zeeland 123
'De overlast valt mee, ik
had het erger verwacht'
Sluis en provincie onderhandelen
over bijdrage parkings Waterdunen
Theo Kox over de Palletcentrale in Sas
Kom naar onze open dagen
op 25 en 26 januari 2013
'Als ik het wc-raampje
een dag open laat, kan ik
's avonds mijn naam in
het stof schrijven'
voor ^et 'aatste n'euws ook op:
www.pzc.nl
Beroepsonderwijs zoals
het moet zijn.
dinsdag 22 januari 2013
je hoort mij niet klagen. Ten eerste helpt dat toch niet en ten tweede is het
ook niet nodig. De fabriek is goed geïsoleerdwant ik hoor zelden iets. Alleen
de vrachtwagens hoor je. Van zeven uur 's ochtends tot tien uur 's avonds
is er bedrijvigheid, 's Nachts is het stil, dat is voor mij het voornaamste.'
Zijn mooie uitzicht is
weg, maar daar hoor
je Theo Kox niet over
klagen. Ooit, toen de
CSM-suikerfabriek
nog vlak voor zijn woning aan de
Poelstraat in Sas van Gent stond,
was het zicht ook al niet veel
soeps.
Eigenlijk hoor je Kox over nage
noeg niets meer kommeren. Hoe
anders was het anderhalfjaar gele
den. Hij, en met hem vele andere
buurtbewoners, voelden zich over
rompeld. Er zou vlak voor hun hui
zen een palletfabriek uit de grond
worden gestampt en daar was hele
maal niets meer tegen te doen.
Niemand die had geageerd tegen
de vergunning voor de fabriek,
simpelweg omdat het adres niet
klopte. „Er stond dat de fabriek
aan de Suikerdijk kwam, maar dat
is helemaal niet zo. Ja, nu zegt de
gemeente dat dit stukje ook Suiker-
dijk is. Maar het adres van de CSM
was vroeger toch echt 'Poelstraat'.
Daardoor heeft niemand in de ga
ten gehad dat hier een ontwikke
ling gaande was", vertelt Kox.
Nu is hij op zich nooit tegen de in
vulling van het CSM-terrein ge
weest. Het terrein heeft immers na
jaren stilte weer een bestemming.
Dat neemt niet weg dat Kox vrees
had voor overlast. Een palletfa
briek die jaarlijks 1,5 miljoen pal
lets produceert... Dat zorgt voor
heel veel vrachtverkeer, voor ge
timmer en voor vermindering van
het uitzicht. Stapel een zwikkie
pallets op elkaar en je hebt al snel
een gigantische muur voor je voor
deur staan. Kox kijkt nu tegen een
watertank aan. Dat had hij liever
niet gedaan. „De buurtbewoners
hebbenTiun beklag gedaan bij de
gemeente. Daardoor zijn er nu bo
men geplant. Die moeten binnen
twee jaar zo zijn gegroeid dat we
de tank en de pallets niet meer
kunnen zien."
Die groene buffer was het hoogst
haalbare. Kox heeft nog steeds een
beetje nare smaak in zijn mond
over de wijze van communiceren
van de gemeente Terneuzen. „Het
is niet eerlijk verlopen. Maar ver
der is het mij voor negentig pro
cent meegevallen."
Kox heeft vrede met de situa
tie. Hij is een tijd flink ziek
geweest, dus had hij andere
zorgen aan zijn hoofd. Nu gaat het
prima metjhem. Hij kan zich weer
druk maken over misschien min
der belangrijke, maar wel ergerlij
ke zaken in het leven. Zoals een he
leboel puin, dat schuin voor zijn
huis ligt.
„Dat is nog van de CSM-fabriek,
vrijgekomen bij de bouw van de
Palletcentrale. De projectontwikke
laar hoort het op te ruimen, maar
het ligt er nu al anderhalfjaar. Wij
hebben de gemeente daarom maar
weer gebeld. En die spelen het
weer door aan de projectontwikke
laar. Maar ve'rder hoor je mij niet
klagen. Ten eerste helpt dat toch
niet en ten tweede is het ook niet
nodig. De fabriek is heel goed geï
soleerd, want ik hoor zelden iets.
Alleen de vrachtwagens hoor je.
Van zeven uur 's ochtends tot tien
uur 's avonds is er bedrijvigheid, 's
Nachts is het stil, dat is voor mij
het voornaamste."
Alleen bij (zuid)oostenwind heeft
Kox wat last van de Palletcentrale.
„De vrachtwagens moeten nog
over een onverharde weg rijden.
Bij droog weer vliegt het stof nog
al op. Als ik het wc-raampje een
dagje open laat staan, kan ik 's
avonds op de vensterbank mijn
naam in het stof schrijven. Maar
ach, dat is binnenkort ook voorbij.
Ze gaan die weg verbreden en ver
harden.
De bewoners hebben trouwens
van de Palletcentrale een kerstpak
ket gehad. Vanwege de goede sa
menwerking met ons."
Boven: Theo Kox voor zijn woning in september 2011, toen de bouw van de Palletcentrale net was begonnen.
Onder: Theo Kox op precies dezelfde plek in januari 2013. Zijn uitzicht is weg, maar overlast ervaart hij niet of
nauwelijks. foto's Peter Nicolai
door Martijn de Koning
GROEDE - De bijdrage van de ge
meente Sluis aan de aanleg van
parkeerplaatsen bij Waterdunen
bedraagt waarschijnlijk vijf tot zes
ton. Over het precieze bedrag zijn
provincie- en gemeentebestuur
met elkaar in gesprek.
Nog dit jaar wordt begonnen met
de aanleg van parkeerplaatsen aan
beide kanten van het toekomstige
Waterdunen: aan de Langeweg en
de Nieuwesluisweg, De provincie
verwacht vanuit het Sluise ge
meentehuis een bijdrage van ruim
1,3 miljoen euro, zo valt te lezen in
het grondexploitatieplan van Wa
terdunen. Dat leidde tot veront
waardiging bij tegenstanders van
Waterdunen. Het is immers veel
meer dan de 400.000 euro die in
de begroting van de gemeente
Sluis is opgenomen.
Van die 1,3 miljoen wordt echter
ruim een half miljoen euro gele
verd in grond, meldde de Sluise
wethouder Conny Almekinders
eerder al. De belofte om op die ma
nier mee te werken aan de realisa
tie van Waterdunen werd al jaren
geleden door het Sluise gemeente
bestuur gedaan. De provincie
vraagt daarnaast dus ruim zeven
ton van Sluis. Gedeputeerde Ge
orge van Heukelom gaf vorige
week aan dat 'de provincie mis
schien twee ton extra moet bijleg
gen als Sluis z'n zin krijgt'. Daar
mee lijkt het Sluise gemeentebe
stuur in te zetten op een bijdrage
van 500.000 tot 600.000 euro.
Een woordvoerster van de gemeen
te kon gisteren nog niet zeggen of
de gemeenteraad goedkeuring
moet geven aan dat bedrag. „We
zoeken nog uit op welke manier
we dat in het vat gieten."
De bijdrage voor de aanleg van de
parkeerplaatsen is overigens een in
vestering die zich terugbetaalt.
Sluis gaat die parkings immers ex
ploiteren en verdient er straks aan
via inkomsten uit parkeergelden.
mmmmmmmmmm
msmmmmmmmm.
Nieuwsgierig? Kijk op www.getijdecollege.nl