auto 117
'Tankstation moet alles in huis hebben'
'Als ik instap, voelt het als vakantie'
DROOMAUTO
Overschot aan pompen is het moeilijkst voor de middelgrote pompen H AUTOMOBILITEIT
Volvo 262C, Scandinavische gewichtigheid met Zuid-Europese flair
woensdag 16 januari 2013
Een kwart van de benzinepom
pen zou dicht moeten om de
markt gezond te houden. Lokale
pomphouders begrijpen de situa
tie, maar zien niet snel stations
sluiten.
door Lucas Boot
orige week verscheen in
deze krant een artikel
met het alarmerende be
richt over het aantal
tankstations in Neder
land. We tellen er 4200, en dat
zijn er volgende de brancheorgani
satie van onafhankelijke pomphou
ders (Nove) en de Belangenvereni
ging van Tankstations (Beta) een
kwart te veel. Pomphouders in Ne
derland staan steeds vaker onder
druk door kleiner wordende mar
ges. Bovendien wordt er door het
stijgende aantal zuinige auto's ook
minder getankt en dus minder ver
diend. Liever zien Beta en Nove
minder stations, maar wel op stra
tegischere plekken. Dat maakt de
markt weer gezond, stellen de
twee partijen.
Hoe kijkt de lokale pomphouder
tegen de boude berichten van Beta
en Nove aan? Marco Bal opende in
december een groot, fonkelnieuw
station aan de Nieuwe Postweg in
Tholen, een belangrijke verbin
dingsweg tussen Tholen, Reimers-
waal en West-Brabant waar tot
voor kort geen station te vinden
was. „Ik schrok natuurlijk toen ik
de berichten las. Net een nieuw
station geopend, hoor je opeens
dit nieuws. Maar ik ben er van
overtuigd dat we juist geschikt zijn
voor onze regio. Vooral de kleine
re, achteraf gelegen stations zullen
het denk ik lastiger krijgen. Dat zie
je bijvoorbeeld ook met kleine su
permarkten, daar blijven er ook
maar een paar van over. De grote
jongens blijven wel bestaan." Es
sentieel is volgens Bal om een to
taalpakket aan te bieden; alles on
der één dak. „Veel mensen gaan
voor one stop shopping. Dus moet
je breed zijn en service en kwali
teit bieden die de kleine pomphou
in het beste geval 10.000 tot 15.000
euro verder. Stoppen kost geld,
doorgaan levert geld op."
Meeuwsen ziet in de toekomst een
wisseling van pompeigenaren en
een polarisatie van stations. Hij
legt uit: „Je redt het als je heel
groot bent of heel klein. Daar tus
senin wordt het lastig. Middelgro
te tankstations met enkele pom
pen en een paar man personeel
zullen het moeilijk krijgen. Dat zie
je nu al. Als de verkopen slecht
gaan en het contract met de olie
maatschappij loopt af, maakt de
maatschappij er een onbemande
foto Lucas Boot
pomp van. Die middelgrote sta
tions die het niet langer redden
zijn ook aantrekkelijk voor een par
tij zoals ons om op te kopen en
om te bouwen tot een onbemand
station. De infrastructuur ligt er al.
Wij hebben bovendien een eigen
oliehandel en doen ons eigen
transport. Daarmee druk je ook de
kosten. En daarbij eisen wij niet
zo'n hoog rendement als de grote
oliemaatschappijen. Kortom; het
aantal stations zal in mijn ogen
bijna gelijk blijven, maar ze wor
den vaker onbemand en krijgen
een andere eigenaar."
der meestal niet kan leveren: was-
straten, voldoende pompen met
een gevarieerd aanbod brandstof
fen en een uitgebreide winkel."
En die pompwinkel is een be
langrijk onderdeel voor de
omzet, weet Wim Meeuw
sen van tankstation De Meeuw uit
Rilland. „Onze shops zijn goed
voor zo'n vijftig procent van de
winst." Meeuwsen heeft naast de
Zeeuwse pomp ook nog een groot
station en een onbemande pomp
in Bergen op Zoom en nog eentje
in Hoogerheide. Hij kan zich vin
den in de uitspraken van de Beta
en Nove over een overaanbod aan
tankstations. Maar veel pompen
zullen volgens hem niet sluiten.
„Ik denk dat de meeste pomphou
ders met een klein station finan
cieel onafhankelijk zijn en dus
geen dure hypotheken meer heb
ben. De pompen staan er, dus al
les wat je omzet, is na aftrek van
de basiskosten gewoon winst. Dus
waarom zou je dan stoppen? Als je
dat doet, moet je de boel afbreken
en dat kost geld. Tanks uit de
grond halen, nieuwe bestrating
aanleggen, enzovoorts. Dan ben je
Wim Meeuwsen voor zijn tankstation in Rilland.
door Lucas Boot
Laat een ingetogen Zweedse
de sponde delen met een vu
rige Italiaan en je krijgt zeker
te weten een begeerlijk nageslacht.
Het beroemde Italiaanse ontwerp-
huis Bertone deed dat in de jaren
zeventig met Volvo en de 262
Coupé was het resultaat. Een ge
durfd avontuur tussen twee totaal
verschillende autoculturen. Mis
schien was de passiebaby wel iets
te afwijkend: de Europeaan wilde
er in elk geval niet aan. Volvo ver
scheepte de 262C daarom voorna
melijk naar de Verenigde Staten
waar ongebruikelijke modellen
doorgaans in betere aarde vallen.
Dit bronskleurige exemplaar van
Arnold Kesselaar uit Breda komt
uit The States. Hij kocht 'm van
een Volvo-verzamelaar die gros
siert in bijzondere modellen van
het merk. De 262C mocht weg en
Kesselaar zag zijn kans schoon. „Ik
vind het een bijzonder mooi ding,
vooral dat lage dakje met de gekne
pen ramen. Het wordt daardoor
een beetje een Al Capone-wagen.
Alles onder de heuplijn is Volvo,
daarboven allemaal Bertone." Het
huwelijk tussen de twee hield vier
jaar stand. In 1981 verliet de laatste
262C de Bertone-fabriek in Turijn.
De verkoopteller stopte bij een
schamele 6622 auto's. Een flop, he
laas.
Vier jaar later traden de Zweden
en Italianen opnieuw in de echt
met de Volvo 780, een coupéva
riant op de vierdeurs 760. Over hu
welijken gesproken: Kesselaar ge
bruikte zijn 262C als trouwauto.
De Bredanaar maakt weinig kilo
meters met zijn Volvo. Maar als hij
dan achter het stuur zit, voelt het
volgens hem meteen als vakantie.
„Je stapt in, je leunt achterover in
de enorme stoelen en je ontspant.
Ik woon ongeveer op drie minu
ten rijden van mijn werk. En als ik
dan de Volvo pak, heb ik in die
tijd vakantie. Zo zie ik het. Het is
de ideale cruiser. Zeker in de zo
mer. Ramen open, zonnebril op je
hoofd en op het gemak naar het
strand. Dat relaxte gevoel krijg je
niet in een moderne auto. Daar
mee rijd je van a naar b, de emotie
ontbreekt volledig. Aan de andere
kant is het natuurlijk de vraag of
zo'n oldtimer wil starten. Altijd
spannend, maar dat is nou juist de
charme van dit soort auto's."
Heeft u ook een bijzondere auto? Klas
siek of modern? Laat het ons weten
via contact@buroboot.com
Arnold Kesselaar: „Dat relaxte gevoel krijg je niet in een moderne auto."