uit 113
Verleid door
vakmanschap
www.pzc.nl/uit
selectie
Duidelijkheid,
tot op de komma
Peter van Berkel
Inge De Beider
Glen Marijnissen
donderdag 17 januari 2013
beeld
NOTARISPRAKTIJK
VAN DONGEN
Dam 37, Middelburg 0118 629155
www.notaris-vandongen.nl
Nico Out gaat elke week op
zoek naar het beste wat
Zeeland op het gebied van
beeldende kunst
te bieden heeft.
Peter van Berkel vindt zijn inspira
tie in Zeeland, waar sfeervolle, in-
gètogen landschappen ontstaan,
maar ook in de zonnige Provence.
Zomer in de winterexpositie. Ook
met Jos Antens, Hub Peters, Ma-
thisse Arendsen, Frans van der
Wal, Hans van Tilburg en Tanja
Motke.
T/m 26/1 Galerie Van Berkel Art,
's-Heer Hendrikskinderenstraat 10.
Do. t/m za. 13.00 -17.00 uur.
Inge De Beider bekwaamde zich
in Tianjin (China) in de traditione
le Chinese schilderkunst en specia
liseerde zich in 'Shan-shui', de
kunst van het oproepen van ber
gen en water. Zij verbindt dat met
haar eigen westers werk: beelden,
grafiek en schilderijen. Mooie ver
kenning.
T/m 27/1. Galerie Terra Groda,
Dorpsstraat 44, Craauw. Za. 15.00 -
18.00 uur, zo. 14.00 - 18.00 uur.
Glen Marijnissen is een jonge kun
stenaar die tekent ên filmpjes
maakt. Hij creëert onder meer pa
tronen met mensfiguren op uiteen
lopende voorwerpen. Uit één
doorgaande lijn bouwt hij een ver
bazingwekkende wereld op van in
elkaar grijpende gestalten.
T/m 10/2. Theater de Wegwijzer,
Molenweg 25, Nw.- en St. Joosland.
Voor en na voorstellingen en
zondag 13.00 - 17.00 uur.
Vaak richt ik me in eer
ste instantie op de bete
kenis van wat ik zie.
Maar het is ook heer
lijk om meegesleept te worden
door de combinatie van creativi
teit, technische beheersing en
verbeeldingskracht die een goed
kunstwerk kenmerkt.
Als dat het geval is, valt de verwon
dering over wat er is te zien samen
met geboeid zijn door hoe het is
gemaakt. Dat is dus genieten! En
dat kan op deze expositie van drie
kunstenaars in Galerie Van den
Berge. Mirjam Hagoort maakt me-
tersgrote tekeningen van 'stedelij
ke landschappen' met flats tot aan
de horizon. Meestal zijn het nach
telijke beelden waarin het duister
wordt afgewisseld met elektrisch
licht. Zij gebruikt pen en Oost-In
dische inkt, die ze ook schilderend
opbrengt. Pas na een tijdje kijken,
zie ik dat sommige delen van de
compositie bestaan uit geschilder
de en daarna geknipte en geplakte
stukken papier. Ik kom ogen te
kort en dwaal door haar kunstma
tige wereld. Door de keuze voor
de vervreemding van de nacht en
collagetechniek, benadrukt zij het
artificiële van de werkelijkheid die
wij scheppen. Ik ervaar een soort
haat-liefde gevoel voor een wereld
waar ik liever niet woon, maar die
onmiskenbaar boeit.
Ingrid van der Hoeven bouwt
sculpturen op uit verlijmde plaat
materialen. Op deze tentoonstel
ling zijn het bustes van vrouwen,
tot de hoofdvorm teruggebracht
en glanzend afgewerkt. Ze stralen
liefde voor het materiaal en het
maken uit. Dat doen ook haar re-
Made in Vlissingen I toont actueel
werk van in Vlissingen wonende
en/of werkende professionele kun
stenaars. Deel I van een tweeluik
Met onder andere Barbara Voit,
Carla Kesteloo, Frank Viergever,
Jan Haas en Jeanny Golembiewski.
Opening zondagmiddag 20/1,
15.00 uur.
T/m 17/2. deWillem3, Oranjestraat 4,
Vlissingen. Do. t/m zo. 13.00 - 17.00
uur
Metershoge tekeningen van 'stedelijke landschappen' van Mirjam Hagoort.
liëfs. Daarin zaagt ze een vrouwen
gestalte uit in betonplex of MDF.
In de opening verschijnt een gete
kende vrouwengestalte in een jurk
je van gaatjesboard. Het vorm- en
materiaalgebruik is beheerst en ver
rassend. En de betekenis? Van der
Hoeven heeft als thema 'identi
teit'. Als Indische Nederlandse is
zij zich bewust van het feit dat
identiteit niet alleen bestaat uit
hoe je naar jezelf kijkt, maar even
zeer uit hoe een ander jou ziet. De
'typen' die zij presenteert verbeel
den haar visie op vrouwelijke iden
titeit. Zij benadrukt de kracht, het
met twee benen op de grond
staan, het kunnen geven en ont
vangen en ook het spirituele, als
waarden die vrouwen kenmerken.
Of zijn dat nu juist projecties van
buitenaf?
Er is nog een derde kunstenaar,
pietsjanke fokkema. Zij tekent zo
wel op groot als op klein formaat.
Tastend, krassend en arcerend ge
bruikt ze haar potlood, dat ze
soms ook combineert met aquarel
technieken, terwijl ze ook objec
ten maakt van uiteenlopende ma
terialen als touw, wol, steentjes en
hout. Anders dan Hagoort ont
spruit haar wereld meestal uit
haar fantasie. Het grootste deel
van haar kamervullende installatie
bestaat uit een enorme tekening,
een soort doorsnede van de aard
korst, waarin mensen onder
gronds woon- en werklagen in el
kaar hebben geknutseld. Ze lijken
zich te hebben teruggetrokken uit
de wereld van gebouwen en elek
triciteitsdraden boven hen. Ook
hier alle aanleiding om te blijven
kijken, de wereld te ontdekken die
fokkema mij voor tovert. Om on
dertussen stil te staan bij bestaans
reden van haar werk. Die in mijn
ogen ligt in het oplossen van de
spanning tussen de vervreemding
van de door mensen gemaakte rea
liteit en de bestemming die in ons
leven besloten ligt, maar die in
haar ogen vaak van het netvlies is
verdwenen.
T/m 23/2. Galerie Van den Berg,
Westwal 45, Goes. Do. t/m za. 12.00 -
17.00 uur. Gesloten tijdens Art
Rotterdam 7 t/m 10/2.
Ingrid van der Hoeven (1962)
onderzoekt de vrouwelijke
identiteit in sculpturen en reliëfs
van hout en MDF.
pietsjanke fokkema (1960)
schept al tekenend een eigen
universum, geleid door de
spanning tussen werkelijkheid en
verlangen.
Mirjam Hagoort (1961) maakt
metersgrote tekeningen van
'stedelijke landschappen'.