uit 15
Volkstoneel eigenlijk 111)11111111
net een hamburger
Powerplay laat zijn inspiratiebronnen weerklinken
www.pzc.nl/uit
donderdag 31 januari 2013
De eerste Nederlandse
musical toen musi
cals nog niet eens
écht bestonden. De
oermusical, dus. Dat is De Jan
tjes. Geschreven door de Amster
damse volkstoneel-speler Her
man Bouber, van liedjes voor
zien door de Rotterdamse revue
artiest Louis Davids.
We schrijven 1920. En sindsdien
zijn De Jantjes eigenlijk nooit meer
weggeweest. Verschillende jaren
lange tournees, diverse verfilmin
gen (waaronder de allereerste Ne
derlandse geluidsfilm uit 1934),
tenslotte opgepimpt tot moderne
musical door Joop van den Ende.
Grote namen werkten mee: Louis
Davids, Johnny Jordaan, Ramses
Shaffy, Albert Mol, Danny de
Munk, Heintje Davids. In de vrou
wenrollen: Beppie Nooij jr., Ank
van der Moer, Carry Tefsen en nu
dan Willeke Aiberti, als (Tante)
Na Druppel.
Inderdaad, er is (nog maar 8 jaar
na de vorige productie) opnieuw
een versie van De Jantjes die met
groot succes (onlangs opnieuw 35
extra voorstellingen) rondreist en
op 6 en 7 februari naar Middel
burg (Schouwburg) komt. Met alle
vertrouwde liedjes ('Wordt nooit
verliefd', 'Als ik in m'n klamboe
lig te dromen' en 'Omdat ik zoveel
van je hou' als voorbeelden). En
met een paar voor de gelegenheid
ingevoegde liedjes die ondertussen
ook horen tot ons nationale erf
goed, zoals 'Als je voor een dubbel
tje geboren bent' en 'Wees tevre
den met een heel klein beetje'.
Wat is er zo volks aan volkstoneel,
Willeke Aiberti als Tante Na Druppel en Arie Cupé als De Mop in 'De Jantjes'.
en wat is er dus zo volks aan De
JantjesOp de eerste plaats natuur
lijk, dat het voor het volk bedoeld
is. Vroeger was er niemand uit de
upper ten die ooit naar zo'n voor
stelling ging. Ik vraag me af of dat
nu anders is. Het is toch nog altijd
'groot nieuws' - en waarschijnlijk
een publiciteitsstunt - als een presi
dent een hamburger gaat eten. Ik
heb zelfs bijna geen enkele kennis
die durft toe te geven dat een ham
foto Joris van Bennekom
burger op zijn manier gewoon lek
ker is. Ik vind dat vreemd. Waar
schijnlijk kan je volkstoneel ergens
wel vergelijken met een hambur
ger. De ingrediënten zijn even sim
pel, bijvoorbeeld. Het verhaal is
'volks', de intriges zijn heel basaal.
In De Jantjes gaat het gewoon over
liefde, afgunst, ontrouw, list en be
drog. Simpele liefde, domme af
gunst, ordinaire ontrouw, gemene
list en plat bedrog. En over hoe je
daar, geblutst en gebuild, mee ver
der leeft. Dries, Manus en Toon
(de 'jantjes') komen na jaren van
dienst in Nederlands-Indië terug
in Amsterdam in de buurt waar ze
van jongs af aan opgroeiden, De
Jordaan. In het begin is het feest
en drinken de jongens zich hele
maal vol, en de pret rond hun
thuiskomst is groot. Maar er zijn al
lerlei kleine akkefietjes: kroegba
zin Tante Piet kan niet overweg
met haar stiefdochter, haar (ge
trouwde) zoon heeft een oogje op
Blonde Greet, die op haar beurt
uitkijkt naar de terugkeer van haar
geliefde Dries. Tante Piet besluit
haar zoon wat te helpen en zet ie
dereen op tegen Greet door geme
ne roddels te verspreiden. En dan
is er nog de werkeloosheid, met
zijn geldzorgen en drankproble
men. Alles komt wél en niet goed,
want zo is het leven. Daarover zin
gen de straatmuzikanten Na Drup
pel (Willeke Aiberti) en De Mop.
Vandaar al die liedjes met uit het
leven gegrepen thema's en diep in
de ziel ingesleten woorden en me
lodieën. „Het bruist van heerlijk
schmierende cafénummers", vol
gens De Volkskrant. „Willeke Ai
berti is de onbetwiste ster", vol
gens De Telegraaf. Toch maar een
hamburger, dan?
Dit is de week van De Ramp. Pre
cies 60 jaar oud. Gisteren en van
daag op Ned2 de aangrijpende do
cumentaire De dag dat het water
kwam. Morgen en zaterdag in de
Schouwburg Middelburg het to
neelstuk Coupure van Theaterpro
ductiehuis Zeelandia. Over hoe
lang zoiets noodlottigs kan door
werken. Heel ingetogen, bijna (of
helemaal?) verstild, maar even aan
grijpend.
Coupure, vrij. 1 en za. 2 feb.,
Schouwburg, Middelburg, 20.00 uur.
De Jantjes, Wo. 6 en do. 7 feb.,
Schouwburg, Middelburg, 20.00 uur.
Ivo Severijns, Jan van der Meij en Ramon Rambeaux: 'Powerplay'
door Ali Pankow
Radio Harlem heet de zojuist uitgekomen cd
van Powerplay. Het is geen come back, al zou
je met het eerste nummer Starting all over
again op dat idee kunnen komen. Maar Powerplay be
staat al 30 jaar en is in feite nooit weggeweest. De
band treedt zondagmiddag op in Café Schuttershof
in Middelburg. Zanger en multi-instrumentalist Jan
van der Meij laat weten dat Powerplay het de afgelo
pen tien jaar inderdaad wel rustig aan heeft gedaan
met optredens. „Zo'n acht keer per jaar, omdat er
ook zoveel meer te doen was." Van der Meij doelt op
het feit dat hijzelf al vijftien jaar theatertours maakt
met Frederique Spigt, dat bassist Ivo Severijns gerui
me tijd bij Kane speelde en drummer Ramon Ra-
beaux een verleden heeft bij Wild Romance.
„Maar sinds ik twee jaar geleden een iMac kocht, ben
ik wat nieuwe liedjes voor Powerplay gaan maken.
Op een gegeven moment had ik een stuk of vijf, zes
nummers liggen en hebben we de drums daarbij in
een studio opgenomen. Vanuit de trouwe fans kwam
toen ook de roep weer eens een album uit te bren
gen", vertelt Van der Meij. Dat album is er dus geko
men nu er ook tijd is voor een promotoertje. De af
trap werd afgelopen vrijdag gegeven in De Bosuil in
Weert. „Dat optreden was een bijzonder fijne erva
ring", zegt Van der Meij, die zoveel jaar in de muziek
al veel heeft meegemaakt. De titel van cd 'Radio Har
lem' heeft alles met hemzelf te maken. „Ik woon in
Haarlem en ik houd van roadsongs. Vroeger toerden
we met elkaar in één busje rond. Nu wonen we ver
spreid en rijden we allemaal in een eigen auto. Op de
weg naar huis houd ik mezelf wakker met muziek.
De mooiste roadsongs voor mij zijn Horse with no na
me en Radar Love." Van der Meij is het eens met de
constatering dat zijn voorkeur voor die muziek, maar
ook zijn andere inspiratiebronnen met The Beatles
voorop en verder onder meer de Rolling Stones, The
Police en U2 duidelijk weerklinken in Radio Harlem.
Zon 3 feb., Café Schuttershof, Middelburg, 17.00 uur.
Willem Nijssen blikt elke
week vooruit - en terug -
op bijzondere
toneelvoorstellingen in het
Zeeuwse podiumaanbod.