binnenland 17 De grens over? Gedoe verzekerd! Helft bevolking vindt ons land kindvriendelijk Nieuwe ceremoniemeester koningin Politie: laat je niet doorverbinden Zijn het cultuurverschillen of is het een poging de rekening Blijkbaar is het heel moeilijk dingen door te schuiven? België en Nederland bewijzen in het dossier in één keer goed te krijgen' rond hogesnelheidstrein Fyra weer dat samenwerking lastig is. De problemen met hoge snelheidstrein Fyra passen in een historisch rijtje. Als Belgen en 'Hollanders' sa men infrastructuur aanleg gen, ligt gedoe op de loer. Jaren vol problemen dinsdag 22 januari 2013 Bestuurder Roel Berghuis van FNV Spoor door Paul Bots en Laurens Kok Wat is de overeen komst tussen het onder water zetten van de Hedwigepol- der, de heropening van de spoor lijn IJzeren Rijn en de aanleg van een zeesluis bij Terneuzen? Het zijn alledrie projecten waarbij Ne derland en België samen moeten werken op het gebied van infra structuur. En ze hebben alledrie geleid tot gedoe op het hoogste po litieke niveau. De drie voorbeelden zijn overi gens relatief willekeurig gekozen. Ze passen in een reeks 'misverstan den', waar ook de nu in opspraak geraakte hoge snelheidstrein Fyra in thuis hoort. Al jaren, overigens. Want terwijl het spoor voor de ho gesnelheidstrein al gebouwd werd, lagen de 'Hollanders' en de Belgen elf jaar lang in de clinch over de vraag of de trein eigenlijk wel de stations van Breda en Den Haag aan moest doen. Begin vorige maand kwam er pas een compro mis: de trein rijdt Den Haag voor bij, Breda zal vanaf april worden verbonden met Antwerpen. De kou leek uit de lucht, tot techni sche problemen roet in het eten gooiden. Terwijl het ministerie in Neder land bij de technische problemen met de Fyra nog uit gaat van een tijdelijk probleem, worden in Bel gië al harde woorden gesproken. Topman Mare Descheemaecker van het Belgische spoorbedrijf NMBS zei afgelopen weekend on omwonden dat hij de problemen met de Fyra 'kotsbeu' is. Gisteren stelde het bedrijf de bouwer van de treinstellen een ultimatum. Professor Alfons van Marrewijk van de Vrije Universiteit deed in 2002 als 'bedrijfsantropoloog' on derzoek naar de rol van cultuurver schillen bij de aanleg van de HSL. Hij herkent de huidige gang van zaken maar al te goed. Er is hier sprake van een verschil dat naar politiek niveau wordt getrokken, stelt hij. „Cultuur wordt strate gisch ingezet in een pokerspel over technische specificaties, planning, oplevering en vooral over geld." Een pokerspel dat 'de Belgen' en 'de Hollanders' met enige regel maat spelen. De IJzeren Rijn mag open, maar dan moet België de aanpassingen op Nederlands grondgebied betalen. De HSL van Antwerpen naar Nederland wordt doorgetrokken, maar dan draait Nederland op voor bijvoorbeeld het aanpassen van het station in de Belgische stad. Zo gaat het bij bijna alle grote projecten tussen de twee landen. Van Marrewijk: „Er is een vast patroon. Nederlan ders willen iets. Ze overleggen met de Belgen die heel stil luisteren naar de wensen. Omdat de Belgen zo stil zijn, denken Nederlanders dat er een akkoord is. Het venijn zit daardoor in de staart, als blijkt dat de Belgen het helemaal niet eens zijn met de plannen." Het feit dat Descheemaecker nu 'bijna on-Belgisch bot' is, is een aanwijzing voor een dubbele agen da, denkt Van Marrewijk. Waar schijnlijk is het een poging de reke ning in Nederland neer te leggen. Bestuurder Roel Berghuis van FNV Spoor constateert dat beide landen veel te laat in overleg zijn gegaan over basale dingen. De keu ze van het beveiligingssysteem, bij voorbeeld. Of dit het gevolg is van cultuurverschillen tussen Neder land en België? Berghuis durft het niet te zeggen. „Blijkbaar is het wel heel moeilijk om tussen beide landen dingen in één keer goed te krijgen", constateert hij op cyni sche toon. „Ik hoop dat het perso neel er niet de dupe van wordt." Zal zich na de Fyra weer een an der Nederlands-Belgisch probleem aandienen? „Ongetwijfeld zal dit niet de laatste keer zijn", denkt Van Marrewijk. Zijn advies: „Be steed vooraf aandacht aan dit soort cultuurverschillen." 1989: Nederland, Frankrijk en Bel gië spreken af dat er een hoge snel heidslijn (HSL) komt tussen Parijs, Brussel, Rotterdam en Amsterdam. 1996: Het kabinet stelt dat in 2005 de hogesnelheidstrein rijdt. 2001: HSA (High Speed Alliance, een samenwerking tussen NS en KLM) biedt veel meer dan ver- vvacht voor het exploitatiecontract. 9 20Ö2: De HSL-aanleg raakt ver traagd. Nieuwe einddatum: 2007. 2004: Het Italiaanse AnsaldoBreda krijgt de opdracht de treinen te bouwen omdat de enige andere aanbieder afvalt. 2004: De aanleg wordt een miljard euro duurder dan gedacht. De poli tiek blijkt onvoldoende geïnfor meerd over de financiële risico's. 2005: De Italiaanse treinenbouwer meldt dat de treinstellen te laat ge leverd zullen worden. 2005: Problemen met het beveiligingssysteem. 2008: Eerste testritten op de hoge snelheidslijn. 9 2009: Onder de naam Fyra begint een treindienst maar met overge- verfde treinstellen en oude locomo tieven 2011: Exploitant HSA komt in fi foto Peter Hilz/bewerking De Persdienst nanciële problemen. Het ministerie schiet te hulp. 2012: Op 9 december start de Fyra-lijn Amsterdam-Brussel. Trei nen zijn om de haverklap kapot. 9 2013: De Fyra wordt stilgezet in afwachting van een oplossing voor de problemen. BANDAR SERI BECAWAN - Koningin Beatrix krijgt een nieuwe ceremo niemeester. Mr. Alle Dorhout volgt op een nog nader te bepalen tijdstip Wim Cosijn op. Dorhout is deze week al mee bij de staatsbe zoeken aan Brunei en Singapore. Dat geeft hem de kans om de kunst af te kijken van zijn voorgan ger. Juist bij de organisatie en het goede verloop van staatsbezoeken speelt de ceremoniemeester een cruciale rol. De van de Koninklijke Marine afkomstige Cosijn, die in 2007 aantrad, heeft destijds ook langere tijd warmgedraaid. De cere moniemeester is de spil van de hofhouding, maar niet de baas. Dat is de grootmeester. De ceremo niemeester is betrokken bij alle staatsbezoeken en bij grote plech tigheden aan het hof. Zo had Co- sijns voorganger Gilbert Monod de Froideville zijn handen vol aan de huwelijken van koningin Bea trix' zoons en aan de uitvaarten van prins Claus, koningin Juliana en prins Bernhard. Alle Dorhout die maandag in Brunei als 'designa te' zijn vuurdoop beleefde is diplo maat. Hij werkt voor Buitenlandse Zaken bij de Nederlandse perma nente vertegenwoordiging bij de Verenigde Naties in New York. RIJSWIJK - De politie waarschuwt voor de praktijken van een com mercieel bedrijf dat mensen aan biedt door te verbinden naar poli tiebureaus. Ze benadrukt maandag op haar website dat de politie al tijd gratis bereikbaar is via de ge bruikelijke nummers zoals 112 (spoed). „U betaalt bij doorverbinden on nodig 80 cent per minuut", staat op de site. Ook het gesprek met de politie kost geld en wel volgens het tarief dat dit bedrijf hanteert. HAMBURG - Bijna de helft van de Nederlanders boven de 14 jaar vindt Nederland kindvriendelijk. Dat blijkt uit een representatieve enquête van de Duitse Stichting voor Toekomstvragen. 11.000 mensen uit tien Europese landen hebben daaraan meege daan. 47 op de 100 Nederlandse ondervraagden noemt Nederland kindvriendelijk. Alleen de Span jaarden (49 op de 100) en de De nen (90 op de 100) scoorden ho ger. Volgens Professor Ulrich Rein- hardt die het onderzoek leidde, hangt de kindvriendelijkheid niet samen met het aantal kleuterscho len of kindertoeslag. Een 'werkom geving die gericht is op de combi natie van gezin en werk' is bijvoor beeld veel belangrijker. Duitsland is de hekkensluiter. Slechts 15 op de 100 ondervraagden bestempelt het land als kindvriendelijk.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 7