auto 117 'Tankstation moet alles in huis hebben' 'Als ik instap, voelt het als vakantie' DROOMAUTO Overschot aan pompen is het moeilijkst voor de middelgrote pompen H AUTOMOBILITEIT Volvo 262C, Scandinavische gewichtigheid met Zuid-Europese flair woensdag 16 januari 2013 Een kwart van de benzinepom pen zou dicht moeten om de markt gezond te houden. Lokale pomphouders begrijpen de situa tie, maar zien niet snel stations sluiten. door Lucas Boot orige week verscheen in deze krant een artikel met het alarmerende be richt over het aantal tankstations in Neder land. We tellen er 4200, en dat zijn er volgende de brancheorgani satie van onafhankelijke pomphou ders (Nove) en de Belangenvereni ging van Tankstations (Beta) een kwart te veel. Pomphouders in Ne derland staan steeds vaker onder druk door kleiner wordende mar ges. Bovendien wordt er door het stijgende aantal zuinige auto's ook minder getankt en dus minder ver diend. Liever zien Beta en Nove minder stations, maar wel op stra tegischere plekken. Dat maakt de markt weer gezond, stellen de twee partijen. Hoe kijkt de lokale pomphouder tegen de boude berichten van Beta en Nove aan? Marco Bal opende in december een groot, fonkelnieuw station aan de Nieuwe Postweg in Tholen, een belangrijke verbin dingsweg tussen Tholen, Reimers- waal en West-Brabant waar tot voor kort geen station te vinden was. „Ik schrok natuurlijk toen ik de berichten las. Net een nieuw station geopend, hoor je opeens dit nieuws. Maar ik ben er van overtuigd dat we juist geschikt zijn voor onze regio. Vooral de kleine re, achteraf gelegen stations zullen het denk ik lastiger krijgen. Dat zie je bijvoorbeeld ook met kleine su permarkten, daar blijven er ook maar een paar van over. De grote jongens blijven wel bestaan." Es sentieel is volgens Bal om een to taalpakket aan te bieden; alles on der één dak. „Veel mensen gaan voor one stop shopping. Dus moet je breed zijn en service en kwali teit bieden die de kleine pomphou in het beste geval 10.000 tot 15.000 euro verder. Stoppen kost geld, doorgaan levert geld op." Meeuwsen ziet in de toekomst een wisseling van pompeigenaren en een polarisatie van stations. Hij legt uit: „Je redt het als je heel groot bent of heel klein. Daar tus senin wordt het lastig. Middelgro te tankstations met enkele pom pen en een paar man personeel zullen het moeilijk krijgen. Dat zie je nu al. Als de verkopen slecht gaan en het contract met de olie maatschappij loopt af, maakt de maatschappij er een onbemande foto Lucas Boot pomp van. Die middelgrote sta tions die het niet langer redden zijn ook aantrekkelijk voor een par tij zoals ons om op te kopen en om te bouwen tot een onbemand station. De infrastructuur ligt er al. Wij hebben bovendien een eigen oliehandel en doen ons eigen transport. Daarmee druk je ook de kosten. En daarbij eisen wij niet zo'n hoog rendement als de grote oliemaatschappijen. Kortom; het aantal stations zal in mijn ogen bijna gelijk blijven, maar ze wor den vaker onbemand en krijgen een andere eigenaar." der meestal niet kan leveren: was- straten, voldoende pompen met een gevarieerd aanbod brandstof fen en een uitgebreide winkel." En die pompwinkel is een be langrijk onderdeel voor de omzet, weet Wim Meeuw sen van tankstation De Meeuw uit Rilland. „Onze shops zijn goed voor zo'n vijftig procent van de winst." Meeuwsen heeft naast de Zeeuwse pomp ook nog een groot station en een onbemande pomp in Bergen op Zoom en nog eentje in Hoogerheide. Hij kan zich vin den in de uitspraken van de Beta en Nove over een overaanbod aan tankstations. Maar veel pompen zullen volgens hem niet sluiten. „Ik denk dat de meeste pomphou ders met een klein station finan cieel onafhankelijk zijn en dus geen dure hypotheken meer heb ben. De pompen staan er, dus al les wat je omzet, is na aftrek van de basiskosten gewoon winst. Dus waarom zou je dan stoppen? Als je dat doet, moet je de boel afbreken en dat kost geld. Tanks uit de grond halen, nieuwe bestrating aanleggen, enzovoorts. Dan ben je Wim Meeuwsen voor zijn tankstation in Rilland. door Lucas Boot Laat een ingetogen Zweedse de sponde delen met een vu rige Italiaan en je krijgt zeker te weten een begeerlijk nageslacht. Het beroemde Italiaanse ontwerp- huis Bertone deed dat in de jaren zeventig met Volvo en de 262 Coupé was het resultaat. Een ge durfd avontuur tussen twee totaal verschillende autoculturen. Mis schien was de passiebaby wel iets te afwijkend: de Europeaan wilde er in elk geval niet aan. Volvo ver scheepte de 262C daarom voorna melijk naar de Verenigde Staten waar ongebruikelijke modellen doorgaans in betere aarde vallen. Dit bronskleurige exemplaar van Arnold Kesselaar uit Breda komt uit The States. Hij kocht 'm van een Volvo-verzamelaar die gros siert in bijzondere modellen van het merk. De 262C mocht weg en Kesselaar zag zijn kans schoon. „Ik vind het een bijzonder mooi ding, vooral dat lage dakje met de gekne pen ramen. Het wordt daardoor een beetje een Al Capone-wagen. Alles onder de heuplijn is Volvo, daarboven allemaal Bertone." Het huwelijk tussen de twee hield vier jaar stand. In 1981 verliet de laatste 262C de Bertone-fabriek in Turijn. De verkoopteller stopte bij een schamele 6622 auto's. Een flop, he laas. Vier jaar later traden de Zweden en Italianen opnieuw in de echt met de Volvo 780, een coupéva riant op de vierdeurs 760. Over hu welijken gesproken: Kesselaar ge bruikte zijn 262C als trouwauto. De Bredanaar maakt weinig kilo meters met zijn Volvo. Maar als hij dan achter het stuur zit, voelt het volgens hem meteen als vakantie. „Je stapt in, je leunt achterover in de enorme stoelen en je ontspant. Ik woon ongeveer op drie minu ten rijden van mijn werk. En als ik dan de Volvo pak, heb ik in die tijd vakantie. Zo zie ik het. Het is de ideale cruiser. Zeker in de zo mer. Ramen open, zonnebril op je hoofd en op het gemak naar het strand. Dat relaxte gevoel krijg je niet in een moderne auto. Daar mee rijd je van a naar b, de emotie ontbreekt volledig. Aan de andere kant is het natuurlijk de vraag of zo'n oldtimer wil starten. Altijd spannend, maar dat is nou juist de charme van dit soort auto's." Heeft u ook een bijzondere auto? Klas siek of modern? Laat het ons weten via contact@buroboot.com Arnold Kesselaar: „Dat relaxte gevoel krijg je niet in een moderne auto."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 17