Horror in het paradijs
Het landschap als taaie
vijand in Meek's Cutoff
filmrecensies
filmagenda
Actrice Naomi Watts is in het echt doodsbang voor water.
door Tisha Eetgerink
De horrorervaring van J.A.
Bayona, regisseur van El
orfanato (2007), kwam
goed van pas bij The impossible,
de verfilming van de tsunami
van eind 2004.
Aan doodsangst, dreigende vi
suals en gapende wonden geen
gebrek. Deze keer is het echter
geen fictie en dat zullen we als
kijker weten ook.
'True story', verschijnt er bij aan
vang in beeld. En dan nóg maar
eens, voor wie het de eerste keer
niet zag.
Keuzes als deze verpesten veel.
Als de feiten zo voor zich spre
ken, moet je ze niet extra bena
drukken. Aan de vooravond van
de ramp zien we vakantievier-
ders snorkelen tussen het koraal
en wenslampionnen oplaten op
het strand; alles is goed.
Maar 0 jee, wij weten dat dat niet
zal blijven duren. Een bibberig
shot vanaf zee in de richting van
het paradijselijke strand, com
pleet met dreigende muziek,
vormt een dieptepunt.
Naomi Watts, genomineerd voor
een Oscar, gaat met man (Ewan
McGregor) en drie kids voor de
kerstviering naar Thailand.
Als de beruchte zeebeving dit pa
radijs op 2ódecember 2004 veran
dert in een massagraf, komt alles
aan op overleven en elkaar terug
vinden in de chaos.
The impossible is best een aardige
film die de nodige tranen zal
doen vloeien. Met name als de
eerste golf alles en iedereen weg
spoelt en het beeld op zwart gaat,
is de paniek goed voelbaar.
Des te kwalijker is het dat nie
mand de maker heeft behoed
voor die paar irritante scènes.
Die horen bijvoorbeeld eerder
thuis in een woensdagavondfilm,
gebaseerd op waargebeurde ver
halen, op RTL.
Die scènes doen afbreuk aan de
rest van de film.
The impossible:
Regie: JA. Bayona Met: Naomi Watts,
Ewan McGregor,
Te zien in: Vlissingen
door Fritz de Jong
Zoemende insecten. Stilte.
Dorst. De piepende wielen
van een huifkar. In het minimalis
tische westerndrama Meek's Cu
toff hoor je de kleinste geluiden.
De desolate droogte van de Ame
rikaanse woestijn wordt bijna
tastbaar. Het landschap is geen
decor, maar een taaie vijand.
Van gepaste afstand volgen we
een aantal pioniersfamilies. In
1845 proberen zij het nog groten
deels onbekende Amerikaanse
territorium Oregon te doorkrui
sen. Hun pompeuze gids Step
hen Meek (Bruce Greenwood) be
weert een route te kennen die
vrij is van bloeddorstige indianen
en andere gevaren. Helaas is deze
Meek Cutoff ook compleet vrij
van water en voedsel. Dagenlang
dolen de pioniers rond, terwijl
het vertrouwen in hun gids af
neemt en honger en dorst hun
tol beginnen te eisen. Uiteinde
lijk kruist de karavaan toch nog
het pad van een indiaan, die ge
vangen wordt genomen. De indi
aan beweert dat hij wel water
kan vinden, wat hem in conflict
brengt met Meek. De sceptici
worden aangevoerd door een van
alle glamour gestripte Michelle
Williams. Zoals het een vrome
echtgenote betaamt kijkt haar
personage Emily van een afstand
je toe hoe de mannen overleggen
en de beslissingen nemen. Totdat
ze er genoeg van heeft en het
heft in eigen hand neemt. Stoer
of niet, het is maar de vraag of
Emily's stellingname tegen Meek
nog op tijd komt. In de meeste
roadmovies is de reis belangrijker
dan de bestemming. In de sobere
roadmovies van Reichardt zien
we hoe de reis knarsend tot stil
stand komt en de bestemming
een onbereikbare droom wordt.
Meek's Cutoff, Regie: Kelly Reichardt;
met: Michelle Williams, Bruce
Greenwood, Paul Dano; te zien: in
Middelburg.
door Tisha Eetgerink
Quentin Tarantino
ruilt de pussywagon
uit Kill Bill in voor
een paard, zwarte das
sen uit Reservoir
Dogs en Pulp Fiction voor
Stetsons en de arme joden uit
Inglourious Basterds zijn ver
vangen door arme negers.
Negers? Exact, van diplomatie zal
niemand Tarantino ooit beschuldi
gen. Zelfs met pen en papier in de
aanslag raak je de tel kwijt van het
aantal maal dat de term nigger
voorbijkomt in Django Unchained.
In Amerika, waar de rassenonge-
lijkheid duidelijker merkbaar is
dan hier, zorgt dat voor ophef Het
zal Tarantino allemaal worst we
zen. De 49-jarige filmmaker en
cultheld lapt regels graag aan zijn
laars en volgt zijn eigen foute
smaak. Dat is er een van overdre
ven geweld, rondspattend bloed,
snelle auto's (of paarden), lekkere
wijven en komische types die de
idiootste dialogen voeren. Django
vormt hierop geen uitzondering
en voorziet Tarantino-fans van
nieuw materiaal om te pas en te
onpas uit te quoten. I count six
shots niggah/I count two guns nig-
gah is de nieuwe Royale with
cheese en vooral de welgeformu-
leerde uitspraken van dr. King
Schultz zijn om van te smullen.
Django Unchained, vrijelijk naar de
originele western Django uit '66,
vertelt het verhaal van slaaf Djan
go (Jamie Foxx). Die wordt bevrijd
door de premiejagende tandarts
dr. King Schultz (Christoph
Waltz) om hem te helpen een
paar boeven op te sporen. Als te
genprestatie helpt de ervaren pre
miejager Django bij de zoektocht
naar zijn als slaaf verkochte vrouw
Brünhilde von Shaft(!). Ze treffen
VLISSINGEN
CINECITY
Verrassingsfilm (FBTS): di 14.00 en
19.30 uur; Joods Leven in Zeeland: zo
16.00 uur; Django Unchained: do, vr,
ma, di 13.00,16.20 en 20.00 uur, za
15.20,18.45 en 22.10 uur, zo, wo 16.20
en 20.00 uur; The Impossible: do t/m
wo 16.30 en 19.00 uur, do, vr,ma, di
13.30 ook om uur; Sneak: ma 22.00 uur;
Les Miserables: do t/m wo 16.00 en
19.00 uur; Gangster Squad: do, vr, ma
13.30,19.00 en 22.00 uur, za 19.00 en
22.10 uur, zo, wo 19.00 en 22.00 uur, di
13.30 en 22.00 uur; Finding Nemo (3D,
NL): do, vr 16.30 uur, za 13.55 uur, zo
11.00 en 13.55 uur, ma, di 16.30 uur, wo
13.55 en 16.30 uur; Silent Hill (3D): do,
zo, wo 22.30 uur, vr, za 22.00 uur, di
22.15 uur; Jack Reacher: do t/m wo
22.00 uur; Life of Pi (3D): do 13.55,
16.25,19.30 en 22.00 uur, vr 13.55,
16.25,19.30 en 22.30 uur, za 16.25,
19.30 en 22.30 uur, zo 10.45,16.25,
19.30 en 22.00 uur, ma 13.45,16.15,
Christoph Waltz (I) en Jamie Foxx in Django Unchained.
haar uiteindelijk op Candyland, de
grote plantage van Calvin Candie
(DiCaprio) en diens huisslaaf, ofte
wel house nigger, Stephen (een hi
larische rol van Samuel L.Jackson).
Geheel overeenkomstig de Taranti-
no-traditie resulteert dit in een
bloedige over-the-top finale.
Django is Tarantino's meest logi
sche film tot nu toe. De verhaallijn
is van meet af aan duidelijk en
kent weinig afleidende zijpaadjes.
Het gevolg is meer aandacht voor
het filmische element en geen gen
re dat zich daar beter voor leent
dan de western. Daarbij horen
weidse prairies en besneeuwde
bergtoppen en die mooie Marl-
boro-shots krijgen we ook. Lo
gisch is hij ook wat acteurs betreft.
19.15 en 21.45 uur, di 16.35, 19.00 en
21.45 uur, wo 16.25,19.30 en 22.00 uur;
Het Bombardement: do t/m di 13.40
uur; Hotel Transylvania (3D, NL): za en
wo 14.00 uur, zo 11.00 uur; The Hobbit
(3D): do 13.00,16.00,19.00 en 21.30
uur, vr 13.00, 19.00 en 22.00 uur, za
16.00, 19.00 en 22.00 uur, zo 16.00,
19.00 en 21.30 uur, ma, di 13.00,16.00,
19.45 uur, wo 16.00,19.00 en 21.30 uur;
Wreck-it Ralph (3D, NL): vr 16.30 uur,
za, zo, wo 13.30 uur; De groeten van Mi
ke!: za 13.45 uur, zo 11.00 en 14.00 uur,
wo 14.00 uur; K3 Bengeltjes: za 13.45
uur, zo 11.00 en 14.00 uur, wo 14.00
uur; Wreck-it Ralph (NL): zo 11.00 uur;
Koning van Katoren: za, zo, wo 13.30
uur; De Vijf Legendes (NL): zo 11.00
uur, wo 14.00 uur; Alles is familie: do
t/m di 13.45 en 19.10 uur, wo 19.10 uur;
Skyfall: do t/m wo 15.50 en 21.30 uur.
GOES
DAVINCI CINEMA
Jack Reacher: do, zo t/m wo 20.15 uur,
vr, za 21.45 uur; Les Misérables: do t/m
wo 20.00 uur, za, zo, wo ook om 15.30
uur; Life of Pi (3D): vr, za 18.45 uur; The
Hobbit (3D): do 20.00 uur, vr 20.30 uur,
za 15.45 en 20.30 uur, zo 15.45 en
20.00 uur, ma, di 20.00 uur, wo 15.45 en
20.00 uur; Alles is familie: do, zo t/m
wo 20.15 uur, vr, za 18.45 uur; Het Bom
bardement: vr, za 21.45 uur; Skyfall: za,
zo, 15.30 uur, wo 16.00 uur; Finding Ne
mo (3D, NL): za, zo 12.45 uur, wo 13.15
uur; Wreck-It Ralph (3D, NL): za, zo, wo
13.15 uur; K3 Bengeltjes: za, zo, wo
13.15 uur; De groeten van Mike: za, zo,
wo 13.30 uur; Hotel Transylvania (NL):
za, zo, wo 16.00 uur.
't BEEST
Barbara: vr 13.30 uur, di, wo 20.30 uur;
The Perks of being a wallflower: do, za
20.30 uur;
MIDDELBURG
CINEMA MIDDELBURG
Amour: do 20.00 uur, vr, za 19.00 uur, di
donderdag 17 januari 2013
Tarantino volgt lekker
eigen foute smaak