spectrum 10 'Even' tekenen 'Een milde vorm van marteling', zo beschreef de Britse krant The Times een ritje op de net geopende Circle Line van de London Underground. Deze maand rijdt de moeder aller metro's 150 jaar rond. Zaterdag 19 januari 2013 I! vv<ö 11* etwat ongemakkelijk zit ik in mijn stoel. Mijn paspoort ligt voor me, mo biele telefoon (Nokia, zwart, oud kreng) ernaast. Tegenover mij zit een blonde dame, zwart gekleed, geen glim lach maar verder vriendelijk. Ze is wat in de weer met papieren. Zwijgend gaat ze door de documenten die ik haar zojuist heb overhandigd. Polen zijn bijzonder formalistisch inge steld. „In Polen proberen veel mensen de boel te flessen", krijg ik standaard als ant woord op de vraag of dat allemaal echt nodig is. In Nederland ook, denk ik dan. „Hebt u een permanente verblijfsvergun ning?", is de vraag zonder opkijken. Ik zucht. Het is de zoveelste keer dat ik die vraag krijg, het antwoord heb ik ondertussen al paraat. „Nee mevrouw. Een permanente verblijfsvergunning krijg je pas na verblijf van vijfjaar op het grondge- Éf MT k*ec*van de Republiek Polen. Tot die tijd moet ik het hiermee doen." Ik open mijn paspoort waarin een k J onooglijk wit papiertje zit wegge- L W moffeld. Op de voorkant prijkt de Poolse adelaar (zwart-wit geprint) STANDPLAATS en een rood stempeltje: mijn tijde lijke verblijfsvergunning. Hier heb- door Michiel van ben ook EU-burgers deze nodig. Blommestein De blondine neemt het van me aan, vouwt het papiertje open en controleert Het lijkt in orde. Zoals ook mijn gemeentelijke in- rj schrijving in orde is en mijn bankrekening. Die laatste was trouwens ft jgM een stuk sneller gere- geld dan dit Hier moest ik na de eerste keer te rugkomen, omdat ze allerlei documenten van me wilden hebben. De dame stapelt mijn papieren bijeen en geeft ze terug. Na een klik op de muis loopt ze naar een achterkamer. Ik hoor een printer zoemen. Ze komt terug met een pak papier in handen. Het is een con tract, in drievoud uitgeprint. Of ik even wil tekenen. Ik blader er snel doorheen. Op de laatste pagina zet ik een krabbel. Met wat een triomfantelijke blik in mijn ogen moet zijn geweest, schuif ik de papieren van mij af. De dame in zwart glimlacht voor het eerst En ze schudt haar hoofd. „Nee meneer. U dient iedere pagina te on dertekenen, met datum en volledige naam." Vragend kijk ik haar aan. „Dat zijn de voorschriften. Anders kunt u bij een con flict theoretisch zeggen dat u een bepaal de pagina van het contract niet hebt gele zen." Ik slaak een zucht en ga terug naar de eer ste pagina. Blad voor blad, 27 pagina's lang, schrijf ik mijn naam. Mijn klacht dat dit absurd is, wordt met de pagina lui der. De vrouw (haar glimlach is inmid dels weer verdwenen) kijkt wat om zich heen. Ze negeert me nu volledig. Eenmaal klaar heb ik een beetje spierpijn in mijn schrijfarm. Met een zucht schuif ik het stapeltje opnieuw naar haar toe. Ze neemt het aan, maar haar blik verraadt dat er nog iets aan zit te komen. „Het moet in drievoud en onze kopieer machine is kapot", zegt ze. De andere twee, identieke stapeltjes liggen al voor haar. Hoewel ze niet kunnen praten, voel ik me alsof ze naar me grijnzen. Eenmaal buiten doe ik wat anti-muisarm oefeningen. Het is geregeld: ik hoef niet meer pre-paid te bellen, nu heb ik einde lijk een abonnement voor een mobiele te lefoon. De metro der metro's is 150 jaar oud door Koen Verhelst In 1863 reed een stoomtrein onder Lon den door, de eerste ondergrondse spoor lijn ter wereld. Het was uiteraard een re volutionaire gebeurtenis, weet de Britse schrijver Mark Ovenden. Hij is specialist op het gebied van metro's en schreef onder an dere het boek Metrokaarten van de wereld. Door een koninklijk verbod mochten er geen spoorlijnen door de stad getrokken worden, maar er waren wel overal stations langs de ran den van Londen: Kings Cross, Euston, Victo ria. „In Manchester werden mensen uit hun huis gezet om spoorlijnen door de stad te leg gen. Dat wilde men in Londen niet en dus moest men ondergronds om de stations te ver binden", vertelt Ovenden. Een metroritje toentertijd was inderdaad - zo als The Times schreef - geen fijne aangelegen heid. „Toen de Londense metro een paar we ken open was, begonnen de tunnels al te stin ken van de rook, moesten ze nog meer schoor stenen boren naar de straat." Veel Europese steden kenden het probleem van kopstations die slecht verbonden waren. Boedapest (eerste metro op het Europese vaste land), Parijs, Madrid en Barcelona keken alle maal de kunst af van Londen. Londen begon met een handvol witbetegelde stations om deze lichter te maken. „Vervol gens bouwde Parijs een heel stelsel met alleen witte stations en werd het bekend als 'de witte tegeltjesmetro', terwijl Londen eigenlijk eerder was. Op haar beurt heeft Londen met de laat ste nieuwe Jubilee-lijn weer veel van Hong kong 'gepikt' door lichte en ruime stations te bouwen", zegt Ovenden. Decennialang waren metrostelsels berucht om de criminaliteit. „Bijna elke stad met een me tro heeft een periode gekend waarin veel te weinig geïnvesteerd werd. Inmiddels steekt ie der nadenkend bestuur geld in stadsvervoer." Zo is de metro hier en daar veranderd van stinkhol tot toeristische attractie. Een ritje in de Moskouse metro is voor buitenlanders ver plichte kost. Stations, zoals Majakovskaja, zien eruit als ondergrondse kathedralen. Nog iets dat de hele wereld overging: de beken de Londense metrokaart. Het diagram is een vinding van technisch tekenaar Harry Beck. Voordat zijn werkgever, London Under ground, de kaart in 1933 met knikkende knieën aan het publiek uitdeelde, was elke metrokaart gebaseerd op het bovengrondse stratenplan. Onnodig, vond Beek. Je hoeft alleen maar te weten hoe je van het ene station naar het ande re reist. Dus rechte lijnen en felle kleuren. De kaart was een succes, maar Beek kreeg tijdens zijn leven weinig erkenning. Sinds Becks dood is de kaart legendarisch. Tientallen steden ter wereld hebben vandaag de dag een metro. Van Sjanghai tot Buenos Aires. reageren? spectrum@depersdienst.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 66