uit 113 Verleid door vakmanschap www.pzc.nl/uit selectie Duidelijkheid, tot op de komma Peter van Berkel Inge De Beider Glen Marijnissen donderdag 17 januari 2013 beeld NOTARISPRAKTIJK VAN DONGEN Dam 37, Middelburg 0118 629155 www.notaris-vandongen.nl Nico Out gaat elke week op zoek naar het beste wat Zeeland op het gebied van beeldende kunst te bieden heeft. Peter van Berkel vindt zijn inspira tie in Zeeland, waar sfeervolle, in- gètogen landschappen ontstaan, maar ook in de zonnige Provence. Zomer in de winterexpositie. Ook met Jos Antens, Hub Peters, Ma- thisse Arendsen, Frans van der Wal, Hans van Tilburg en Tanja Motke. T/m 26/1 Galerie Van Berkel Art, 's-Heer Hendrikskinderenstraat 10. Do. t/m za. 13.00 -17.00 uur. Inge De Beider bekwaamde zich in Tianjin (China) in de traditione le Chinese schilderkunst en specia liseerde zich in 'Shan-shui', de kunst van het oproepen van ber gen en water. Zij verbindt dat met haar eigen westers werk: beelden, grafiek en schilderijen. Mooie ver kenning. T/m 27/1. Galerie Terra Groda, Dorpsstraat 44, Craauw. Za. 15.00 - 18.00 uur, zo. 14.00 - 18.00 uur. Glen Marijnissen is een jonge kun stenaar die tekent ên filmpjes maakt. Hij creëert onder meer pa tronen met mensfiguren op uiteen lopende voorwerpen. Uit één doorgaande lijn bouwt hij een ver bazingwekkende wereld op van in elkaar grijpende gestalten. T/m 10/2. Theater de Wegwijzer, Molenweg 25, Nw.- en St. Joosland. Voor en na voorstellingen en zondag 13.00 - 17.00 uur. Vaak richt ik me in eer ste instantie op de bete kenis van wat ik zie. Maar het is ook heer lijk om meegesleept te worden door de combinatie van creativi teit, technische beheersing en verbeeldingskracht die een goed kunstwerk kenmerkt. Als dat het geval is, valt de verwon dering over wat er is te zien samen met geboeid zijn door hoe het is gemaakt. Dat is dus genieten! En dat kan op deze expositie van drie kunstenaars in Galerie Van den Berge. Mirjam Hagoort maakt me- tersgrote tekeningen van 'stedelij ke landschappen' met flats tot aan de horizon. Meestal zijn het nach telijke beelden waarin het duister wordt afgewisseld met elektrisch licht. Zij gebruikt pen en Oost-In dische inkt, die ze ook schilderend opbrengt. Pas na een tijdje kijken, zie ik dat sommige delen van de compositie bestaan uit geschilder de en daarna geknipte en geplakte stukken papier. Ik kom ogen te kort en dwaal door haar kunstma tige wereld. Door de keuze voor de vervreemding van de nacht en collagetechniek, benadrukt zij het artificiële van de werkelijkheid die wij scheppen. Ik ervaar een soort haat-liefde gevoel voor een wereld waar ik liever niet woon, maar die onmiskenbaar boeit. Ingrid van der Hoeven bouwt sculpturen op uit verlijmde plaat materialen. Op deze tentoonstel ling zijn het bustes van vrouwen, tot de hoofdvorm teruggebracht en glanzend afgewerkt. Ze stralen liefde voor het materiaal en het maken uit. Dat doen ook haar re- Made in Vlissingen I toont actueel werk van in Vlissingen wonende en/of werkende professionele kun stenaars. Deel I van een tweeluik Met onder andere Barbara Voit, Carla Kesteloo, Frank Viergever, Jan Haas en Jeanny Golembiewski. Opening zondagmiddag 20/1, 15.00 uur. T/m 17/2. deWillem3, Oranjestraat 4, Vlissingen. Do. t/m zo. 13.00 - 17.00 uur Metershoge tekeningen van 'stedelijke landschappen' van Mirjam Hagoort. liëfs. Daarin zaagt ze een vrouwen gestalte uit in betonplex of MDF. In de opening verschijnt een gete kende vrouwengestalte in een jurk je van gaatjesboard. Het vorm- en materiaalgebruik is beheerst en ver rassend. En de betekenis? Van der Hoeven heeft als thema 'identi teit'. Als Indische Nederlandse is zij zich bewust van het feit dat identiteit niet alleen bestaat uit hoe je naar jezelf kijkt, maar even zeer uit hoe een ander jou ziet. De 'typen' die zij presenteert verbeel den haar visie op vrouwelijke iden titeit. Zij benadrukt de kracht, het met twee benen op de grond staan, het kunnen geven en ont vangen en ook het spirituele, als waarden die vrouwen kenmerken. Of zijn dat nu juist projecties van buitenaf? Er is nog een derde kunstenaar, pietsjanke fokkema. Zij tekent zo wel op groot als op klein formaat. Tastend, krassend en arcerend ge bruikt ze haar potlood, dat ze soms ook combineert met aquarel technieken, terwijl ze ook objec ten maakt van uiteenlopende ma terialen als touw, wol, steentjes en hout. Anders dan Hagoort ont spruit haar wereld meestal uit haar fantasie. Het grootste deel van haar kamervullende installatie bestaat uit een enorme tekening, een soort doorsnede van de aard korst, waarin mensen onder gronds woon- en werklagen in el kaar hebben geknutseld. Ze lijken zich te hebben teruggetrokken uit de wereld van gebouwen en elek triciteitsdraden boven hen. Ook hier alle aanleiding om te blijven kijken, de wereld te ontdekken die fokkema mij voor tovert. Om on dertussen stil te staan bij bestaans reden van haar werk. Die in mijn ogen ligt in het oplossen van de spanning tussen de vervreemding van de door mensen gemaakte rea liteit en de bestemming die in ons leven besloten ligt, maar die in haar ogen vaak van het netvlies is verdwenen. T/m 23/2. Galerie Van den Berg, Westwal 45, Goes. Do. t/m za. 12.00 - 17.00 uur. Gesloten tijdens Art Rotterdam 7 t/m 10/2. Ingrid van der Hoeven (1962) onderzoekt de vrouwelijke identiteit in sculpturen en reliëfs van hout en MDF. pietsjanke fokkema (1960) schept al tekenend een eigen universum, geleid door de spanning tussen werkelijkheid en verlangen. Mirjam Hagoort (1961) maakt metersgrote tekeningen van 'stedelijke landschappen'.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 49