261 zeeland
'Bellen in de auto, het lijkt
zo goed als onuitroeibaar'
Interactieve TV
38,
50
30
Bedrijven laten
geld niet rollen
I
I
I
I
I
Alles-in-1 met
ook op je laptop
Vertrouwen consument stijgt licht
Provincie sluit
jacht wegens
winters weer
Bedrijven in
Noordgouwe
snelste betalers
De politie houdt donderdag
een themadag over het ver
keer. In aanloop naar de bij
eenkomst mocht een ver
slaggever enkele dagen op
pad met de verkeerspolitie.
Alles-in-1
basispakket
Nu met gratis monteur!
Werkt in je voordeel
dinsdag 22 januari 2013
m
door Emile Calon
Telefoneren in de auto, de
verkeerspolitie heeft niet
het idee dat het lukt ieder
een handsfree te laten bel
len. Tijdens een rondrit met een
onopvallende videoauto van de po
litie over de Zeeuwse wegen wordt
deze dag niemand betrapt. Maar
dat wil volgens de agenten Dries
Zoutewelle en Rudy van den
Broecke niet zeggen dat iedereen
zich aan de regels houdt. „Bij lange
na niet. Niet-handsfree-bellen
door chauffeurs, het lijkt zo goed
als onuitroeibaar."
Ook hun collega's Jacco van der
Weele en Jos van Burg, die pa
trouilleren in een opvallende poli
tiewagen, bevestigen dat beeld.
Met hun opvallend gestreepte Vol
vo V50 rijden ze wel eens naast
een 'beller' die hen helemaal niet
in de gaten heeft, zo vertellen ze.
De leden van het verkeersteam
van de politie merken dat ook au
tomobilisten steeds meer online
zijn. Terwijl ze achter het stuur zit
ten zijn ze aan het sms'en,
whatsappen, twitteren, pingen,
facebooken en gamen. 1\vee we
ken geleden moest een vrouw (20)
uit Krabbendijke nog voor de
rechtbank verschijnen omdat ze
een ernstig verkeersongeval veroor
zaakte terwijl ze achter het stuur
zat te sms'en. Resultaat: twee
zwaargewonden.
De verkeersagenten stellen zonder
uitzondering dat een bestuurder
dat soort bezigheden niet kan uit
halen, terwijl hij of zij achter het
stuur zit. Niet voor niets bedient
de bijrijder van de onopvallende
politieauto de video zodat zijn col
lega alle aandacht kan geven aan
het besturen van die wagen. En. zij
zijn zwaar getraind. Zij weten wat
een auto wel en niet kan. Dat be
wijst Zoutewelle als hij met een
noodgang over een bochtige dijk
in de buurt van Arnemuiden rijdt
om enkele verkeerszondaars in te
halen.
De beide agenten, maar ook hun
collega's, geven aan dat ze merken
dat redelijk wat automobilisten
niet geconcentreerd zijn als ze op
de weg zitten. Ze zien het als au
to's licht slingerend over de weg rij
den. Van der Weele: „Kijk, die
vrachtwagen, rijdt even een stukje
over de belijning." Van Burg geeft
iets gas zodat zijn collega kan kij
ken wat de bestuurder van de
vrachtwagen aan het doen is. Hij
ziet niets bijzonders waarna de
Volvo weer verder rijdt en als een
soort sprinkhaan hopt van de ene
auto naar de andere. Bij het passe
ren wordt meestal even ingehou
den zodat de bijrijder van de poli
tieauto even kan kijken of de auto
mobilist wel dat doet wat hij of zij
moet doen.
Soms kijkt de bijrijder op zijn
Vaste lage prijs
telfort.nl
08001707
Telfort winkels
procent van de Zeeuwse onder
nemers investeerde in 2012
minder dan het jaar ervoor.
handcomputertje of de auto voor
hem wel is gekeurd of op een ande
re manier geregistreerd staat. Op
de Oesterdam wordt zo een auto
getraceerd met een verlopen APK.
Van der Weele en Van Burg laten
de bestuurder stoppen, wijzen
hem op zijn fout waarna hij direct
erkent dat hij daar weet van heeft.
Als bewijs toont hij een reserveon
derdeel, zojuist gekocht, om thuis
een reparatie uit te voeren. De
man krijgt geen bekeuring van de
agenten om de APK nog maar kort
verlopen is. Maar ze weten bijna
met zekerheid dat er wel al een
boete van het CBR onderweg is.
De verkeersagenten letten erg op
auto's met getinte ruiten. Vooral,
aldus Jacco van der Weele, omdat
oogcontact tussen weggebruikers
heel belangrijk is. „Een fietser bij
voorbeeld, moet kunnen zien of
de bestuurder van een auto hem
of haar heeft gezien voor hij over
steekt." Wie met te getinte ruiten
rijdt, riskeert daarom een boete.
Van Burg: „En moet zelf op
draaien voor de kosten van het ver
vangen van de ruiten." Wie be
keurd wordt, wordt niet verplicht
om zijn wagen na het vervangen
van de getinte ruiten alsnog te to
nen aan de politie. Volgens de
agenten levert zoiets te veel bu
reaucratische rompslomp op. Van
der Weele: „Wie bekeurd is, ris
keert meestal geen tweede bekeu
ring."
Dit is het tweede deel van
een serie verhalen met en
over de verkeerspolitie.
Morgen het alconolslot.
door Frank Balkenende
Zeeuwse consumenten
houden door een ge
brek aan vertrouwen
hun hand wat meer
op de knip, maar
steeds meer bedrijven ook.
Het bedrijfsleven investeerde vorig
jaar minder dan in 2011. Dertig pro
cent van de bedrijven stelde inves
teringen uit of blies ze af. Daar
mee zaten ze iets boven het lande
lijke gemiddelde van 27 procent.
„De trend is iets negatiever in Zee
land", stelt woordvoerder Mare
Volleman van de Kamer van Koop
handel Zuidwest-Nederland vast.
Natuurlijk zijn er bedrijven die
meer investeerden dan het vooraf
gaande jaar, maar ook scoort Zee
land niet zo goed als het landelijk
gemiddeld: 14 procent (Zeeland)
tegenover 17 procent (landelijk).
Vooral de zwaar geplaagde bouw
sector heeft het erg moeilijk en dat
is terug te zien in de investeringen.
Volleman schat in dat de bouw
goed is voor het negatieve investe
ringsresultaat in Zeeland. Andere
sectoren vormen een positieve uit
zondering. „De industrie inves
teert nog relatief veel, zowel in de
productievoorzieningen als in
mensen. Ook de detailhandel laat
het geld nog rollen. Dat wil niet
zeggen dat winkeliers het makke
lijk hebben, maar ze beseffen dat
ze geld moeten steken in webwin
kels en beleving op de winkelvloer
- het zogeheten fïinshoppen - om
straks te kunnen overleven."
De Kamer van Koophandel voor
ziet dat het Zeeuwse bedrijfsleven
ook dit jaar minder investeert, om
dat de economie zich in 2013 niet
herstelt. Volleman denkt dat er pas
in 2014 weer een opleving komt.
Toch raadt hijondernemers aan
niet al te zuinig te zijn. „Een be
drijf dat niet investeert, gaat uitein
delijk sneller kopje onder. Het is
net als met je gazon. Als je in het
voorjaar geen kalk en kunstmest
strooit, kun je niet verwachten dat
je mooi, groen gras krijgt."
De consument heeft weer
iets meer vertrouwen in
de ontwikkeling van de
economie en zijn financiële situa
tie, blijkt uit nieuwe cijfers van het
Centraal Bureau voor de Statistiek
(CBS). De vertrouwensindex van
het CBS steeg ten opzichte van de
cember met 4 punten tot min 35.
Het consumentenvertrouwen
blijft dus laag. Mensen maken zich
zorgen over behoud van baan en
koopkracht, vooral ouderen. Al
ruim drieduizend mensen hebben
MIDDELBURG - Sinds gisteren mag
in Zeeland niet meer gejaagd wor
den op een aantal vogel- en wild
soorten.
De provincie heeft daartoe beslo
ten vanwege de winterse weersom
standigheden. Het bejagen van die
ren in de sneeuw is in strijd met
de soortenbeschermingswetge
ving. Het verbod geldt voor de fa
zantenhaan, de wilde eend, het ko
nijn en de houtduif, kolganzen,
grauwe ganten en smienten.
Voor een aantal soorten geldt een
bijzondere bepaling: als ze schade
toebrengen of dreigen te brengen
aan de landbouwgewassen, mogen
ze alsnog geschoten worden in
Zeeland. Het gaat om de houtduif
en het konijn, waarvoor een lande
lijke vrijstelling geldt en voor de
wilde eend, waarvoor een provin
ciale vrijstelling van kracht is.
zich, bezorgd over hun koop
kracht, gemeld bij het meldpunt
van ouderenpartij soPlus.
Commissievoorzitter zorg Cle
mens Lambermont van het Poso
Zeeland, de koepel van de oude
renbonden, denkt dat dat het top
je van de ijsberg is. „Er is veel stille
armoede. Ouderen die financieel
moeilijk zitten, zwijgen daarover.
Bovendien zijn alle wijzigingen in
regelingen en wetten te complex
voor hen. Ze laten bezuinigingen
gelaten over zich heenkomen."
NOORDGOUWE - Bedrijven in het
Schouwen-Duivelandse Noordgou
we betalen hun rekeningen bin
nen een maand. Noordgouwe
staat daarmee aan top in een on
derzoek van Graydon (kredietad
vies en incassodiensten). Ook an
dere Zeeuwse gemeenten zijn snel
le betalers. Volgens Graydon ste
ken kleine gemeenten in algeme
ne zin goed af bij grotere. Het ver
schil tussen Noordgouwe en de
slechtst betalende bedrijven - die
op de Maasvlakte in Rotterdam -
bedraagt dertig dagen, laat het bu
reau weten. Bedrijven in de Botlek
en Europoort zitten niet ver naast
die van de Maasvlakte.
Bij veel bedrijven is het niet nako
men van betaalverplichtingen
structureel van aard, maar rekenin
gen worden in 2012 wel gemiddeld
iets sneller betaald dan in 2011.
F