Horror in het paradijs Het landschap als taaie vijand in Meek's Cutoff filmrecensies filmagenda Actrice Naomi Watts is in het echt doodsbang voor water. door Tisha Eetgerink De horrorervaring van J.A. Bayona, regisseur van El orfanato (2007), kwam goed van pas bij The impossible, de verfilming van de tsunami van eind 2004. Aan doodsangst, dreigende vi suals en gapende wonden geen gebrek. Deze keer is het echter geen fictie en dat zullen we als kijker weten ook. 'True story', verschijnt er bij aan vang in beeld. En dan nóg maar eens, voor wie het de eerste keer niet zag. Keuzes als deze verpesten veel. Als de feiten zo voor zich spre ken, moet je ze niet extra bena drukken. Aan de vooravond van de ramp zien we vakantievier- ders snorkelen tussen het koraal en wenslampionnen oplaten op het strand; alles is goed. Maar 0 jee, wij weten dat dat niet zal blijven duren. Een bibberig shot vanaf zee in de richting van het paradijselijke strand, com pleet met dreigende muziek, vormt een dieptepunt. Naomi Watts, genomineerd voor een Oscar, gaat met man (Ewan McGregor) en drie kids voor de kerstviering naar Thailand. Als de beruchte zeebeving dit pa radijs op 2ódecember 2004 veran dert in een massagraf, komt alles aan op overleven en elkaar terug vinden in de chaos. The impossible is best een aardige film die de nodige tranen zal doen vloeien. Met name als de eerste golf alles en iedereen weg spoelt en het beeld op zwart gaat, is de paniek goed voelbaar. Des te kwalijker is het dat nie mand de maker heeft behoed voor die paar irritante scènes. Die horen bijvoorbeeld eerder thuis in een woensdagavondfilm, gebaseerd op waargebeurde ver halen, op RTL. Die scènes doen afbreuk aan de rest van de film. The impossible: Regie: JA. Bayona Met: Naomi Watts, Ewan McGregor, Te zien in: Vlissingen door Fritz de Jong Zoemende insecten. Stilte. Dorst. De piepende wielen van een huifkar. In het minimalis tische westerndrama Meek's Cu toff hoor je de kleinste geluiden. De desolate droogte van de Ame rikaanse woestijn wordt bijna tastbaar. Het landschap is geen decor, maar een taaie vijand. Van gepaste afstand volgen we een aantal pioniersfamilies. In 1845 proberen zij het nog groten deels onbekende Amerikaanse territorium Oregon te doorkrui sen. Hun pompeuze gids Step hen Meek (Bruce Greenwood) be weert een route te kennen die vrij is van bloeddorstige indianen en andere gevaren. Helaas is deze Meek Cutoff ook compleet vrij van water en voedsel. Dagenlang dolen de pioniers rond, terwijl het vertrouwen in hun gids af neemt en honger en dorst hun tol beginnen te eisen. Uiteinde lijk kruist de karavaan toch nog het pad van een indiaan, die ge vangen wordt genomen. De indi aan beweert dat hij wel water kan vinden, wat hem in conflict brengt met Meek. De sceptici worden aangevoerd door een van alle glamour gestripte Michelle Williams. Zoals het een vrome echtgenote betaamt kijkt haar personage Emily van een afstand je toe hoe de mannen overleggen en de beslissingen nemen. Totdat ze er genoeg van heeft en het heft in eigen hand neemt. Stoer of niet, het is maar de vraag of Emily's stellingname tegen Meek nog op tijd komt. In de meeste roadmovies is de reis belangrijker dan de bestemming. In de sobere roadmovies van Reichardt zien we hoe de reis knarsend tot stil stand komt en de bestemming een onbereikbare droom wordt. Meek's Cutoff, Regie: Kelly Reichardt; met: Michelle Williams, Bruce Greenwood, Paul Dano; te zien: in Middelburg. door Tisha Eetgerink Quentin Tarantino ruilt de pussywagon uit Kill Bill in voor een paard, zwarte das sen uit Reservoir Dogs en Pulp Fiction voor Stetsons en de arme joden uit Inglourious Basterds zijn ver vangen door arme negers. Negers? Exact, van diplomatie zal niemand Tarantino ooit beschuldi gen. Zelfs met pen en papier in de aanslag raak je de tel kwijt van het aantal maal dat de term nigger voorbijkomt in Django Unchained. In Amerika, waar de rassenonge- lijkheid duidelijker merkbaar is dan hier, zorgt dat voor ophef Het zal Tarantino allemaal worst we zen. De 49-jarige filmmaker en cultheld lapt regels graag aan zijn laars en volgt zijn eigen foute smaak. Dat is er een van overdre ven geweld, rondspattend bloed, snelle auto's (of paarden), lekkere wijven en komische types die de idiootste dialogen voeren. Django vormt hierop geen uitzondering en voorziet Tarantino-fans van nieuw materiaal om te pas en te onpas uit te quoten. I count six shots niggah/I count two guns nig- gah is de nieuwe Royale with cheese en vooral de welgeformu- leerde uitspraken van dr. King Schultz zijn om van te smullen. Django Unchained, vrijelijk naar de originele western Django uit '66, vertelt het verhaal van slaaf Djan go (Jamie Foxx). Die wordt bevrijd door de premiejagende tandarts dr. King Schultz (Christoph Waltz) om hem te helpen een paar boeven op te sporen. Als te genprestatie helpt de ervaren pre miejager Django bij de zoektocht naar zijn als slaaf verkochte vrouw Brünhilde von Shaft(!). Ze treffen VLISSINGEN CINECITY Verrassingsfilm (FBTS): di 14.00 en 19.30 uur; Joods Leven in Zeeland: zo 16.00 uur; Django Unchained: do, vr, ma, di 13.00,16.20 en 20.00 uur, za 15.20,18.45 en 22.10 uur, zo, wo 16.20 en 20.00 uur; The Impossible: do t/m wo 16.30 en 19.00 uur, do, vr,ma, di 13.30 ook om uur; Sneak: ma 22.00 uur; Les Miserables: do t/m wo 16.00 en 19.00 uur; Gangster Squad: do, vr, ma 13.30,19.00 en 22.00 uur, za 19.00 en 22.10 uur, zo, wo 19.00 en 22.00 uur, di 13.30 en 22.00 uur; Finding Nemo (3D, NL): do, vr 16.30 uur, za 13.55 uur, zo 11.00 en 13.55 uur, ma, di 16.30 uur, wo 13.55 en 16.30 uur; Silent Hill (3D): do, zo, wo 22.30 uur, vr, za 22.00 uur, di 22.15 uur; Jack Reacher: do t/m wo 22.00 uur; Life of Pi (3D): do 13.55, 16.25,19.30 en 22.00 uur, vr 13.55, 16.25,19.30 en 22.30 uur, za 16.25, 19.30 en 22.30 uur, zo 10.45,16.25, 19.30 en 22.00 uur, ma 13.45,16.15, Christoph Waltz (I) en Jamie Foxx in Django Unchained. haar uiteindelijk op Candyland, de grote plantage van Calvin Candie (DiCaprio) en diens huisslaaf, ofte wel house nigger, Stephen (een hi larische rol van Samuel L.Jackson). Geheel overeenkomstig de Taranti- no-traditie resulteert dit in een bloedige over-the-top finale. Django is Tarantino's meest logi sche film tot nu toe. De verhaallijn is van meet af aan duidelijk en kent weinig afleidende zijpaadjes. Het gevolg is meer aandacht voor het filmische element en geen gen re dat zich daar beter voor leent dan de western. Daarbij horen weidse prairies en besneeuwde bergtoppen en die mooie Marl- boro-shots krijgen we ook. Lo gisch is hij ook wat acteurs betreft. 19.15 en 21.45 uur, di 16.35, 19.00 en 21.45 uur, wo 16.25,19.30 en 22.00 uur; Het Bombardement: do t/m di 13.40 uur; Hotel Transylvania (3D, NL): za en wo 14.00 uur, zo 11.00 uur; The Hobbit (3D): do 13.00,16.00,19.00 en 21.30 uur, vr 13.00, 19.00 en 22.00 uur, za 16.00, 19.00 en 22.00 uur, zo 16.00, 19.00 en 21.30 uur, ma, di 13.00,16.00, 19.45 uur, wo 16.00,19.00 en 21.30 uur; Wreck-it Ralph (3D, NL): vr 16.30 uur, za, zo, wo 13.30 uur; De groeten van Mi ke!: za 13.45 uur, zo 11.00 en 14.00 uur, wo 14.00 uur; K3 Bengeltjes: za 13.45 uur, zo 11.00 en 14.00 uur, wo 14.00 uur; Wreck-it Ralph (NL): zo 11.00 uur; Koning van Katoren: za, zo, wo 13.30 uur; De Vijf Legendes (NL): zo 11.00 uur, wo 14.00 uur; Alles is familie: do t/m di 13.45 en 19.10 uur, wo 19.10 uur; Skyfall: do t/m wo 15.50 en 21.30 uur. GOES DAVINCI CINEMA Jack Reacher: do, zo t/m wo 20.15 uur, vr, za 21.45 uur; Les Misérables: do t/m wo 20.00 uur, za, zo, wo ook om 15.30 uur; Life of Pi (3D): vr, za 18.45 uur; The Hobbit (3D): do 20.00 uur, vr 20.30 uur, za 15.45 en 20.30 uur, zo 15.45 en 20.00 uur, ma, di 20.00 uur, wo 15.45 en 20.00 uur; Alles is familie: do, zo t/m wo 20.15 uur, vr, za 18.45 uur; Het Bom bardement: vr, za 21.45 uur; Skyfall: za, zo, 15.30 uur, wo 16.00 uur; Finding Ne mo (3D, NL): za, zo 12.45 uur, wo 13.15 uur; Wreck-It Ralph (3D, NL): za, zo, wo 13.15 uur; K3 Bengeltjes: za, zo, wo 13.15 uur; De groeten van Mike: za, zo, wo 13.30 uur; Hotel Transylvania (NL): za, zo, wo 16.00 uur. 't BEEST Barbara: vr 13.30 uur, di, wo 20.30 uur; The Perks of being a wallflower: do, za 20.30 uur; MIDDELBURG CINEMA MIDDELBURG Amour: do 20.00 uur, vr, za 19.00 uur, di donderdag 17 januari 2013 Tarantino volgt lekker eigen foute smaak

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 44