uit 15 Volkstoneel eigenlijk 111)11111111 net een hamburger Powerplay laat zijn inspiratiebronnen weerklinken www.pzc.nl/uit donderdag 31 januari 2013 De eerste Nederlandse musical toen musi cals nog niet eens écht bestonden. De oermusical, dus. Dat is De Jan tjes. Geschreven door de Amster damse volkstoneel-speler Her man Bouber, van liedjes voor zien door de Rotterdamse revue artiest Louis Davids. We schrijven 1920. En sindsdien zijn De Jantjes eigenlijk nooit meer weggeweest. Verschillende jaren lange tournees, diverse verfilmin gen (waaronder de allereerste Ne derlandse geluidsfilm uit 1934), tenslotte opgepimpt tot moderne musical door Joop van den Ende. Grote namen werkten mee: Louis Davids, Johnny Jordaan, Ramses Shaffy, Albert Mol, Danny de Munk, Heintje Davids. In de vrou wenrollen: Beppie Nooij jr., Ank van der Moer, Carry Tefsen en nu dan Willeke Aiberti, als (Tante) Na Druppel. Inderdaad, er is (nog maar 8 jaar na de vorige productie) opnieuw een versie van De Jantjes die met groot succes (onlangs opnieuw 35 extra voorstellingen) rondreist en op 6 en 7 februari naar Middel burg (Schouwburg) komt. Met alle vertrouwde liedjes ('Wordt nooit verliefd', 'Als ik in m'n klamboe lig te dromen' en 'Omdat ik zoveel van je hou' als voorbeelden). En met een paar voor de gelegenheid ingevoegde liedjes die ondertussen ook horen tot ons nationale erf goed, zoals 'Als je voor een dubbel tje geboren bent' en 'Wees tevre den met een heel klein beetje'. Wat is er zo volks aan volkstoneel, Willeke Aiberti als Tante Na Druppel en Arie Cupé als De Mop in 'De Jantjes'. en wat is er dus zo volks aan De JantjesOp de eerste plaats natuur lijk, dat het voor het volk bedoeld is. Vroeger was er niemand uit de upper ten die ooit naar zo'n voor stelling ging. Ik vraag me af of dat nu anders is. Het is toch nog altijd 'groot nieuws' - en waarschijnlijk een publiciteitsstunt - als een presi dent een hamburger gaat eten. Ik heb zelfs bijna geen enkele kennis die durft toe te geven dat een ham foto Joris van Bennekom burger op zijn manier gewoon lek ker is. Ik vind dat vreemd. Waar schijnlijk kan je volkstoneel ergens wel vergelijken met een hambur ger. De ingrediënten zijn even sim pel, bijvoorbeeld. Het verhaal is 'volks', de intriges zijn heel basaal. In De Jantjes gaat het gewoon over liefde, afgunst, ontrouw, list en be drog. Simpele liefde, domme af gunst, ordinaire ontrouw, gemene list en plat bedrog. En over hoe je daar, geblutst en gebuild, mee ver der leeft. Dries, Manus en Toon (de 'jantjes') komen na jaren van dienst in Nederlands-Indië terug in Amsterdam in de buurt waar ze van jongs af aan opgroeiden, De Jordaan. In het begin is het feest en drinken de jongens zich hele maal vol, en de pret rond hun thuiskomst is groot. Maar er zijn al lerlei kleine akkefietjes: kroegba zin Tante Piet kan niet overweg met haar stiefdochter, haar (ge trouwde) zoon heeft een oogje op Blonde Greet, die op haar beurt uitkijkt naar de terugkeer van haar geliefde Dries. Tante Piet besluit haar zoon wat te helpen en zet ie dereen op tegen Greet door geme ne roddels te verspreiden. En dan is er nog de werkeloosheid, met zijn geldzorgen en drankproble men. Alles komt wél en niet goed, want zo is het leven. Daarover zin gen de straatmuzikanten Na Drup pel (Willeke Aiberti) en De Mop. Vandaar al die liedjes met uit het leven gegrepen thema's en diep in de ziel ingesleten woorden en me lodieën. „Het bruist van heerlijk schmierende cafénummers", vol gens De Volkskrant. „Willeke Ai berti is de onbetwiste ster", vol gens De Telegraaf. Toch maar een hamburger, dan? Dit is de week van De Ramp. Pre cies 60 jaar oud. Gisteren en van daag op Ned2 de aangrijpende do cumentaire De dag dat het water kwam. Morgen en zaterdag in de Schouwburg Middelburg het to neelstuk Coupure van Theaterpro ductiehuis Zeelandia. Over hoe lang zoiets noodlottigs kan door werken. Heel ingetogen, bijna (of helemaal?) verstild, maar even aan grijpend. Coupure, vrij. 1 en za. 2 feb., Schouwburg, Middelburg, 20.00 uur. De Jantjes, Wo. 6 en do. 7 feb., Schouwburg, Middelburg, 20.00 uur. Ivo Severijns, Jan van der Meij en Ramon Rambeaux: 'Powerplay' door Ali Pankow Radio Harlem heet de zojuist uitgekomen cd van Powerplay. Het is geen come back, al zou je met het eerste nummer Starting all over again op dat idee kunnen komen. Maar Powerplay be staat al 30 jaar en is in feite nooit weggeweest. De band treedt zondagmiddag op in Café Schuttershof in Middelburg. Zanger en multi-instrumentalist Jan van der Meij laat weten dat Powerplay het de afgelo pen tien jaar inderdaad wel rustig aan heeft gedaan met optredens. „Zo'n acht keer per jaar, omdat er ook zoveel meer te doen was." Van der Meij doelt op het feit dat hijzelf al vijftien jaar theatertours maakt met Frederique Spigt, dat bassist Ivo Severijns gerui me tijd bij Kane speelde en drummer Ramon Ra- beaux een verleden heeft bij Wild Romance. „Maar sinds ik twee jaar geleden een iMac kocht, ben ik wat nieuwe liedjes voor Powerplay gaan maken. Op een gegeven moment had ik een stuk of vijf, zes nummers liggen en hebben we de drums daarbij in een studio opgenomen. Vanuit de trouwe fans kwam toen ook de roep weer eens een album uit te bren gen", vertelt Van der Meij. Dat album is er dus geko men nu er ook tijd is voor een promotoertje. De af trap werd afgelopen vrijdag gegeven in De Bosuil in Weert. „Dat optreden was een bijzonder fijne erva ring", zegt Van der Meij, die zoveel jaar in de muziek al veel heeft meegemaakt. De titel van cd 'Radio Har lem' heeft alles met hemzelf te maken. „Ik woon in Haarlem en ik houd van roadsongs. Vroeger toerden we met elkaar in één busje rond. Nu wonen we ver spreid en rijden we allemaal in een eigen auto. Op de weg naar huis houd ik mezelf wakker met muziek. De mooiste roadsongs voor mij zijn Horse with no na me en Radar Love." Van der Meij is het eens met de constatering dat zijn voorkeur voor die muziek, maar ook zijn andere inspiratiebronnen met The Beatles voorop en verder onder meer de Rolling Stones, The Police en U2 duidelijk weerklinken in Radio Harlem. Zon 3 feb., Café Schuttershof, Middelburg, 17.00 uur. Willem Nijssen blikt elke week vooruit - en terug - op bijzondere toneelvoorstellingen in het Zeeuwse podiumaanbod.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 45