ióauto 'Je kunt 't zo bont maken als je wilt' Een beetje gek van Mazda DROOMAUTO I Automobiliteit, car wrapping: de kunst van het inpakken AUTOMOBILITEIT 1 Mazda 323, nieuw gekocht, nooit meer weggedaan woensdag 30 januari 2013 Met folie kun je je auto een geheel eigen uiterlijk geven. De een doet het om z'n autolak te beschermen, de ander om zijn vierwieler een eigen gezicht te geven. De mogelijkheden met car wrapping zijn gigantisch. Van spijkerbroekmotief tot krokodil lenleer. door Lucas Boot Car wrapping is meer dan alleen het laten besticke- ren van auto's. Door steeds flexibelere folies is het mogelijk om een complete au to van een nieuwe jas te voorzien. Hij wordt als het ware ingepakt, wrapping in het Engels. Ron Hep- kema van Signtex in Oostburg zit inmiddels twaalf jaar in de bestic- keringswereld. Wrapping bestaat al langere tijd, maar de techniek wordt volgens Hepkema langzamerhand steeds populairder in ons land. De ont wikkeling van car wrapping raakte in een stroomversnelling door de Duitse taxiwereld. „Duitse taxi's hebben een beige kleur lak. Als die wagens zijn afgeschreven, gaan ze de verkoop in. Maar probeer maar eens zo'n beige auto te verkopen. De oplossing? Een beige wrapfolie over een neutralere kleur lak plak ken", legt Hepkema uit. „De folie kun je er namelijk eenvoudig afha len zonder dat de lak beschadigt. De folie beschermt de laklaag juist ontzettend goed. Dat is ook een van de redenen waarom autobezit ters hun auto laten inpakken." Bij Signtex komen voornamelijk ondernemers die hun bedrijfswa gen een eigen gezicht willen ge ven. De mogelijkheden zijn enorm. Hepkema pakt er een gro te stapel foliemonsters bij. Matte kleuren zitten er tussen, maar ook folies met houtprint, spijkerbroek motief, krokodillenleerpatroon of carbonlook. „Je kunt het zo bont maken als je zelf wilt. Er zijn prak tisch geen grenzen, zolang het technisch maar haalbaar is." Een van de meest opzienbarende pro jecten voor Hepkema en zijn colle ga's was het inpakken van een li mousine (zie de foto): van wit naar knalroze. Een project van ve le tientallen manuren. „Het lijkt misschien alsof zo'n folie vrij een voudig is aan te brengen. Maar er gaat een hoop tijd in zitten om het goed te doen. Eerst moet de au tolak schoongemaakt en ontvet worden. Daarna halen we zoveel mogelijk onderdelen van de auto af, zoals de koplampen en de hand grepen. Dan pas kun je gaan plak ken. Gemiddeld ben je een dag of twee, drie bezig om een auto te volledig te wrappen." De folie wordt tijdens het aanbren gen gladgestreken om alle onderlig gende lucht eruit te krijgen en ge föhnd. „Folie heeft de eigenschap om terug te krimpen tot zijn origi nele grootte. Dit kun je zien als het geheugen van de folie. Als we een auto wrappen, rekt het materi aal op. Om te voorkomen dat de folie daarna weer krimpt, gebrui ken we een föhn. Zo geven we het als het ware een nieuw geheugen." De wrappings hebben geen eeu wig leven. Fabrikanten geven er vier tot vijf jaar garantie op. Vuil en zonlicht zijn net als bij autolak van invloed op de levensduur en verkleuring. Autolak kan door gaans echter meer hebben dan fo lie. Met name matte wraps zijn ge voeliger voor vuil. De structuur van de folie is op na- noniveau open, waardoor vuilig heid meer kans heeft zich te hech ten. Het gaat er soms niet hele maal uit als je het reinigt. En hoe het met beschadigingen zit? Hep kema: „Bij auto's zonder wrap zou je de lak - afhankelijk van de be schadiging - kunnen bijwerken. Maar meestal wordt ervoor geko zen voor opschuren en volledig overspuiten of vervanging. Bij ge- wrapte onderdelen is bijwerken soms een optie, maar in de meeste gevallen moet de folie worden ver vangen." door Lucas Boot Wie iets bewaart, die heeft wat In het geval van Kees van Zundert uit Schijf een oldtimer Mazda 323. Hij kocht zijn auto nieuw in 1986 en heeft 'm nooit meer weggedaan. „Ik rijd al sinds 1974 Mazda. Mijn eerste was een 818, de Opel Kadett van Mazda. Ben sinds de tijd een beetje gek van het merk." Toch stond Van Zundert ooit op het punt om zijn geliefde 323 van de hand te doen toen hij een Volvo wilde kopen. Maar het inruilaan- bod zinde hem niet: „Ik kreeg er nog achthonderd euro voor terug. Dan kan ik 'm net zo goed hou den, dacht ik. Die auto is me daar voor te veel waard." Van Zundert is fier op zijn Japanse oldtimer. Hij staat netjes in een verwarmde garage en lijdt geen centje pijn. Maar het is zeker geen museumstuk: „Ik rijd er nog vaak zat mee. Tikken en lopen, geen en kel probleem. Ik had vertrouwen in deze auto toen ik 'm nieuw kocht en dat heb ik nu nog steeds. Mazda's zijn ontzettend betrouw baar. Ik heb er nog nooit grote pro blemen mee gehad." De schade beperkt zich tot klein spul als een nieuwe radiator en een verse set schokbrekers. „Oh ja, en een keer een kapotte accu", her innert de Schijvenaar zich. „Ik weet nog goed wanneer dat ge beurde. Ik had een afspraak bij de tandarts die al drie keer verzet was. Nu zou het dan eindelijk doorgaan. Ik pakte de auto en pats; de accu kapot. Dat verzin je toch niet? Kon ik weer een nieuwe afspraak maken." In de vijfentwintig jaar dat de Maz da in zijn bezit is, maakte Van Zun dert 109.000 kilometers. Op het moment dat het klokje rond ging, liet hij een LPG-tank inbouwen. „Verder is de auto nog helemaal origineel. Niets aan gerestaureerd. Ik moet er ook niet aan hoeven prutsen, daar houd ik niet van." Van Zundert toont trots de pico bello staat van het interieur. Over de bekleding liggen hoezen om de stof te beschermen. „Kijk, nog he lemaal mooi. Zo kom je het niet meer tegen. Ik zou de 323 bij wijze van spreken als nieuw kunnen ver kopen. Maar dat doe ik niet. Ik vind het veel te leuk om er zeifin te blijven te rijden." Heeft u ook een bijzondere auto? Klas siek of modern? Laat het ons weten via contact@buroboot.com Kees van Zundert is trots op zijn Mazda 323. foto Lucas Boot

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 16