io I cito-eindtoets Circa 165.000 kinderen doen komende dinsdag, woensdag en donderdag mee aan de landelijke Ci- totoets. Steeds meer ouders en scholen halen alles uit de kast om hun kind een zo hoog mogelijke sco re te laten halen. Een dubieuze ontwikkeling, vin den deskundigen. Die hele Cito-toets kan wat mij betreft op de helling, het leerlingvolgsysteem is voldoende 1 X donderdag31 januari 2013 Alles goede voor een score door llze Rike en Patrick Wiercx illustratie Mark Reijntjens Een kind dat goed scoort op de Ci to-eindtoets, sommige ouders hebben er heel wat voor over. En dan nóg kan het tegenvallen. Ian Bergmans, directeur van ba sisschool De Wilakkers in Eindhoven, heeft elk jaar twee of drie ouderparen in zijn di rectiekamer zitten, hevig ontstemd over de uitslag van de toets. Bij hem komen ze hun beklag doen. Hun kind scoorde te laag, ze hadden er meer van verwacht. Je merkt dan echt dat die status door de jaren heen steeds belangrijker wordt." De Cito-toets staat weer in de belangstel ling. Vanaf komende dinsdag doen ruim 165.000 kinderen van groep acht drie dagen mee. Rumoer is er ook. Een onbekende bood deze week iemand op internet tegen betaling een origineel opgavenboekje van dit jaar aan. Cito deed aangifte bij de politie, er zijn vragen gesteld in de Tweede Kamer, maar de toets volgende week gaat wél door. Anja de Wijs, projectleider Cito, is niet blij met die jacht op opgaven en het streven van ouders hun kinderen zo hoog mogelijk te la ten scoren. De waarde van de toets moet niet worden overdreven, vindt ze. „Het is een momentopname dat het advies van de basisschool moet ondersteunen." Want voor de duidelijkheid: de schooldirecteur, en niet Cito, geeft het schooladvies voor de leerling aan de ouder. Toch heeft Ard op de Weegh, directeur van de Margarethaschool in Arnhem, zijn twij fels. „Die hele Cito-toets kan wat mij betreft op de helling. We hebben een uitstekend leerlingvolgsysteem. Veel scholen hebben er een. Met één druk op de knop hebben ver- volgscholen een beeld van de complete schoolcarrière van een kind. Het is geen mo mentopname, zoals de Cito-eindtoets. Er kan niet mee gesjoemeld worden." Want dat er met de Cito-score gesjoemeld wordt, staat voor hem als een paal boven water. „Het is het meest fraudegevoelige sys teem dat we in Nederland hebben. Het is niet zo, als bij de examens in het voortgezet onderwijs, dat de opgaven in een verzegelde envelop binnen komen. De dozen met toet sen staan een week van tevoren al in de kast. Ik weet dat er scholen zijn die ze open maken om te kijken of de leerlingen alle stof hebben gehad. Zo niet, dan hebben ze nog een week om wat meer op bepaalde op gaven in te gaan. En ook het terugsturen mag tot twee dagen na het afnemen van de toets. Ik hoef niet te vertellen dat het voor sommigen heel aantrekkelijk is om ergens in die twee dagen het ouderwetse gumme tje te hanteren." Minister en inspectie beoordelen scholen op de gemiddelde score op de Cito-toets, dus verklaarbaar is de neiging tot sjoemelen wel. Toch kan het behoorlijk negatieve ge volgen hebben. Met name voor leerlingen die 'te hoog' worden ingeschat, op hun te nen moeten lopen in de brugklas en vaak na één of twee jaar een stapje terug moeten doen. „Heel kwalijk", vindt Op de Weegh. Hij kan een vervolgopleiding prima uitleg gen dat een leerling de toets slecht heeft ge maakt, maar desondanks zeer geschikt is voor de havo, bijvoorbeeld. „Ze weten dat wij leerlingen niet te hoog inschatten. Van onze leerlingen zit zo'n 95 procent na drie jaar nog steeds op hetzelfde schooltype." Dat laatste kan niet elke school zeggen, weet hij. Hij is daarom met een aantal colle ga's uit het onderwijs aan het uitzoeken hoeveel leerlingen precies 'door het ijs zak ken' door een vertekende Cito-score. Ook directeur Bergmans wil het belang van de Cito nuanceren. „De toets meet de ken nis van het kind. Maar leren is meer dan het verwerven van kennis en kunde. Een kind kan beperkt zijn in vermogens, maar heel leergierig zijn. Daar staat het intellectueel zeer begaafde kind tegenover, dat er regel matig met de pet naar gooit." Hij wil maar zeggen: een kind is meer dan een Cito-uitslag en de school weet dat als de beste. Coachingsbureau SmartLearn uit Vianen traint met drie coaches zo'n twintig kinde ren per jaar voor de Cito-toets voor een klei ne 300 euro. „Ons doel is kinderen op de vervolgopleiding te krijgen waar ze horen en die past bij wat uit de rest van hun schoolcarrière en het leerlingvolgsysteem al is gebleken", zegt Marcella Bekenkamp.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 10