'Een bijzondere beleving' Vol vindingrijke veiligheidsvondsten auto17 DROOMAUTO Citroën SM Cabriolet OCCASION Voor hetzelfde geld: Jaguar XK Cabriolet 4.2 V8 Volvo XC70 uit 2012 Voor hetzelfde geld: Volkswagen Sharan 2.0 TDI Volvo XC70 D3 In deze rubriek testen we een occasion uit de regio. Hoe goed rijdt hij nog? Wat zit er allemaal op en aan? En wat is er voor het zelfde geld nog meer te koop? We zoeken het voor u uit. Deze week een jonggebruikte Volvo XC70. door Lucas Boot Wat voor auto associ eert u met dit win terse weer? Wij denken aan de Vol vo XC70. Robuust, hoog, Zweeds. Dit is zo'n auto die je meteen een veilig gevoel geeft als je instapt. En dat is in deze tijd van het jaar meer dan anders ontzettend pret tig. Of dat gevoel nu ontstaat door Volvo's merkimago of niet, deze XC70 grossiert in elk geval in veilig heidssnufjes. Blindehoekdetectie om mee te beginnen (Blis), dat met een cameraatje onder de zij spiegels onopgemerkt verkeer voor je in de gaten houdt. Zit er ie mand in de dode hoek, begint er een iampje te branden. Blis rea geert soms ook op een boom langs de weg. Andere gimmick is City Safety. Dit systeem zet de auto stil als je op een voorganger dreigt te knallen. Maar we zijn er nog niet. We hebben ook nog een botswaar- schuwing met voetgangerherken ning dat met lichtjes en geluidssig nalen aangeeft dat je nu toch echt moet remmen om een aanrijding te voorkomen. Doe je dat niet, remt de Volvo uit zichzelf. Er zit zoveel techniek om je heen, dat je soms meer bezig bent met beschouwen van alle veiligheids toeters en bellen dan met autorij den zelf. Even geen zin in oplich tende waarschuwingslampjes of piepsignalen? Een aantal systemen kun je met een druk op de knop uitzetten. Al deze veiligheidstech nieken - op City Safety na - zijn niet standaard op de XC70. Dit exemplaar is een demonstratieau to en zit dus tot de nok toe gevuld met extra's. Bijvoorbeeld ook een schuif-kanteldak, elektrisch bedien- bare stoelen, lederen bekleding en 19-inch lichtmetalen wielen. Die zijn op dit moment overigens ver vangen door kleinere winterhan den. Bij de naam Cross Country - daar staat XC bij Volvo voor - denkt u misschien ook aan doordachte 4x4-techniek. Deze XC70 heeft al leen voorwielaandrijving. All Wheel Drive is alleen beschikbaar op de zwaarste benzine- en diesel uitvoeringen. Onder deze kap ligt de lichtste diesel: een 2,0 liter vijfci linder met 163 pk en 400 Nm kop pel. Ruim voldoende vermogen. Meer is fijn, maar je komt nu ze ker niets tekort. Aan het blok zit een zestraps automaat gekoppeld die goed past bij het comfortabele karakter van de XC70. De bak scha kelt snel door z'n verzetten. Dat is gunstig voor het verbruik, maar soms zakt het toerental daardoor zo ver terug dat de motor nukkig begint te brommen. Bijvoorbeeld rond 60 km/h in z'n vijfde versnel- Prijs: 46.950 euro Bouwjaar: 4-2007 Km-stand: 72.476 (NAP) Transmissie: zestraps automaat Motor: 4,2 liter achtcilinder, benzine Vermogen: 297 pk/420 Nm Afleverkosten: 550 euro, incl. nieuwe apk, afleverbeurt. 6 maanden Bovag-garantie tegen bijbetaling. Bijzonderheden: originele Nederlandse auto, stoffen cabriodak Verkooppunt: Auto Vlietman, Goes Website: www.autovlietman.nl woensdag 23 januari 2013 door Lucas Boot De kans dat u ooit een Citroën SM Cabriolet ziet rijden is klein, heel klein. Precieze aantallen zijn niet bekend, maar naar schatting bestaan er wereldwijd slechts enke le tientallen. Was het dan zo'n be labberde auto en zijn ze inmiddels bijna allemaal vergaan? Nee. Een open versie van de SM is simpel weg nooit in opdracht van Citroën gemaakt. Alleen een handjevol car rosseriebouwers waagden zich er aan. De bekendste onder hen was de Fransman Henri Chapron, die voor Citroën - toen wel in op dracht - ook de DS Cabriolet pro duceerde. De zeven SM's die Chapron ombouwde tot cabriolets worden de Mylords genoemd. De neusjes van de zalm, volgens de kenners. Een andere carrosserie bouwer die het dak van de Franse sportlimousine haalde, was het Duitse Wassmann. Dit bedrijf maakte de cabrio van Harry Hut- jens uit Goes. Hutjens is een rechtschapen Citro- fiel. Zijn eerste Dinky Toy was een gele Citroën DS. De eerste keer dat hij lifte? In een DS. Zijn eerste stu dentenauto? Ja, alweer. „Prachtig vormgegeven. En in mijn studen tentijd sleutelde ik zelf aan mijn auto. Zo leerde je elke weer iets nieuws bij en ontstaat er een zeke re band." De liefde voor de DS is altijd gebleven, maar ook de SM, zeker de cabriolet, stond op de ver langlijst. „Ik vind ze ten eerste ont zettend mooi en knap ontworpen (door Robert Opron, red). Je moet je voorstellen dat zo'n model zon der computers getekend is. En een SM is ook enorm comfortabel en heel snel. Toen de auto begin jaren zeventig uitkwam, was het de snel ste voorwielaangedreven produc tieauto op de markt." Verantwoordelijk voor deze titel was een zescilindermotor uit de schappen van Maserati. Citroën werkte voor de ontwikkeling van de SM samen met de noodlijden de Italianen. De deal met de Fran sen bracht weer centen in de la, Citroën spaarde geld uit door een motorblok in te kopen in plaats van zelf te ontwikkelen. Het mes sneed aan twee kanten. „Een prachtig geluid komt eruit. Je hoort de motor extra goed wan neer je open rijdt. Zo'n SM Cabrio let is een bijzondere beleving." Heeft u ook een bijzondere auto? Klas siek of modern? Laat het ons weten via contact@buroboot.com Harry Hutjens met zijn Citroën SM Cabriolet. foto Lucas Boot Prijs: 46.750 euro Bouwjaar: 2-2012 Km-stand: 30.000 (NAP) Transmissie: zestraps automaat met dubbele koppeling Motor: 2,0 liter viercilinder tur bo, diesel Vermogen: 140 pk/320 Nm Afleverkosten: 695, incl. apk, aflever beurt en 12 maanden VW Das Welt-garantie met mobiliteitsservice Bijzonderheden: uitleenauto voor Borchwerf-klanten, 4x4-aandrijving Verkooppunt: Volkswagen Auto Borchwerf, Roosendaal Website: www.autoborchwerf.nl T~ ling bij 1500 toeren. Hij levert dan net te weinig koppel om soepel in z'n vijf door te accelereren. Dit heeft niets te maken met falende techniek of slijtage. Het ligt aan de fabrieksafstelling van de automati sche versnellingsbak. En dat is dan ook echt het enige 'dingetje' aan deze XC70. Welke occasion ziet u graag getest? Laat het ons weten via contact@buroboot.com Prijs: 46.945 euro Bouwjaar: 3-2012 Km-stand: 22.490 (NAP) Transmissie: zestraps automaat Motor: 2,0 liter vijfcilinder turbo, diesel Vermogen: 163 pk, 400 Nm* 0-100 km/u: 10,2* Topsnelheid: 205 km/u* Gecombineerd verbruik: 1 op 18,2* Afleverkosten: 195 euro, incl. afle verbeurt en dertien maanden Vol- vo-fabrieksgarantie. Bijzonderheden: uitgebreide veilig heidsopties, lederen bekleding Verkooppunt: Volvo Bluekens, Hal steren Website: www.bluekens.com *fabrieksopgave Historie: Deze XC70 wordt door Volvo Bluekens in Halsteren inge zet als demonstratieauto. Hij werd vorig jaar maart in gebruik geno men en valt nog onder de fabrieks garantie van Volvo.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 17