binnenland 15 Taboe op 'Integrity Testing' verdwijnt door schandalen Veel huurders snijden in dagelijkse uitgaven I steeds de kroon Nu nieuwjaarskorting op de Interactieve HD ontvanger bij Alles-in-1. 'Een instrument waarvan het openbaar bestuur profijt kan hebben altijd iets voor jou woensdag 16 januari 2013 door Jelte Posthumus DEN HAAG - In landen als Australië, Engeland en de Verenigde Staten doen ze niet zo moeilijk. Daar wor den bijvoorbeeld politie- en doua nemedewerkers steekproefsgewijs en tijdens hun normale werkzaam heden getest op hun integriteit. In Nederland ligt dat moeilijker. De overheid is erg huiverig voor stiekeme tests die moeten aanto nen of ambtenaren om te kopen zijn of dat wethouders wel eerlijk zijn over mogelijke belangenver strengeling. Zo liet het toenmalig kabinet in 2008 weten dat het afzag van tes ten, omdat dat zou kunnen leiden 'tot een beschadiging van een per soon en een ongewenste situatie van achterdocht en wantrouwen kan creëren'. Aanleiding waren de aanbevelin gen van de commissie-Lemstra, die het lekken van vertrouwelijke informatie bij het ministerie van Defensie onderzocht. Een van de manieren die de commissie noemt om iemand te betrappen op fout gedrag, is het inzetten van een in filtrant die inzage probeert te krij gen in een vertrouwelijk docu ment. En toen recentelijk het gerucht ging dat de NS nepreizigers inzet om te controleren of conducteurs stiekem in de eerste klasse zitten, wilden de Spoorwegen dat bevesti gen noch ontkennen. Ook de poli tie geeft geen duidelijkheid over in tern gebruik van testen. Joost Eerd- mans, die als TXveede Kamerlid voor de Lijst Pim Fortuyn in 2006 hiervoor pleitte, zegt: „Of men er toen mee aan de gang is gegaan, is mij onbekend. Ik heb niet de in druk dat het erg is doorgezet." Toch is er vandaag in Den Haag een hoorzitting over opsporing en preventie van integriteitsschendin- gen binnen het openbaar bestuur. Die is op de agenda gezet na de re cente reeks van incidenten met be stuurders, onder wie de Roer- mondse wethouder Jos van Rey en de Noord-Hollandse gedepu teerde Ton Hooijmaijers. En zo'n reeks schandalen is een belangrijke voorwaarde voor draagvlak voor een ingrijpend middel als 'integri- ty testing'. Dat concludeerde KLPD-medewerker Anneke Does burg al in 2005 na haar - en voor zover bekend het enige Nederland se - onderzoek naar dit instru ment. Ook Dick Pijl, oud-directeur van de Rijksrecherche, noemde het in 2005 al 'een instrument waarvan het openbaar bestuur profijt kan hebben'. 'Voor allerlei resultaatge bieden in organisaties worden doe len opgesteld, maar integriteit doen we vooral op hoop van ze gen.' Over het wantrouwen dat zou ontstaan, schreef hij: 'Dat vind ik wel erg jaren zeventig'. Dankzij de recente relletjes ver scheen de test dus toch weer op de agenda. Deze keer dankzij het Bureau Integriteitsbevordering Openbare Sector (BIOS), een ini tiatief van het ministerie van Bin nenlandse Zaken, en met mede werking van Anneke Doesburg van het KLPD. Op de door BIOS georganiseerde Dag van de Integri teit, afgelopen november, luister den zo'n 150 integriteitsdeskundi- gen uit onder andere de publieke sector naar haar lezing over Integri ty Testing. Uit het verslag van de bijeenkomst blijkt dat slechts 40 procent tegen gebruik ervan door de overheid was. Onlangs publiceerde BIOS een onderzoek naar het integri- teitsbeleid in het openbaar be stuur. Daarin stonden de tests als sugges tie, als een 'onorthodox' maar mo gelijk wel degelijk integriteitsbevor- derend instrument. Tweede Kamerlid Pierre Heijnen (PvdA), initiatiefnemer van het rondetafelgesprek van vanmiddag, heeft echter zijn twijfels. Zo besteden veel gemeenten vol gens hem al geregeld aandacht aan hun eigen integriteit. „Door jaar lijks stil te staan bij de vraag: zit het goed met onze integriteit?" Of dat voldoende is, weet hij niet zeker. „Preventieve screening van organisaties, naast het onderzoe ken van mogelijke incidenten, is daarom inderdaad een interessant punt. Over de inzet van Integrity Testing sta ik niet meteen te jui chen. Dat gaat wel erg ver. Maar ik wil op voorhand geen enkel mid del uitsluiten." Pakken. DELFT - Honderdduizenden men sen met een sociale huurwoning betalen zo veel huur, dat zij moe ten beknibbelen op andere uitga ven zoals kleding, huishoudelijke artikelen en abonnementen. Dat blijkt uit een onderzoek van onder zoeksbureau OTB, dat verbonden is aan de TU Delft. De onderzoekers bekeken wat vol gens kenniscentrum Nibud het mi nimum is dat mensen moeten uit geven aan levensbehoeften, het zo genoemd 'maatschappelijk aan vaardbare consumptiepatroon'. Als dat van het inkomen is afge trokken, blijft het resterend inko men over. Voor 37 procent van de mensen met een sociale huurwo ning in 2009 bleek dat er te weinig geld zou overblijven om de huur te betalen, oftewel 855.000 men sen. De verwachting is dat de situa tie in de afgelopen jaren niet beter is geworden. „Dat betekent dat ze gaan beknib belen op andere uitgaven", conclu deert onderzoeker Harry Boumees- ter. „Wellicht zou de huurtoeslag nog nadrukkelijker op deze groep moeten worden gericht. En ook is het een kwestie van inkomenspoli tiek; bij een langdurige bijstand is een maatschappelijk aanvaardbaar consumptiepatroon niet houd baar." Bestel nu Alles-in-1 en betaal slechts 69 voor de Interactieve HD ontvanger (i.p.v. 199)* Bestel snel op ziggo.nl/pakken of bel 0900 - 0730 (lokaal tarief). ■vftli 'Actie alleen geldig voor nieuwe Alles-in-1 klanten, tot en met 31 januari 2013. De prijs van de ontvanger is exclusief €9,50 verzendkosten. gisteren overtreffen. De VID houdt het op 1.100 tot 1.300 kilo meter toen. „De meettechnieken van nu zijn beter. Er liggen meer detectielussen in de weg. Die ge ven een stroomstootje als er een auto overheen rijdt. Als je dat over een paar plekken doet, krijg je zo de file in beeld. En we gebruiken kentekenregistratie via de wegca- mera's en blue tooth-registratie, maar dat geeft alleen een goed beeld van de reistijd en niet van de filelengte", zegt Potgraven. „Tot 2005 werden fileberichten boven dien handmatig gemaakt. Als het dan zo druk is en je bent maar met een paar man, dan mis je wel eens wat. Toen we overgingen op automatisch, was er zomaar 20 pro cent meer files. Dat was niet om dat er opeens meer files stonden." De ANWB wil het filerecord niet ter discussie stellen: „Dat is onzin nig. Ga je dan ook meenemen dat er toen minder auto's waren en minder kilometers weg? Het is al erg genoeg dat er zoveel files zijn." infographic ANP foto Robin Utrecht/ANP 15 januari 2013, situatie 8.30 uur files O sneeuwval

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 5