zeeland 123 'De overlast valt mee, ik had het erger verwacht' Sluis en provincie onderhandelen over bijdrage parkings Waterdunen Theo Kox over de Palletcentrale in Sas Kom naar onze open dagen op 25 en 26 januari 2013 'Als ik het wc-raampje een dag open laat, kan ik 's avonds mijn naam in het stof schrijven' voor ^et 'aatste n'euws ook op: www.pzc.nl Beroepsonderwijs zoals het moet zijn. dinsdag 22 januari 2013 je hoort mij niet klagen. Ten eerste helpt dat toch niet en ten tweede is het ook niet nodig. De fabriek is goed geïsoleerdwant ik hoor zelden iets. Alleen de vrachtwagens hoor je. Van zeven uur 's ochtends tot tien uur 's avonds is er bedrijvigheid, 's Nachts is het stil, dat is voor mij het voornaamste.' Zijn mooie uitzicht is weg, maar daar hoor je Theo Kox niet over klagen. Ooit, toen de CSM-suikerfabriek nog vlak voor zijn woning aan de Poelstraat in Sas van Gent stond, was het zicht ook al niet veel soeps. Eigenlijk hoor je Kox over nage noeg niets meer kommeren. Hoe anders was het anderhalfjaar gele den. Hij, en met hem vele andere buurtbewoners, voelden zich over rompeld. Er zou vlak voor hun hui zen een palletfabriek uit de grond worden gestampt en daar was hele maal niets meer tegen te doen. Niemand die had geageerd tegen de vergunning voor de fabriek, simpelweg omdat het adres niet klopte. „Er stond dat de fabriek aan de Suikerdijk kwam, maar dat is helemaal niet zo. Ja, nu zegt de gemeente dat dit stukje ook Suiker- dijk is. Maar het adres van de CSM was vroeger toch echt 'Poelstraat'. Daardoor heeft niemand in de ga ten gehad dat hier een ontwikke ling gaande was", vertelt Kox. Nu is hij op zich nooit tegen de in vulling van het CSM-terrein ge weest. Het terrein heeft immers na jaren stilte weer een bestemming. Dat neemt niet weg dat Kox vrees had voor overlast. Een palletfa briek die jaarlijks 1,5 miljoen pal lets produceert... Dat zorgt voor heel veel vrachtverkeer, voor ge timmer en voor vermindering van het uitzicht. Stapel een zwikkie pallets op elkaar en je hebt al snel een gigantische muur voor je voor deur staan. Kox kijkt nu tegen een watertank aan. Dat had hij liever niet gedaan. „De buurtbewoners hebbenTiun beklag gedaan bij de gemeente. Daardoor zijn er nu bo men geplant. Die moeten binnen twee jaar zo zijn gegroeid dat we de tank en de pallets niet meer kunnen zien." Die groene buffer was het hoogst haalbare. Kox heeft nog steeds een beetje nare smaak in zijn mond over de wijze van communiceren van de gemeente Terneuzen. „Het is niet eerlijk verlopen. Maar ver der is het mij voor negentig pro cent meegevallen." Kox heeft vrede met de situa tie. Hij is een tijd flink ziek geweest, dus had hij andere zorgen aan zijn hoofd. Nu gaat het prima metjhem. Hij kan zich weer druk maken over misschien min der belangrijke, maar wel ergerlij ke zaken in het leven. Zoals een he leboel puin, dat schuin voor zijn huis ligt. „Dat is nog van de CSM-fabriek, vrijgekomen bij de bouw van de Palletcentrale. De projectontwikke laar hoort het op te ruimen, maar het ligt er nu al anderhalfjaar. Wij hebben de gemeente daarom maar weer gebeld. En die spelen het weer door aan de projectontwikke laar. Maar ve'rder hoor je mij niet klagen. Ten eerste helpt dat toch niet en ten tweede is het ook niet nodig. De fabriek is heel goed geï soleerd, want ik hoor zelden iets. Alleen de vrachtwagens hoor je. Van zeven uur 's ochtends tot tien uur 's avonds is er bedrijvigheid, 's Nachts is het stil, dat is voor mij het voornaamste." Alleen bij (zuid)oostenwind heeft Kox wat last van de Palletcentrale. „De vrachtwagens moeten nog over een onverharde weg rijden. Bij droog weer vliegt het stof nog al op. Als ik het wc-raampje een dagje open laat staan, kan ik 's avonds op de vensterbank mijn naam in het stof schrijven. Maar ach, dat is binnenkort ook voorbij. Ze gaan die weg verbreden en ver harden. De bewoners hebben trouwens van de Palletcentrale een kerstpak ket gehad. Vanwege de goede sa menwerking met ons." Boven: Theo Kox voor zijn woning in september 2011, toen de bouw van de Palletcentrale net was begonnen. Onder: Theo Kox op precies dezelfde plek in januari 2013. Zijn uitzicht is weg, maar overlast ervaart hij niet of nauwelijks. foto's Peter Nicolai door Martijn de Koning GROEDE - De bijdrage van de ge meente Sluis aan de aanleg van parkeerplaatsen bij Waterdunen bedraagt waarschijnlijk vijf tot zes ton. Over het precieze bedrag zijn provincie- en gemeentebestuur met elkaar in gesprek. Nog dit jaar wordt begonnen met de aanleg van parkeerplaatsen aan beide kanten van het toekomstige Waterdunen: aan de Langeweg en de Nieuwesluisweg, De provincie verwacht vanuit het Sluise ge meentehuis een bijdrage van ruim 1,3 miljoen euro, zo valt te lezen in het grondexploitatieplan van Wa terdunen. Dat leidde tot veront waardiging bij tegenstanders van Waterdunen. Het is immers veel meer dan de 400.000 euro die in de begroting van de gemeente Sluis is opgenomen. Van die 1,3 miljoen wordt echter ruim een half miljoen euro gele verd in grond, meldde de Sluise wethouder Conny Almekinders eerder al. De belofte om op die ma nier mee te werken aan de realisa tie van Waterdunen werd al jaren geleden door het Sluise gemeente bestuur gedaan. De provincie vraagt daarnaast dus ruim zeven ton van Sluis. Gedeputeerde Ge orge van Heukelom gaf vorige week aan dat 'de provincie mis schien twee ton extra moet bijleg gen als Sluis z'n zin krijgt'. Daar mee lijkt het Sluise gemeentebe stuur in te zetten op een bijdrage van 500.000 tot 600.000 euro. Een woordvoerster van de gemeen te kon gisteren nog niet zeggen of de gemeenteraad goedkeuring moet geven aan dat bedrag. „We zoeken nog uit op welke manier we dat in het vat gieten." De bijdrage voor de aanleg van de parkeerplaatsen is overigens een in vestering die zich terugbetaalt. Sluis gaat die parkings immers ex ploiteren en verdient er straks aan via inkomsten uit parkeergelden. mmmmmmmmmm msmmmmmmmm. Nieuwsgierig? Kijk op www.getijdecollege.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 63