cultuur 117 McCaslin maakt nieuw modern jazzgeluid Afscheid Dichter des Vaderlands Ramsey Nasr woensdag 30 januari 2013 Het was vermoeiend en fijn MNMMMHHHHRHHHMMMHI Hij deed het op zijn manier: Ramsey Nasr. Vier jaar was hij Dichter des Vaderlands, na Ger- rit Komrij, Simon Vinkenoog (tij delijk) en Driek van Wissen. Hij was spraakmakend en omstre den. Donderdag neemt hij af scheid en wordt zijn opvolger bekendgemaakt. door Nico de Boer Het waren tropenjaren, verzucht Ramsey Nasr (1974) in zijn apparte ment in hartje Amster dam. „Het was behoorlijk uitput tend. Dat zeg ik niet om zielig te doen of om te klagen, maar wel om dingen in een perspectief te plaatsen. Geregeld lees ik berich ten als zou ik vier jaar lang alleen maar bezig zijn geweest met het verkopen van mijn eigen bundels. En dat ik optrad in mediaprogram- ma's'omdat ik zelf zo graag in de belangstelling zou staan. Ik wou dat het waar was. Je zit juist hoofd zakelijk achter je bureau. Je moet er veel voor opzij zetten. Het laat ste wat je ermee kunt doen is je portemonnee spekken. Het is een onbetaalde erefunctie. Ja, hoe vul je die in? Iedereen trekt aan je. Maar het is even vermoeiend als fijn geweest." De dichter en schrijver, die van huis uit acteur is, werd overladen met lof, maar er was ook veel vuil spuiterij, vaak in de vorm van haat mails. „Ja, dat heeft zich vier jaar lang voorgedaan. Het is interessant alleen al om te weten wie je vijan den zijn. Maar ik ben er niet meer mee bezig. Je moet daar zo min mogelijk energie in steken." Kort voordat hij het stokje over draagt aan zijn opvolger stelt hij vast: „Ik moet bekennen dat als ik de twee poëzieprojecten Dichter draagt voor en Hier komt de poëzie! niet had kunnen verwezenlijken, ik met een onbevredigend gevoel zou zijn afgetreden. Het gaat mij niet alleen om mijn eigen poëzie. Want behalve minimaal vier ge dichten per jaar schrijven, word je geacht een ambassadeur van de poëzie te zijn. Dat vond ik belang rijker." Onlangs is Nasr de Gouden Gan pulisme en angst in zijn vaak lan ge, meanderende gedichten veel in op de politieke waan van de dag. Hij wilde ook onderzoeken op welk Nederland 'we nu eigenlijk zo trots zijn'. „In Nederland wordt de laatste jaren erg in symbolen van een oud Holland gesproken. Maar er wordt geen enkele poging gedaan te onderzoeken naar welk Nederland we terugverlangen. Ne derlanders zijn vatbaar voor nieu we impulsen. Als een kabinet nu positief over cultuur is, krijg je daarmee bepaalde maatregelen niet teruggedraaid, maar je kunt wel een nieuw sentiment rond cul tuur wekken. Je kunt ook niet enerzijds zeggen dat de Nederland se cultuur belangrijk is en ander zijds cultuur afbreken. Je kunt niet alleen het erfgoed bewaren en het erfgoed van morgen onmogelijk maken." Kunstenaars hebben vaak een lasti ge relatie met de politiek, meent hij. „Politiek wil antwoorden ge ven en liefst zo eenvoudig moge lijk. De politicus die het eenvoudig ste antwoord geeft is vaak het po pulairst. Volgens mij moet er een balans zijn tussen kunst en poli tiek en die is het afgelopen decen nium volledig zoekgeraakt." Twee jaar geleden kwam het keerpunt met zijn gedicht Het lentekanon over de tragedie in Alphen aan den Rijn. „Ik wilde niet de dichter des rampenlands worden. Ik wilde niet de klaagdichter worden die al leen maar tegen de politiek, tegen onze huidige cultuur ageert. Ik ben gedichten gaan schrijven die anders van toon en opzet waren. Ik wil eindigen met een ode aan de poëzie: Hier komt de poëzie. Zo heet mijn laatste gedicht." Nasr neemt op Gedichtendag, don derdag 31 januari, afscheid als Dich ter des Vaderlands. Dat gebeurt met een concert in Paradiso met het Metropole Orkest, dat onder meer arrangementen speelt van ge dichten van Nasr op muziek van Marlies du Mosch. Onder meer Ricky Koole en Viggo Waas zin gen. Nasr zelf zingt nummers van o.a. André Hazes en Randy New man. Tevens wordt Nasrs bundel Mi have een droom (300 blz, De Be zige Bij) gepresenteerd. Op deze avond wordt ook de naam van de nieuwe Dichter des Vaderlands bekendgemaakt. met zijn vorige album Perpetual motion, verder uitwerken. Een grootser album moest het worden, met meer geluidslagen. Keyboard speler Jason Lindner en bassist Tim Lefebvre speelden een belang rijke rol. „Ik wilde een album uit brengen dat minder dan een jazz plaat klonk en meer dan een elek tronica album. Om dat doel te rea liseren deden we het volgende: Jason legde diverse keyboardtracks neer die we konden gebruiken. Tim zette vervolgens een variëteit aan elektronische effecten in om zijn basgeluid te kleuren en te ver anderen. Die lieten hem daardoor als het ware als een dj klinken." Eigenlijk creëerde McCaslin de af gelopen jaren, gaandeweg een nieuw, modern jazzgeluid. Het ontstond vrij organisch. „Ik denk dat het gewoon op mijn pad kwam. Hoe meer we de nummers live speelden en er mee experi menteerden, hoe meer de dingen juist op hun plek vielen." Het is een proces dat al een tijdje op gang is. In Middelburg komen diverse facetten aan de orde: „We zijn nu op promotietournee voor Casting for gravity. Het merendeel van de stukken die we spelen komt van dat album. Maar we brengen ook wat materiaal van mijn vorige album en misschien wat nieuw werk." Donderdag 31 januari, Café 't Schut tershof, Middelburg, 21.30 uur. Ramsey Nasr: „Je denkt toch vaak: voor wie doe ik dit allemaal?" zenveer 2013 toegekend. Is dat de kroon op het werk? „Het is een enorme eer. Maar ik beschouw het niet zozeer als bekroning, wel als erkenning van wat ik gedaan heb. Je denkt toch vaak, voor wie doe ik dit allemaal?" De onderscheiding is voor zijn ver diensten voor de Nederlandse taal, als hoeder ervan, als dichter van meerstemmige vaderlandse gedich ten én als ambassadeur van de poë zie. „Ieder vogeltje zingt zoals ie ge bekt is", zegt hij. Toch vatte hij zijn taak als hofdichter in beginsel niet anders op dan zijn voorgan gers. „Ik heb nooit gedacht: ik ga het heel anders en op mijn manier eigen bands ging leiden. Casting for gravity laat diverse kanten ho ren van McCaslin's tegenwoordige muzikale wereld. Aan de ene kant zijn er stukken die gedragen wor den door krachtige melodische the ma's of juist door groovy ritmi sche variaties. Aan de andere kant klinken bijna filmische, sound- scape-achtige uitvoeringen. „Tij dens het schrijven van de muziek voor dit album was ik erg beïn vloed door elektronische muziek", zegt de saxofonist. „Ik dacht daar bij steeds aan een meer algehele ge luidsomgeving en hoe ik die inspi ratie kon vertalen naar het perspec tief van compositie en uitvoering." Met Casting for gravity wilde Mc Caslin de richting die hij inzette doen. Ik had wel ervaring als stads dichter van Antwerpen (in 2005). Ik zag dat je ook mensen die zich allergisch wanen voor poëzie voor de duur van één gedicht kunt op sluiten of meelokken en poëzie kunt laten ervaren." De eerste twee jaar in functie speelde hij in tijden van crisis, po Donny McCaslin door Mischa Beckers MIDDELBURG - De Amerikaanse jazzsaxofonist Donny McCaslin bracht onlangs zijn tiende album, Casting for gravity, uit. Dat het een bijzondere plaat is en hoe het live klinkt, laat hij samen met zijn kwartet donderdag op uitnodiging van Muziekpodium Zeeland ho ren, in 't Schuttershof in Middel burg McCaslin combineert op dit al bum zijn kenmerkende geluid van de tenorsaxofoon nog meer met funk georiënteerde ritmiek en elek tronica. Hij speelde in Steps Ahead en onder meer bij Gil Evans, Danilo Perez en Maria Schneider voordat hij in 1998 zijn foto Keke Keukelaar

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 17