181 zeeland GL: voorkom bouw toren Schaatsbaan open voor kinderen Een tunneltje? Handig, maar niet echt nodig Actie voor behoud kerkhof Heinkenszand 'Brug Sluiskil niet vaker dicht voor fiets' Cultuurprijs voor gitaarvirtuoos Julio Melio Werk stil na brand bij Top Taste Kapelle donderdag 17 januari 2013 door Nadia Berkelder KAMPERLAND - De provincie moet voorkomen dat er in het Veerse Meer een toren van 28 verdiepin gen hoog wordt gebouwd. Dat schrijft de fractie van Groen- Links in een brief aan het dagelijks provinciebestuur. De partij rea geert op de plannen om een hotel- toren te bouwen vlakbij de Veerse- gatdam, op een eiland in het Veer se Meer. De hoofdstad van Zeeland dreigt overschaduwd te worden door de gemeente Noord-Beveland, waar schuwt statenlid Leen Harpe. De Lange Jan is negentig meter hoog, de toren in het Veerse Meer zou honderdtwintig meter hoog moe ten worden. De plannen voor het hotel en re creatie-eiland worden vanavond geprestenteerd in de gemeente raad van Noord-Beveland. Het is een plan van Zeeuwse Lagune, Cordeel Groep en AWG architect ten en vervangt een ouder plan dat door de gemeente en de pro vincie te massief werd gevonden: dat zou te veel een burcht worden. Harpe vraag zich af of het bouw plan echt serieus is - gezien de on gebruikelijke hoogte van de toren - en of het wel in het omgevings plan van de provincie past. En als dat het geval is: of de provincie be reid is om dat zo snel mogelijk aan te passen om te verhinderen dat de toren op die plek gebouwd kan worden. De fractie wil bovendien weten of er nog meer 'futuris tische bouwwerken of hotspots' in de planning staan. De hoteltoren komt op een eiland in het Veerse Meer, aan de Kam- perlandse kant. Op het eiland zelf moeten 28 duinwoningen komen, bovenop een parkeerkelder die on der de waterlijn gebouwd moet worden. De toren zelf, die dus 28 verdiepingen telt, biedt plaats aan bijna tweehonderd hotelkamers en tachtig appartementen. De to ren zou worden gebouwd van ge- potdekseld glas, waarin de omge ving wordt weerspiegeld. De bouw van het geheel kost 75 tot 80 miljoen. Julio Melio (midden boven) heeft de cultuurprijs Borsele gewonnen. foto Mechteld Jansen OOST-SOUBURG - In de speeltuin in Oost-Souburg kan geschaatst wor den. Kinderen tot en met twaalf jaar kunnen er terecht op een spe ciaal aangelegde schaatsbaan. De speeltuinvereniging zorgt er- Voor dat de baan de komende da gen open is van 10.00 tot 12.00 uur en van 13.00 tot 17.00 uur. Als het goed blijft vriezen, is er vrijdagavond een schaatsdisco. Die begint om 18.30 uur en duurt waar schijnlijk een uurtje, vertelt Anne- miek Paulusse, bestuurslid van de speeltuinvereniging. Alle kinderen zijn welkom in de speeltuin aan het Koopmansvoet pad. Maar het schaatsen is alleen gratis voor kinderen die lid zijn van de vereniging. Kinderen die geen lid zijn, mogen wel schaatsen, maar moeten daar voor 1,50 euro bétalen. Ze mogen zo lang blijven als ze willen. De Voorstad is een fietsstraat. archieffoto Willem Mieras OVEZANDE - De vijftienjarige Julio Melio uit Heinkenszand heeft woensdagavond de Zeeland Refi nery Cultuurprijs Borsele gekre gen. Julio Melio verdient al twee jaar zijn sporen als sologitarist, be geleider en gitarist in jonge gezel schappen van verschillende samen stelling. De jonge gitarist onder scheidt zich door zijn vituositeit op de snaren in verschillende mu ziekstijlen. De prijs, 1500 euro en een beeldje, kreeg Melio uit han den van wethouder Conny Mier- mans in soos De Klomp in Ove- zande. Tijdens de feestelijke bijeen komst speelden verschillende jon ge muzikanten met hem mee. Terwijl de kinderen op het ijs staan, kunnen hun ouders terecht in een verwarmde tent, waar ook warme dranken te koop zijn, ver telt Paulusse. Actuele informatie over openings tijden is te vinden op de website van de speeltuinvereniging. De schaatsbanen op de Bevelan- den waren gisteren nog niet geo pend. www.souburgt.nl Komt de fietstunnel onder het Goese spoor bij de Kloetingse- weg of toch bij de Bergweg? Vanavond geeft de gemeente uit leg over de voor- en nadelen van beide varianten. Fietsers we ten het al: de Kloetingseweg graag. door Nadia Berkelder Een fietstunnel? vraagt Barbara van der Schraaf. „Graag!". Ze staat voor het stoplicht bij het voor malige Ockenburgh. En daar staat ze vaak, als ze met haar fiets van en naar thuiszorgcliënten rijdt. „Zeker als het goederenver voer over het spoor straks toe neemt, is een tunnel nodig. Ik heb gehoord dat er in de toekomst elke acht minuten een trein rijdt." Het is een drukke fietsroute van Goes-Zuid naar het cenrum en vooral naar de middelbare scholen in Goes-Oost: de Kloetingseweg, het spoor over en 'bij Ockenburgh' de Voorstad in, richting het cen trum. Dit is één van de mogelijke lokaties voor een fietstunnel on der het spoor door. De andere is een eindje verderop, bij de Berg weg en de Rembrandtlaan, een punt waar nu nog geen overgang is. Die passage ligt misschien gun stiger voor de scholen, vooral als straks het nieuwe Goese Lyceum aan De Weitjes af is. De passerende scholieren geloven het wel. „Ik kom eigenlijk nooit te laat", zegt Rik Verweij, als hij even afstapt voor het stoplicht. „Maar ik moet wel altijd wachten op de trein, elke morgen om kwart over acht gaan de spoorbomen vijf mi nuten dicht", vertelt de Pontes- scholier. „Een tunnel? Dat is han dig, maar ook niet echt nodig wat mij betreft." Bas van Maasdijk vindt het ook niet erg om te wachten. „Eigenlijk moet je nooit langer dan een paar minuten wachten. Als je op het knopje drukt springt het licht snel op groen. Ik ben meestal wel op tijd op school." Rinus Pieters is het met hem eens. „Als je hier lang moet wachten, dan is het voor de trein. Als het spoor dicht gaat, duurt het wel eens lang. Om de weg over te steken hoefje eigen lijk nooit lang te wachten." Bewoners van de Bergweg zijn in middels al een actie begonnen om de komst van een tunnel bij hun in de straat tegen te houden. Ze vrezen voor gevaarlijke verkeerssi tuaties en vinden het zonde dat er bomen moeten wijken om de aan leg van de tunnel mogelijk te ma ken. Op het stadskantoor bena drukt men dat er nog geen keuze is gemaakt: tot nu toe zijn alleen de voor- en nadelen van beide lo caties tegen elkaar afgezet. Pas na de informatiebijeenkomst van avond neemt het college van B en W een besluit. Van Barbara van der Schraaf mag die tunnel er snel komen, aan de Kloetingseweg het liefst. „Tussen acht en negen uur 's morgens is het hier echt spitsuur en van half vier tot vijf uur 's middags weer. Rond die tijd moet je lang wach ten, vooral als de trein langs komt. Een tunnel is nodig, vind ik, zeker voor de toekomst. Bovendien is het veel veiliger, met al die scholie ren die hier dagelijks oversteken." door Frank van Cooten HEINKENSZAND - De werkgroep voor het onderhoud van de be graafplaats aan de Kerklaan in Heinkenszand overhandigt van daag honderden handtekeningen aan wethouder Jan Zandee voor behoud van het kerkhof. „De begraafplaats moet blijven zo als die is. Veel mensen uit Hein kenszand steunen onze actie", zegt Chris Fransen van de werk groep. De meerderheid van de ge meenteraad besloot vorig jaar graf stenen weg te halen waarvoor geen grafrechten meer worden be taald. Naar aanleiding van de ont stane commotie werd besloten een uitzondering te maken voor grafstenen waar al veertig jaar voor is betaald en voor grafmonu menten van voor 1970. De storm waaide echter niet over. Vertegen woordigers van de diverse werk groepen hielden vorige week tij dens de raadsvergadering een vu rig pleidooi voor behoud van alle grafstenen. De vrijwilligers van de werkgroepen onderhouden de grafmonumenten. De meerder heid van de gemeenteraad houdt vooralsnog vast aan het vastgestel de beleid. Mede daarom hield de werkgroep Heinkenszand de hand tekeningenactie. KAPELLE - Bij uienbedrijf Top Taste in Kapelle is gisteren de productie stilgelegd. Dat gebeurde nadat er in de nacht van dinsdag op woens dag brand uitbrak in een oven in het bedrijf. De brand brak rond half twee uit omdat er - volgens de Veiligheids regio Zeeland - bakresten in een oven zaten. De brandweer had hulp nodig omdat er speciaal schuim nodig was. Na een uur was de brand onder controle. Het be drijf wil verder geen toelichting ge ven. Bij Top Taste worden uien ge bakken tot de bekende Aziatische gefruite uitjes, die in zakjes wor den verkocht. SLUISKIL - Rijkwaterstaat is niet van plan om na openstelling van de nieuwe tunnel onder het Ka naal de brug bij Sluiskil vaker open te zetten voor het scheep vaartverkeer. „Net als nu draait de brug dan op het aanbod van grote schepen. Zijn die er, dan gaat de brug open. Zo niet, dan kan het weg- en treinverkeer er gebruik van maken", zegt Edwin de Feijter van Rijkswaterstaat. Hij reageert daarmee op een aan name van voorzitter Meerten Dal- linga van de Stichting Behoud Pon tje Sluiskil. Die vreest dat vanaf 2015, als de Sluiskiltunnel klaar is, de brug over het Kanaal vaker open blijft voor het scheepvaart verkeer. Dat is voor hem aanlei ding te stellen dat het pontje bij Sluiskil dan des te dringender no dig is om het fietsverkeer over te zetten. Rijkswaterstaat is er volgens De Feijter zeker niet op uit het lang zaam verkeer in de wielen te rij den. Ook het goederenspoor loopt over de brug. „We gaan de brug straks op afstand bedienen, maar verder verandert er niks. Als de stichting het pontje na 2015 in de vaart wil houden, is dat prima. A is het aan hen om de exploitatie rond te krijgen. Het pontje is n' meer van ons."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 54