'Een bijzondere beleving'
Vol vindingrijke veiligheidsvondsten
auto17
DROOMAUTO Citroën SM Cabriolet
OCCASION
Voor hetzelfde geld: Jaguar XK Cabriolet 4.2 V8
Volvo XC70 uit 2012
Voor hetzelfde geld: Volkswagen Sharan 2.0 TDI
Volvo XC70 D3
In deze rubriek testen we een
occasion uit de regio. Hoe goed
rijdt hij nog? Wat zit er allemaal
op en aan? En wat is er voor het
zelfde geld nog meer te koop?
We zoeken het voor u uit. Deze
week een jonggebruikte Volvo
XC70.
door Lucas Boot
Wat voor auto associ
eert u met dit win
terse weer? Wij
denken aan de Vol
vo XC70. Robuust, hoog, Zweeds.
Dit is zo'n auto die je meteen een
veilig gevoel geeft als je instapt. En
dat is in deze tijd van het jaar
meer dan anders ontzettend pret
tig. Of dat gevoel nu ontstaat door
Volvo's merkimago of niet, deze
XC70 grossiert in elk geval in veilig
heidssnufjes. Blindehoekdetectie
om mee te beginnen (Blis), dat
met een cameraatje onder de zij
spiegels onopgemerkt verkeer
voor je in de gaten houdt. Zit er ie
mand in de dode hoek, begint er
een iampje te branden. Blis rea
geert soms ook op een boom langs
de weg. Andere gimmick is City
Safety. Dit systeem zet de auto stil
als je op een voorganger dreigt te
knallen. Maar we zijn er nog niet.
We hebben ook nog een botswaar-
schuwing met voetgangerherken
ning dat met lichtjes en geluidssig
nalen aangeeft dat je nu toch echt
moet remmen om een aanrijding
te voorkomen. Doe je dat niet,
remt de Volvo uit zichzelf.
Er zit zoveel techniek om je heen,
dat je soms meer bezig bent met
beschouwen van alle veiligheids
toeters en bellen dan met autorij
den zelf. Even geen zin in oplich
tende waarschuwingslampjes of
piepsignalen? Een aantal systemen
kun je met een druk op de knop
uitzetten. Al deze veiligheidstech
nieken - op City Safety na - zijn
niet standaard op de XC70. Dit
exemplaar is een demonstratieau
to en zit dus tot de nok toe gevuld
met extra's. Bijvoorbeeld ook een
schuif-kanteldak, elektrisch bedien-
bare stoelen, lederen bekleding en
19-inch lichtmetalen wielen. Die
zijn op dit moment overigens ver
vangen door kleinere winterhan
den.
Bij de naam Cross Country - daar
staat XC bij Volvo voor - denkt u
misschien ook aan doordachte
4x4-techniek. Deze XC70 heeft al
leen voorwielaandrijving. All
Wheel Drive is alleen beschikbaar
op de zwaarste benzine- en diesel
uitvoeringen. Onder deze kap ligt
de lichtste diesel: een 2,0 liter vijfci
linder met 163 pk en 400 Nm kop
pel. Ruim voldoende vermogen.
Meer is fijn, maar je komt nu ze
ker niets tekort. Aan het blok zit
een zestraps automaat gekoppeld
die goed past bij het comfortabele
karakter van de XC70. De bak scha
kelt snel door z'n verzetten. Dat is
gunstig voor het verbruik, maar
soms zakt het toerental daardoor
zo ver terug dat de motor nukkig
begint te brommen. Bijvoorbeeld
rond 60 km/h in z'n vijfde versnel-
Prijs: 46.950 euro Bouwjaar: 4-2007 Km-stand: 72.476 (NAP) Transmissie:
zestraps automaat Motor: 4,2 liter achtcilinder, benzine Vermogen: 297
pk/420 Nm Afleverkosten: 550 euro, incl. nieuwe apk, afleverbeurt. 6
maanden Bovag-garantie tegen bijbetaling.
Bijzonderheden: originele Nederlandse auto, stoffen cabriodak
Verkooppunt: Auto Vlietman, Goes
Website: www.autovlietman.nl
woensdag 23 januari 2013
door Lucas Boot
De kans dat u ooit een
Citroën SM Cabriolet ziet
rijden is klein, heel klein.
Precieze aantallen zijn
niet bekend, maar naar schatting
bestaan er wereldwijd slechts enke
le tientallen. Was het dan zo'n be
labberde auto en zijn ze inmiddels
bijna allemaal vergaan? Nee. Een
open versie van de SM is simpel
weg nooit in opdracht van Citroën
gemaakt. Alleen een handjevol car
rosseriebouwers waagden zich er
aan. De bekendste onder hen was
de Fransman Henri Chapron, die
voor Citroën - toen wel in op
dracht - ook de DS Cabriolet pro
duceerde. De zeven SM's die
Chapron ombouwde tot cabriolets
worden de Mylords genoemd. De
neusjes van de zalm, volgens de
kenners. Een andere carrosserie
bouwer die het dak van de Franse
sportlimousine haalde, was het
Duitse Wassmann. Dit bedrijf
maakte de cabrio van Harry Hut-
jens uit Goes.
Hutjens is een rechtschapen Citro-
fiel. Zijn eerste Dinky Toy was een
gele Citroën DS. De eerste keer dat
hij lifte? In een DS. Zijn eerste stu
dentenauto? Ja, alweer. „Prachtig
vormgegeven. En in mijn studen
tentijd sleutelde ik zelf aan mijn
auto. Zo leerde je elke weer iets
nieuws bij en ontstaat er een zeke
re band." De liefde voor de DS is
altijd gebleven, maar ook de SM,
zeker de cabriolet, stond op de ver
langlijst. „Ik vind ze ten eerste ont
zettend mooi en knap ontworpen
(door Robert Opron, red). Je moet
je voorstellen dat zo'n model zon
der computers getekend is. En een
SM is ook enorm comfortabel en
heel snel. Toen de auto begin jaren
zeventig uitkwam, was het de snel
ste voorwielaangedreven produc
tieauto op de markt."
Verantwoordelijk voor deze titel
was een zescilindermotor uit de
schappen van Maserati. Citroën
werkte voor de ontwikkeling van
de SM samen met de noodlijden
de Italianen. De deal met de Fran
sen bracht weer centen in de la,
Citroën spaarde geld uit door een
motorblok in te kopen in plaats
van zelf te ontwikkelen. Het mes
sneed aan twee kanten. „Een
prachtig geluid komt eruit. Je
hoort de motor extra goed wan
neer je open rijdt. Zo'n SM Cabrio
let is een bijzondere beleving."
Heeft u ook een bijzondere auto? Klas
siek of modern? Laat het ons weten
via contact@buroboot.com
Harry Hutjens met zijn Citroën SM Cabriolet. foto Lucas Boot
Prijs: 46.750 euro Bouwjaar: 2-2012 Km-stand: 30.000 (NAP) Transmissie:
zestraps automaat met dubbele koppeling Motor: 2,0 liter viercilinder tur
bo, diesel Vermogen: 140 pk/320 Nm Afleverkosten: 695, incl. apk, aflever
beurt en 12 maanden VW Das Welt-garantie met mobiliteitsservice
Bijzonderheden: uitleenauto voor Borchwerf-klanten, 4x4-aandrijving
Verkooppunt: Volkswagen Auto Borchwerf, Roosendaal
Website: www.autoborchwerf.nl
T~
ling bij 1500 toeren. Hij levert dan
net te weinig koppel om soepel in
z'n vijf door te accelereren. Dit
heeft niets te maken met falende
techniek of slijtage. Het ligt aan de
fabrieksafstelling van de automati
sche versnellingsbak. En dat is dan
ook echt het enige 'dingetje' aan
deze XC70.
Welke occasion ziet u graag getest?
Laat het ons weten via
contact@buroboot.com
Prijs: 46.945 euro
Bouwjaar: 3-2012
Km-stand: 22.490 (NAP)
Transmissie: zestraps automaat
Motor: 2,0 liter vijfcilinder turbo,
diesel
Vermogen: 163 pk, 400 Nm*
0-100 km/u: 10,2*
Topsnelheid: 205 km/u*
Gecombineerd verbruik: 1 op
18,2*
Afleverkosten: 195 euro, incl. afle
verbeurt en dertien maanden Vol-
vo-fabrieksgarantie.
Bijzonderheden: uitgebreide veilig
heidsopties, lederen bekleding
Verkooppunt: Volvo Bluekens, Hal
steren
Website: www.bluekens.com
*fabrieksopgave
Historie: Deze XC70 wordt door
Volvo Bluekens in Halsteren inge
zet als demonstratieauto. Hij werd
vorig jaar maart in gebruik geno
men en valt nog onder de fabrieks
garantie van Volvo.