20l zeeland De Dijk van Bresjes Herdenking en wederopbouw in koorconcert Jeugdvoorstelling moet ook zeeland in de vorige eeuw 'In het bekende gedicht van Marsman wordt het leven met het water in ons land zo mooi in verwoord' maandag 28 januari 2013 ■HMMMMMMN Een nieuwe opgave uit de collectie kaarten en foto's van Hans Lindenbergh. Onze vraag: waar is deze foto genomen? We zijn nieuwsgierig naar de locatie en lezen graag anekdotes of verhalen over deze plek. Stuur uw oplossingen naar: redactie@pzc.nl of stuur een brief naar de PZC, postbus 91, 4330 AB Middelburg. Drie inzenders van goede antwoorden ontvangen een waardebon. Een heuse boulevard stond er vorige week op de raad- kaart. De Boulevard van Breskens, om precies te zijn. De foto is gemaakt in 1906. Breskens, in de volksmond Bres jes, onderging op 11 september 1944 een droevig lot. Tengevolge van geallieerde bombardementen vielen 225 slachtoffers en verander de tachtig procent van de bebou wing van het dorp in rokende puinhopen. „Zo verging het ook de bebouwing aan de Boulevard: het grote pand in het midden waarin vele jaren geleden Hotel Van Alphen was gevestigd, en het gebouw achter de telefoonpaal, de zogenaamde Stadsherberg", schrijft Kees Stevense uit Middel burg. „Een latere exploitant van dit hotel, W. de Bree, verkocht cog nac voor 100 cent per jlesch. Een goedkope borrel...!" Aan de Boule vard, vroeger de Dijk genoemd, lag de spuikom (rechts op de foto). De in 1828 aangelegde spuikom werd in 1920 gedempt met grond van de uitgegraven nieuwe haven. De Boulevard kreeg in 1922 een klinkerbestrating. Stevense: „De laagste inschrijving bedroeg 3700 gulden. Toch werd het karwei ge gund aan P.J. van de Sande voor 3701 gulden en 45 cent, omdat hij 'deugdelijker klinkers leverde en gezien het luttel prijsverschil'." In 1961 werd de oude veerhaven verlegd en kreeg de Boulevard compensatie wegens dit verlies in de vorm van een kunstmatig aan gelegd duin Waarop het eerste mo tel tot stand kwam. Dit motel, eigendom van de erven De Vuyst, werd geëxploiteerd door de familie De Milliano. P. van Tuijl uit Biggekerke schrijft dat in het huis rechts op de foto (met het reclamebord aan de ge vel) kleermaker Johannis Francois le Bleu en diens vrouw Elisabeth Johanna Droog woonden. „In de Breskensche Courant van 1901 kom je al diverse advertenties van hem tegen." Later is de kledingzaak overgenomen door Jacobus Johan nes en Jacomina le Bleu-Oudkerk. Winnaars van de waardebon zijn: J. Bastings, Breskens; Bep Bril, Terneu- zen en P. van Tuijl, Biggekerke. Componist Christian Blaha Kerend Tij is de titel van het her denkingsconcert Watersnood ramp 1953 van het Middelburgs Kamerkoor. Musicus Christian Blaha componeerde er drie nieu we werken voor. De concertse rie begint donderdag in het Wa tersnoodmuseum in Ouwerkerk. door Ali Pankow Kerend Tij biedt een twee luik. In het eerste deel wordt de vernietiging en het verdriet van de stormvloed in 1953 belicht. In het tweede deel klinkt de andere zijde van de ramp: het herstel en de we deropbouw. „Met het verzoek die beide kanten tot uiting te brengen, hebben we Christian Blaha gevraagd nieuw werk voor ons te schrijven en te componeren. Hij heeft eerder wer ken voor ons gemaakt en boven dien heeft hij destijds zelf nog bij ons koor gezongen", vertelt voor zitter Frans van Langevelde van het Middelburgs Kamerkoor. „Ik ben graag op het verzoek inge gaan. Het is een ambitieus koor dat zich. flink wil inzetten voor een zo'n project", zegt Blaha. Min of meer bij toeval zijn het uiteinde lijk drie nieuwe composities van zijn hand geworden. „Het derde werk betreft de tekst van het be kende gedicht 'Herinnering aan Holland' van Hendrik Marsman. Dat is al in 1936 geschreven, ruim voor de Watersnoodramp dus, maar het leven met het water in ons land wordt er zo mooi in ver woord. Het spreekt heel veel men sen aan", aldus Blaha. Voor de compositie 'Herdenking Stormvloed 1953' liet hij zich inspi reren door de indringende verha len van ooggetuigen van de ramp. „Daarin speelt het woord een be langrijke rol. Zinnen uit diverse herinneringen worden ook echt uitgesproken door een van de vrouwen uit het koor en vormen een deel van de compositie", ver telt Blaha. Na de pauze bezingt het koor de oprichting van de Delta commissie en de Deltawerken. De tekstschijver/componist heeft de wederopbouw en de constructie van dammen en sluizen vertaald in ritmiek. De drie nieuwe koorwerken van Blaha zijn ingebed in een totaal programma dat over bijna zes eeu wen reikt. Zo begint het concert met een requieum van de i6e-eeuwse componist Cristobal de Morales, waarin wordt gebeden voor de eeuwige rust van de over ledenen. Ook van de hedendaagse componist Arvo Part (1935) is een gebed gekozen: 'Da pacem Domi- ne'. „Wij zijn een algemeen koor, we hebben geen kerkelijke bin ding, maar zingen zowel religieus als profaan repertoire. Vooral oude re composities zijn natuurlijk vaak gebaseerd op geloofsbeleving", zegt voorzitter Van Langevelde. Hij laat weten dat Pim Overduin, de vaste dirigent van het koor dit concertprogramma heeft samenge steld. Daarin zitten verder ook nog werken van Felix Mendelssohn Bartholdy, Morten Lauridsen en Eric Whitacre. Pim Overduin kan wegens een operatie aan zijn schouder dit con cert overigens niet zelf dirigeren. Het lag voor de hand dat Blaha die taak tijdelijk van hem overneemt. De koorzang wordt volledig a ca- pella uitgevoerd en gaat vergezeld van beelden uit het archief van het Watersnoodmuseum. Koorlid Kees van der Endt heeft daar een passende compilatie van gemaakt. Het optreden in het Watersnood museum donderdag lijkt de plek bij uitstek voor de première. „We door Ali Pankow Waterwolf is een theater stuk over de Waters noodramp voor kinde ren vanaf 8 jaar. Theaterproductie huis Zeelandia maakt het samen met het Delta Zeeland Fonds mo gelijk dat enkele honderden kinde ren deze voorstelling dinsdag in de Mythe in Goes kunnen zien. Zeelandia als programmeur? Dat vergt enige toelichting. Directeur Henk Schoute van dit Zeeuwse theaterproductiehuis haast zich die te geven. „Ik zag Waterwolf van het gezel schap De Tafel van Vijf begin vo rig jaar al in een oude loods in Am sterdam Noord. Ik genoot van de ze bijzondere voorstelling waarin muziek, poppen, zang en spel een mooie eenheid vormen. Het is een voorstelling die zeker ook in Zee land gezien moet worden vond ik. Tot mijn verbazing moest ik na af loop echter vernemen dat geen programmeur in Zeeland interesse had getoond in Waterwolf. Ik bood toen aan als intermediair op te treden en ondernam pogingen deze bijzondere voorstelling in de periode van de 60-jarige herden king van de Watersnoodramp naar Zeeland te halen." Schoute moet erkennen dat hem dat meer hobbels opleverde dan verwacht. Met andere woorden: ook hij kreeg de Zeeuwse theater programmeurs niet warm voor Waterwolf. „Toch vond ik dat schoolkinderen in deze provincie de voorstelling moesten zien. Maar ik kan en mag daarvoor na tuurlijk geen beroep doen op het budget van Zeelandia. De scholen toonden wel belangstelling maar een eigen bijdrage van 7,50 euro per kind bleek voor hen te hoog. Uiteindelijk is het dankzij een bij drage van het Delta Zeeland Fonds toch gelukt de voorstelling dinsdag 29 januari voor meer dan vierhon derd schoolkinderen uit Zeeland in De Mythe in Goes te laten spe len." De financiële steun van het Delta Zeeland Fonds maakt het mogelijk de eigen bijdrage per leer ling nu te beperken tot 2,50 euro en zelfs nog busvervoer voor de scholieren in te zetten. Waterwolf gaat over de Waters noodramp van 1953 en - meer in het algemeen - over de fascinatie voor water en het eeuwige gevecht tegen water. „Het is een spannend verhaal over angst en liefde voor water", zegt Schoute. Hij hecht er waarde dat naast entertainend kin dertheater als Kabouter Plop ook dit soort muziektheater af en toe te zien is in Zeeland. Schuilt daar in kritiek op de huidige theaterpro grammering in deze provincie? Hij wil daar geen expliciete uitspraak over doen, maar hij erkent vooral op toneelgebied een aanzienlijke verschraling te constateren.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 64