iólauto Dacia Sandero is allemansvriendje APK leidt tot een veiliger autopark Dat Renault het budgetmerk Dacia nieuw leven inblies, pakte goed uit. Dacia levert succesvol auto's zonder poespas, zoals de nieuwe Sandero. BISB& CONCURRENTToyota Yaris 1.0 VVT-i Acces Nieuwe Rolls Royce coupé heet Wraith Gezamenlijke roadster van Mazda en Alfa Qoros breidt uit met hatchback en wagon woensdag 23 januari 2013 WIÊÊKÊÊÊÊKKÊÊHHÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊKÊÊÊÊÊtKtÊHÊÊÊÊÊM door Tony Vos Dacia was in eerste instantie voor Oost-Europa, Zuid-Amerika en Afrika bedoeld. Maar het was zelfs de Parijse beau monde die het merk direct omarmde, waardoor het ineens chic werd een budgetmodel te rijden. De modellijn is afgestemd op automobilis ten die tot nu toe een gebruikt exemplaar kochten. Door de gunstige prijsstelling vin den vooral de meest complete uitvoeringen gretig aftrek. Dat zal ook wel zo zijn voor de tweede oplage van de vijfdeurs Sandero, die voor een groot deel zijn onderstel deelt met de Clio van moedermerk Renault. Wie het profiel bekijkt, ziet dat de vertrouw de lijn behouden bleef. Vooral 'kop en kont' zorgen voor onderscheid. Mede door de ver hoogde voetgangerveiligheid ziet de voorzij de er aanzienlijk stoerder uit, terwijl de ach terkant modern oogt met de driedimensio nale lichtunits. Bumpers, portiergrepen en buitenspiegels worden in het tweede uitrus tingsniveau netjes in de carrosseriekleur ge spoten, waardoor de Sandero een complete en verzorgde indruk achterlaat. Wie de San dero extra wil aankleden, wordt door de op- tieprijzen niet tegengehouden. Zo kosten de CONCURRENT •Nissan Micra 1.2 Dacia Sandero TCe 90 Veel auto voor een sympathieke prijs. Bagage 320- 1200 liter. Gewicht 937 kg. Benzine 0.9 I, 90 pk. Vanaf 10.990 euro, Lauréate 11.990 euro. Plus: prijsstelling, aandrijflijn, binnenruimte. Min: beperkte optiemogelijkheden. 15 inch lichtmetalen wielen maar 395 euro. Het interieur geeft, net als de buitenkant, een keurige indruk en daarbij vallen onder meer de nette materialen en prima afwer king op. Geen schroeven meer in het zicht en kunststof dat hoogwaardiger aanvoelt, maar niet duurder is in productie. De por tierpanelen zijn volledig bekleed en de auto heeft twee soorten stof op het meubilair, met een contrasterend stiksel. Stoelen en achterbank zijn comfortabel, maar op lange ritten is de zitting van de bestuurdersstoel aan de korte en zachte kant. Het is duidelijk dat Dacia naar zijn bestaan de klanten heeft geluisterd, waardoor een aantal voorzieningen nu beschikbaar is. De Lauréate-uitvoering heeft standaard een au- dio-installatie, met bediening aan het stuur en een USB-aansluiting. De auto is net wat ruimer geworden en biedt royaal plaats aan De nieuwe Dacia Sandero oogt vertrouwd, maar heeft een veel stoerdere neus. foto's Automedia vier volwassenen plus een behoorlijke hoe veelheid bagage. Met 320 liter inhoud staat de Sandero aan de bovenkant van het com pacte segment. Het volume groeit zelfs naar 1200 liter als de bank wordt neergeklapt. Dacia bouwde tot nu toe betaalbare auto's, mede door gebruik te maken van vertrouw de en wat oudere technieken. De nieuwe Sandero wordt in ons land alleen aangebo den met de splinternieuwe 0.9 liter driecilin der turbomotor, vooralsnog alleen bekend uit de eveneens nieuwe Renault Clio. De krachtbron levert een vermogen van 90 pk en een koppel van 135 Nm bij 2500 toeren per minuut. De prestaties zijn daardoor uit stekend: een 0-100-acceleratie in 11,1 secon den en een top van 175 kilometer per uur. De motor is netjes stil, maar iets hoorbaar der dan in de Clio. Bovendien geeft Dacia zijn variant niet een start/stop-systeem mee. Wel heeft de auto een Eco-knop, waar mee de krachtbron iets wordt getemperd met een gunstige invloed op de gemiddelde dorst. Die ligt in de praktijk op 1 op 14,5 zon der Eco-fiinctie. Dacia koppelt de nieuwe motor aan een vijfbak. Zoals gezegd, is de basis het vertrouwde plat form dat binnen de Renault/Nissan-allian- tie voor tal van modellen wordt gebruikt. Door de hogere stand op de wielen en de af stemming van vering en demping, vormt de Sandero een fijne verrassing op het gebied van comfort, zonder hinderlijk overhellen. De laatste verrassing is de prijs. De nieuwe Sandero is er vanaf 10.990 euro. De luxere Lauréate-variant kost 1000 euro extra. Skoda Fabia 1.2 Active Een stuk korter dan de Da cia, maar wel met een krach tige driecilinder turbomotor en bovendien 14 procent bij telling. Bagage 265-1132 li ter. Gewicht 955 kg. Benzine 1.2 I, 98 pk. Plus: 14 procent bijtelling, vlotte prestaties. Min: details in de afwerking. Wat formaat betreft kan de Fabia keurig met de Sandero mee, maar hij biedt voor het zelfde geld een magere mo torisering. Bagage 315-1180 liter. Gewicht 990 kg. Benzi ne 1.2 I, 60 pk. Compact van buiten, ruim van binnen. Met een zuinige driecilinder, maar zonder tur bo. Bagage 286-856 liter. Ge wicht 945 kg. Benzine 1.0 I, 69 pk. Vanaf 11.890 euro. Vanaf 12.865 euro. Plus: bouwkwaliteit, binnenruimte, comfort. Min: motor, verbruik. Plus: mooi compact, keurig afgewerkt, voldoende zuinig. Min: aangeklede varianten stuk duurder. Rolls Royce test een coupévariant van de Ghost, de meest compacte van de twee sedanmodellen. Op de salon van Genève, in maart, maakt deze auto zijn debuut. De naam is inmiddels door het presti gieuze merk bekendgemaakt: Wraith. Deze typenaam komt uit het rijke verleden van het merk. Mazda en Alfa Romeo hebben offi cieel laten weten dat ze gezamen lijk hun nieuwe roadsters gaan ontwikkelen en produceren. Het gaat om opvolgers van de Alfa Spi der en Mazda MX5. Beide nieuwe tweezitters worden in het Japanse Hiroshima gemaakt, ieder met eigen vormgeving en motoren. Het Chinese automerk Qoros liet recent zijn eerste teken van leven zien met de GQ3 in sedanvorm. In Genève worden nog twee concept modellen gepresenteerd: een vijf deurs hatchback en een flinke sta tionwagon. De vijfdeurs Cross Hy brid heeft hybride aandrijving. Elke twee weken brengen wij op deze pagina een rubriek over auto-onder- houd, gebaseerd op informatie van Carsom.nl. Deze week: het belang van de Algemene Periodieke Keuring. door Willem de Volder Het bevorderen van de ver keersveiligheid en het be schermen van het milieu staan centraal in de wettelijk ver plichte Algemene Periodieke Keu ring (APK). Sinds de invoering er van in 1985 is ons landelijk auto park aanzienlijk veiliger en scho ner geworden. De verplichte keuring geldt voor personenauto's, bedrijfsauto's, driewielers of aanhangwagens met een toegestaan maximum gewicht van meer dan 3500 kilogram. De koper van een nieuwe benzineau to blijft de eerste vier jaar na inge bruikname gevrijwaard van een APK-keuring. Daarna moet de au to twee keer om de twee jaar wor den aangeboden bij dealer of gara gebedrijf en vervolgens ieder jaar opnieuw. Nieuwe auto's die op Ipg of diesel rijden, moeten de eerste keer na drie jaar worden gekeurd en daarna jaarlijks. Auto's die ouder zijn dan dertig jaar, hoeven slechts om de twee jaar te worden gekeurd, auto's van vóór i960 zijn zelfs geheel vrijgesteld van de keu ringsplicht. De afloopdatum van de keurings periode staat in het keuringsrap port en is te vinden op de digitale dienst van de Rijksdienst Wegver keer (www.rdw.nl) onder Voer tuiggegevens. In veel gevallen herinnert de gara gehouder of dealer zijn klant aan De APK-keuring behelst onder meer aandacht voor verlichting, foto WdeV de keuring. De auto mag twee maanden vóór de einddatum ter keuring worden aangeboden. Bij goedkeuring wordt de oorspronke lijke datum verlengd. Wordt de au to twee maanden vóór de afloop van de huidige periode opnieuw goedgekeurd, dan geldt de nieuwe periode dus twee maanden langer. De einddatum van het keuringsbe wijs mag uiteraard niet worden overschreden. Met ongeldige APK mag niet met het voertuig worden gereden, anders dan via de kortste weg naar het APK-station. Wie rijdt zonder geldige APK, riskeert een boete. Na de keuring in de werkplaats wordt de auto door de APK-keur- meester 'afgemeld'. Uiteraard zal die altijd met de klant communice ren over eventuele gebreken, want zonder direct herstel volgt geen APK-goedkeuring. De RDW con troleert (steekproefsgewijs) of de keuringsinstantie de APK goed uit voert. In de praktijk betekent dit dat iedere keuringsinstantie (ge middeld) eens per twee weken be zoek krijgt van een RDW-contro- leur. In totaal verricht de RDW 200.000 steekproeven per jaar. Consumenten kunnen een klacht indienen als zij het niet eens zijn met de APK-afkeur van de auto. Als het voertuig is gekeurd, ont vangt de eigenaar een keuringsrap port van het voertuig, zowel bij een goedkeuring als bij een afkeu ring. Zorg ervoor dat je het keu ringsrapport altijd krijgt. Wie het rapport kwijtraakt, kan tegen beta ling een duplicaat aanvragen. Feiten cijfers APK De APK-keurmeesters letten bij de APK-keuring onder andere op de volgende onderdelen: Verkeersveiligheid 1. Remmen 2. Wielophanging 3. Schokdempers 4.Banden 5. Stuurinrichting 6. Verlichting 7. Carrosserie Milieu 1. Roetmeting (diesel) 2. Viergasmeting (benzine/lpg) www.rdw.nl Wilt u voor uw specifieke auto we ten welke onderhoudskosten u kunt verwachten? Zie www.carsom.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 16