61 binnenland o o 4 in trein moet gratis blijven' Internet Jason W. mag met bewaking op verlof Met sneeuw, vorst en gladheid zijn het geen dagen om totaal onvoorbereid op pad te gaan. Tien tips van uiteenlopende aard om de winter te overleven. Karton onder wissers Averechtse borrel Handschoen op accu Zadel omlaag Waar is de ontdooier? Hou het hoofd warm Rem met mate Strakke kleren Niet te heet douchen Geen sneeuw op menu donderdag 17 januari 2013 illillilllffMffll'MlfflWMffWBMIiHHWIMilIM WMÊÊÊHKÊÊÊÊÊÊÊKSKÊSSÊ8KÊÊÊÊÊÊHÊÊÊHÊHÊÊÊÊÊÊÊÊÊKÊ Help jezelf de winter door door Hans Coossen, beeld Anke Arts Voorkom vastvriezen van ruiten wissers aan de autoruit door er 's nachts een stukje karton of alumi nium tussen te stoppen. Ook een stukje kurk wil helpen. Zitten ze toch vast? Vooral niet proberen ze los te krijgen door ze aan te zet ten. Dat kan funest uitpakken voor de aandrijfmotor en dan doet het vastvriezen er niet meer toe. Met een borrel begeven we ons in het verkeer sowieso op glad ijs. En warm krijgen we het er niet van. Integendeel zelfs. Bij het drinken voelen we even een warme gloed, maar daarna koelen we juist af van die borrel. Alcohol verwijdt name lijk de bloedvaten en dat bevor dert niet het vasthouden van onze lichaamswarmte. Kou voelen we het eerst aan de uit einden van ons lichaam. Oren, neus, maar ook handen. En zie die laatste maar weer warm te krijgen. Gewone handschoenen helpen daarbij nauwelijks, ze vormen slechts een isolatielaag. Niet ge wanhoopt: er zijn ook exemplaren met ingebouwde verwarming te koop. Op accu of batterijen. Wat lucht uit de banden en het za del omlaag. Kleine ingrepen die het valrisico van fietsen bij glad heid kunnen verminderen. Met plattere banden heb je meer grip op de weg dan met volgepompte exemplaren. En met een laag zadel trap je misschien niet zo soepel als in zomerse dagen, maar ben je wel sneller met de voeten bij de grond. Met een föhn of een zakje warm water krijg je een bevroren auto- slot ook open. Maar waarom zou je moeilijk doen als er ook van die handige apparaatjes op de markt zijn, waarmee het zo gefikst is? Voor de blondjes onder ons: be waar de slotontdooier binnens huis of in je jaszak. En dus niet in de auto... Spreekwoordelijk moeten we ons hoofd koel houden, maar niet in de winter. Wie er te voet, op de fiets of in de cabriolet op uittrekt in de vrieskou kan zich maar beter warm aankleden. Zonder muts naar buiten gaan, betekent voor lief nemen dat lichaamswarmte (naar het schijnt tot 40 procent) via het koppie verloren gaat. Rustig rijden en afstand houden is dezer dagen hét devies voor iedere automobilist. Gas- en rempedaal doen het beter zonder zware voet. Bij abrupt remmen kunnen de wielen blokkeren en dan is het schuiven geblazen. Beter is het om - indien mogelijk - eerst op de mo tor af te remmen en dan het pe daal geleidelijk in te trappen. Panty's, skinny jeans, nauwe leg gings en aanverwante kledij. Laat ze in koude tijden lekker in de kast liggen. Een beetje lucht tus sen huid en kleding houdt ons lek ker warm. De lucht vormt als het ware een extra isolatielaagje. Nog warmer blijven we als we meer - en dus niet al te strak zittende - kledinglaagjes over elkaar dragen. Het is o zo verleidelijk als buiten de ochtendkou wacht. Even de douche nog een paar graden war mer zetten. Heerlijk, maar het ge not is tijdelijk. Eenmaal buiten voelen we de kou juist des te eer der. Nee, dan wisseldouches. Daar mee wapenen we ons lichaam veel beter tegen temperatuurwisselin gen. n We zouden onze viervoeter bijna vergeten, maar ook de hond moet af en toe naar buiten. Nu kunnen dieren doorgaans beter tegen kou dan de doorsnee homo sapiens, maar het blijft oppassen. Hou met name de voetzooltjes in de gaten, die hebben het zwaar te verduren. En laat ze geen sneeuw eten. Daar krijgen ze maagklachten van. door Cyril Rosman UTRECHT - Draadloos internet in de trein moet ook in de toekomst gratis beschikbaar blijven voor rei zigers. Dat stellen verschillende consumentenorganisaties, waaron der reizigersorganisatie Rover, in een advies aan minister Schultz van Verkeer. „Het is in deze tijd een noodzaak voor mensen om ook tijdens het reizen op internet te kunnen", aldus een woordvoer der. Vervoerder Arriva neemt vandaag gratis wifi in gebruik in 51 treinen in het noorden van Nederland. De NS heeft nu draadloos internet in meer dan tweehonderd intercity's en wil dat eind 2013 in alle lange- afstandstreinen hebben. De wifi-verbinding bij NS is in ieder geval tot april dit jaar gratis. Daar na loopt het contract met T-Mobi- le af. Een woordvoerder van NS kon gisteren niet zeggen of wifi na april nog steeds gratis is. „Daar lo pen gesprekken over." Arriva stelt dat draadloos internet in haar treinen in ieder geval tot het einde van de lopende contract periode van de betreffende spoor lijn gratis blijft. De vervoerder heeft ook treinen rijden met wifi rond Dordrecht en Zwolle. Reizigersorganisatie Rover wil, sa men met de ANWB en de Consu mentenbond, dat minister Schultz bij het verlenen van de zogeheten concessies voor het treinverkeer in de toekomst standaard de eis voor gratis draadloos internet opneemt. „Het is voor het eerst dat we dat advies geven. Maar het is simpel weg een behoefte geworden in de ze tijd", zegt woordvoerster Sanne van Galen. De organisatie krijgt re gelmatig klachten binnen over de wifi-verbindingen in treinen. „De verbinding is vaak traag. Maar het gaat niet om heel veel klachten. Het is een goede ontwikkeling dat het nu beschikbaar is." Rikus Spithorst van de Maatschap pij voor Beter OV is kritischer. „Als de vervoerders het hun klan ten aanbieden, moet je er ook van op aankunnen. Nu doet wifi het lang niet altijd en de capaciteit is vaak gering. Als je een ingewikkel de webpagina wilt ophalen, ben je zo een paar kilometer verder. Ook in drukke treinen is de verbinding vaak traag. Ik hoop dat ze de verde re ontwikkeling van draadloos in ternet kunnen bijhouden." De NS meldt dat wifi in haar trei nen 'over het algemeen prima werkt'. „En als we via twitter een melding krijgen dat internet in een trein niet werkt, laten we het systeem daar direct resetten", zegt woordvoerder Stan Hoen. Arriva is overigens een stap ver der: de maatschappij heeft sinds 9 december ook bussen met draad loos internet. „De Q_-liners in Fries land en de bussen rond Leiden." Arriva denkt over verdere uitbrei ding. DEN HAAG - Jason W., die werd ver oordeeld omdat hij lid was van de Hofstadgroep, mag op korte ter mijn onder bewaking op verlof. Justitie ziet hem niet langer als een vluchtgevaarlijke gedetineer de. W. komt op korte termijn vrij en het lijkt justitie verstandiger om hem eerst - onder bewaking - op verlof te laten gaan dan om hem na ruim acht jaar gevangenis strafineens op straat te zetten. W. gooide op 10 november 2004 in Den Haag een handgranaat naar leden van een arrestatieteam. Zijn advocaat spreekt van goed nieuws. „W. heeft eerder al publie kelijk zijn excuses aangeboden."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 6