141 consument Muffintop onder bedwang HuisMerk Spanx Tot april kun je nog volop je hart ophalen in de Europese wintersport gebieden. Snowboarden, skiën, lang laufen, on- of off-piste; dit zijn de nieuwste trends voor je wintersport outfit. dinsdag 22 januari 2013 per. Hij zit comfortabel, is veilig en is er in allerlei kleurtjes en uitvoeringen." Skihel men moeten aan strenge veiligheidsnormen voldoen. Het maakt, aldus Romani, dan ook eigenlijk niet uit of je er eentje van 50 of 500 euro koopt. „Bij sommige winkelketens heb je er zelfs al een voor zo'n 15 euro. Het is alleen een feit dat het bij wintersport vaak gaat om zien en gezien worden. Mis schien kun je wel op wintersport, maar zit een dure wintersportoutfit er niet meer in. Volgens Bert Romani is het nergens voor no dig om dure kleding aan te schaffen en is die zeker ook niet beter. „Je kunt bijvoor beeld voor tweedehands gaan. Op Markt- plaats.nl wordt veel aangeboden en er zijn ook outletwinkels op het internet te vin den, en tegenwoordig zijn er veel ketens die relatief goed spul verkopen voor minder geld, zoals Decathlon, Perry Sport en Scapi- no. Maar, wat eigenlijk veel slimmer is, is kopen in de uitverkoop. En daarvoor is het nu het moment. Dit is dus echt dé tijd om een win tersportoutfit voor weinig op de kop te tik ken." Nog een tip van de wintersportkenner: „Het is erg slim om meer te investeren in de onderkleding dan in de bovenkleding. Goed ski-ondergoed is namelijk van essentieel be lang." Nederlandse Ski Vereniging: www.nskiv.org; www.beardski.com;www.oneill.com reageren? consument@depersdienst.nl Bontrandjes en baarden 9 Anno: 2000 Land van herkomst: VS Claim to fame: onflatteus, corrige rend ondergoed werd door Spanx' frisse marketing sexy shapewear dat gezien mag worden. 9 Spanx in cijfers: Oprichtster Sara Blakely begon met een startkapi taal van 5.000 dollar, 14 jaar later heeft Spanx een jaarlijkse omzet van zo'n 250 miljoen dollar. Wereldwijd zijn er negen miljoen Footless Body-Shaping Pantyhoses over de toonbank gegaan: dit was het allereerste product waarmee Spanx naam heeft gemaakt. 9 Het assortiment bestaat inmiddels uit meer dan 200 producten en tel de vorig jaar 11.500 verkooppun ten in 40 landen. 9 Opvallend: Oprah Winfrey zette in 2000 de Spanx Footless Body-Sha ping Pantyhoses op haar befaamde lijst met 'favourite things'. Diezelf de dag gingen er 20.000 exempla ren over de toonbank. Info: www.spanx.com lllillMWl[«WII1BlllBBBIWHll»MWlillllllllf[liHimiMHWHHlllllllli)1111M»IBiWWIIlBllWllllilllllWIIBMWBiWlllllllllB»lWIII>lillllWWIlllllllll III III II III IIIIMWIlilffiMWHMWIffiiWnWMimilllWBWW^^ door Cintha Rood nog wel in de snowboardwereld, maar het mag, zeker voor de dames, allemaal wat ge- tailleerder." Andere trends wat de outfit be treft zijn bontrandjes, retro en duurzaam heid. Romani: „Men wil tegenwoordig graag weten waar het van gemaakt is en waar het vandaan komt." Wat materiaal betreft, ziet Romani nog een opvallende trend van de laatste tijd. Huren ter plekke is helemaal in. „Niet leuk voor de winkelier, maar je ziet het steeds vaker ge beuren. Zeker bij mensen die maar één keer per jaar op wintersport gaan. In de meeste wintersportgebieden kun je materiaal van prima kwaliteit huren. Je hoeft niet meer te sjouwen en je hoeft het materiaal niet meer op te slaan voor de volgende skivakantie. Triest maar waar, maar mede door het ern stige ski-ongeluk van Prins Friso vorig jaar is ook veiligheid een regelrechte trend ge worden. De zogenaamde lawinerugzak, een rugzak met ingebouwde airbag, waardoor je jezelf gemakkelijker kunt bevrijden als je on verhoopt onder een lawine terecht komt, is niet aan te slepen. Bert Romani is daar niet bepaald gelukkig mee. „Wij als Ski Vereni ging hebben een beetje moeite met de popu lariteit van de lawinerugzak. Het is op zich natuurlijk een nuttig hulpmiddel, maar mensen kopen zo'n ding en denken dan dat ze absoluut veilig zijn. Niets is echter min der waar. Als je niet weet hoe je er mee om moet gaan, en geen ervaring hebt met off-piste skiën, helpt zo'n lawinerugzak je echt niet. Je kunt wel airbags in je auto heb ben, maar als je geen rijbewijs hebt, heb je er niets aan. Wij zijn daar dus sceptisch over. Als je off-piste wilt skiën, moet je je Spanx hoeft er weinig mee aan toe te voegen: de 'voor' en 'na' fo to's spreken voor zich. Stug, loeistrak en allesbehal ve sierlijk: corrigerend on dergoed stond altijd be kend als noodgedwongen kwaad. Totdat zo'n twaalf jaar gele den bekend Hollywood massaal het geheim van hun slanke lijn aan de wereld verkondigde: Spanx was the word. Van taboe tot trend: dat is te danken aan het zakelijk in stinct van oprichtster Sara Blakely. De 41-jarige blonde, goedlachse schone zocht in 1998 naar passend ondergoed voor onder haar witte broek: onzichtbaar, shapend en draagbaar in combinatie met open schoenen. Dit was niet voorhan den, waarna ze besloot de voeten van een nylonpanty af te knippen. Blakely schreef met een schamel beginkapitaal haar eerste patent voor deze afgeknipte panty, door haar Footless Body-Shaping Panty hose genoemd. Al gauw verkocht ze haar ondergoed aan de grootste warenhuizen, werd ze volgens Ti me Magazine één van de honderd invloedrijkste mensen én werd ze vorig jaar door Forbes Magazine uitgeroepen tot de jongste, vrouwe lijke selfmade miljardair. Het succes wordt door Spanx uitge legd door hun 'voor vrouwen, door vrouwen' werkwijze. De 110 Spanxters (werknemers bij het hoofdkantoor van Spanx in Atlan ta) zijn grotendeels vrouwen en elk nieuw artikel wordt uitentreu ren getest op comfort, pasvorm en correctie. Blakely was voor haar miljardensucces een parttime stand up comedian en de door haar bedachte productnamen zo als Undie-tectable, Skinny Britches en Bra-llelujah! waren een instant hit. Na de afgeknipte panty's is het aanbod uitgebreid met honderden items zoals skorts (corrigerende rokjes), Look-at-Me leggings en Butt Boosters. Tot nu toe heeft Blakely's bedrijf geen dol lar aan advertenties uitgegeven: de mond-tot-mondreclame werkt pri ma. Ondanks de competitie is Spanx in moederland Amerika nog steeds de bestverkopende sha pewear. Het lijkt erop dat de Nederlandse markt verzadigd is door de shape- wearassortimenten van bekendere labels zoals Triumph en Maiden- form. Toch heeft Spanx afgelopen zomer de stap gewaagd naar de Ne derlandse winkelsassortimenten. En dit voorjaar moeten mannelij ke lovehandles en muffintops er aan geloven: dan wordt namelijk het corrigerende herenondergoed gepresenteerd. (j door Machteld Leistra daar gedegen op voorberei den, je scholen en altijd een be geleider meene men." Meer te spre ken is Romani over de skihelm die tegenwoor dig ook een re gelrechte hype is. „In de mees te wintersport gebieden is een helm verplicht voor kinderen tot 15 jaar. Wat je ziet is dat ouders het goe de voorbeeld willen geven en ook een helm gaan dragen. Daarom wordt een helm dra gen steeds hip- Van boven naar beneden: Wintersport trends volgens O'Neill. De Beardski, een warm mas ker in de vorm van een komi sche baard. 'Cf Colourblocking, felle kleuren, ruiten en pastels. De kleuren en dessins voor de wintersport gaan meestal gewoon mee met de reguliere mo de. Toch zien we dit jaar een opvallend ver schijnsel: het mag allemaal wat meer ge dempt. Felle kleuren blijven hip - en voor de zichtbaarheid en veiligheid is het ook ze ker slim om voor een feller gekleurd ski-jack te kiezen - maar de echte trendsetter kiest voor donkerblauw, legergroen, roest- en bruintinten en zelfs wit. Opvallend is ook dat de jassen steeds dun ner en ademender worden en uit niet veel meer bestaan dan een bovenjas met een on- derjas die ook los gedragen kan worden. Dat was bij de snowboarders al heel lang hip, maar het begint nu ook door te drin gen in de skiwereld. Iets wat ook Bert Roma ni, woordvoerder van de Nederlandse Ski Vereniging signaleert. „Het is wel zo dat de 'gewone' skiër toch nog erg van dik gevoer de jassen houdt, maar door nieuwe stoffen en materialen is het echt niet meer nodig." Ook het hele 'oversizede' is eraf. „Dat zie je

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 14