141 zeeland
Met elke ronde sproeien
groeit het ijs een millimeter
Zaterdag 8 juni 2013
Bedrijventeams inschrijven?
www.deltaridefortheroses.nl
Scholieren controleren
hardrijders in wijken
Ride for the Roses
Ga samen de strijd aan en schrijf uw team nu in
De vorming van een
dikkere ijslaag op de
atletiekbaan vereist een
engelengeduld.
in samenwerking met PZC
ten behoeve van
maandag 21 januari 2013
Een paar dagen vorst en we kun
nen schaatsen. Voor sommige
mensen komt er meer bij kijken
dan de ijzers onderbinden. Voor
hen is er werk aan de winkel zo
dra het kwik onder nul duikt.
door Theo Giele
TT "W" sclub Nova Zembla in
I Westkapelle kan vrijdag-
I middag al de schaatsbaan
even buiten het dorp ope-
nen. „Eerder dan ver
wacht", zegt bestuurslid Piet Roel-
se. „De koek en zopie staat er en
de verlichting komt over een paar
dagen."
Die koek en zopie is niet van de
ijsclub, maar van Ramon Louws
en Wim Brasser. De mannen schui
ven hun gewone werk even opzij
en voorzien deze dagen de schaat
sers van broodjes warme worst en
warme drank. Voor de liefhebber
schenken ze kleine glaasjes met
een hartversterkertje.
Drukke tijden ook voor de verko
pers van schaatsen, zoals Koole in
Middelburg. In de winkel aan de
Brakstraat is het een komen en
gaan van mensen. Ook via het in
ternet komen veel bestellingen bin
nen. Hans Bostelaar heeft het ach
terin de zaak druk met schaatsen
slijpen. Vijftig, zestig paar op een
dag, schat hij. Het slijpen gaat met
een moderne machine waar de
schaats in geplaatst wordt.
Kunnen ze in Westkapelle de vor
ming van de ijsbaan aan Moeder
Natuur overlaten, in Middelburg
zijn Michel Joosse en Bennie van
de Voorde met een klein legertje
vrijwilligers al sinds dinsdag avond
aan avond bezig de oude atletiek
baan aan de Nassaulaan om te tove
ren tot een schaatsbaan. „Een
soort Bislet, een klein Thialf zon
der dak", is het beeld dat Joosse
voor ogen heeft. Van hun werkge
ver, de gemeente Middelburg, heb
ben Joosse en Van de Voorde toe
stemming gekregen om in hun
vrije tijd een poging te wagen van
de tartanbaan een ijsbaan te ma
ken. Water en licht mogen ze ge
bruiken.
De vorming van de ijslaag vereist
een engelengeduld. De baan en de
grond eronder zijn nog niet hard
bevroren. Door goede drainage
duurt het lang voordat er een on
doordringbaar eerste laagje ijs ligt.
Woensdagavond wordt met een
tractor en een giertank water op
de baan gespoten. Donderdag is
het ijs-anderhalve centimeter dik,
de helft van wat nodig is. Er zit
niets anders op dan rondes te blij
ven lopen. Eén vrijwilliger sproeit,
de ander helpt met het verleggen
van de waterslang. Met elke ronde
groeit de ijslaag met een millime
ter. Een ronde duurt een uur.
Vrijdagmiddag is Van de Voorde in
zijn eentje aan het werk. Het ziet
er dan hoopvol uit. Voorheen zach
te plekken zijn nu hard. Om mid
dernacht houden de vrijwilligers
het voor gezien. Joosse loopt daar
na nog een rondje. „Het kan net
die laatste millimeters schelen en
dan kunnen we zaterdag schaat
sen." Hij rolt om twee uur 's
nachts zijn bed in.
Zaterdagochtend meet Van de
Voorde, gewapend met boormachi
ne en duimstok, de dikte: „Tweeën
half tot drie centimeter. Ik zou nog
een dag sproeien, dan heb je een
mooie laag." Joosse pakt zijn tele
foon en trommelt collega's en
vrienden op om te helpen.
Zondagmorgen: drie, vier centime
ter. „We kunnen er op." De eerste
recensies van de schaatsers zijn lo
vend. Wethouder Saskia Szarafms-
ki komt ook even kijken: „Prachtig
toch. Geweldig wat die mannen
voor elkaar hebben gekregen."
Hans Bostelaar gebruikt bij Koole in Middelburg een moderne slijpmachine
om de schaatsen te scherpen.
Ramon Louws (links) en Wim Brasser in hun koek en zopiewagen op de ijs
baan bij Westkapelle.
MIDDELBURG - Scholieren in Mid
delburg gaan automobilisten weer
controleren op hun rijgedrag in
woonwijken.
Samen met politieagenten zullen
ze de snelheid meten en hardrij
ders aanspreken. Wie zich keurig
aan de 30 kilometer per uur
houdt, krijgt juist een presentje.
De staandehoudacties worden
voor de negende keer gehouden.
De kinderen worden daarbij be
trokken, juist omdat zij tot de
zwakkere groepen in het verkeer
behoren.
Wie te hard rijdt, wordt door de
kinderen en de agenten aangespro
ken en krijgt een gele kaart.
Vorig jaar zijn ruim driehonderd
auto's staande gehouden tijdens
de controle-acties door basisscho
lieren.
Iets meer dan de helft ervan (54
procent) hield zich aan de snel
heid, 42 procent kreeg een gele
kaart en 4 procent van de bestuur
ders reed zo hard dat ze een bekeu
ring kregen van de politie.
De eerste staandehoudactie is op
dinsdag 22 januari. Daarna zijn er
acties op 29 januari, 5,12 en 19 fe
bruari en 5 maart.
De acties worden georganiseerd
door de gemeente Middelburg, ba
sisscholen, de politie en Veilig Ver
keer Nederland.