binnenland 15
Taboe op 'Integrity Testing'
verdwijnt door schandalen
Veel huurders snijden
in dagelijkse uitgaven
I steeds de kroon
Nu nieuwjaarskorting op de
Interactieve HD ontvanger bij Alles-in-1.
'Een instrument waarvan
het openbaar bestuur
profijt kan hebben
altijd iets voor jou
woensdag 16 januari 2013
door Jelte Posthumus
DEN HAAG - In landen als Australië,
Engeland en de Verenigde Staten
doen ze niet zo moeilijk. Daar wor
den bijvoorbeeld politie- en doua
nemedewerkers steekproefsgewijs
en tijdens hun normale werkzaam
heden getest op hun integriteit.
In Nederland ligt dat moeilijker.
De overheid is erg huiverig voor
stiekeme tests die moeten aanto
nen of ambtenaren om te kopen
zijn of dat wethouders wel eerlijk
zijn over mogelijke belangenver
strengeling.
Zo liet het toenmalig kabinet in
2008 weten dat het afzag van tes
ten, omdat dat zou kunnen leiden
'tot een beschadiging van een per
soon en een ongewenste situatie
van achterdocht en wantrouwen
kan creëren'.
Aanleiding waren de aanbevelin
gen van de commissie-Lemstra,
die het lekken van vertrouwelijke
informatie bij het ministerie van
Defensie onderzocht. Een van de
manieren die de commissie noemt
om iemand te betrappen op fout
gedrag, is het inzetten van een in
filtrant die inzage probeert te krij
gen in een vertrouwelijk docu
ment.
En toen recentelijk het gerucht
ging dat de NS nepreizigers inzet
om te controleren of conducteurs
stiekem in de eerste klasse zitten,
wilden de Spoorwegen dat bevesti
gen noch ontkennen. Ook de poli
tie geeft geen duidelijkheid over in
tern gebruik van testen. Joost Eerd-
mans, die als TXveede Kamerlid
voor de Lijst Pim Fortuyn in 2006
hiervoor pleitte, zegt: „Of men er
toen mee aan de gang is gegaan, is
mij onbekend. Ik heb niet de in
druk dat het erg is doorgezet."
Toch is er vandaag in Den Haag
een hoorzitting over opsporing en
preventie van integriteitsschendin-
gen binnen het openbaar bestuur.
Die is op de agenda gezet na de re
cente reeks van incidenten met be
stuurders, onder wie de Roer-
mondse wethouder Jos van Rey
en de Noord-Hollandse gedepu
teerde Ton Hooijmaijers. En zo'n
reeks schandalen is een belangrijke
voorwaarde voor draagvlak voor
een ingrijpend middel als 'integri-
ty testing'. Dat concludeerde
KLPD-medewerker Anneke Does
burg al in 2005 na haar - en voor
zover bekend het enige Nederland
se - onderzoek naar dit instru
ment.
Ook Dick Pijl, oud-directeur van
de Rijksrecherche, noemde het in
2005 al 'een instrument waarvan
het openbaar bestuur profijt kan
hebben'. 'Voor allerlei resultaatge
bieden in organisaties worden doe
len opgesteld, maar integriteit
doen we vooral op hoop van ze
gen.' Over het wantrouwen dat
zou ontstaan, schreef hij: 'Dat
vind ik wel erg jaren zeventig'.
Dankzij de recente relletjes ver
scheen de test dus toch weer op
de agenda. Deze keer dankzij het
Bureau Integriteitsbevordering
Openbare Sector (BIOS), een ini
tiatief van het ministerie van Bin
nenlandse Zaken, en met mede
werking van Anneke Doesburg
van het KLPD. Op de door BIOS
georganiseerde Dag van de Integri
teit, afgelopen november, luister
den zo'n 150 integriteitsdeskundi-
gen uit onder andere de publieke
sector naar haar lezing over Integri
ty Testing.
Uit het verslag van de bijeenkomst
blijkt dat slechts 40 procent tegen
gebruik ervan door de overheid
was. Onlangs publiceerde BIOS
een onderzoek naar het integri-
teitsbeleid in het openbaar be
stuur.
Daarin stonden de tests als sugges
tie, als een 'onorthodox' maar mo
gelijk wel degelijk integriteitsbevor-
derend instrument.
Tweede Kamerlid Pierre Heijnen
(PvdA), initiatiefnemer van het
rondetafelgesprek van vanmiddag,
heeft echter zijn twijfels.
Zo besteden veel gemeenten vol
gens hem al geregeld aandacht aan
hun eigen integriteit. „Door jaar
lijks stil te staan bij de vraag: zit
het goed met onze integriteit?"
Of dat voldoende is, weet hij niet
zeker. „Preventieve screening van
organisaties, naast het onderzoe
ken van mogelijke incidenten, is
daarom inderdaad een interessant
punt. Over de inzet van Integrity
Testing sta ik niet meteen te jui
chen. Dat gaat wel erg ver. Maar ik
wil op voorhand geen enkel mid
del uitsluiten."
Pakken.
DELFT - Honderdduizenden men
sen met een sociale huurwoning
betalen zo veel huur, dat zij moe
ten beknibbelen op andere uitga
ven zoals kleding, huishoudelijke
artikelen en abonnementen. Dat
blijkt uit een onderzoek van onder
zoeksbureau OTB, dat verbonden
is aan de TU Delft.
De onderzoekers bekeken wat vol
gens kenniscentrum Nibud het mi
nimum is dat mensen moeten uit
geven aan levensbehoeften, het zo
genoemd 'maatschappelijk aan
vaardbare consumptiepatroon'.
Als dat van het inkomen is afge
trokken, blijft het resterend inko
men over. Voor 37 procent van de
mensen met een sociale huurwo
ning in 2009 bleek dat er te weinig
geld zou overblijven om de huur
te betalen, oftewel 855.000 men
sen. De verwachting is dat de situa
tie in de afgelopen jaren niet beter
is geworden.
„Dat betekent dat ze gaan beknib
belen op andere uitgaven", conclu
deert onderzoeker Harry Boumees-
ter. „Wellicht zou de huurtoeslag
nog nadrukkelijker op deze groep
moeten worden gericht. En ook is
het een kwestie van inkomenspoli
tiek; bij een langdurige bijstand is
een maatschappelijk aanvaardbaar
consumptiepatroon niet houd
baar."
Bestel nu Alles-in-1 en betaal slechts 69 voor de Interactieve HD ontvanger
(i.p.v. 199)* Bestel snel op ziggo.nl/pakken of bel 0900 - 0730 (lokaal tarief).
■vftli
'Actie alleen geldig voor nieuwe Alles-in-1 klanten, tot en met 31 januari 2013.
De prijs van de ontvanger is exclusief €9,50 verzendkosten.
gisteren overtreffen. De VID
houdt het op 1.100 tot 1.300 kilo
meter toen. „De meettechnieken
van nu zijn beter. Er liggen meer
detectielussen in de weg. Die ge
ven een stroomstootje als er een
auto overheen rijdt. Als je dat over
een paar plekken doet, krijg je zo
de file in beeld. En we gebruiken
kentekenregistratie via de wegca-
mera's en blue tooth-registratie,
maar dat geeft alleen een goed
beeld van de reistijd en niet van
de filelengte", zegt Potgraven. „Tot
2005 werden fileberichten boven
dien handmatig gemaakt. Als het
dan zo druk is en je bent maar
met een paar man, dan mis je wel
eens wat. Toen we overgingen op
automatisch, was er zomaar 20 pro
cent meer files. Dat was niet om
dat er opeens meer files stonden."
De ANWB wil het filerecord niet
ter discussie stellen: „Dat is onzin
nig. Ga je dan ook meenemen dat
er toen minder auto's waren en
minder kilometers weg? Het is al
erg genoeg dat er zoveel files zijn."
infographic ANP foto Robin Utrecht/ANP
15 januari 2013, situatie 8.30 uur
files
O sneeuwval