221 zeeland Het onverwoestbare Toen zag ik opeens die pontje V3I1 Sluiskil blauwe Kia Picanto staan Silvia werkt vijf dagen in de week op de financiële afde ling van het BPSC. Ze ver zorgt de betalingen aan transport bedrijven. „Saai is het absoluut niet. Helemaal niet. Je loopt nogal eens - onbedoeld en onverwacht - tegen problemen aan. Ik ben goed in het oplossen van problemen. En ik vind het leuk om met zo veel verschillende mensen van verschillende nationaliteiten sa men te werken. Sophia Katten Bond zoekt nieuw onderdak voor tien boerderijkatten SMELTKROES - DOW Volkslied Meerten Dallinga almanak Ook de ambulance ging in 2012 achttien keer met het pontje bij Sluis kil het Kanaal over. Het pontje bij Sluiskil in vogelvlucht woensdag 16 januari 2013 „Dat pontje voorziet hier in een behoefte. Het is niet meer weg te denken uit Sluiskil. We zijn blij dat we ons destijds hebben verzet tegen het plan van Rijkswa terstaat om het definitief uit de vaart te nemen. Het gaat nu subliem. Mede dankzij de vrijwilligers." Het Dow-servicecentrum Business Process Services Center (BPSC) in Terneuzen is de wereld in het klein. Inmiddels werken er ruim 400 mensen met 48 verschillende nationaliteiten. Een aantal van hen geeft het bedrijf in de loop van dit jaar in deze rubriek een gezicht, vandaag Silvia Sanchez Angel, een Spaanse uit Gent. door Harmen van der Werf Ze komt uit Spanje, Silvia Sanchez Angel (33). Uit Cadiz. Ze tekent een fraai kaartje van Spanje. Helemaal in het zuiden, aan de Straat van Gibraltar, ligt haar stad. Veerschepen naar Marokko varèn er af en aan. „Het is niet meer dan dertien, veertien kilometer, maar probeer het niet te zwemmen. Er staat zoveel stroming." Ze lacht. Zoals ze vaak doet. Silvia is Spaan se, ontegenzeggelijk. Goedlachs. Temperamentvol. Het kan niet onweersproken blij ven, de crisis die Spanje stevig in de greep heeft. „Weet je dat 65 pro cent van alle mensen in Cadiz tus sen de 25 en 35 jaar werkloos is? En als je toch werk vindt, zijn de voorwaarden slecht. Een maand loon van 800 euro is normaal. En de prijzen zijn er niet lager dan in Nederland." De crisis heeft in Spanje monster lijke vormen aangenomen. Toch was het niet het slechte economi sche klimaat dat Silvia in Terneu zen bracht, bij het BPSC. Ze rond de drie master-opleidingen af, in Cadiz en Madrid. Ze zette haar ei gen milieukundig adviesbureau op, Greenbureau, gericht op zee- onderzoek, met politici en overhe den als klanten. „Mijn vriend komt uit West-Vlaan- deren. Ik heb hem in Cadiz ont moet. We woonden daar, tot hij zijn werk verloor. En er was niks anders te vinden. Het was een ramp voor hem. Zo zijn we in Gent terechtgekomen. Ik zette mijn bedrijf voort, tot het een jaar geleden niet meer ging. Door de crisis. Drie mensen werkten voor mij. Ik ben op tijd gestopt, waar door ik alles netjes heb kunnen af sluiten, ook tegenover de mede werkers." En wat dan? Silvia lacht om wat ze gaat vertellen. „Ik woon bij de Gentse Poort en ik zag daar een auto staan, een blauwtHCia Pican to, net zo'n auto als ik heb, met een Spaans nummerbord met bijna dezelfde cijfer- en lettercom binatie als mijn auto. Ik ben met Silvia Sanchez Angel is Spaanse en werkt op de financiële afdeling van het BPSC. foto Camile Schelstraete de vrouw van die auto in contact gekomen en zij werkte al bij het BPSC. 'Solliciteer ook!', zei ze. Het kostte wat moeite, door een ver keerde spelling van mijn naam, maar sinds drie maanden ben ik hier aan het werk via Randstad. En we carpoolen, met nog een Spaanse." Waar ze moeite mee heeft, is het klimaat, de kou. „Toen ik mijn ei gen bureau nog had, reisde ik vaak tussen België en Cadiz. Soms was het verschil in temperatuur wel twintig graden! Op het vlieg veld van Cadiz sloeg de hitte je in het gezicht." Silvia mag op en top Spaanse zijn, ze voelt zich wat betreft mentali teit meer West-Europese. Ze pakt graag door. Ze houdt van directe omgangsvormen. „En ik vind pe permunt zo lekker. Laatst kreeg ik van mijn collega's een hele zak ca deau!" Hij is een groot voetballiefhebber, dat ventje van acht uit 's-Gravenpol- der. Zondagavond zit hij steevast met het bord op schoot voor de televisie en heel soms mag hij laat opblijven voor een belangrijke interland. Nog niet zo heel lang geleden liep hij samen met zijn moeder een rond je over de dijk in zijn dorp. Ze vonden het maar niks in Sluis kil. Een Kanaal voor de deur, een brug die open staat en dan geen pontje meer. Dus nam de Stich ting Behoud Pontje Sluiskil vorig jaar de exploitatie van de veer dienst over van Rijkswaterstaat. Een succesverhaal. door Henk Boot Eerst maar even de cijfers. Sinds vrijwilligers van de veerdienst tussen Sluiskil Centrum en Suiskil Oost kade begin vorig jaar overnamen, namen 45.333 mensen de gele pont. „Vooral scholieren maken er gebruik van", zegt Meerten Dallin ga, voorzitter van de stichting die zich inzette voor het behoud van het pontje. 45-333 passanten: dat zijn er ruim vijftienduizend meer dan toen Rijkswaterstaat zijn eigen schip pers aan het roer had staan. „Ik weet wel hoe dat komt. Wij varen nu op aanbod. Mensen hoeven am per nog te wachten. Onze schip per ziet iemand staan en haalt die op." In totaal was de veerdienst het eerste jaar dat de stichting er de scepter over zwaaide 194 dagen in bedrijf. Slechts 1 dag moest van wege de potdichte mist met vertra ging worden gevaren. „Op alle an dere werkdagen voeren we van ze ven tot tien uur 's ochtends en van twee tot vijf uur 's middags." Zo'n 233 passagiers per dag dus, on der wie ook medewerkers van Ya- ra en Heros, die met de fiets of brommer naar hun werk gaan. „En niet vergeten: ook de ambu lance heeft er vorig jaar achttien keer gebruik van gemaakt." Dat is gemiddeld twee keer per maand, omdat het pontje tijdens de vakan tie niet vaart. „Dat geeft wel het be lang aan van deze verbinding." In noodgevallen, als de brug bij Sluis kil open is voor het scheepvaart verkeer, vormt het pontje een uit komst. „Ook politie en brandweer kunnen dan mee." Vanonder zijn muts glimlacht Meerten Dallinga breed. „In alle opzichten een succes", wijst hij met zijn hand naar het gele vaar tuig achter hem. Hij neemt zelfs het woord 'su- bliem' in de mond zodra hij rept over de inzet van de vrijwilligers. In totaal zo'n twintig, onder wie inmiddels zeven schippers. „In het begin gaven ze vol gas om zo snel mogelijk aan de overkant te gera ken. maar dat kost liters benzine. Nu varen ze veel economischer. Dat scheelt enorm in de kosten." Dallinga is zeer te spreken over de inzet van bedrijven als Heros, Yara en De Schroef. Zij sponsoren in na- tura de stichting. „Hebben we een probleem met een pomp of an derszins, dan stellen ze mensen of materiaal beschikbaar. Dat getuigt van een groot sociaal verantwoord- leijkheidsgevoel." Van Rijkswaterstaat kreeg de stich ting bij de overname 335-00 euro mee. Plus een berg reserve-onder- delen. „Die laatste konden we goed gebruiken. We ontdekten nogal wat mankementen, maar ik moet zeggen: Rijkswaterstaat was niet te beroerd ons te helpen om de ergste te verhelpen." Van het geld kan de Stichting ze ker tot 2015 vooruit. „Ik denk dat we in 2012 qua kosten voor exploi tatie en onderhoud onder de ton blijven. Dat is een mooi resultaat, met dank aan al die mensen die zich voor de gemeenschap van- Sluiskil hebben ingezet." Het pontje van Sluiskil vaart nu een jaar onder de vlag van de Stichting Behoud Pont Sluiskil. Rijkswaterstaat stootte het pontje af, omdat de jaarexploitatie (4 ton) te duur was in verhouding tot het aantal bezoekers (30.000 per jaar) De Stichting kreeg een bruids schat mee van 335.000 euro plus een vracht reserve-onderdelen. Het pontje blijft in de vaart tot de Sluiskiltunnel in 2015 open gaat. Tot dan zorgen twintig vrijwilli gers voor onderhoud en exploita tie van de opgeknapte pont. Vooral (brom)fietsende scholie ren die dagelijks heen en weer naar Terneuzen moeten en mede werkers van bedrijven als Yara en Heros maken er gebruik van. Het is een sluiproute waardoor ze de brug over het Kanaal van Gent naar Terneuzen kunnen mijden en zo lange wachttijden voorkomen. Het pontje is op werkdagen dertig uur per week in gebruik: van 7 tot 10 uur en van 14 tot 17 uur. Tijdens vakanties is het veer dicht. Al sinds het verdwijnen van de ir. Lelybrug in 1967 vaart er een pon tje van Sluiskil naar de overkant. In de glorietijd trok het veer 800.000 klanten per jaar. Plannen van Rijkswaterstaat om het pontje definitief te schrappen stuitten in Sluiskil altijd op verzet Tip? redactie@pzc.nl Plots stond hij stil, vlakbij het voet balveld van de plaatselijke helden van Apollo '69, die zojuist aan een wedstrijd wilden beginnen. „Wat doe je?", vroeg zijn moeder, toen hij daar zo ineens stokstijf bleef staan. „Wachten", zei het kereltje. „Waarop?", vroeg zijn moeder. „Tot ze het Wilhelmus gaan zingen." door Eugène Verstraeten TERNEUZEN - De Sophia Katten Bond is dringend op zoek naar boeren die een aantal boerderijkat ten willen huisvesten. Het gaat om tien dieren die zijn achtergebleven bij een verlaten boerderij bij Groede. De eigenaar is vertrokken in verband met het project Waterdunen dat daar gerea liseerd wordt. „Steeds meer boe ren zwichten voor de druk, kiezen eieren voor hun geld en vertrek ken", zegt Marina Goossens van de Sophia Katten Bond Werk groep Zeeuws-Vlaanderen. „Boven dien verdwijnen in hetzelfde ge bied campings die plaats maken voor luxe vakantieparken, waar geen plaats meer is voor schuwe en verwilderde katten." Leden van de werkgroep vangen zwerfkatten, laten ze castreren en plaatsen ze dan terug in hun omge ving. De katten die op de verlaten boerderij zijn achtergebleven kun nen volgens Marina Goossens niet worden teruggezet. „Ze zijn niet helemaal verwilderd en zijn tijden gevoerd. Ze zijn het daarom ook niet gewend zelf eten te moeten zoeken. Terugplaatsen betekent in dit geval verjaagd en uitgehongerd worden." De dieren in een asiel onderbren gen is ook niet mogelijk. Goos sens: „Deze dieren maken geen kans om geplaatst te worden in een gezin. De ideale situatie zou zijn dat we de dieren kunnen on derbrengen bij een boerderij waar ze dienst kunnen doen als muizen vanger. Met een paar brokjes en een droge slaapplaats zijn ze al te vreden." De poezen lopen nu nog bij de boerderij rond. „We proberen ze naar één plek te lokken, zodat we ze kunnen vangen." Boeren die de katten onderdak willen geven kun nen contact opnemen met het meldpunt van de Sophia Katten Bond via 06-46597349.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 56