61 binnenland
o o
4
in trein moet gratis blijven'
Internet
Jason W. mag
met bewaking
op verlof
Met sneeuw, vorst en gladheid zijn het geen dagen om totaal onvoorbereid op
pad te gaan. Tien tips van uiteenlopende aard om de winter te overleven.
Karton onder wissers
Averechtse borrel
Handschoen op accu
Zadel omlaag
Waar is de ontdooier?
Hou het hoofd warm
Rem met mate
Strakke kleren
Niet te heet douchen
Geen sneeuw op menu
donderdag 17 januari 2013
illillilllffMffll'MlfflWMffWBMIiHHWIMilIM
WMÊÊÊHKÊÊÊÊÊÊÊKSKÊSSÊ8KÊÊÊÊÊÊHÊÊÊHÊHÊÊÊÊÊÊÊÊÊKÊ
Help jezelf de winter door
door Hans Coossen, beeld Anke Arts
Voorkom vastvriezen van ruiten
wissers aan de autoruit door er 's
nachts een stukje karton of alumi
nium tussen te stoppen. Ook een
stukje kurk wil helpen. Zitten ze
toch vast? Vooral niet proberen ze
los te krijgen door ze aan te zet
ten. Dat kan funest uitpakken
voor de aandrijfmotor en dan doet
het vastvriezen er niet meer toe.
Met een borrel begeven we ons in
het verkeer sowieso op glad ijs. En
warm krijgen we het er niet van.
Integendeel zelfs. Bij het drinken
voelen we even een warme gloed,
maar daarna koelen we juist af van
die borrel. Alcohol verwijdt name
lijk de bloedvaten en dat bevor
dert niet het vasthouden van onze
lichaamswarmte.
Kou voelen we het eerst aan de uit
einden van ons lichaam. Oren,
neus, maar ook handen. En zie die
laatste maar weer warm te krijgen.
Gewone handschoenen helpen
daarbij nauwelijks, ze vormen
slechts een isolatielaag. Niet ge
wanhoopt: er zijn ook exemplaren
met ingebouwde verwarming te
koop. Op accu of batterijen.
Wat lucht uit de banden en het za
del omlaag. Kleine ingrepen die
het valrisico van fietsen bij glad
heid kunnen verminderen. Met
plattere banden heb je meer grip
op de weg dan met volgepompte
exemplaren. En met een laag zadel
trap je misschien niet zo soepel als
in zomerse dagen, maar ben je wel
sneller met de voeten bij de grond.
Met een föhn of een zakje warm
water krijg je een bevroren auto-
slot ook open. Maar waarom zou
je moeilijk doen als er ook van die
handige apparaatjes op de markt
zijn, waarmee het zo gefikst is?
Voor de blondjes onder ons: be
waar de slotontdooier binnens
huis of in je jaszak.
En dus niet in de auto...
Spreekwoordelijk moeten we ons
hoofd koel houden, maar niet in
de winter. Wie er te voet, op de
fiets of in de cabriolet op uittrekt
in de vrieskou kan zich maar beter
warm aankleden. Zonder muts
naar buiten gaan, betekent voor
lief nemen dat lichaamswarmte
(naar het schijnt tot 40 procent)
via het koppie verloren gaat.
Rustig rijden en afstand houden is
dezer dagen hét devies voor iedere
automobilist. Gas- en rempedaal
doen het beter zonder zware voet.
Bij abrupt remmen kunnen de
wielen blokkeren en dan is het
schuiven geblazen. Beter is het om
- indien mogelijk - eerst op de mo
tor af te remmen en dan het pe
daal geleidelijk in te trappen.
Panty's, skinny jeans, nauwe leg
gings en aanverwante kledij. Laat
ze in koude tijden lekker in de
kast liggen. Een beetje lucht tus
sen huid en kleding houdt ons lek
ker warm. De lucht vormt als het
ware een extra isolatielaagje. Nog
warmer blijven we als we meer -
en dus niet al te strak zittende -
kledinglaagjes over elkaar dragen.
Het is o zo verleidelijk als buiten
de ochtendkou wacht. Even de
douche nog een paar graden war
mer zetten. Heerlijk, maar het ge
not is tijdelijk. Eenmaal buiten
voelen we de kou juist des te eer
der. Nee, dan wisseldouches. Daar
mee wapenen we ons lichaam veel
beter tegen temperatuurwisselin
gen.
n
We zouden onze viervoeter bijna
vergeten, maar ook de hond moet
af en toe naar buiten. Nu kunnen
dieren doorgaans beter tegen kou
dan de doorsnee homo sapiens,
maar het blijft oppassen. Hou met
name de voetzooltjes in de gaten,
die hebben het zwaar te verduren.
En laat ze geen sneeuw eten. Daar
krijgen ze maagklachten van.
door Cyril Rosman
UTRECHT - Draadloos internet in
de trein moet ook in de toekomst
gratis beschikbaar blijven voor rei
zigers. Dat stellen verschillende
consumentenorganisaties, waaron
der reizigersorganisatie Rover, in
een advies aan minister Schultz
van Verkeer. „Het is in deze tijd
een noodzaak voor mensen om
ook tijdens het reizen op internet
te kunnen", aldus een woordvoer
der.
Vervoerder Arriva neemt vandaag
gratis wifi in gebruik in 51 treinen
in het noorden van Nederland. De
NS heeft nu draadloos internet in
meer dan tweehonderd intercity's
en wil dat eind 2013 in alle lange-
afstandstreinen hebben. De
wifi-verbinding bij NS is in ieder
geval tot april dit jaar gratis. Daar
na loopt het contract met T-Mobi-
le af. Een woordvoerder van NS
kon gisteren niet zeggen of wifi na
april nog steeds gratis is. „Daar lo
pen gesprekken over."
Arriva stelt dat draadloos internet
in haar treinen in ieder geval tot
het einde van de lopende contract
periode van de betreffende spoor
lijn gratis blijft. De vervoerder
heeft ook treinen rijden met wifi
rond Dordrecht en Zwolle.
Reizigersorganisatie Rover wil, sa
men met de ANWB en de Consu
mentenbond, dat minister Schultz
bij het verlenen van de zogeheten
concessies voor het treinverkeer in
de toekomst standaard de eis voor
gratis draadloos internet opneemt.
„Het is voor het eerst dat we dat
advies geven. Maar het is simpel
weg een behoefte geworden in de
ze tijd", zegt woordvoerster Sanne
van Galen. De organisatie krijgt re
gelmatig klachten binnen over de
wifi-verbindingen in treinen. „De
verbinding is vaak traag. Maar het
gaat niet om heel veel klachten.
Het is een goede ontwikkeling dat
het nu beschikbaar is."
Rikus Spithorst van de Maatschap
pij voor Beter OV is kritischer.
„Als de vervoerders het hun klan
ten aanbieden, moet je er ook van
op aankunnen. Nu doet wifi het
lang niet altijd en de capaciteit is
vaak gering. Als je een ingewikkel
de webpagina wilt ophalen, ben je
zo een paar kilometer verder. Ook
in drukke treinen is de verbinding
vaak traag. Ik hoop dat ze de verde
re ontwikkeling van draadloos in
ternet kunnen bijhouden."
De NS meldt dat wifi in haar trei
nen 'over het algemeen prima
werkt'. „En als we via twitter een
melding krijgen dat internet in
een trein niet werkt, laten we het
systeem daar direct resetten", zegt
woordvoerder Stan Hoen.
Arriva is overigens een stap ver
der: de maatschappij heeft sinds 9
december ook bussen met draad
loos internet. „De Q_-liners in Fries
land en de bussen rond Leiden."
Arriva denkt over verdere uitbrei
ding.
DEN HAAG - Jason W., die werd ver
oordeeld omdat hij lid was van de
Hofstadgroep, mag op korte ter
mijn onder bewaking op verlof.
Justitie ziet hem niet langer als
een vluchtgevaarlijke gedetineer
de. W. komt op korte termijn vrij
en het lijkt justitie verstandiger
om hem eerst - onder bewaking -
op verlof te laten gaan dan om
hem na ruim acht jaar gevangenis
strafineens op straat te zetten.
W. gooide op 10 november 2004
in Den Haag een handgranaat
naar leden van een arrestatieteam.
Zijn advocaat spreekt van goed
nieuws. „W. heeft eerder al publie
kelijk zijn excuses aangeboden."