181 zeeland
GL: voorkom bouw toren
Schaatsbaan open voor kinderen
Een tunneltje?
Handig, maar
niet echt nodig
Actie voor behoud
kerkhof Heinkenszand
'Brug Sluiskil niet
vaker dicht voor fiets'
Cultuurprijs voor
gitaarvirtuoos
Julio Melio
Werk stil na
brand bij Top
Taste Kapelle
donderdag 17 januari 2013
door Nadia Berkelder
KAMPERLAND - De provincie moet
voorkomen dat er in het Veerse
Meer een toren van 28 verdiepin
gen hoog wordt gebouwd.
Dat schrijft de fractie van Groen-
Links in een brief aan het dagelijks
provinciebestuur. De partij rea
geert op de plannen om een hotel-
toren te bouwen vlakbij de Veerse-
gatdam, op een eiland in het Veer
se Meer.
De hoofdstad van Zeeland dreigt
overschaduwd te worden door de
gemeente Noord-Beveland, waar
schuwt statenlid Leen Harpe. De
Lange Jan is negentig meter hoog,
de toren in het Veerse Meer zou
honderdtwintig meter hoog moe
ten worden.
De plannen voor het hotel en re
creatie-eiland worden vanavond
geprestenteerd in de gemeente
raad van Noord-Beveland. Het is
een plan van Zeeuwse Lagune,
Cordeel Groep en AWG architect
ten en vervangt een ouder plan
dat door de gemeente en de pro
vincie te massief werd gevonden:
dat zou te veel een burcht worden.
Harpe vraag zich af of het bouw
plan echt serieus is - gezien de on
gebruikelijke hoogte van de toren
- en of het wel in het omgevings
plan van de provincie past. En als
dat het geval is: of de provincie be
reid is om dat zo snel mogelijk aan
te passen om te verhinderen dat
de toren op die plek gebouwd kan
worden. De fractie wil bovendien
weten of er nog meer 'futuris
tische bouwwerken of hotspots' in
de planning staan.
De hoteltoren komt op een eiland
in het Veerse Meer, aan de Kam-
perlandse kant. Op het eiland zelf
moeten 28 duinwoningen komen,
bovenop een parkeerkelder die on
der de waterlijn gebouwd moet
worden. De toren zelf, die dus 28
verdiepingen telt, biedt plaats aan
bijna tweehonderd hotelkamers
en tachtig appartementen. De to
ren zou worden gebouwd van ge-
potdekseld glas, waarin de omge
ving wordt weerspiegeld. De
bouw van het geheel kost 75 tot 80
miljoen.
Julio Melio (midden boven) heeft de cultuurprijs Borsele gewonnen.
foto Mechteld Jansen
OOST-SOUBURG - In de speeltuin in
Oost-Souburg kan geschaatst wor
den. Kinderen tot en met twaalf
jaar kunnen er terecht op een spe
ciaal aangelegde schaatsbaan.
De speeltuinvereniging zorgt er-
Voor dat de baan de komende da
gen open is van 10.00 tot 12.00 uur
en van 13.00 tot 17.00 uur.
Als het goed blijft vriezen, is er
vrijdagavond een schaatsdisco. Die
begint om 18.30 uur en duurt waar
schijnlijk een uurtje, vertelt Anne-
miek Paulusse, bestuurslid van de
speeltuinvereniging.
Alle kinderen zijn welkom in de
speeltuin aan het Koopmansvoet
pad. Maar het schaatsen is alleen
gratis voor kinderen die lid zijn
van de vereniging.
Kinderen die geen lid zijn, mogen
wel schaatsen, maar moeten daar
voor 1,50 euro bétalen. Ze mogen
zo lang blijven als ze willen.
De Voorstad is een
fietsstraat. archieffoto
Willem Mieras
OVEZANDE - De vijftienjarige Julio
Melio uit Heinkenszand heeft
woensdagavond de Zeeland Refi
nery Cultuurprijs Borsele gekre
gen. Julio Melio verdient al twee
jaar zijn sporen als sologitarist, be
geleider en gitarist in jonge gezel
schappen van verschillende samen
stelling. De jonge gitarist onder
scheidt zich door zijn vituositeit
op de snaren in verschillende mu
ziekstijlen. De prijs, 1500 euro en
een beeldje, kreeg Melio uit han
den van wethouder Conny Mier-
mans in soos De Klomp in Ove-
zande. Tijdens de feestelijke bijeen
komst speelden verschillende jon
ge muzikanten met hem mee.
Terwijl de kinderen op het ijs
staan, kunnen hun ouders terecht
in een verwarmde tent, waar ook
warme dranken te koop zijn, ver
telt Paulusse.
Actuele informatie over openings
tijden is te vinden op de website
van de speeltuinvereniging.
De schaatsbanen op de Bevelan-
den waren gisteren nog niet geo
pend.
www.souburgt.nl
Komt de fietstunnel onder het
Goese spoor bij de Kloetingse-
weg of toch bij de Bergweg?
Vanavond geeft de gemeente uit
leg over de voor- en nadelen
van beide varianten. Fietsers we
ten het al: de Kloetingseweg
graag.
door Nadia Berkelder
Een fietstunnel? vraagt
Barbara van der Schraaf.
„Graag!". Ze staat voor
het stoplicht bij het voor
malige Ockenburgh. En
daar staat ze vaak, als ze met haar
fiets van en naar thuiszorgcliënten
rijdt. „Zeker als het goederenver
voer over het spoor straks toe
neemt, is een tunnel nodig. Ik heb
gehoord dat er in de toekomst elke
acht minuten een trein rijdt."
Het is een drukke fietsroute van
Goes-Zuid naar het cenrum en
vooral naar de middelbare scholen
in Goes-Oost: de Kloetingseweg,
het spoor over en 'bij Ockenburgh'
de Voorstad in, richting het cen
trum. Dit is één van de mogelijke
lokaties voor een fietstunnel on
der het spoor door. De andere is
een eindje verderop, bij de Berg
weg en de Rembrandtlaan, een
punt waar nu nog geen overgang
is. Die passage ligt misschien gun
stiger voor de scholen, vooral als
straks het nieuwe Goese Lyceum
aan De Weitjes af is.
De passerende scholieren geloven
het wel. „Ik kom eigenlijk nooit te
laat", zegt Rik Verweij, als hij even
afstapt voor het stoplicht. „Maar ik
moet wel altijd wachten op de
trein, elke morgen om kwart over
acht gaan de spoorbomen vijf mi
nuten dicht", vertelt de Pontes-
scholier. „Een tunnel? Dat is han
dig, maar ook niet echt nodig wat
mij betreft."
Bas van Maasdijk vindt het ook
niet erg om te wachten. „Eigenlijk
moet je nooit langer dan een paar
minuten wachten. Als je op het
knopje drukt springt het licht snel
op groen. Ik ben meestal wel op
tijd op school." Rinus Pieters is
het met hem eens. „Als je hier
lang moet wachten, dan is het
voor de trein. Als het spoor dicht
gaat, duurt het wel eens lang. Om
de weg over te steken hoefje eigen
lijk nooit lang te wachten."
Bewoners van de Bergweg zijn in
middels al een actie begonnen om
de komst van een tunnel bij hun
in de straat tegen te houden. Ze
vrezen voor gevaarlijke verkeerssi
tuaties en vinden het zonde dat er
bomen moeten wijken om de aan
leg van de tunnel mogelijk te ma
ken. Op het stadskantoor bena
drukt men dat er nog geen keuze
is gemaakt: tot nu toe zijn alleen
de voor- en nadelen van beide lo
caties tegen elkaar afgezet. Pas na
de informatiebijeenkomst van
avond neemt het college van B en
W een besluit.
Van Barbara van der Schraaf mag
die tunnel er snel komen, aan de
Kloetingseweg het liefst. „Tussen
acht en negen uur 's morgens is
het hier echt spitsuur en van half
vier tot vijf uur 's middags weer.
Rond die tijd moet je lang wach
ten, vooral als de trein langs komt.
Een tunnel is nodig, vind ik, zeker
voor de toekomst. Bovendien is
het veel veiliger, met al die scholie
ren die hier dagelijks oversteken."
door Frank van Cooten
HEINKENSZAND - De werkgroep
voor het onderhoud van de be
graafplaats aan de Kerklaan in
Heinkenszand overhandigt van
daag honderden handtekeningen
aan wethouder Jan Zandee voor
behoud van het kerkhof.
„De begraafplaats moet blijven zo
als die is. Veel mensen uit Hein
kenszand steunen onze actie",
zegt Chris Fransen van de werk
groep. De meerderheid van de ge
meenteraad besloot vorig jaar graf
stenen weg te halen waarvoor
geen grafrechten meer worden be
taald. Naar aanleiding van de ont
stane commotie werd besloten
een uitzondering te maken voor
grafstenen waar al veertig jaar
voor is betaald en voor grafmonu
menten van voor 1970. De storm
waaide echter niet over. Vertegen
woordigers van de diverse werk
groepen hielden vorige week tij
dens de raadsvergadering een vu
rig pleidooi voor behoud van alle
grafstenen. De vrijwilligers van de
werkgroepen onderhouden de
grafmonumenten. De meerder
heid van de gemeenteraad houdt
vooralsnog vast aan het vastgestel
de beleid. Mede daarom hield de
werkgroep Heinkenszand de hand
tekeningenactie.
KAPELLE - Bij uienbedrijf Top Taste
in Kapelle is gisteren de productie
stilgelegd. Dat gebeurde nadat er
in de nacht van dinsdag op woens
dag brand uitbrak in een oven in
het bedrijf.
De brand brak rond half twee uit
omdat er - volgens de Veiligheids
regio Zeeland - bakresten in een
oven zaten. De brandweer had
hulp nodig omdat er speciaal
schuim nodig was. Na een uur was
de brand onder controle. Het be
drijf wil verder geen toelichting ge
ven. Bij Top Taste worden uien ge
bakken tot de bekende Aziatische
gefruite uitjes, die in zakjes wor
den verkocht.
SLUISKIL - Rijkwaterstaat is niet
van plan om na openstelling van
de nieuwe tunnel onder het Ka
naal de brug bij Sluiskil vaker
open te zetten voor het scheep
vaartverkeer. „Net als nu draait de
brug dan op het aanbod van grote
schepen. Zijn die er, dan gaat de
brug open. Zo niet, dan kan het
weg- en treinverkeer er gebruik
van maken", zegt Edwin de Feijter
van Rijkswaterstaat.
Hij reageert daarmee op een aan
name van voorzitter Meerten Dal-
linga van de Stichting Behoud Pon
tje Sluiskil. Die vreest dat vanaf
2015, als de Sluiskiltunnel klaar is,
de brug over het Kanaal vaker
open blijft voor het scheepvaart
verkeer. Dat is voor hem aanlei
ding te stellen dat het pontje bij
Sluiskil dan des te dringender no
dig is om het fietsverkeer over te
zetten.
Rijkswaterstaat is er volgens De
Feijter zeker niet op uit het lang
zaam verkeer in de wielen te rij
den. Ook het goederenspoor loopt
over de brug. „We gaan de brug
straks op afstand bedienen, maar
verder verandert er niks. Als de
stichting het pontje na 2015 in de
vaart wil houden, is dat prima. A
is het aan hen om de exploitatie
rond te krijgen. Het pontje is n'
meer van ons."