241 zeeland
Seasun failliet als
Delta niet buigt
Geen vetpot voor MKB
in Zeeuws-Vlaanderen
De bus geeft
me vrijheid
Woningcorporaties schorten al hun
plannen voor Scheldekwartier op
Grote Kerk Veere biedt onderdak
aan markt vol antiek en curiosa
Problemen kleine busjes
'Met de bus kan ik de
wijde wereld in. Met de
taxi mag ik maar tot
Kamperland'
woensdag 30 januari 2013
w
door Mieke van der Jagt
kapelle - Tuinbouwbedrijf Seasun
BV in Kapelle gaat failliet als Delta
NV stopt met de levering van ho
ge temperatuur, lage temperatuur,
elektriciteit en CO2.
Delta heeft daarmee gedreigd, nu
Seasun een deel van de rekening
niet heeft betaald vanwege een ge
schil over de prijs van hoge tempe
ratuur.
In een kort geding wil Seasun de
energieleverancier verplichten de
levering voort te zetten en de prijs
aan te passen.
Seasun bereidt over de prijs van
de hoge temperatuur en de kwali
teit van de CO2 een bodemproce
dure voor. Doordat Delta een eind
jaren negentig gesloten raamover
eenkomst niet wil openbreken, be
taalt Seasun voor de producten uit
de gasgestookte warmte-kracht-
koppelingsinstallaties (WKK's)
een aan de olieprijs gerelateerde
prijs, 18 euro per Gigajoule. Dat
scheelt tien euro per GJ met de
prijs die concurrenten gemiddeld
betalen. Seasun kan die kosten
niet doorberekenen in de prijs van
de tomaten omdat het bedrijf zich
dan uit de markt prijst.
In de raamovereenkomst, die
Seasun wel met Delta moest afslui
ten omdat het nutsbedrijf in die
tijd nog het monopolie in Zeeland
had, is Seasun ook verplicht veel
meer hoge temperatuur af te ne
men dan werkelijk gebruikt wordt.
Onderhandelen over beide con-
flictpunten heeft keer op keer tot
niets geleid. Seasun is met handen
en voeten aan Delta gebonden om
dat niet alleen de WKK's van Del
ta zijn, maar ook omdat er geen al
ternatieve energieleveranciers in
de buurt zijn.
Delta heeft aangegeven de verou
derde WKK's wel te willen verko
pen, maar berekent in de prijs de
te derven verdiensten. Daarmee
komt de prijs op hetzelfde neer als
de oliegerelateerde prijs.
Vorig jaar heeft Seasun de helft
van het bedrag dat moest worden
betaald voor ongebruikte hoge
temperatuur niet betaald. Daarom
wil Delta nu de levering van alle
producten stopzetten. Doordat
Seasun geïsoleerd ligt in de Wil
lem Annapolder bij Kapelle, kan
het bedrijf die producten niet bij
een andere leverancier betrekken.
Het bedrijf dat voor 230 fte's aan
werk biedt, zou stilvallen en fail
liet gaan.
Het kort geding dient dinsdag 5
februari om 14.00 uur bij de
rechtbank in Middelburg.
door Henk Boot
kloosterzande - In Terneuzen is
het geen vetpot, maar het bedrijfs
leven heeft daar op termijn betere
papieren dan in Sluis en zeker in
Hulst.
Die conclusie valt te trekken uit de
regionale economische thermome
ter van Rabobank-onderzoeker
Willem van der Velden. Volgens
de onderzoeker zijn de onderne
mers in Sluis en Hulst vooral ge
richt op de consumentenmarkt: de
tailhandel, toerisme, recreatie en
bouwnijverheid. „De consument
is somber en houdt de hand op de
knip." Terneuzen drijft op bedrij
vigheid die gevoelig is voor econo
mische schommelingen: industrie,
handel en logistiek. Bij conjunc-
HMNHM
veere - Na zo'n tweeënhalf jaar is
ie weer terug: de antiek, curiosa en
kunstmarkt in de Grote Kerk van
het stadje Veere. Het evenement
vindt plaats van zaterdag 9 februa
ri tot en met maandag 11 februari.
Dat betekent biedt een mogelijk
heid het carnaval te ontvluchten.
Er worden zo'n vijftig standhou
ders verwacht, afkomstig uit het
hele land. Die pakken uit met een
grote variatie aan objecten, zoals
antieke klein meubelen, oud glas
werk, en objecten in zilver of
goud.
Het Zeeuwse sieraad zal zeker niet
ontbreken. Volgens de organisato
ren slepen standhouders ook do
zen vol aardewerk aan. Daaronder
vooral ook veel aardewerk van
Regout uit Maastricht. Verder ook
veel objecten in de sfeer van
kunst, kitch en curiosa. Er is een
zanger uitgenodigd en er is warme
chocolademelk verkrijgbaar, en
koffie met iets lekkers erbij.
Dat nu weer zo'n markt kan wor
den gehouden, komt volgens orga
nisator Bert van der Zwaag van Le
Collectioneur doordat het gemak
kelijker is geworden de kerk voor
dit soort activiteiten af te huren.
De markt is van zaterdat tot en
met maandag open van 12.00 tot
17.00 uur. De entree is drie euro;
kinderen t/m 12 jaar gratis.
Reizigers uit 's-Gravenpolder klagen dat de bus sinds
kort vaak doorrijdt omdat die vol is. Tot voor kort reed
er een grote bus vanuit de Zak van Zuid-Beveland
naar Goes. Nu kunnen er maar acht mensen mee. En
ook rolstoelers passen er niet meer bij.
tuurherstel zal de Kanaalzone
werkforenzen aantrekken. Daar
vaart volgens Van der Velden uit
eindelijk heel Zeeuws-Vlaanderen
wel bij. De cijfers zijn van 2011.
Toen had de crisis nog niet zo
hard toegeslagen. Het midden- en
kleinbedrijf in Zeeuws-Vlaande
ren presteerde matig tot slecht.
Zeeuws-Vlaanderen scoorde qua
omzetgroei 1,0% (Nederland ge
middeld: 3,2%), de winstgroei was
-1,6% (3,3%), de investeringsgroei
kwam uit op 2,6% (3,9) en de werk
gelegenheidsgroei op -1,5% (0,1%).
Pluspunt is wel dat de bereikbaar
heid van Zeeuws-Vlaanderen sterk
verbetert. Maar hoezeer er ook
wordt gemikt op klandizie vanuit
Vlaanderen, ook daar is het crisis,
waarschuwt
Angela Maas reist liever met de
bus dan met een speciale taxi
voor gehandicapten. Ze ervaart
tijdens haar reizen met het open
baar vervoer nauwelijks proble
men. „Zo'n taxi past niet echt
bij mensen van mijn leeftijd."
door Nadia Berkelder
Ze rijdt zó met stoel en
al de bus in. Angela
Maas (32) uit Middel
burg reist al jaren met
de bus door Zeeland.
Problemen zoals in Goes vorige
week - toen er geen bussen be
schikbaar waren voor rolstoelers -
heeft ze eigenlijk nog nooit meege
maakt. Ze kan altijd mee.
„Sinds drieënhalf jaar doe ik eigen
lijk alles met de bus", vertelt ze.
„Ik heb vroeger heel de wereld
rondgereisd, als rolstoeltennister,
ik reed zelf overal naartoe. Door
dat ik complicaties kreeg bij mijn
dwarslaesie was ik ineens gebon
den aan het taxivervoer. In zo'n
taxi moet je van het ene bejaarden
huis naar het andere voordat je er
gens bent. Dat is niet goed voor je
eigenwaarde."
Toen ze geweigerd werd voor de
WMO-taxi omdat ze in gekantelde
positie moest worden vervoerd,
werd ze gedwongen een andere
keuze te maken. Het werd de bus,
de gewone lijnbus. „Ik las in de
krant dat het openbaar vervoer in
Zeeland als één van de eerste van
alle regio's rolstoeltoegankelijk
was. De eerste de beste keer dat ik
met vrienden ging eten dacht ik:
ik ga het gewoon eens proberen."
Het was wennen. „De buschauf
feur zei: geen idee hoe het moet,
maar het schijnt wel te kunnen."
En het wende snel. Maas werd
zelfs gevraagd om trainingen te ge
ven aan chauffeurs, zodat ze we
ten wat de mogelijkheden van
hun eigen bus en de wensen en
verwachtingen van een passagier
in een rolstoel zijn.
Bussen hebben bij de achterin
gang een plank die de chauffeur of
een medepassagier moet uitklap
pen.
Daarna is het een kwestie van erin
rijden. „Er is altijd wel iemand die
die plank wil uitklappen. Ik heb
daar nog nooit problemen mee ge
had. En als ik er niet uitkan bij de
halte, omdat die te laag is, vraag ik
de chauffeur of hij een stukje door
rijdt."
Maas vindt dat mensen in
rolstoelen hun angst
voor het openbaar ver
voer moeten afschudden. „De
WMO-taxi is zó ingeburgerd, als je
zegt dat je ook met de bus kan,
worden mensen al bang, bang om
die optie te verliezen, om in de toe
komst gedwongen te worden met
de bus te reizen. Terwijl dat echt
een heleboel voordelen biedt. Het
is om te beginnen comfortabeler,
je stuitert veel minder op-en-neer
dan in zo'n klein busje."
„Het grootste voordeel is dat je
weet waar je aan toe bent. Ik weet
nu al dat ik vrijdag om drie minu
ten over op het station aankom als
ik dat zo plan. Met de taxi kun je
nooit plannen: je moet een kwar
tier van te voren klaar staan, maar
de taxi kan ook een half uur later
komen. Onderweg moet je men
sen ophalen, en je moet steeds
wachten, omdat meneer Jansen
nog op de wc zit bijvoorbeeld. Dat
past niet echt bij mijn strakke dag-
schema. Natuurlijk heb ik het ge
luk dat ik in het centrum van Mid
delburg woon, dicht bij de haltes."
„luist doordat de bussen toeganke
lijk zijn, kan ik de wijde wereld in.
Met de taxi mag ik maar tot Kam
perland, met de bus kan ik overal
naartoe waar ik wil. Mensen zou
den moeten ervaren wat het is om
zo te reizen met het openbaar ver
voer. Je gevoel van eigenwaarde
neemt toe, je bent volledig auto
noom."
Maas is bang dat er door het rui
me aanbod van taxivervoer zo wei
nig rolstoelers de bus instappen
dat vervoerders de motivatie om
door Emile Calon
vlissingen - De Walcherse wo
ningbouwverenigingen hebben al
hun plannen voor woningbouw
op het Scheldekwartier bij Vlissin-
gen tot de zomer van 2013 opge
schort, aldus wethouder Lambert
Prevoo. De corporaties willen pas
in de tweede helft van dit jaar kij
ken of ze hun bouwplannen voor
dat terrein alsnog uitvoeren, aan
passen of helemaal schrappen. Al
les zal volgens Prevoo afhangen
van de maatregelen die het kabinet
neemt voor de woningmarkt.
Directeur Jan van Beekhuizen van
l'Escaut maakte maandag bekend
dat zijn corporatie als gevolg van
die plannen fors moet bezuinigen
op de kwaliteit van de huizen die
zij verhuurt. Als gevolg daarvan
worden plannen soberder uitge
voerd en die voor het Scheldekwar
tier zelfs geschrapt.
Prevoo (Volkshuisvesting) wijst er
op dat de plannen van het kabinet
nog niet goedgekeurd zijn en dat
de Vlissingse corporatie uitgaan
'van het minst rooskleurige scena
rio'. Hij hoopt dat door verzet van
uit de Eerste Kamer de plannen
nog aangepast worden. Hij zou
een erg grote voorstander zijn van
een investeringsverplichting voor
woningbouwverenigingen. „Vier
miljard verplicht investeren kan
een gigantisch effect hebben op de
economie."
Wij hebben het niet voor het zeg
gen, zo reageert voorzitter Hans
Schaap van de Huurdersvereniging
l'Escaut in Vlissingen enigszins ge
laten. Hij vindt het echter vreselijk
dat de woningbouwvereniging l'Es
caut onder druk van Den Haag zo
moet bezuinigen.
Prevoo op zijn beurt ziet voor de
huurders nog wel een lichtpuntje.
„Als de plannen doorgaan moeten
de meeste huurders minder huur
betalen." Tegelijkertijd geeft hij
aan dat voor l'Escaut dat heel nade
lig uitpakt.