoe
ren is lastig, omdat er dan treinen
over het spoor rijden." De gemeen
te Goes verwacht geen overlast,
zegt een woordvoerder.
Aangrijpende film over de Ramp 1953
Film over de bouw van de storm-
i! Ilfjfl"1 vloedkering.
Bioscoopfilm De Storm.
n jg Gratis rondleidingen in de storm-
fja jj jhïW vloedkering (het 8e wereldwonder).
Lezing over de oorzaken van de ramp.
Op de entreeprijzen:
op 1, 2 en 3 februari 2013
BlueReef Aquarium met de stoere
witpunthaaien- en roggen.
Zeeleeuwen-en zeehondenshows.
Boottocht door het Nationaal Park de
Oosterschelde.
En nog veel meer...