141 zeeland Met elke ronde sproeien groeit het ijs een millimeter Zaterdag 8 juni 2013 Bedrijventeams inschrijven? www.deltaridefortheroses.nl Scholieren controleren hardrijders in wijken Ride for the Roses Ga samen de strijd aan en schrijf uw team nu in De vorming van een dikkere ijslaag op de atletiekbaan vereist een engelengeduld. in samenwerking met PZC ten behoeve van maandag 21 januari 2013 Een paar dagen vorst en we kun nen schaatsen. Voor sommige mensen komt er meer bij kijken dan de ijzers onderbinden. Voor hen is er werk aan de winkel zo dra het kwik onder nul duikt. door Theo Giele TT "W" sclub Nova Zembla in I Westkapelle kan vrijdag- I middag al de schaatsbaan even buiten het dorp ope- nen. „Eerder dan ver wacht", zegt bestuurslid Piet Roel- se. „De koek en zopie staat er en de verlichting komt over een paar dagen." Die koek en zopie is niet van de ijsclub, maar van Ramon Louws en Wim Brasser. De mannen schui ven hun gewone werk even opzij en voorzien deze dagen de schaat sers van broodjes warme worst en warme drank. Voor de liefhebber schenken ze kleine glaasjes met een hartversterkertje. Drukke tijden ook voor de verko pers van schaatsen, zoals Koole in Middelburg. In de winkel aan de Brakstraat is het een komen en gaan van mensen. Ook via het in ternet komen veel bestellingen bin nen. Hans Bostelaar heeft het ach terin de zaak druk met schaatsen slijpen. Vijftig, zestig paar op een dag, schat hij. Het slijpen gaat met een moderne machine waar de schaats in geplaatst wordt. Kunnen ze in Westkapelle de vor ming van de ijsbaan aan Moeder Natuur overlaten, in Middelburg zijn Michel Joosse en Bennie van de Voorde met een klein legertje vrijwilligers al sinds dinsdag avond aan avond bezig de oude atletiek baan aan de Nassaulaan om te tove ren tot een schaatsbaan. „Een soort Bislet, een klein Thialf zon der dak", is het beeld dat Joosse voor ogen heeft. Van hun werkge ver, de gemeente Middelburg, heb ben Joosse en Van de Voorde toe stemming gekregen om in hun vrije tijd een poging te wagen van de tartanbaan een ijsbaan te ma ken. Water en licht mogen ze ge bruiken. De vorming van de ijslaag vereist een engelengeduld. De baan en de grond eronder zijn nog niet hard bevroren. Door goede drainage duurt het lang voordat er een on doordringbaar eerste laagje ijs ligt. Woensdagavond wordt met een tractor en een giertank water op de baan gespoten. Donderdag is het ijs-anderhalve centimeter dik, de helft van wat nodig is. Er zit niets anders op dan rondes te blij ven lopen. Eén vrijwilliger sproeit, de ander helpt met het verleggen van de waterslang. Met elke ronde groeit de ijslaag met een millime ter. Een ronde duurt een uur. Vrijdagmiddag is Van de Voorde in zijn eentje aan het werk. Het ziet er dan hoopvol uit. Voorheen zach te plekken zijn nu hard. Om mid dernacht houden de vrijwilligers het voor gezien. Joosse loopt daar na nog een rondje. „Het kan net die laatste millimeters schelen en dan kunnen we zaterdag schaat sen." Hij rolt om twee uur 's nachts zijn bed in. Zaterdagochtend meet Van de Voorde, gewapend met boormachi ne en duimstok, de dikte: „Tweeën half tot drie centimeter. Ik zou nog een dag sproeien, dan heb je een mooie laag." Joosse pakt zijn tele foon en trommelt collega's en vrienden op om te helpen. Zondagmorgen: drie, vier centime ter. „We kunnen er op." De eerste recensies van de schaatsers zijn lo vend. Wethouder Saskia Szarafms- ki komt ook even kijken: „Prachtig toch. Geweldig wat die mannen voor elkaar hebben gekregen." Hans Bostelaar gebruikt bij Koole in Middelburg een moderne slijpmachine om de schaatsen te scherpen. Ramon Louws (links) en Wim Brasser in hun koek en zopiewagen op de ijs baan bij Westkapelle. MIDDELBURG - Scholieren in Mid delburg gaan automobilisten weer controleren op hun rijgedrag in woonwijken. Samen met politieagenten zullen ze de snelheid meten en hardrij ders aanspreken. Wie zich keurig aan de 30 kilometer per uur houdt, krijgt juist een presentje. De staandehoudacties worden voor de negende keer gehouden. De kinderen worden daarbij be trokken, juist omdat zij tot de zwakkere groepen in het verkeer behoren. Wie te hard rijdt, wordt door de kinderen en de agenten aangespro ken en krijgt een gele kaart. Vorig jaar zijn ruim driehonderd auto's staande gehouden tijdens de controle-acties door basisscho lieren. Iets meer dan de helft ervan (54 procent) hield zich aan de snel heid, 42 procent kreeg een gele kaart en 4 procent van de bestuur ders reed zo hard dat ze een bekeu ring kregen van de politie. De eerste staandehoudactie is op dinsdag 22 januari. Daarna zijn er acties op 29 januari, 5,12 en 19 fe bruari en 5 maart. De acties worden georganiseerd door de gemeente Middelburg, ba sisscholen, de politie en Veilig Ver keer Nederland.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 14