241 zeeland Seasun failliet als Delta niet buigt Geen vetpot voor MKB in Zeeuws-Vlaanderen De bus geeft me vrijheid Woningcorporaties schorten al hun plannen voor Scheldekwartier op Grote Kerk Veere biedt onderdak aan markt vol antiek en curiosa Problemen kleine busjes 'Met de bus kan ik de wijde wereld in. Met de taxi mag ik maar tot Kamperland' woensdag 30 januari 2013 w door Mieke van der Jagt kapelle - Tuinbouwbedrijf Seasun BV in Kapelle gaat failliet als Delta NV stopt met de levering van ho ge temperatuur, lage temperatuur, elektriciteit en CO2. Delta heeft daarmee gedreigd, nu Seasun een deel van de rekening niet heeft betaald vanwege een ge schil over de prijs van hoge tempe ratuur. In een kort geding wil Seasun de energieleverancier verplichten de levering voort te zetten en de prijs aan te passen. Seasun bereidt over de prijs van de hoge temperatuur en de kwali teit van de CO2 een bodemproce dure voor. Doordat Delta een eind jaren negentig gesloten raamover eenkomst niet wil openbreken, be taalt Seasun voor de producten uit de gasgestookte warmte-kracht- koppelingsinstallaties (WKK's) een aan de olieprijs gerelateerde prijs, 18 euro per Gigajoule. Dat scheelt tien euro per GJ met de prijs die concurrenten gemiddeld betalen. Seasun kan die kosten niet doorberekenen in de prijs van de tomaten omdat het bedrijf zich dan uit de markt prijst. In de raamovereenkomst, die Seasun wel met Delta moest afslui ten omdat het nutsbedrijf in die tijd nog het monopolie in Zeeland had, is Seasun ook verplicht veel meer hoge temperatuur af te ne men dan werkelijk gebruikt wordt. Onderhandelen over beide con- flictpunten heeft keer op keer tot niets geleid. Seasun is met handen en voeten aan Delta gebonden om dat niet alleen de WKK's van Del ta zijn, maar ook omdat er geen al ternatieve energieleveranciers in de buurt zijn. Delta heeft aangegeven de verou derde WKK's wel te willen verko pen, maar berekent in de prijs de te derven verdiensten. Daarmee komt de prijs op hetzelfde neer als de oliegerelateerde prijs. Vorig jaar heeft Seasun de helft van het bedrag dat moest worden betaald voor ongebruikte hoge temperatuur niet betaald. Daarom wil Delta nu de levering van alle producten stopzetten. Doordat Seasun geïsoleerd ligt in de Wil lem Annapolder bij Kapelle, kan het bedrijf die producten niet bij een andere leverancier betrekken. Het bedrijf dat voor 230 fte's aan werk biedt, zou stilvallen en fail liet gaan. Het kort geding dient dinsdag 5 februari om 14.00 uur bij de rechtbank in Middelburg. door Henk Boot kloosterzande - In Terneuzen is het geen vetpot, maar het bedrijfs leven heeft daar op termijn betere papieren dan in Sluis en zeker in Hulst. Die conclusie valt te trekken uit de regionale economische thermome ter van Rabobank-onderzoeker Willem van der Velden. Volgens de onderzoeker zijn de onderne mers in Sluis en Hulst vooral ge richt op de consumentenmarkt: de tailhandel, toerisme, recreatie en bouwnijverheid. „De consument is somber en houdt de hand op de knip." Terneuzen drijft op bedrij vigheid die gevoelig is voor econo mische schommelingen: industrie, handel en logistiek. Bij conjunc- HMNHM veere - Na zo'n tweeënhalf jaar is ie weer terug: de antiek, curiosa en kunstmarkt in de Grote Kerk van het stadje Veere. Het evenement vindt plaats van zaterdag 9 februa ri tot en met maandag 11 februari. Dat betekent biedt een mogelijk heid het carnaval te ontvluchten. Er worden zo'n vijftig standhou ders verwacht, afkomstig uit het hele land. Die pakken uit met een grote variatie aan objecten, zoals antieke klein meubelen, oud glas werk, en objecten in zilver of goud. Het Zeeuwse sieraad zal zeker niet ontbreken. Volgens de organisato ren slepen standhouders ook do zen vol aardewerk aan. Daaronder vooral ook veel aardewerk van Regout uit Maastricht. Verder ook veel objecten in de sfeer van kunst, kitch en curiosa. Er is een zanger uitgenodigd en er is warme chocolademelk verkrijgbaar, en koffie met iets lekkers erbij. Dat nu weer zo'n markt kan wor den gehouden, komt volgens orga nisator Bert van der Zwaag van Le Collectioneur doordat het gemak kelijker is geworden de kerk voor dit soort activiteiten af te huren. De markt is van zaterdat tot en met maandag open van 12.00 tot 17.00 uur. De entree is drie euro; kinderen t/m 12 jaar gratis. Reizigers uit 's-Gravenpolder klagen dat de bus sinds kort vaak doorrijdt omdat die vol is. Tot voor kort reed er een grote bus vanuit de Zak van Zuid-Beveland naar Goes. Nu kunnen er maar acht mensen mee. En ook rolstoelers passen er niet meer bij. tuurherstel zal de Kanaalzone werkforenzen aantrekken. Daar vaart volgens Van der Velden uit eindelijk heel Zeeuws-Vlaanderen wel bij. De cijfers zijn van 2011. Toen had de crisis nog niet zo hard toegeslagen. Het midden- en kleinbedrijf in Zeeuws-Vlaande ren presteerde matig tot slecht. Zeeuws-Vlaanderen scoorde qua omzetgroei 1,0% (Nederland ge middeld: 3,2%), de winstgroei was -1,6% (3,3%), de investeringsgroei kwam uit op 2,6% (3,9) en de werk gelegenheidsgroei op -1,5% (0,1%). Pluspunt is wel dat de bereikbaar heid van Zeeuws-Vlaanderen sterk verbetert. Maar hoezeer er ook wordt gemikt op klandizie vanuit Vlaanderen, ook daar is het crisis, waarschuwt Angela Maas reist liever met de bus dan met een speciale taxi voor gehandicapten. Ze ervaart tijdens haar reizen met het open baar vervoer nauwelijks proble men. „Zo'n taxi past niet echt bij mensen van mijn leeftijd." door Nadia Berkelder Ze rijdt zó met stoel en al de bus in. Angela Maas (32) uit Middel burg reist al jaren met de bus door Zeeland. Problemen zoals in Goes vorige week - toen er geen bussen be schikbaar waren voor rolstoelers - heeft ze eigenlijk nog nooit meege maakt. Ze kan altijd mee. „Sinds drieënhalf jaar doe ik eigen lijk alles met de bus", vertelt ze. „Ik heb vroeger heel de wereld rondgereisd, als rolstoeltennister, ik reed zelf overal naartoe. Door dat ik complicaties kreeg bij mijn dwarslaesie was ik ineens gebon den aan het taxivervoer. In zo'n taxi moet je van het ene bejaarden huis naar het andere voordat je er gens bent. Dat is niet goed voor je eigenwaarde." Toen ze geweigerd werd voor de WMO-taxi omdat ze in gekantelde positie moest worden vervoerd, werd ze gedwongen een andere keuze te maken. Het werd de bus, de gewone lijnbus. „Ik las in de krant dat het openbaar vervoer in Zeeland als één van de eerste van alle regio's rolstoeltoegankelijk was. De eerste de beste keer dat ik met vrienden ging eten dacht ik: ik ga het gewoon eens proberen." Het was wennen. „De buschauf feur zei: geen idee hoe het moet, maar het schijnt wel te kunnen." En het wende snel. Maas werd zelfs gevraagd om trainingen te ge ven aan chauffeurs, zodat ze we ten wat de mogelijkheden van hun eigen bus en de wensen en verwachtingen van een passagier in een rolstoel zijn. Bussen hebben bij de achterin gang een plank die de chauffeur of een medepassagier moet uitklap pen. Daarna is het een kwestie van erin rijden. „Er is altijd wel iemand die die plank wil uitklappen. Ik heb daar nog nooit problemen mee ge had. En als ik er niet uitkan bij de halte, omdat die te laag is, vraag ik de chauffeur of hij een stukje door rijdt." Maas vindt dat mensen in rolstoelen hun angst voor het openbaar ver voer moeten afschudden. „De WMO-taxi is zó ingeburgerd, als je zegt dat je ook met de bus kan, worden mensen al bang, bang om die optie te verliezen, om in de toe komst gedwongen te worden met de bus te reizen. Terwijl dat echt een heleboel voordelen biedt. Het is om te beginnen comfortabeler, je stuitert veel minder op-en-neer dan in zo'n klein busje." „Het grootste voordeel is dat je weet waar je aan toe bent. Ik weet nu al dat ik vrijdag om drie minu ten over op het station aankom als ik dat zo plan. Met de taxi kun je nooit plannen: je moet een kwar tier van te voren klaar staan, maar de taxi kan ook een half uur later komen. Onderweg moet je men sen ophalen, en je moet steeds wachten, omdat meneer Jansen nog op de wc zit bijvoorbeeld. Dat past niet echt bij mijn strakke dag- schema. Natuurlijk heb ik het ge luk dat ik in het centrum van Mid delburg woon, dicht bij de haltes." „luist doordat de bussen toeganke lijk zijn, kan ik de wijde wereld in. Met de taxi mag ik maar tot Kam perland, met de bus kan ik overal naartoe waar ik wil. Mensen zou den moeten ervaren wat het is om zo te reizen met het openbaar ver voer. Je gevoel van eigenwaarde neemt toe, je bent volledig auto noom." Maas is bang dat er door het rui me aanbod van taxivervoer zo wei nig rolstoelers de bus instappen dat vervoerders de motivatie om door Emile Calon vlissingen - De Walcherse wo ningbouwverenigingen hebben al hun plannen voor woningbouw op het Scheldekwartier bij Vlissin- gen tot de zomer van 2013 opge schort, aldus wethouder Lambert Prevoo. De corporaties willen pas in de tweede helft van dit jaar kij ken of ze hun bouwplannen voor dat terrein alsnog uitvoeren, aan passen of helemaal schrappen. Al les zal volgens Prevoo afhangen van de maatregelen die het kabinet neemt voor de woningmarkt. Directeur Jan van Beekhuizen van l'Escaut maakte maandag bekend dat zijn corporatie als gevolg van die plannen fors moet bezuinigen op de kwaliteit van de huizen die zij verhuurt. Als gevolg daarvan worden plannen soberder uitge voerd en die voor het Scheldekwar tier zelfs geschrapt. Prevoo (Volkshuisvesting) wijst er op dat de plannen van het kabinet nog niet goedgekeurd zijn en dat de Vlissingse corporatie uitgaan 'van het minst rooskleurige scena rio'. Hij hoopt dat door verzet van uit de Eerste Kamer de plannen nog aangepast worden. Hij zou een erg grote voorstander zijn van een investeringsverplichting voor woningbouwverenigingen. „Vier miljard verplicht investeren kan een gigantisch effect hebben op de economie." Wij hebben het niet voor het zeg gen, zo reageert voorzitter Hans Schaap van de Huurdersvereniging l'Escaut in Vlissingen enigszins ge laten. Hij vindt het echter vreselijk dat de woningbouwvereniging l'Es caut onder druk van Den Haag zo moet bezuinigen. Prevoo op zijn beurt ziet voor de huurders nog wel een lichtpuntje. „Als de plannen doorgaan moeten de meeste huurders minder huur betalen." Tegelijkertijd geeft hij aan dat voor l'Escaut dat heel nade lig uitpakt.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 24