iólauto
Dacia Sandero is
allemansvriendje
APK leidt tot een veiliger autopark
Dat Renault het budgetmerk Dacia nieuw leven inblies, pakte goed uit.
Dacia levert succesvol auto's zonder poespas, zoals de nieuwe Sandero.
BISB&
CONCURRENTToyota Yaris 1.0 VVT-i Acces
Nieuwe Rolls Royce
coupé heet Wraith
Gezamenlijke roadster
van Mazda en Alfa
Qoros breidt uit met
hatchback en wagon
woensdag 23 januari 2013
WIÊÊKÊÊÊÊKKÊÊHHÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊKÊÊÊÊÊtKtÊHÊÊÊÊÊM
door Tony Vos
Dacia was in eerste instantie voor
Oost-Europa, Zuid-Amerika en
Afrika bedoeld. Maar het was zelfs
de Parijse beau monde die het
merk direct omarmde, waardoor het ineens
chic werd een budgetmodel te rijden.
De modellijn is afgestemd op automobilis
ten die tot nu toe een gebruikt exemplaar
kochten. Door de gunstige prijsstelling vin
den vooral de meest complete uitvoeringen
gretig aftrek. Dat zal ook wel zo zijn voor de
tweede oplage van de vijfdeurs Sandero, die
voor een groot deel zijn onderstel deelt met
de Clio van moedermerk Renault.
Wie het profiel bekijkt, ziet dat de vertrouw
de lijn behouden bleef. Vooral 'kop en kont'
zorgen voor onderscheid. Mede door de ver
hoogde voetgangerveiligheid ziet de voorzij
de er aanzienlijk stoerder uit, terwijl de ach
terkant modern oogt met de driedimensio
nale lichtunits. Bumpers, portiergrepen en
buitenspiegels worden in het tweede uitrus
tingsniveau netjes in de carrosseriekleur ge
spoten, waardoor de Sandero een complete
en verzorgde indruk achterlaat. Wie de San
dero extra wil aankleden, wordt door de op-
tieprijzen niet tegengehouden. Zo kosten de
CONCURRENT •Nissan Micra 1.2
Dacia Sandero TCe 90
Veel auto voor een sympathieke prijs. Bagage 320-
1200 liter. Gewicht 937 kg. Benzine 0.9 I, 90 pk.
Vanaf 10.990 euro, Lauréate 11.990 euro.
Plus: prijsstelling, aandrijflijn, binnenruimte.
Min: beperkte optiemogelijkheden.
15 inch lichtmetalen wielen maar 395 euro.
Het interieur geeft, net als de buitenkant,
een keurige indruk en daarbij vallen onder
meer de nette materialen en prima afwer
king op. Geen schroeven meer in het zicht
en kunststof dat hoogwaardiger aanvoelt,
maar niet duurder is in productie. De por
tierpanelen zijn volledig bekleed en de auto
heeft twee soorten stof op het meubilair,
met een contrasterend stiksel. Stoelen en
achterbank zijn comfortabel, maar op lange
ritten is de zitting van de bestuurdersstoel
aan de korte en zachte kant.
Het is duidelijk dat Dacia naar zijn bestaan
de klanten heeft geluisterd, waardoor een
aantal voorzieningen nu beschikbaar is. De
Lauréate-uitvoering heeft standaard een au-
dio-installatie, met bediening aan het stuur
en een USB-aansluiting. De auto is net wat
ruimer geworden en biedt royaal plaats aan
De nieuwe Dacia Sandero oogt vertrouwd, maar heeft een veel stoerdere neus. foto's Automedia
vier volwassenen plus een behoorlijke hoe
veelheid bagage. Met 320 liter inhoud staat
de Sandero aan de bovenkant van het com
pacte segment. Het volume groeit zelfs naar
1200 liter als de bank wordt neergeklapt.
Dacia bouwde tot nu toe betaalbare auto's,
mede door gebruik te maken van vertrouw
de en wat oudere technieken. De nieuwe
Sandero wordt in ons land alleen aangebo
den met de splinternieuwe 0.9 liter driecilin
der turbomotor, vooralsnog alleen bekend
uit de eveneens nieuwe Renault Clio. De
krachtbron levert een vermogen van 90 pk
en een koppel van 135 Nm bij 2500 toeren
per minuut. De prestaties zijn daardoor uit
stekend: een 0-100-acceleratie in 11,1 secon
den en een top van 175 kilometer per uur.
De motor is netjes stil, maar iets hoorbaar
der dan in de Clio. Bovendien geeft Dacia
zijn variant niet een start/stop-systeem
mee. Wel heeft de auto een Eco-knop, waar
mee de krachtbron iets wordt getemperd
met een gunstige invloed op de gemiddelde
dorst. Die ligt in de praktijk op 1 op 14,5 zon
der Eco-fiinctie. Dacia koppelt de nieuwe
motor aan een vijfbak.
Zoals gezegd, is de basis het vertrouwde plat
form dat binnen de Renault/Nissan-allian-
tie voor tal van modellen wordt gebruikt.
Door de hogere stand op de wielen en de af
stemming van vering en demping, vormt de
Sandero een fijne verrassing op het gebied
van comfort, zonder hinderlijk overhellen.
De laatste verrassing is de prijs. De nieuwe
Sandero is er vanaf 10.990 euro. De luxere
Lauréate-variant kost 1000 euro extra.
Skoda Fabia 1.2 Active
Een stuk korter dan de Da
cia, maar wel met een krach
tige driecilinder turbomotor
en bovendien 14 procent bij
telling. Bagage 265-1132 li
ter. Gewicht 955 kg. Benzine
1.2 I, 98 pk.
Plus: 14 procent bijtelling, vlotte prestaties.
Min: details in de afwerking.
Wat formaat betreft kan de
Fabia keurig met de Sandero
mee, maar hij biedt voor het
zelfde geld een magere mo
torisering. Bagage 315-1180
liter. Gewicht 990 kg. Benzi
ne 1.2 I, 60 pk.
Compact van buiten, ruim
van binnen. Met een zuinige
driecilinder, maar zonder tur
bo. Bagage 286-856 liter. Ge
wicht 945 kg. Benzine
1.0 I, 69 pk.
Vanaf 11.890 euro.
Vanaf 12.865 euro.
Plus: bouwkwaliteit, binnenruimte, comfort.
Min: motor, verbruik.
Plus: mooi compact, keurig afgewerkt, voldoende zuinig.
Min: aangeklede varianten stuk duurder.
Rolls Royce test een coupévariant
van de Ghost, de meest compacte
van de twee sedanmodellen. Op
de salon van Genève, in maart,
maakt deze auto zijn debuut. De
naam is inmiddels door het presti
gieuze merk bekendgemaakt:
Wraith. Deze typenaam komt uit
het rijke verleden van het merk.
Mazda en Alfa Romeo hebben offi
cieel laten weten dat ze gezamen
lijk hun nieuwe roadsters gaan
ontwikkelen en produceren. Het
gaat om opvolgers van de Alfa Spi
der en Mazda MX5. Beide nieuwe
tweezitters worden in het Japanse
Hiroshima gemaakt, ieder met
eigen vormgeving en motoren.
Het Chinese automerk Qoros liet
recent zijn eerste teken van leven
zien met de GQ3 in sedanvorm. In
Genève worden nog twee concept
modellen gepresenteerd: een vijf
deurs hatchback en een flinke sta
tionwagon. De vijfdeurs Cross Hy
brid heeft hybride aandrijving.
Elke twee weken brengen wij op deze
pagina een rubriek over auto-onder-
houd, gebaseerd op informatie van
Carsom.nl. Deze week: het belang van
de Algemene Periodieke Keuring.
door Willem de Volder
Het bevorderen van de ver
keersveiligheid en het be
schermen van het milieu
staan centraal in de wettelijk ver
plichte Algemene Periodieke Keu
ring (APK). Sinds de invoering er
van in 1985 is ons landelijk auto
park aanzienlijk veiliger en scho
ner geworden.
De verplichte keuring geldt voor
personenauto's, bedrijfsauto's,
driewielers of aanhangwagens met
een toegestaan maximum gewicht
van meer dan 3500 kilogram. De
koper van een nieuwe benzineau
to blijft de eerste vier jaar na inge
bruikname gevrijwaard van een
APK-keuring. Daarna moet de au
to twee keer om de twee jaar wor
den aangeboden bij dealer of gara
gebedrijf en vervolgens ieder jaar
opnieuw. Nieuwe auto's die op Ipg
of diesel rijden, moeten de eerste
keer na drie jaar worden gekeurd
en daarna jaarlijks. Auto's die
ouder zijn dan dertig jaar, hoeven
slechts om de twee jaar te worden
gekeurd, auto's van vóór i960 zijn
zelfs geheel vrijgesteld van de keu
ringsplicht.
De afloopdatum van de keurings
periode staat in het keuringsrap
port en is te vinden op de digitale
dienst van de Rijksdienst Wegver
keer (www.rdw.nl) onder Voer
tuiggegevens.
In veel gevallen herinnert de gara
gehouder of dealer zijn klant aan
De APK-keuring behelst onder meer
aandacht voor verlichting, foto WdeV
de keuring. De auto mag twee
maanden vóór de einddatum ter
keuring worden aangeboden. Bij
goedkeuring wordt de oorspronke
lijke datum verlengd. Wordt de au
to twee maanden vóór de afloop
van de huidige periode opnieuw
goedgekeurd, dan geldt de nieuwe
periode dus twee maanden langer.
De einddatum van het keuringsbe
wijs mag uiteraard niet worden
overschreden. Met ongeldige APK
mag niet met het voertuig worden
gereden, anders dan via de kortste
weg naar het APK-station. Wie
rijdt zonder geldige APK, riskeert
een boete.
Na de keuring in de werkplaats
wordt de auto door de APK-keur-
meester 'afgemeld'. Uiteraard zal
die altijd met de klant communice
ren over eventuele gebreken, want
zonder direct herstel volgt geen
APK-goedkeuring. De RDW con
troleert (steekproefsgewijs) of de
keuringsinstantie de APK goed uit
voert. In de praktijk betekent dit
dat iedere keuringsinstantie (ge
middeld) eens per twee weken be
zoek krijgt van een RDW-contro-
leur. In totaal verricht de RDW
200.000 steekproeven per jaar.
Consumenten kunnen een klacht
indienen als zij het niet eens zijn
met de APK-afkeur van de auto.
Als het voertuig is gekeurd, ont
vangt de eigenaar een keuringsrap
port van het voertuig, zowel bij
een goedkeuring als bij een afkeu
ring. Zorg ervoor dat je het keu
ringsrapport altijd krijgt. Wie het
rapport kwijtraakt, kan tegen beta
ling een duplicaat aanvragen.
Feiten cijfers
APK
De APK-keurmeesters letten bij de
APK-keuring onder andere op de
volgende onderdelen:
Verkeersveiligheid
1. Remmen
2. Wielophanging
3. Schokdempers
4.Banden
5. Stuurinrichting
6. Verlichting
7. Carrosserie
Milieu
1. Roetmeting (diesel)
2. Viergasmeting (benzine/lpg)
www.rdw.nl
Wilt u voor uw specifieke auto we
ten welke onderhoudskosten u kunt
verwachten? Zie www.carsom.nl