2 wonen I Bijna de helft van de hypotheekbemiddelaars in de fout xmn tij Kopers van nieuwbouwwoningen hebben nog steeds klachten CBS: Markt voor architecten in 2012 verder weggezakt Wendy Siereveld en Rick Suurmond Grote banken rekenen minder voor hypotheekadvies dan intermediairs vrijdag 25 januari 2013 Uit onderzoek van SMCO blijkt dat 48 procent van de onderzochte hypo theekbemiddelaars zowel kosten bij hun klanten in rekening brengt als daar bovenop provisie van de hypotheekverstrekker ontvangt. Daarnaast zegt een kwart van de bemiddelaars onaf hankelijk te zijn, wat gezien de ver schillen in provisie niet mogelijk is. SMCO is daarom een collectieve ac tie gestart, ledereen die tussen 2008 en 1 januari 2013 een hypo theek heeft afgesloten bij een hypo- theekbemiddelaar kan zich gratis aanmelden om de te veel betaalde kosten terug te eisen. 48 procent van de 60 be middelaars die hun dienst verleningsdocument heb ben ingestuurd geeft aan zowel kosten bij hun klant in rekening te brengen als provisie te ontvangen. Zo heeft een bemid delaar 2500 euro in rekening ge bracht en daarnaast 2 procent (4000 euro) provisie ontvangen. To taal heeft deze bemiddelaar dus 6500 euro in rekening gebracht. Aannemers luisteren te weinig naar hun klanten. Die conclusie trekt de Vereniging Eigen Huis na een onder zoek onder 920 kopers van een nieuwbouwwoning. Twintig procent van de kopers is niet tevreden over de manier waarop bouwers omgaan met hun klanten. Kopers van een nieuwbouwwoning krijgen nauwelijks de kans de vorde ringen van hun nieuwe huis te vol gen. Bouwers zijn slecht bereikbaar en in sommige gevallen krijgen ko pers geen antwoord op vragen. Ook klachten over meerwerk bestaan nog steeds. Slechts de helft van de nieuwbouwkopers ontvangt voor het tekenen van het koopcontract een meerwerklijst met prijzen. Dat is opvallend omdat 17% van de kopers zaken als deuren en muren wil verplaatsen of verwijderen, een aanpassing die veel beter tijdens de bouw kan worden gedaan. Bijna de helft van de ondervraagden iaat het na de oplevering door een andere aannëmer of een klusbedrijf doen. Architecten zagen de markt ook vorig jaar ver der wegzakken. De totale waarde van nieuwe op drachten is in het derde kwartaal van 2012 ge daald tot het laagste ni veau sinds het uitbreken van de economische cri sis, vijfjaar geleden. Dat meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maandag. In vergelijking met het gemiddelde kwartaalniveau van 2007 is de bouwsom van ontwerpopdrachten voor woningen en bedrijfsgebou wen met ruim 70 procent gedaald, aldus het CBS. Bij nieuwbouwwonin gen was de afname het sterkst: 80 procent. Ook de verbouwings- markt staat stevig onder druk. De totale waarde van ontwerpopdrachten voor renovaties van be staande woningen daalde vergeleken met 2007 met 60 procent. De cijfers voorspellen weinig goeds voor de bouwsector als geheel. De ontwerpopdrachten voor nieuwe kantoren stonden in het derde kwartaal van 2012 op een laag pitje. De waarde van de nieuwe opdrachten voor renovatie van be drijfsgebouwen kwam bijna 30 pro cent lager uit. Blij met: De bank! In afwachting van de bank moesten Wendy en Rick zes weken op tuinstoelen bivakkeren. Zo'n hoekbank is daarna wel heel com fortabel. Favoriete website: Wendy en Rick bestelden de fotocollage via www.ixxi- design.com, sindsdien hun favoriete website. Sparen voor: Vervangen van het tweepersoonsledikant voor een groot boxspring bed. Cadeau gekregen: Een abonnement op de Donald Duck. Consumenten betalen bij grote ban ken minder voor hypotheekadvies, maar de kwaliteit van het advies is ook lager dan bij hypotheekketens en intermediairs. Dat blijkt uit een analyse van Inde- pender.nl die gegevens verzamelde over de prijs en kwaliteit van hypo theekadviseurs. De analyse is geba seerd op gegevens van ruim 9600 consumenten die de afgelopen drie jaar hun hypotheekadviesgesprek controleerden via lndepender.nl. Grote banken verdienen niet alleen aan het advies maar ook aan de pro ducten die ze verkopen. Hun advies is daarom vaak goedko per dan van onafhankelijke advi seurs. Op 1 januari 2013 is het provisiever bod ingegaan. Dat betekent dat advi seurs een aparte rekening naar con sumenten moeten sturen voor het advies dat ze geven. Daardoor wordt de afweging prijs versus kwaliteit bij hypotheekadvi seurs voor de consument steeds be langrijker, aldus lndepender.nl. foto's Ruben Oreel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 38